رشد گیاه در کره ماه

میکروب های زمین می‌توانند به رشد گیاه در خاک کره ماه کمک کنند

محققان می‌گویند،‌ میکروب هایی که در خاک کره زمین وجود دارند می‌توانند به رشد گیاه در خاک کره ماه کمک کنند. آیا ماه قابل سکونت می‌شود؟

در مأموریت‌های آینده سفر به ماه می‌توانیم شاهد کاشت گیاهانی روی سطح کره ماه توسط فضانوردان باشیم. اما مشخص نیست که آیا خاک کره ماه هم مثل زمین حاصل‌خیز است یا خیر. شاید روزی دانشمندان به این موضوع پی ببرند. در حال حاضر آن‌ها بر این باورند که انتقال میکروب های زمین به خاک کره ماه، می‌تواند باعث رشد گیاهان روی این سیاره خاکی باشد.

مطالعاتی که تاکنون در مورد رشد گیاه در خاک کره ماه انجام شده، حاکی از آن است که خاک سیاره ما از عناصر بسیار مهمی تشکیل شده که برای رشد گیاهان حیاتی هستند. آزمایشاتی که روی خاک کره ماه انجام شده، نشان می‌دهد که آن میزبان خوبی برای رشد گیاهان نیست. ولی محققان راه‌حلی برای این مشکل دارند.

راه حل اینجاست که اگر میکروب‌های خاک کره زمین با خاک ماه ترکیب شود، احتمالا خاک این سیاره هم حاصل‌خیز می‌شود. میکروب‌های سیاره ما طی سالیان سال به حاصل‌خیز شدن آن کمک شایانی کرده‌اند و اگر این میکروب‌ها را به خاک کره ماه اضافه کنیم، احتمالا به ما کمک می‌کند تا ماه را به مکانی برای زندگی بشر تبدیل کنیم.

آیا فضانوردان می‌توانند در کره ماه، گلخانه راه بیاندازند؟

رشد گیاه در کره ماه

اگر ایده‌ای که محققان پیشنهاد می‌کنند عملی شود، احتمالا فضانوردان خاک زمین را در مأموریت‌های آینده سفر به ماه نظیر آرتمیس ۳، به این سیاره خواهند برد تا گلخانه‌های قمری بسازند و در مناطقی از ماه به کشت محصول بپردازند. این گام بسیار مهمی برای ایجاد پایگاه‌های دائمی و ماندگار روی ماه است. چیزی که ناسا و دیگر آژانس‌های فضایی امیدوارند طی ۵۰ تا ۶۰ سال آینده عملی شود.

گرچه چیزهای خیلی مهم‌تری برای تبدیل ماه به مکانی برای سکونت وجود دارد، اما این می‌تواند اولین گام مهمی باشد که ستاره‌شناسان و فضانوردان باید آن را برطرف کنند تا بتوانیم پایگاه‌های انسانی را روی خاک این کره احداث کنیم. آزمایش‌هایی که روی خاک شبیه‌سازی شده ماه انجام شده، نشان می‌دهد گیاهان روی خاکی با سه نوع باکتری (یا میکروب) پس از ۶ روز رشد کرده‌اند و ساقه‌ها و ریشه‌های بلندتری نسبت به گیاهانی دارند که روی خاک عاری از این باکتری‌ها رشد کرده بودند.

اگر قرار است مأموریت‌های سفر به ماه شکل و شمایل جدی به‌خود بگیرند و خیلی زود بتوانیم فضانوردان را برای انجام تحقیقات تکمیلی در آنجا مستقر کنیم، مهم است که این مشکلات لجستیکی در ابتدا برطرف شود. ما که خیلی به مأموریت آرتمیس ۳ امیدواریم. شما چطور؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*