سم آلتمن، خالق چت جی پی تی

خالق چت جی پی تی از شرکت خودش اخراج شد؛ استیو جابز دیگری در راه است؟

سم آلتمن، موسس شرکت خالق چت جی پی تی، کمپانی OpenAI از سمت خود برکنار شد. اما علت این تصمیم غیرمنتظره از سوی هیئت مدیره چه بود؟

اوپن‌ای‌آی روز جمعه با انتشار اعلامیه‌ای از برکناری سم آلتمن، مدیرعامل این شرکت خبر داد و اعلام کرد که میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری، موقتا این سمت را برعهده گرفته است. این تغییر طی مدت کوتاهی پس از برگزاری نشست DevDay صورت گرفته بود که در آن، آلتمن پیشرفت‌های عمده OpenAI را به نمایش گذاشت.

هیئت مدیره این تصمیم را به دنبال نگرانی‌های گسترده مبنی بر عدم شفافیت ارتباطی آلتمن و در نتیجه تاثیر منفی بر انجام مسئولیت‌های آنها ذکر کرد. این روند در نهایت منجر شد تا هیئت مدیره اعتماد خود را به سم آلتمن از دست داده و حکم اخراج او را امضا کند.

خالق چت جی پی تی

هیئت مدیره OpenAI با قدردانی از تلاش‌های آلتمن، بر ضرورت رهبری جدید برای پیشروی شرکت تاکید کرد. بیانیه هیئت مدیره حاکی از بروز اختلافاتی در مورد ارتباط آلتمن در ارتباط با جنبه‌های خاصی از تجارت اوپن ای‌آی بوده است.

سام آلتمن در واکنش به این اتفاق، از تلاش‌های تیم اوپن ای‌آی تجلیل کرد و گفت که محصولات این شرکت تحولی شگرف در جهان ایجاد کرده‌اند. خالق چت جی پی تی به‌زودی جزئیات بیشتری در مورد خروج خود از OpenAI را منتشر خواهد کرد.

به دنبال این خبر، گرگ براکمن، رئیس و هم‌بنیانگذار OpenAI نیز عصر جمعه استعفای خود را در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد. براکمن با انتشار توییتی از دستاوردهای تیم خود طی هشت سال گذشته قدردانی کرد.

خالق چت جی پی تی

پشت پرده اخراج خالق چت جی پی تی

OpenAI که در سال 2015 توسط سم آلتمن، ایلان ماسک و جمعی دیگر از بنیانگذاران، تأسیس شد، با هدف پیشبرد هوش مصنوعی در راستای کمک به بشریت و بدون انگیزه‌های مالی آغاز به کار کرد. تحت رهبری آلتمن، OpenAI قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد را با چت جی پی تی به نمایش گذاشت و با پیشی گرفتن از رقبای بزرگتر، یک مشارکت استراتژیک با مایکروسافت ایجاد کرد.

خالق چت جی پی تی

سم آلتمن، مدیرعامل سابق OpenAI

علیرغم بازخوردهای مثبتی که DevDay به همراه داشت، OpenAI پس از این رویداد با چالش‌هایی روبرو شد. پس از معرفی GPT Store و GPT-4 Turbo، شرکت مجبور شد به‌دلیل ترافیک بالای استقبال‌کنندگان، ثبت‌نام‌های پرمیوم را به طور موقت متوقف کند. OpenAI همچنین با حملات DDoS مواجه شد که اختلالاتی را ایجاد کرد و موجب شد مایکروسافت به کارمندان خود توصیه کند تا فعلا از ربات چت ChatGPT استفاده نکنند. ارتباط بین رویدادهای اخیر و خروج آلتمن در حال حاضر نامشخص است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*