سی تی اسکن در سنین پایین

انجام سی تی اسکن در سنین پایین احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

آیا انجام سی تی اسکن در سنین پایین باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود؟ نتایج پژوهش‌ها قابل توجه و تامل است.

پژوهش‌های دانشمندان مشخص کرده است که ورای فوایدی که آزمایش سی تی اسکن (CT) برای بشریت داشته است، ولی میان انجام سی تی اسکن در سنین پایین و سرطان رابطه‌ای وجود دارد. این می‌تواند زنگ خطری برای سازمان‌های بین‌المللی بهداشت باشد که باید در این خصوص برای جلوگیری از فاجعه، فکری بی‌اندیشند.

سی تی اسکن

دانشمندان چگونه به رابطه سی تی اسکن در سنین پایین و سرطان پی بردند؟

دانشمندانی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، دانمارک و بریتانیا با هدایت مؤسسه بهداشت جهانی بارسلون (ISGlobal) با انجام تست‌های مختلف پی بردند میان سی تی اسکن افراد با سن کمتر (مخصوصا کودکان) و سرطان رابطه‌ای وجود دارد.

دانشمندان با بررسی اطلاعاتی از 276 بیمارستان و 9 کشور و بررسی یک میلیون نفر که تا قبل از 22 سالگی حداقل یک بار آزمایش سی تی اسکن انجام داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند و با گسترش پژوهش‌های خود به میانگین میزان دوز پرتو هر بیمار نیز رسیده‌اند.

بررسی نتایج تحقیق چه چیزی را نشان می‌دهد؟

محققان با انجام پژوهش‌ها به این نتیجه رسیدند که احتمال ایجاد تومور‌های بدخیم (سرطان) لنفوئیدی و میلوئیدی (به دلیل این که مغز استخوان یکی از محل‌های گلبول‌سازی بدن است) با افزایش مجموع میزان دوز تابش، افزایش می‌یابد. به‌طور دقیق‌تر حدود 100 میلی‌گرم پرتو تابش می‌تواند خطر سرطان خون را تا سه برابر افزایش دهد. طبق این تحقیق، اسکن‌های معمولی که حدود میانگین 8 میلی‌گرم پرتو تابش دارند، می‌توانند تا 16 درصد خطر سرطان خون را افزایش دهند.

بنا بر اظهارات محققان این پژوهش، به احتمال زیاد از هر 10 هزار کودکی که تحت تاثیر پرتو سی تی اسکن قرار می‌گیرند، پس از 12 سال، یک یا دو مورد مبتلا به سرطان خون خواهیم داشت. دانشمندان برای تخمین بهتر و دقیق‌تر نیاز به جمع‌آوری اطلاعات بیشتری از کلینیک‌ها دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*