اسرار امپراتوری روم باستان و ایران

تصاویر ماهواره ای سازمان سیا، اسرار امپراتوری روم باستان و ایران را فاش می‌کند!

باستان شناسان با استفاده از تصاویر ماهواره ای سازمان سیا به اسرار جدیدی از امپراتوری روم باستان و ایران و عشایر عرب دست پیدا کرده‌اند!

باستان شناسان با استفاده از تصاویر یک برنامه جاسوسی که متعلق به آژانس جاسوسی سی آی ای آمریکا است، قلعه‌های عظیم‌الجثه باستانی را کشف کرده‌اند که می‌تواند مرزهای جدیدی را برای امپراتوری روم باستان ترسیم کند. این تصاویر باکیفیت توسط چندین ماهواره جاسوسی و در عملیات‌های نظامی Corona Project بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۲ و Hexagon بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۶ ثبت شده‌اند.

تصاویر ماهواره ای سیا از مرزهای جدید امپراتوری روم باستان

تصاویر ماهواره ای سیا از قلعه‌های تاریخی روم باستان

عکس‌های ثبت شده توسط این دو ماهواره جاسوسی آمریکایی نشان می‌دهد که مرزهای امپراتوری روم باستان دائما در حال تغییر بوده و در مرزهای منطقه استراتژیک و مهمی به‌نام «هلال حاصلخیز» با عشایر عرب و ارتش ایران باستان در حال جنگ بوده‌اند. هلال حاصلخیز، نام بخش تاریخی در خاورمیانه است و شامل بخش‌های خاوری دریای مدیترانه، میانرودان و مصر باستان می‌شود.

قبل از انتشار این تصاویر، باستان شناسان بر این باور بودند که قلعه‌های رومی در سوریه و عراق کنونی، مرزهای دفاعی روم باستان را شکل می‌دادند. اما این اطلاعات تازه کشف شده این فرضیه را رد می‌کند و ثابت می‌کند که آن قلعه‌‌ها برای عبور امن مردم و کالاها بوده است.

اسرار امپراتوری روم باستان و ایران

در سال ۱۹۳۴، مطالعه‌ای توسط یک باستان شناس فرانسوی به‌نام «آنتوان پویدبارد» انجام شد که نشان می‌داد این قلعه‌ها خطوط دفاعی امپراتوری در برابر اشکانیان و ساسانیان هستند. اما حالا پس از یک قرن مشخص شده که این قلعه‌ها هیچ نقشی در دفاع از هجوم دشمنان نداشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

بازسازی شگفت انگیز زبان های باستانی توسط هوش مصنوعی را در این ویدیوها ببینید

«جسی کاسانا»، «دیوید گودمن» و «کارولین فروردا» از کالج دارتموث، محققانی بودند که روی این پروژه کار کرده‌اند و با تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌های جاسوسی کرونا و هگزاگون ایالات متحده، مرزهای امپراتوری روم در همان مناطقی که پویدبارد در سال ۱۹۳۴ ترسیم کرده است را مجددا بررسی کرده و گسترش داده‌اند. مطالعه‌ای که این قلعه‌ها را جایی برای محافظت از کاروان‌های تجاری، تسهیل ارتباطات و تبادل فرهنگ می‌داند.

این قلعه‌ها که یک خط طولانی از شرق به غرب هستند، موصل را روی رودخانه دجله در شرق به حلب در غرب سوریه متصل می‌کنند. قلعه‌ها می‌توانند مرجع بسیار مهمی برای مطالعه در مورد امپراتوری‌های باستانی باشند. بسیاری از آن‌ها نشانگر شواهد اشغال چند صد ساله در قرن دوم تا ششم هستند. دوره‌ای که شاهد سقوط امپراتوری روم باستان و ظهور قسطنطنیه بودیم. یکی از محققان این پروژه می‌گوید که طیف گسترده‌ای از قلعه‌ها در قرن ششم میلادی به مکان متروکه‌ای تبدیل شده بود و عملا هیچ کارایی نداشتند.

اسرار امپراتوری روم باستان و ایران

در گزارش جدید این محققان آمده است که مقیاس قلعه‌های جدید کشف شده در برخی موارد به‌طرز شگفت‌انگیزی بزرگ است و طول اضلاع آن‌ها به ۲۰۰ متر می‌رسد! متأسفانه جنگ‌هایی که امروزه در این مناطق شکل گرفته، انجام پروژه‌های تحقیقاتی حضوری در این مکان‌ها را دشوار کرده است. با این حال استفاده از تصاویر ماهواره‌های جاسوسی می‌تواند کمک شایانی به کشفیات جدید کمک کند. تصاویر ماهواره‌ای جاسوسی متعلق به دوران جنگ سرد، این روزها به منابع ارزشمندی برای تحقیقات باستان شناسی تبدیل شده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*