نصب برنامه های خارج از اپ استور آیفون

رسمی: نصب برنامه های خارج از اپ استور برای آیفون به‌زودی امکان‌پذیر می‌شود

به‌زودی نصب برنامه های خارج از اپ استور برای آیفون امکان‌پذیر می‌شود. این یعنی مثل اندروید، فروشگاه‌های اپلیکیشن متفرقه در iOS هم ظهور می‌کنند.

اپل همیشه با کاربرانی که به‌دنبال نصب برنامه های خارج از اپ استور برای آیفون هستند، برخورد می‌کند. به این فرآیند که “Sideloading” نیز گفته می‌شود، نصب یک برنامه از طریق یک فروشگاه اپلیکیشن به‌جز اپ استور است. اپل ادعا می‌کند که نصب اپلیکیشن‌ها روی آیفون از طریق یک فروشگاه متفرقه می‌تواند حامل بدافزار یا دیگر مشکلات امنیتی باشد. چیزی که اپل با اپ استور رسمی خودش اجازه این اتفاق را نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید:

نصب اپلیکیشن های موبایل از اپ استورهای متفرقه چه خطراتی دارد؟

یکی دیگر از دلایلی که اپل اجازه سایدلودینگ روی آیفون را نمی‌دهد، جلوگیری از قرارگیری اپلیکیشن‌های آی او اسی روی فروشگاه‌های متفرقه است؛‌ زیرا اپل حدود ۳۰ درصد از سود حاصل از فروش درون اپلیکیشنی را خودش برداشت می‌کند. از آنجا که در حال حاضر App Store تنها مرجع قرارگیری برنامه‌های آی او اسی است، هیچ راهی برای فرار از این به‌اصطلاح «مالیات اپل» نیست؛ مگر اینکه یک توسعه دهنده از پذیرش خریدهای درون برنامه‌‌ای خودداری کند.

نصب برنامه های خارج از اپ استور آیفون

قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپا می‌گوید که کاربران گوشی‌های موبایل باید بتوانند برنامه‌های دلخواه خود را از اپ استورهای متفرقه هم نصب کنند. اوایل امسال، گزارشی منتشر شد که در آن گفته می‌شود این قانون اپل را ملزم به اجازه Sideloading می‌کند؛ اما این قانون فقط کاربرانی که تحت پوشش ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا هستند را در بر می‌گیرد.

نصب برنامه ها از جایی به‌جز اپ استور در آیفون های اپل

کارشناسان با بررسی قطعه کدهای آپدیت آزمایشی iOS 17.2، کدی را پیدا کرده‌اند که می‌تواند مجوز نصب برنامه‌ها از دیگر فروشگاه‌های اپلیکیشن را صادر کند. با این قابلیت، کاربران می‌توانند برنامه‌هایشان را در جایی به جز اپ استور اپل منتشر کرده و در اختیار کاربران بگذارند. البته این ویژگی دارای یک قفل منطقه‌ای است که به اپل اجازه می‌دهد نصب برنامه های خارج از اپ استور برای آیفون را در کشورهای خاصی محدود کند. مگر اینکه قانونی مشابه DMA‌ اروپا، در سایر نقاط جهان نیز تصویب شود و اپل را ملزم به رعایت حقوق شهروندان کند.

در حالی اتحادیه اروپا، اپل را برای سایدلودینگ تحت فشار قرار داده، اما تیم کوک، مدیرعامل اپل سخت به‌دنبال راه‌هایی است که اجبار را از تصمیم‌گیری‌های آن‌ها حذف کند. هرچند بعید به‌نظر می‌رسد که بتواند جلوی این اتفاق را بگیرد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*