پایتون

چطور پایتون یاد بگیریم؟ راهنمای کامل سال 1403

زبان برنامه‌نویسی پایتون یکی از زبان‌های پرطرفدار و محبوب است که به لطف ویژگی‌هایی که دارد، همواره در بین زبان‌های کاربردی قرار می‌گیرد. با توجه به این محبوبیت، سوالی که به ذهن بسیاری از مهندسان و برنامه‌نویس‌های جوان می‌رسد این است که چطور پایتون یاد بگیریم؟ در این مطلب می‌خواهیم مسیر یادگیری پایتون را ترسیم کنیم و در انتها وضعیت بازار کار پایتون در ایران را هم بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

چرا پایتون؟

پایتون (Python) یکی از ساده‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است. منحنی یادگیری این زبان شیب ملایمی دارد و به همین خاطر، یکی از زبان‌های محبوب بین توسعه‌دهندگان است. معمولا بسیاری از افراد بعد از یادگیری اصول پایه به کمک زبان‌های خانواده C، پایتون را برای عمیق‌تر شدن و کار کردن انتخاب می‌کنند.

این زبان در بسیاری از حوزه‌های مختلف مانند هوش مصنوعی، توسعه وب‌سایت، توسعه نرم‌افزار، یادگیری ماشین، علوم داده، بازی‌سازی، یادگیری عمیق (Deep learning) و … کاربرد دارد. به همین خاطر یادگیری این زبان فرصت‌های شغلی متنوعی را به روی شما باز می‌کند. با توجه به این موارد، در ادامه مراحل یادگیری پایتون را با هم بررسی می‌کنیم.

مراحل یادگیری پایتون

در این بخش به ترتیب مراحل لازم برای پاسخ دادن به سؤال «چگونه پایتون یاد بگیریم؟» را توضیح می‌دهیم. توجه کنید که برای اینکه مسیر شما هموارتر شود، بهتر است به ترتیب مراحل دقت کنید.

مشخص کردن زمینه مورد علاقه

اولین قدم برای یادگیری پایتون، مشخص کردن زمینه کاری است که به آن علاقه دارید. همان‌طور که به آن اشاره کردیم، پایتون تقریبا در هر زمینه‌ای که فکرش را بکنید کاربرد دارد؛ بنابراین مهم است که قبل از شروع یادگیری زمینه مورد علاقه خود را مشخص کنید. البته این برای افراد تازه‌کار کاملا طبیعی است که به سمت یک زمینه بروند و مدتی بعد متوجه شوند که مناسب آن‌ها نبوده است.

در این صورت اصلا نگران نباشید؛ یک یا چند زمینه را انتخاب کنید و یادگیری عناصر و کتابخانه‌های لازم آن را شروع کنید. حتی اگر باب میلتان نبود، احتمالا یادگیری موارد زمینه‌های دیگر را برایتان آسان خواهد کرد.

یادگیری مباحث پایه

حالا نوبت به شروع یادگیری است. در این مرحله باید یادگیری مبانی و مباحث پایه زبان Python را شروع کنید. سینتکس‌های ساده، کتابخانه‌های کاربردی و هر آنچه که می‌توانید به صورت تئوری یاد بگیرید را یاد بگیرید. بسته به اینکه چه مقدار انرژی و زمان صرف کنید، احتمالا این فرایند بین ۱ تا ۲ ماه طول می‌کشد. برای یادگیری این مباحث می‌توانید از دوره‌های رایگان سطح اینترنت استفاده کنید. فقط حتما توجه کنید که دوره‌ای که انتخاب می‌کنید پایتون ۳ را آموزش بدهد.

یادگیری به کمک پروژه

بعد از یادگیری تئوری، نوبت به پروژه عملی می‌رسد. با کمی جستجو در اینترنت می‌توانید صدها پروژه مختلف آموزشی پیدا کنید که به شما در یادگیری کاربردی پایتون کمک می‌کنند. یک IDE پایتون یا محیط توسعه مانند PyCharm را برای پیاده‌سازی کدهای پایتون نصب کنید و سپس همگام با آموزش، هر پروژه را برای خود اجرا و بازطراحی کنید تا با فرایند کدنویسی این زبان هم آشنا شوید.

طراحی پروژه شخصی

بعد از چندین پروژه آموزشی، نوبت به این می‌رسد که دانش خود را محک بزنید و طراحی سایت با پایتون انجام دهید. برای خود پروژه‌ای جدید تعریف کنید و شروع به کدنویسی کنید. الگوریتم‌های مختلف را پیاده‌سازی کنید و آنقدر با کدها بازی کنید که بتوانید خروجی مطلوب را بگیرید. سپس می‌توانید با کمک یک متخصص و کسی که سال‌هاست از این زبان استفاده می‌کند، کد خود را ارزیابی و تمیز کنید.

یادگیری مداوم و به‌روز بودن

در انتها این مهم است که حتی پس از یادگیری این زبان و شروع به کار، فرایند یادگیری را متوقف نکنید و همواره به دنبال یاد گرفتن متدها، کتابخانه‌ها و دانش جدید باشید. این مرحله شاید آخرین مرحله از مسیر باشد، اما از همه مراحل قبلی مهم‌تر و تعیین‌کننده‌تر است.

وضعیت بازار کار پایتون

با توجه به آنچه در بالا بررسی کردیم، قابل پیش‌بینی است که بازار کار پایتون یکی از داغ‌ترین بازارها در جهان باشد. با یک نگاه به آگهی‌های شغلی حوزه نرم‌افزار و برنامه نویسی، با تعداد زیادی موقعیت شغلی روبرو می‌شویم که تسلط به زبان پایتون لازمه اصلی آن‌ها است. بنابراین می‌توانیم بگوییم که یادگیری پایتون در حوزه‌های مختلف توسعه، علوم داده، هوش مصنوعی و … به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر وارد بازار کار شوید.

پایتون و فناوری‌های مالی

یکی از حوزه‌هایی که به لطف پایتون رشد خوبی داشته است، حوزه توسعه فناوری‌های مالی یا فین‌تک است. در این حوزه به دلیل اهمیت بالای تراکنش‌های مالی و امنیت لازم برای داده‌ها، استفاده از پایتون در فرایندهای هوش تجاری، داده کاوی و اتوماسیون رایج است. در نتیجه اگر به عنوان یک توسعه‌دهنده پایتون به دنبال کار هستید، می‌توانید شرکت‌های فین‌تک را در صدر جستجوهای خود قرار دهید. یکی از شرکت‌های فین‌تک ایران که حضور فعالی در بورس و بازار سرمایه دارد، ویستا سامانه آسا است.

ویستا سامانه آسا

ویستا سامانه آسا، با تمرکز بر توسعه فناوری‌های مالی در حوزه بورس و بازار سرمایه، به عنوان زیرمجموعه‌ای از گروه مالی آگاه فعالیت می‌کند. این شرکت محصولات مختلفی را در حوزه مدیریت تراکنش‌ها و معاملات توسعه داده است که معروف‌ترین ‌آن‌ها، سامانه معاملاتی آساتریدر و سیستم ثبت‌نام کارگزاری اکسپرس است.

برای اطلاع از موقعیت‌های شغلی این شرکت، می‌توانید به پلتفرم‌های کاریابی یا صفحه «همکاری با آسا» در سایت این شرکت نگاهی بیاندازید. همچنین «بلاگ آسا: https://blog.asax.ir» هم به‌عنوان یکی از بلاگ‌های فارسی زبان حوزه فناوری اطلاعات و نرم‌افزار، انواع مقالات روز دنیا را به زبان فارسی در اختیار شما قرار می‌دهد.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*