رازهای تمدن آزتک ها

این نوشته مرموز، رازهای جدید تمدن آزتک ها را برملا می‌کند

تمدن آزتک ها شگفتی‌های زیادی را در آمریکای مرکزی آفریده است. حالا یک نوشته مرموز کشف شده است که از رازهای تمدن آزتک ها تا پیش از سقوط به‌دست سربازان اسپانیایی پرده برمی‌دارد.

بسیاری از گنجینه‌های تاریخی به‌صورت شخصی نگهداری می‌شوند و هرگز به‌صورت عمومی به‌نمایش در نمی‌آیند. این آثار تاریخی ارزشمند عموما در نسل‌های مختلف یک خانواده دست به دست شده‌اند. یکی از این موارد سه دیپاچه بسیار قدیمی است که رازهای تمدن آزتک ها را آشکار می‌کند. یادگار تمدن آزتک ها به قرن‌ها پیش تعلق دارد و اطلاعات جالبی پیرامون فتوحات آنها و شکست در برابر نیروهای اسپانیا ارائه می‌دهد.

رازهای تمدن آزتک ها در دیباچه‌های مصور آمده است

رازهای تمدن آزتک ها

آزتک ها در طول قرن‌های ۱۵ و ۱۶ میلادی بر بخش بزرگی از مکزیک حکمرانی می‌کردند. پایتخت آنها تنوچ‌تیتلان بود که هم‌اکنون در مکزیکو‌سیتی قرار دارد. این تمدن سرخپوستی در مسیر شکوفایی قرار داشت تا اینکه بین سال‌های ۱۵۱۹ و ۱۵۲۱ نیروهای اسپانیایی به آنها حمله کردند. با توجه به اهمیت بسیار زیاد تمدن آزتک ها برای منطقه آمریکای مرکزی، دولت مکزیک اخیرا سه دیباچه که به دیباچه‌های San Andres Tetepilco شهرت داشتند را از یک خانواده خریداری کرده است.

این دیباچه‌ها به زبان بومی مردم آزتک یعنی ناهواتل نوشته شده‌اند و مصور هستند. آزتک ها حتی تا اوایل قرن ۱۷ نیز به نوشتن دیباچه‌های خود ادامه دادند تا آیندگان از رازهای تمدن آنها آگاه شوند. در یکی از دیباچه‌ها داستان ساخت شهر تنوچ‌تیتلان در سال ۱۳۰۰ و نام افرادی که بر آن حکم راندند، آورده شده است. در این دیباچه همچنین می‌توانید داستان تسخیر شهر تتپیلکو را با جزئیات کامل بخوانید. زمانیکه ظاهرا حاکم این شهر قسم خورده است که در تمامی موارد از آزتک ها تبعیت کند.

در بخش‌های پایانی دیباچه نیز داستان آمدن اسپانیایی‌ها در سال ۱۵۱۹ و حکمرانی آنها تا سال ۱۶۱۱ با جزئیات آورده شده است. این در حالی است که اسپانیایی‌ها تا سال ۱۸۲۱ کنترل مکزیک را در دست داشتند. در دیباچه دوم جزئیات مربوط به ساخت شهر تتپیلکو آمده است. در دیباچه سوم نیز می‌توان جزئیات مربوط به دارایی‌های کلیسا تتپیلکو را مشاهده کرد.

از میان سه دیباچه تازه‌ خریداری‌شده، دو مورد روی کاغذ ساخته‌شده از پوست درخت نوشته شده‌اند. همچنین جوهر مورد استفاده نیز از گیاهان و زغال به‌دست آمده است. دولت مکزیک در مجموع ۵۷۰ هزار دلار برای خریداری این دیباچه‌ها پرداخت کرد تا جهانیان با قسمت بیشتری از رازهای تمدن آزتک ها آشنا شوند.

بیشتر بخوانید:
کشف یک صندوقچه سنگی حاوی ۱۵ مجسمه انسان نما متعلق به قوم آزتک عجیب ترین اهرام باستانی جهان که احتمالا اسم آن‌ها را هم نشنیده‌اید ۳۳ کشف باستانی عجیب که هیچ توضیحی برای آنها وجود ندارد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*