کشف یک تیشه ماقبل تاریخ در عربستان

کشف یک تیشه ماقبل تاریخ منحصر به فرد در عربستان

گروهی از باستان شناسان بین‌المللی موفق به کشف یک تیشه ماقبل تاریخ در عربستان شده‌اند که باعث حیرت‌زدگی محققان دوران پارینه سنگی شده است.

باستان شناسی یکی از جذاب‌ترین مشاغلی است که با هنر آمیخته و نیازمند ظرافت و دقت بسیار است. کشف پدیده‌های دیرینه و قدیمی و پرده برداشتن از رموز گذشتگان همواره جالب توجه بوده و پژوهشگران بسیاری را به حیطه علم باستان شناسی کشانده است. به‌تازگی محققان موفق به کشف یک تبر دستی از جنس سنگ در عربستان شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

تصاویر ماهواره ای سازمان سیا، اسرار امپراتوری روم باستان و ایران را فاش می‌کند!

کشف یک تیشه ماقبل تاریخ در عربستان

تبر دستی سنگی کشف شده که در نوع خود بی‌نظیر است در منطقه العلا واقع در شمال غربی عربستان سعودی پیدا شده است. به عقیده باستان شناسان، این تبر یا تیشه می‌تواند بزرگترین نمونه‌ای باشد که تا به امروز در جهان کشف شده! طبق برآوردهای پژوهشگران، سن این تیشه دستی به دوره پارینه سنگی اولیه باز می‌گردد و با این اوصاف احتمالا 200 هزار سال قدمت دارد.

کشف یک تیشه ماقبل تاریخ در عربستان

طول تیشه سنگی یافت شده در عربستان 51.3 سانتی‌متر و جنس آن سنگ بازالت ریزدانه است. لبه هر دو طرف این تبر دستی پریده و دارای لبه‌های تیز و برنده است. باستان شناسانی از کشورهای مختلف در دشت القرح در حال کاوش روی این تیشه دستی هستند. همچنین لازم به ذکر است که ده‌ها نمونه تیشه دیگر در این سرزمین‌ها کشف شده که کوچک‌تر از تیشه حال حاضر بوده‌اند.

به‌گفته دکتر عمر آکسوی، مدیر پروژه کشف تیشه سنگی دستی دشت القرح، این تبر دستی یکی از مهم‌ترین یافته‌های بررسی مداوم ما از دشت القرح است. این ابزار سنگی شگفت‌انگیز بیش از نیم متر طول دارد و بزرگترین نمونه از یک سری ابزارهای سنگی کشف شده در این سایت است. وی همچنین افزوده است:

طبق جستجوهای ما هنوز هیچ تبری به این اندازه در هیچ کجای جهان یافت نشده و به این ترتیب این ممکن است بزرگترین تبر دستی باشد که تاکنون کشف شده است.

کشف یک تیشه ماقبل تاریخ در عربستان

در دیگر نقاط جهان تبرهای دستی قدیمی‌تری هم کشف شده، ولی تبر دستی که هم‌اکنون در دشت‌های بیابانی عربستان یافت شده به لحاظ طول، بزرگ‌ترین نمونه در جهان بوده است. برای مثال مدتی پیش تبر دستی در شهر کنت انگلستان پیدا شده که قدمت آن به 300 هزار سال پیش بازمی‌گردد، ولی طول آن تنها 29.5 سانتی‌متر است. همچنین تبر دستی العلا باریک‌تر از تیشه‌ای است که در انگلستان یافت شده و همین باعث می‌شود حمل آن با دو دست آسان‌تر باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*