مزایا و معایب خوردن غذاهای تند

آیا خوردن غذاهای تند برای بدن انسان ضرر دارد؟

سوالی که همیشه علاقه‌مندان خوردن غذاهای تند دارند این است که آیا خوراکی‌های تند می‌تواند برای بدن انسان ضرر داشته باشد یا آنکه بی‌ضرر است؟

ذائقه غذایی هر شخصی متفاوت است. برخی غذاهای آتشین و تند را دوست دارند، اما عده‌ای دیگر نمی‌توانند لب به غذاهای خیلی تند بزنند. اما فارغ از ذائقه غذایی و سلیقه، تا به حال به‌این فکر کرده‌اید که آیا خوردن غذاهای تند برای بدن انسان ضرر دارد یا خیر؟

دیدگاه‌های متفاوتی در این مورد وجود دارد. در سپتامبر سال جاری میلادی، یک پسر بچه ۱۴ ساله که در یک چالش شرکت کرده بود، پس از خوردن یک فلفل تند درگذشت. در این چالش از فلفل‌هایی استفاده می‌شود که جزو تندترین فلفل‌های جهان هستند. گرچه همچنان علت مرگ این پسر بچه در دست بررسی قرار دارد، اما ظاهرا بعد از این اتفاق چالش خوردن این فلفل از فروشگاه‌های آمریکایی برداشته شده است.

بیشتر بخوانید:

تندترین فلفل جهان با خطر مرگ در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد

اما شاید جالب باشد بدانید که چگونه خوردن غذاهای تند می‌تواند روی سلامت افراد اثرگذار باشد و باعث تشدید علائم بیماری‌های مزمنی مثل التهاب روده شود. همچنین جالب است بدانیم که رژیم‌های غذایی تند چقدر روی طول عمر یک فرد اثرگذارند.

چرا خوردن غذاهای تند همیشه جذاب است؟

مزایا و معایب خوردن غذاهای تند

غذای تند، به‌غذایی گفته می‌شود که به‌مقدار فراوانی از ادویه‌جات نظیر کاری استفاده شده است. عمدتا غذاهای آسیایی تند و پر ادویه هستند. کپسایسین موجود در فلفل‌های چیلی هم می‌تواند تندی منحصربه‌فردی به غذاها ببخشد و به‌همین خاطر هم هست که بسیاری از افراد حداقل یک ادویه یا سس چیلی در خانه دارند. طعم کپسایسین گرم است، زیرا باعث فعال کردن گذرگاه‌های بیولوژیکی خاصی در بدن پستانداران می‌شود؛ همان چیزی که دماهای گرم نیز در بدن فعال می‌کنند. سوزش ناشی از خوردن غذای تند می‌تواند باعث تحریک ترشج اندورفین و دوپامین در بدن شود. رهاسازی این دو می‌تواند باعث به‌وجود آمدن حس آرامش یا حتی نوعی سرخوشی در بدن شود.

اثرات کوتاه مدت آن‌ها روی سلامتی

اثرات کوتاه مدت خوردن غذاهای تند متنوع است. از احساس یک گرمای لذت‌بخش گرفته تا حس سوزش ناخوشایند روی لب‌ها، زبان و دهان می‌تواند متفاوت باشد. همچنین می‌توانند باعث بروز مشکلاتی مثل سردرد، استفراغ و ناراحتی دستگاه گوارش هم شوند.

بیشتر بخوانید:

چرا فلفل قرمز هندی محبوبیت و خواص فراوانی دارد؟

بنابراین اگر بعد از خوردن هر وعده غذای تند علائمی مثل میگرن، شکم درد یا اسهال به‌سراغ شما می‌آید، توصیه می‌کنیم از خوردن آن‌ها پرهیز کنید. این‌ها علائمی هستند که افراد مبتلا به بیماری التهاب روده بعد از خوردن یک وعده غذایی تند به آن‌ها دچار می‌شوند.

خوردن غذاهای تند

در عین حال تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد غذاهای تند می‌توانند به کنترل برخی از بیماری‌های تغذیه‌ای کمک کنند.

نمی‌توان به‌طور دقیق در این باره اظهار نظر کرد

اپیدمیولوژیست‌های تغذیه سال‌هاست که در حال مطالعه مزایا و معایب مصرف طولانی مدت غذاهای تند هستند. این تحقیقات نتایج متفاوتی را گزارش می‌دهند. اما هر چه علم به جلوتر می‌رود، پاسخ‌های دقیق‌تری را هم دریافت می‌کنیم. به‌طور مثال اکنون محققان با قاطعیت می‌گویند که خوردن غذاهای تند نمی‌تواند باعث به‌وجود آمدن زخم معده شود. گرچه ارتباط آن با سرطان معده نامشخص است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*