عجیب ترین موجودات

عجیب ترین موجودات دریایی که وجودشان باورکردنی نیست

اقیانوس‌ها و دریاها پر از موجودات باورنکردنی است که می‌توانند خواب را از چشمان هر انسانی بگیرند. عجیب ترین موجودات دریایی از نظر ظاهر و نوع زندگی، با دیگر ساکنان سیاره آبی ما متفاوتند و در این مطلب گجت نیوز، ما به برخی از موجودات حاضر در اقیانوس‌ها می‌پردازیم.

اقیانوس‌ها و دریاها، یکی از ناشناخته‌ترین بخش‌های سیاره زمین هستند و موجوداتی عجیب در آن‌ها زندگی می‌کنند. نکته قابل تامل این است که طبق گزارش‌های نشنال جئوگرافیک، بیش از ۸۰ درصد از اقیانوس‌های زمین هنوز توسط انسان‌ها به صورت فیزیکی بازدید نشده‌اند و این یعنی بسیاری از گونه‌های عجیب و کشف نشده، بدون اطلاع ما در آب‌های سیاره ما زندگی می‌کنند.

در ادامه این مطلب، ما سراغ بررسی موجودات عجیب دریایی می‌رویم که شناخته‌شده هستند و اطلاعات و تصاویر واقعی زیادی از آن‌ها به رسانه‌ها مخابره شده است. همراه با ما بمانید.

مرموز و عجیب‌ ترین موجودات دریایی کشف شده در سال ۲۰۲۳

دانشمندان همواره با موجوداتی عجیب در اعماق دریا روبه‌رو شده و جانوران شگفت‌انگیزی را شناسایی می‌کنند که قبلاً دیده نشده‌اند. در ادامه نگاهی به‌ عجیب‌ ترین موجودات دریایی کشف شده در سال 2022 خواهیم انداخت.

اگر قصد دیدن یک موجود بیگانه را دارید، جستجوی کیهانی را متوقف کرده و به‌اعماق دریا سفر کنید‌!

هر ساله دانشمندان موجودات دریایی جدیدی را شناسایی کرده و به‌فهرست ثبت جهانی گونه‌های دریایی می‌افزایند. اگرچه تنها پنج درصد از اقیانوس‌های جهان کاوش شده‌اند، اما تاکنون 230 هزار گونه دریایی مختلف کشف ‌شده و در این فهرست قرار گرفتند.

اعماق اقیانوس مملو از موجودات عجیب و غریب و شگفت‌انگیز است و هر چه انسان‌ها بیشتر به جست‌وجو می‌پردازند، تعداد بیشتری از آنها قابل رؤیت می‌شوند. 2022 از آن سال‌هایی بود که دانشمندان موفق شدند تمام زیبایی‌های یک آکواریوم را در اعماق دریا مشاهده کنند.

از ماهی‌های مرکب گرفته تا کرم اسپاگتی و ماهی Jell-O، در اینجا به معرفی 10 مورد از عجیب‌ ترین موجودات دریایی کشف شده در سالی که‌ گذشت خواهیم پرداخت.

1. ماهی مرکب توت فرنگی با چشم‌های عجیب و غریب

عجیب‌ ترین موجودات دریایی

ماهی مرکب توت فرنگی دارای یک چشم عادی و یک چشم بسیار بزرگ است. محققان این چشم عجیب را با استفاده از یک وسیله شناسایی از راه دور (ROV) در عمق 2378 فوتی (725 متری) در مونتری کنیون، سواحل کالیفرنیا، مشاهده کردند.

چشمان ناهماهنگ ماهی مرکب در اعماق اقیانوس به آن یک مزیت غیرمعمول می دهد: چشم بزرگ به‌سمت بالا نگاه می‌کند تا سایه‌هایی را که حیوانات در بالا انداخته‌اند را ببیند، و چشم کوچکتر به‌سمت پایین نگاه می‌کند و به‌دنبال پرتوهای نور است که توسط طعمه و شکارچیان احتمالی منتشر می‌شود.

نکته جالب در مورد ماهی مرکب توت فرنگی این است که او با دو چشم هم اندازه متولد می‌شود و پس از گذر از دوره نوجوانی، اندازه چشم چپ افزایش یافته و چشم راست به همان اندازه باقی می‌ماند. در بزرگسالی، اندازه چشم چپ این مورد از عجیب‌ ترین موجودات دریایی می‌تواند به بیش‌از دو برابر چشم راست برسد.

2. کرم درخشانِ اسپاگتی شکل (Luminous lump of spaghetti)

عجیب‌ ترین موجودات دریایی

کرم اسپاگتی شکل برای اولین بار توسط محققان موسسه تحقیقاتی آکواریوم خلیج مونتری (MBARI) مشاهده شد. آنها این مورد از عجیب‌ ترین موجودات دریایی را در سال 2012 و با استفاده از ROV، هنگامی‌که در حال کاوش در خلیج کالیفرنیا در سواحل مکزیک بودند، کشف کردند.

این موجود عجیب در کف دریا که با شاخک‌های نارنجی درخشان و ماکارونی شکل پوشیده شده بود، در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد. این موجود دریایی چشم و آب‌شش ندارد و از شاخک‌های رنگارنگ خود برای گرفتن تکه‌هایی از مواد آلی، که به‌نام برف دریایی نیز شناخته می‌شوند، استفاده می‌کند.

اکثر کرم‌های اسپاگتی در حفره‌ها یا تونل‌های زیر کف دریا زندگی می‌کنند و فقط شاخک‌های رشته‌مانند خود را به داخل آب فرو می‌برند تا تکه‌های غذایی را شکار کنند. اما گاهی این کرم‌ها زندگی خود را در بالای کف اقیانوس می‌گذرانند. محققان گونه‌ای از اين موجودات درخشان را مشاهده کردند که با شنا در آب یا خزیدن در امتداد بستر دریا، سعی در یافتن مکان‌هایی را دارند که در آن غذا فراوان است.

3. کوسه خندان با ظاهر شیطانی

عجیب‌ ترین موجودات دریایی

یک ماهیگیر در اعماق منطقه‌ای با نام تراپمن برماگی در سواحل نیو ساوت ولز در استرالیا، کوسه‌ای عجیب با ظاهر خندان صید کرد. این نمونه غیرمعمول دارای چشمانی برآمده، پوستی کلفت مانند کاغذ سنباده، پوزه‌ای نوک تیز و لبخندی شبیه انسان بود!

هیچکس دقیقاً نمی‌داند که این موجود با ظاهر ترسناک ممکن است متعلق به کدام گونه باشد. این امر به‌مرموز بودن موجودی که از حدود 2130 فوت (650 متر) زیر سطح کشیده شده بود، افزود.

پوست بسیار خشن این موجود به‌نوعی سگ ماهی شباهت دارد. بنابراین مؤسسه تحقیقات کوسه در استرالیا طی بیانیه‌ای اظهار داشت این جاندار احتمالا یک سگ ماهی اندیوور (Centrophorus moluccensis) باشد. البته این تشخیص مورد مخالفت برخی کارشناسان قرار گرفت و تایید نشد.

دیگر محققان نیز اظهاراتی در مورد نوع این کوسه داشتند و معتقد بودند این مورد از عجیب‌ ترین موجودات دریایی می‌تواند عضوی از خانواده کوسه‌های کوکی‌شکن، کوسه جن، کوسه فانوس و کوسه کایت‌فین باشد. اما طبق نظر بسیاری از کارشناسان، این حیوان عصبی به‌احتمال زیاد یک کوسه گلپر بوده است.

4. عمیق‌ترین ماهی مرکب

عجیب‌ ترین موجودات دریایی

تیمی از محققان در حال شکار لاشه کشتی ناوشکن گمشده جنگ جهانی دوم به کشف یکی دیگر از عجیب ترین موجودات دریایی دست یافتند. این تیم ماهی مرکب بزرگ از خانواده Magnapinnidae را در بالای کف سنگر فیلیپین در عمق خیره کننده‌ای، حدود 20300 فوت (6200 متر) زیر سطح دریا، مشاهده کردند.

ناحیه فراژرف (هادال) عمیق‌ترین منطقه اقیانوس است که در گودال‌های اقیانوسی از عمق حدود شش تا ۱۱ هزار متری قرار دارد. موجودات دریایی بسیار کمی در این منطقه زندگی می‌کنند و یافتن این گونه عجیب در این عمق یک کشف بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

این ماهی مرکب از لاروها، خرچنگ‌ها، صدف دریایی، حلزون‌ها و موجودات کوچکتر تغذیه کرده و خودش غذای شیر دریایی، فوک دریایی و سمور آبی می‌شود.

محققان همچنین چهار اختاپوس دمبو را در عمقی مشابه تشخیص دادند و ماهی مرکب بزرگ دیگری در حدود 15400 فوت (4700 متر) زیر اقیانوس آرام مشاهده شد.

5. حمل تخم‌های مرواریدی توسط مادر

عجیب‌ ترین موجودات دریایی

فیلم بسیار نادری از یک ماهی مرکب که رشته‌ای ژلاتینی از تخم‌های مرواریدی درخشان را در آغوش خود حمل می‌کند، در اعماق اقیانوس تاریک در سواحل کالیفرنیا ضبط شده است. محققان این ماهی مرکب ناشناخته را در 56 مایلی ساحل، در عمق 4560 فوت (1390 متر) و به‌وسیله ROV مشاهده کردند.

مادران ماهی مرکب معمولاً بچه‌دار نمی‌شوند و در صورت بچه‌دار شدن، تخم‌های خود را حمل نکرده و آنها را در کف دریا یا در توده‌های ژلاتینی بزرگ رها می‌کنند. حمل تخم‌ها خطر شکار شدن را برای مادر افزایش می‌دهد، به‌همین دلیل است که حمل تخم‌ها توسط مادر امری بسیار نادر محسوب می‌شود.

این‌ مورد از عجیب‌ ترین موجودات دریایی کشف شده یک مادر بیش‌از حد محافظه کار را نشان می‌دهد. هرچند در تصویر این مادر ممکن است در مقایسه با تخم‌هایش بزرگ به‌نظر برسد، اما در حقیقت، گوشته او (قسمت اصلی بدن ماهی مرکب که شامل تمام اندام‌های اصلی است) تنها می‌تواند 7.5 سانتی‌متر رشد کند!

6. ماهی چسبنده (Gummy squrrel)

عجیب‌ ترین موجودات دریایی

گامی اسکورل یک موجود ژلاتینی عجیب و غریب است که توسط محققان در اقیانوس آرام مشاهده شد. این موجود که شکلی شبیه به یک موز نیمه پوست کنده شده دارد، در واقع یک خیار دریایی است و طولی حدود 2 فوت (60 سانتی متر) برای آن به‌ثبت رسیده.

ماهی چسبنده یکی از 55 نمونه‌ای بود که توسط دانشمندان موزه تاریخ طبیعی لندن پس از کاوش در بستر دریای منطقه کلاریون-کلیپرتون اقیانوس آرام، واقع بین هاوایی و مکزیک، جمع‌آوری شد. دیگر موجودات قابل توجه این سفر شامل یک اسفنج دریایی به‌شکل لاله و یک مرجان است که تصور می‌شود زیستگاه بومی آن اقیانوس اطلس باشد. 39 موجود در بین این عجیب‌ ترین موجودات دریایی جمع‌آوری شده متعلق به‌گونه‌هایی هستند که قبلاً دیده نشده بودند.

7. ماهی آبیِ عجیب (blue goo)

عجیب‌ ترین موجودات دریایی

محققان اداره ملی اقیانوسی و جو (NOAA) با استفاده از یک ROV موجودات متعددی را مشاهده کرده و نتایج را به‌صورت زنده پخش کردند. در این پخش، موجودات دریایی رنگارنگ و مرموزی در بستر دریای اطراف سنت کروکس، یکی از جزایر ایالات متحده، مشاهده می‌شد که بسیاری از آنها تاکنون دیده نشده بودند.

یکی از عجیب‌ ترین موجودات دریایی که در این پخش زنده به‌چشم می‌خورد، موجودی شبیه به یک حباب‌ آبی‌رنگ و اسرارآمیز بود که بی‌حرکت در کف اقیانوس جای گرفته بود.

تلاش‌های زیادی برای تشخیص گونه‌ی این موجود مرموز صورت گرفت. بسیاری از دانشمندان پیشنهاد دادند که بلو گو ممکن است متعلق به‌گروه مرجان‌های نرم و اسفنج‌های دریایی باشد، اما هیچ اتفاق آرائی وجود نداشت.

8. ماهی بیگانه

عجیب‌ ترین موجودات دریایی

یکی از عجیب‌ ترین موجودات دریایی که در نزدیکی هاوایی مشاهده شد، شبیه یک کیسه پلاستیکی شناور با روده‌های درخشان است و محققان آن را با یک ROV در عمق 7221 فوتی (2201 متری) در بنای یادبود ملی دریایی در جنوب شرقی هونولولو مشاهده کردند.

این ماهی عجیب و غریب در واقع یک خیار دریایی از خانواده Elpidiidae است که زائده‌ای شبیه باله دارد که به او کمک می‌کند مسافت‌های کوتاهی را در کف دریا شنا کند. لوله‌های نارنجی روشن داخل بدن این موجود شفاف روده‌های او هستند، اما دلیل رنگارنگ بودن این روده‌ها هنور مشخص نیست.

9. ماهی شفاف Jell-O

عجیب‌ ترین موجودات دریایی
محققان یک ماهی نیمه شفاف و ژلاتینی با ظاهری عجیب و غریب را در کف دریای جزایر آلوتی در آلاسکا کشف کردند. این ماهی که به‌نام حلزون ماهی لکه‌دار (Crystallichthys cyclospilus) شناخته می‌شود، بدنی شفاف پوشیده از نقاط حلقه‌ای و یک مکنده غیرمعمول روی شکم خود دارد که به‌آن اجازه می‌دهد به‌کف دریا بچسبد.

حلزون ماهی لکه‌دار می‌تواند در آب‌هایی تا عمق 2723 فوتی (830 متری) زیر سطح اقیانوس زندگی کند. ساختار Jell-O مانند این ماهی‌ها به آنها اجازه می‌دهد تا در برابر فشار خرد شدن اعماق دریا مقاومت کنند و بدن شفاف به‌استتار آنها در برابر شکارچیان کمک می‌کند.

10. گونه حشره مانند Vader

عجیب‌ ترین موجودات دریایی

یک موجود شپش مانند با ظاهری زرد رنگ در اعماق سطح اقیانوس در خلیج مکزیک کشف شد. این گونه تازه کشف شده در یک تور صیادی در ارتفاع 2000 تا 2600 فوتی (600 تا 800 متری) زیر سطح دریا گرفتار شد.

محققان در ابتدا تصور می‌کردند که این مورد از عجیب‌ ترین موجودات دریایی از گونه‌های باتینوموس است، اما تجزیه و تحلیل DNA بعداً نشان داد که این موجود از گونه‌ای ناشناس محسوب می‌شود که طول آن به بیش‌از 10 اینچ (26 سانتی‌متر) می‌رسد.

این جانور عجیب دریایی، دندان‌های انسانی دارد!

دانشمندان استرالیایی از کشف گونه جدیدی از کوسه با دندان‌های آسیاب عجیب و غریب و شبیه انسان خبر دادند که از آنها برای له کردن طعمه استفاده می‌کند.

آژانس دولتی استرالیا CSIRO در بیانیه‌ای اعلام کرد این گونه جدید که شاخ کوسه نقاشی شده (Heterodontus marshallae) نام دارد، عضوی از خانواده Heterodontiformes است که بر اساس شکل بدن منحصر‌به‌فرد و شاخ‌های کوچکی که از بالای چشمان آنها بیرون زده است، طبقه بندی می‌شوند.

هلن اونیل، زیست‌شناس ماهی در مجموعه ملی ماهی استرالیا (ANFC) گفت: «این گونه از کوسه‌ها به دلیل مورفولوژی مشابه، از جمله خارها، شبیه فسیل‌های کوسه‌های منقرض شده هستند. اما اکنون با کشف گونه جدیدی از کوسه می‌دانیم که آنها ارتباط نزدیکی با هم ندارند.»

این گونه عجیب از کوسه‌ها فقط در استرالیا زیست می‌کند

طبق مطالعه ای که در 12 ژوئیه در مجله Diversity منتشر شد، گونه تازه توصیف شده تنها در آب‌های شمال غربی استرالیا، تقریباً 410 تا 751 فوت (125 تا 229 متر) زیر سطح یافت می‌شود. این کوسه‌ها چندین ردیف دندان و یک فک بسیار بزرگ نسبت به جمجمه خود دارند که به آنها امکان می‌دهد از موجوداتی مانند نرم‌تنان و سخت‌پوستان تغذیه کنند.

کشف گونه جدیدی از کوسه

آنها تمایل دارند در کف دریا بنشینند و دهانی کوچک اما آرواره‌های خردکننده‌ای دارند که نسبت به اندازه جمجمه‌شان بزرگ است و به اندازه کافی قدرتمند است که پوسته‌های کاوری را خرد کند.

راسته Heterodontiformes شامل یک خانواده منفرد است که شامل یک جنس و 9 گونه مختلف می‌شود و شناخته شده‌ترین آنها کوسه پورت جکسون Heterodontus portusjacksoni است.

اما مطالعات ژنتیکی اخیر نمونه‌هایی که در مجموعه‌های بیولوژیکی نگهداری می‌شوند نشان داده است که یکی از گونه‌های موجود در گروه Heterodontus zebra در واقع دو گونه بودند که این تعداد را به 10 گونه می‌رساند.

ویل وایت، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه در ایمیلی به Live Science گفت: «دندان‌های همه گونه‌های قبلی بسیار شبیه به یکدیگر است، اما این کوسه‌های تازه کشف شده به‌عنوان یک گروه دندان‌های بسیار متفاوتی با اکثر کوسه‌های دیگر دارند. آنها دندان‌های نزدیک جلویی و دندان‌های آسیاب‌مانند بزرگی دارند.»

کشف گونه جدیدی از کوسه ها نشان می‌دهد که این جانداران آبزی برای له کردن طعمه‌های سنگین پوسته‌دار، با دندان‌های مولر شکل خود تکامل یافته‌اند. در نوامبر 2022، محققان در حال بررسی زیستگاه‌های بستر دریا در پارک دریایی Gascoyne در استرالیای غربی بودند که یک نر بالغ H. marshallae را یافتند که از نوک پوزه تا باله دمش حدود 1.75 فوت (53 سانتی‌متر) طول داشت.

وایت گفت:

در مقایسه با سایر شاخ‌ماهی‌های استرالیایی، این گونه‌ی جدید دارای الگوی راه راه مشخصی است. این الگو بسیار شبیه به گونه‌ی شاخ‌گورخر است. با این حال، شاخ گورخرها (H. zebra) در آب‌های کم‌عمق‌تر یافت می‌شوند و معمولاً در نزدیکی اندونزی یا ژاپن زندگی می‌کنند، در حالی که H. marshallae اقیانوس عمیق‌تر اطراف سواحل استرالیا را ترجیح می‌دهد.

قبل از اکتشاف سال 2022، محققان شش نمونه و یک پوسته تخم از آنچه که بعداً به عنوان H. marshallae از مجموعه‌های موزه‌های اطراف استرالیا شناسایی می‌شود را بررسی کرده بودند و در مرحله طبقه‌بندی این گونه جدید بودند که به طور تصادفی به یک نر زنده برخورد کردند. آخرین بار محققان یک گونه کوسه از راسته Heterodontiformes را در سال 2005 توصیف کردند و دانشمندان در یافتن نمونه‎‌های بیشتری از این گونه‌ها تردید دارند.

کشف گونه جدیدی از کوسه

اونیل در بیانیه‌ای گفت: «ما یک نمونه ماده در مجموعه خود داریم، اما نمونه‌ای که در طول سفر پیدا کردیم یک نر است. هولوتیپ‌های کوسه‌ها به این دلیل که دارای گیره‌ها هستند (اندام‌های تولید مثلی خارجی که می‌توانند بین گونه‌ها متفاوت باشند)، به ما کمک کنند آنها را از هم تمایز دهیم.»

کشف گونه جدیدی از کوسه ها نشان می‌دهد که این دسته این جانداران جدید از نظر اندازه‌ی سر، تاج‌های بالای چشم‌ها و خارها در مقابل باله‌های پشتی نسبت به گونه‌هایی که قبلاً کشف شده‌اند بسیار متمایز هستند.

برخی از محققان می‌گویند از آنجایی که آنها عمدتاً در آب‌های کم عمق هستند، نمونه‌هایی از چنین گونه‌های متمایز را بارها زیر آب دیده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد آنها هر لحظه در شرف کشف گونه‌ای جدید از جانواران آبزی هستند.

موجودات دریایی عجیبی که در هند کشف شده‌اند

دانشمندان و پژوهشگران با بررسی در اعماق اقیانوس هند، موجوداتی عجیب و ناشناخته را کشف کرده‌اند که همه را به‌طرز عجیبی شگفت‌زده کرده است. در ادامه با این موجودات آشنا خواهیم شد.

اعماق اقیانوس‌ها همیشه رازهای سر به مهر زیادی دارد. در اغلب اوقات دانشمندان به دل آب‌های آزاد می‌زنند تا با کشف موجودات گوناگون، عظمت جهان هستی و فراوانی گونه‌های مختلف را اثبات کنند. حالا در تازه‌ترین بررسی‌های انجام شده، انبوهی از موجودات عجیب و ناشناخته کشف شده‌اند که در دریاها و اقیانوس زندگی می‌کنند و ظاهر ترسناکی دارند.

این موجودات عجیب و ناشناخته از چه گونه‌هایی هستند؟

موجودات عجیب و ناشناخته

در میان موجودات دریایی ناشناخته‌ای که توسط دانشمندان کشف شده‌اند، مارماهی بسیار عجیب و نادری وجود دارد که تابه‌حال کسی مشابه آن را در میان سایر مارماهی‌ها ندیده است. این موجود عجیب که از قضا نابینا هم هست، دارای پوستی تیره‌رنگ بوده و در عمق 5 کیلومتری زمین شناسایی شده است.

علاوه بر این مارماهی عجیب و غریب، موجودات دریایی دیگری هم در اعماق اقیانوس هند و در جزایر کوکوس (که نام یکی از قلمروهای استرالیا است و در نزدیکی این کشور قرار دارد.) کشف شده‌اند؛ از جمله ماهی‌هایی که هیچ شباهتی به سایر گونه‌های مشابه خود ندارند. در بین این ماهی‌ها که جزو موجودات بسیار عجیبی هستند، موارد نادری دیده شده که بچه ماهی در شکم مادر خود رشد کرده و در کمال تعجب، زنده به دنیا آمده است. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، تخم ماهی‌ها اغلب روی صخره‌ها یا در بستر دریا رشد پیدا می‌کند، اما در این مورد به‌خصوص، با یک گونه کاملا نادر و کمیاب مواجه هستیم.

در میان انبوهی از موجودات عجیب و ناشناخته که توسط پژوهشگران شناسایی شده‌اند، حضور الاغ‌ماهی گوش‌استخوانی و خروس‌ماهی گوش‌استخوانی که از لحاظ جثه و ابعاد سر دارای تفاوت‌های چشمگیری هستند نیز بسیار خودنمایی می‌کنند. علاوه بر این موجودات، یک مارمولک‌ماهی بسیار عجیب و نادر هم کشف شده است که باله نسبتا بلندی دارد و به‌واسطه پوست شفاف‌اش، در نور روز خیلی خوب دیده نمی‌شود.

در مجموع باید به این موضوع پی برد که اعماق اقیانوس‌ها مملو از موجودات دریایی بسیار عجیب و ناشناخته است که هیچ‌گاه از وجود آن‌ها هم خبر نداشته‌ایم؛ موجوداتی که شاید عجیب و غریب و ترسناک به‌نظر برسند، اما بدون شک کشف‌شان امر لذت‌بخش و حیرت‌انگیزی است و می‌تواند باعث بیشرفت روزافزون علم و مباحث جانورشناسی شود.

این جهان عظیم دریایی با موجوداتی عجیب به تازگی کشف شده است

دانشمندان موفق به کشف یک جهان مخفی با موجوداتی ناشناخته در زیر دریا شده اند که تا کنون نمونه آن هیچ جای زمین دیده نشده است.

دنیای زیر آب همیشه سورپرایزکننده بوده و هست و جهانی کاملاً متفاوت با دنیای ما محسوب می‌شود. با وجود سکوت ترسناکی که در این دنیای زیرین حاکم است، ‏انسان همیشه علاقه‌ی فراوانی به جستجو در این قلمرو عجیب داشته و همین علاقه سبب کشف اسراری شده است که مدت‌هاست زیر آب پنهان مانده‌اند.

اکنون دانشمندان در زیر یک آتشفشان زیر بستر دریا، دنیایی پنهان پر از موجودات عجیب و غریب را کشف کردند. این دنیای زیرین پنهان مملو از موجوداتی که است که قبلاً هرگز دیده نشده بودند. کشف یک جهان مخفی اولین زیستگاه در نوع خود را نشان می‌دهد که مملو است از گونه‌های حیاتی از جمله گونه‌های عجیب کرم‌ها، حلزون‌ها و اختاپوس‌هایی که در اعماق دریا زندگی می‌کنند.

این اکوسیستم که در زیر منافذ هیدروترمال در شرق اقیانوس آرام Rise در آمریکای مرکزی قرار دارد، زمانی پیدا شد که دانشمندان در کشتی تحقیقاتی Falkor از یک بازوی روباتیک برای شکافتن لایه‌های بستر دریا استفاده کردند.

قلمروهای اسرارآمیز در زیر آب، شواهدی از حیات باورنکردنی موجودات

کشف یک جهان مخفی

دانشمندان برای اولین بار در سال 1977 دریچه‌های هیدروترمال را حین کاوش در پشته اقیانوس آرام شرقی، یک مرز صفحه تکتونیکی در نزدیکی جزایر گالاپاگوس در سواحل غربی آمریکای جنوبی، کشف کردند. در آنجا، دریچه‌هایی به شکل توتم‌های موم ذوب شده تقریباً 35 تا 40 فوت (10 تا 12 متر) ارتفاع دارند و آب داغ و غنی از مواد معدنی را به اقیانوس‌ها می‌ریزند.

علیرغم دمای بسیار بالای اطراف دریچه‌ها که تا 694 درجه فارنهایت (368 درجه سانتیگراد) می‌رسد، دانشمندان زنجیره‌های غذایی پر از باکتری‌های شیمیایی، گاستروپودها، خرچنگ‌ها و کرم‌ها را یافتند که توسط مواد مغذی غنی که از دریچه‌ها فوران می‌کنند، نگهداری می‌شوند.

کشف یک جهان مخفی

اما تا به امروز، هیچ دانشمندی فکر نمی‌کرد که برای کشف یک دنیای جدید به زیر این دریچه‌ها نگاه کند. موسسه Ocean، که هدایت این سفر به اکوسیستم را بر عهده داشت در بیانیه‌ای گفت: «کشف یک جهان مخفی و اکوسیستم جدیدی که در زیر اکوسیستم دیگری پنهان شده است، شواهد تازه‌ای از وجود حیات در مکان‌های باورنکردنی ارائه می‌دهد.»

جیوتیکا ویرمانی، مدیر اجرایی موسسه اشمیت، در مورد این کشف هیجان‌انگیز گفت: «ما مدت‌هاست اطلاعات زیادی از حیواناتی که در خشکی و در حفره‌های زیرزمینی زندگی می‌کنند و موجوداتی که در اعماق اقیانوس‌ها در شن و گل زندگی می‌کنند در دست داریم. اما برای اولین بار، دانشمندان به دنبال جاندارانی در زیر دریچه‌های گرمابی بودند.»

این دنیای پنهان پر از موجودات عجیب دریایی چگونه کشف شد؟

کشف یک جهان مخفی زیر آب

به عنوان بخشی از این ماموریت، دانشمندان از یک بازوی روباتیک برای پاکسازی کف اقیانوس استفاده کردند و سپس جعبه‌هایی را روی شکاف‌های پوسته زمین قرار دادند. وقتی محققان بعداً به داخل آن جعبه‌ها نگاه کردند، تعداد زیادی از حیوانات را در زیر حفره‌ها کشف کردند که تأیید می‌کند موجودات از زیر بستر دریا به آنجا رسیده‌اند.

یکی از این موجودات دریایی، کرم لوله‌ای غول‌پیکر (Riftia pachyptila) بود که مورد توجه محققان قرار گرفت. تعداد کمی از نوزادان این جاندار در بالای دریچه‌ها دیده می‌شوند. دیدن این جانداران دانشمندان را به این گمان می‌برد که لاروها برای رسیدن به زیستگاه‌های جدید در داخل مایعات آتشفشانی زیر دریا حرکت می‌کنند.

کشف یک جهان مخفی زیر آب

مونیکا برایت، بوم‌شناس دانشگاه وین که در این مأموریت کار می‌کرد، در بیانیه‌ای گفت: «درک ما از حیات حیوانات در دریچه‌های گرمابی در اعماق دریا با کشف یک جهان مخفی با موجوداتی ناشناخته در زیر دریا بسیار گسترش یافته است.»

دو زیستگاه در این جهان پویا وجود دارد و جانورانی در بالا و پایین سطح، بسته به مایع دریچه از پایین و اکسیژن در آب دریا از بالا، به طور هماهنگ رشد می‌کنند. این موجودات عجیب دریایی به تازگی کشف شده‌اند و هنوز راهی طولانی برای درک کامل آن‌ها وجود دارد.

محققان که اواخر امسال یافته‌های دقیق خود در مورد این جهان مخفی را منتشر خواهند کرد، به مطالعه‌ی این اکوسیستم شکننده و اسرارآمیز که در برابر اثرات عملیات جستجو در اعماق دریا برنامه‌ریزی شده در اقیانوس آرام آسیب پذیر است، ادامه خواهند داد.

وندی اشمیت، رئیس و یکی از بنیانگذاران مؤسسه اقیانوس اشمیت، در بیانیه‌ای گفت: «اکتشافات انجام شده در هر سفر اکتشافی موسسه اقیانوس اشمیت، فوریت کاوش کامل اقیانوس را تقویت می‌کند تا ما بدانیم در اعماق دریا چه چیزی وجود دارد.»

علاوه‌براین، چند ماه پیش دکتر جیوتیکا ویرمانی، مدیر اجرایی موسسه اقیانوس اشمیت از کشف یک پرورشگاه جدید اختاپوس در اعماق دریای کاستاریکا خبر داد و گفت: «کشف یک پرورشگاه فعال جدید اختاپوس در بیش از 2800 متر زیر سطح دریا در آب‌های کاستاریکا ثابت می‌کند که هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد اقیانوس ما وجود دارد.»

در اکتبر ۲۰۲۲ نیز دانشمندان در ماموریتی در مالدیو اکوسیستم جدیدی را در عمق 500 متری اقیانوس کشف کردند که منجر به افزایش حفاظت از جانداران دریایی و ماهیگیری در این منطقه ویژه شد.

کشف یک جهان مخفی مملو از موجودات جدید و مناظر جدید و یک اکوسیستم اسرارآمیز نشان دهنده‌ی اسراری است که در اعماق اقیانوس‌ها و سایر مکان‌های جهان منتظر کشف شدن هستند. مهمترین نکته در مورد این کشفیات جدید این است که راه‌های حفاظت از آنها را نیز بیاموزیم. در غیر این صورت کشف جهان‌های جدیدی که قرار است به مکان‌های نابود شده تبدیل شوند کاملاً بی‌معنی خواهد بود.

عجیب ترین موجودات دریایی سال ۲۰۲۲

با ۳ مورد از عجیب‌ترین موجودات دریایی کشف شده آشنا شوید. این موجودات از اسپاگتی‌ دریایی تا کرم شناور ناشناخته، دانشمندان را سردرگم کرده‌اند.

۳ مورد از موجودات دریایی کشف شده در سال 2022 به حدی عجیب هستند که محققان را متحیر کرده و باعث سردرگمی دانشمندان شده‌اند. با توجه به این که هنوز بخش اعظمی از اقیانوس‌ها کشف نشده‌، دانشمندان همواره با موجوداتی عجیب در اعماق دریا روبه‌رو می‌شوند که هیچ شناختی از آن‌ها ندارند و گاهی حتی راهی برای توصیف آن‌ها پیدا نمی‌کنند.

۳ مورد از عجیب‌ترین موجودات دریایی کشف شده در سال 2022

همه ما به معماهای جذاب علاقه داریم. اکنون متخصصان اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا در حال بازبینی و بررسی برخی از عجیب‌ترین گونه‌ها در اعماق آب هستند. سه مورد از گونه‌های مرموز مشاهده شده در دریا برای آن‌ها تبدیل به معمایی بزرگ شده است.

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) اخیراً یک توییت جالب درمورد ۳ معمای دریایی ارسال کرد. این سازمان در توییت خود نوشت:

اقیانوس ما ۷۰ درصد از سطح زمین را پوشانده است. با این حال ما فقط بخش کوچکی از آنچه در اعماق آن قرار دارد را کاوش کرده‌ایم. بنابراین هیچ جای تعجبی نیست که ما اغلب با چیزهایی روبه‌رو می‌شویم که حتی با تجربه‌ترین دانشمندان را نیز گیج می‌کند.

موجودات دریایی کشف شده

مرجان قرمز حباب‌دار شبیه اسپاگتی در اقیانوس آرام

این تصاویر اداره NOAA از ۳ موجود ناشناخته مربوط به سفرهای گذشته به اعماق دریاها است. سازمان NOAA، کشتی تحقیقاتی Okeanos Explorer را که برای بررسی اعماق اقیانوس با یک وسیله نقلیه کنترل از راه دور مجهز شده است، اداره می‌کند.

تصویر اول، مرجان قرمز حبابی را نشان می‌دهد که یک موجود رشته‌ای سبز عجیب به آن چسبیده است. این موجود زنده شبیه اسپاگتی است و در ارتفاع ۵۲۰ متری در اقیانوس آرام پیدا شده است. گیاهان معمولاً به دلیل نور کم در چنین عمقی در دریا پیدا نمی‌شوند. گروه تحقیقات گمان می‌برند که این موجود ممکن است نوعی اسفنج یا جلبک باشد که در مرجان گیر کرده است.

جانور دریایی

موجود عجیب و غریب در اقیانوس آرام

تصویر دیگر، گروهی از چیزهای عجیب و غریب و پر دار کروی را نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد همه آن‌ها در یک توده قرار دارند. این موجود عجیب در عمق ۲۷۵۰ متری در امتداد زنجیره آتشفشانی فینا ناگو در اقیانوس آرام مشاهده شد.

محققان حدس می‌زنند که این موجود احتمالاً از دسته هیدروئیدها (hydroids) یا بریوزوئان‌ها (bryozoans) باشد. هر دو این موجودات از انواع بی‌مهرگان دریایی هستند.

ارگانیسم شناگر ناشناخته

ارگانیسم شناگر ناشناخته یا USO

آخرین تصویر، یک موجود اسرارآمیز بسیار جذاب را نشان‌ می‌دهد. این چیز یک موجود کرم مانند به رنگ قرمز روشن است که دسته‌ای از اندام‌های دایره‌ای به آن متصل هستند. این موجود در اقیانوس آرام در جنوب غربی هاوایی مشاهده شده است. اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا این موجود را با نام ارگانیسم شناگر ناشناخته یا USO توصیف کرد.

این تصاویر از موجودات دریایی کشف شده عجیب و غریب، یادآور این است که ما هنوز درباره دنیای آب‌ها اطلاعات بسیار کمی داریم. یادگیری درباره اقیانوس‌ها به اندازه اکتشافات فضایی هیجان‌انگیز است. جالب این است که ما برعکس فضا کاملاً درباره وجود حیات در اعماق دریا اطمینان داریم، فقط نمی‌دانیم که این حیات به چه شکل است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*