تانک میتسوبیشی

آیا می‌دانستید میتسوبیشی تانک هم می‌سازد؟

شاید برایتان عجیب باشد که کمپانی میتسوبیشی مسئولیت ساخت تانک سازمانی ارتش ژاپن را بر عهده داشته باشد! در ادامه با این تانک بیشتر آشنا خواهیم شد.

از زمان جنگ جهانی دوم که تانک‌ها به‌طور گسترده توسط ارتش کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفتند، حدودا 80 سال گذشته و در این مدت تغییرات بسیاری در دنیای جنگ افزارها و وسایل نقلیه جنگی رخ داده است. حتی در طول جنگ جهانی دوم هم شاهد پیشرفت خیره‌کننده تانک‌ها هم از سوی متفقین و هم متحدین بودیم.

تانک‌های مدرن از نظر سرعت، طراحی، اطمینان‌پذیری، سطح تکنولوژی و البته قدرت تخریب اصلا با نمونه‌های جنگ جهانی قابل مقایسه نیستند و محصولاتی فوق‌العاده بهتر و کارآمدتر به شمار می‌روند. یکی از این تانک‌های مدرن جذاب ژاپنی که مورد بحث ما در این متن است، تانک تیپ 10 میتسوبیشی است که مدت زمان زیادی در دست توسعه بوده و در سال 2012 برای نخستین بار به تولید تجاری رسید. این دستگاه به‌عنوان تانک اصلی ارتش ژاپن برای ماموریت‌های دفاعی در این کشور طراحی شده است.

ژاپن از نظر جغرافیایی و طبیعی تنوع فراوانی دارد. بنابراین تانک‌های طراحی شده برای اقلیم این کشور باید قادر باشند در محیط‌های گوناگون فعالیت کرده و به دفاع از مرزهای این کشور بپردازند. توجه به این مساله باعث شده که تانک Type 10 میتسوبیشی در مقایسه با بسیاری تانک‌های دیگر ارتش ژاپن جمع و جورتر و سبک‌وزن‌تر باشد. در عین حال توان تخریب این تانک کاملا مناسب ارزیابی شده و چابکی و سرعت آن نیز ستودنی است.

در گجت نیوز بخوانید:

۱۲ مورد از تاثیرگذارترین تانک های تاریخ

در ادامه به معرفی بیشتر این تانک و قابلیت‌های آن می‌پردازیم. شاید شما هم تعجب کرده باشید که کمپانی میتسوبیشی مسئولیت ساخت تانک سازمانی ارتش ژاپن را بر عهده دارد. با این وجود، تانک تیپ 10 محصولی ارزشمند و توانمند در ارتش این کشور به شمار می‌رود.

طراحی ماژولار و سیستم دفاع لیزری؛ مشخصه‌های بارز تانک تیپ 10 میتسوبیشی

ارتش ژاپن

تانک تیپ 10 در مقایسه با بسیاری تانک‌های دیگر در دنیا محصولی سبک و جمع و جور به شمار رفته و تنها 44 تن وزن دارد! البته با نصب کردن ادوات نظامی، وزن این تانک به 48 تن می‌رسد که همچنان در دسته تانک‌های سبک دنیا قرار می‌گیرد. این ابعاد و اندازه به تانک ژاپنی Type 10 اجازه می‌دهد که از پل‌های متعدد کشور ژاپن به‌سادگی عبور کرده و حتی توسط قطار یا کشتی به نقاط مختلف این جزیره بزرگ منتقل شود.

با وجود اینکه طراحی زره این تانک سبک‌تر از بسیاری نمونه‌های دیگر انجام شده، شاهد استفاده از پوشش‌های کامپوزیتی سرامیک ماژولار در بدنه این دستگاه هستیم. طراحی این زره‌ها به‌صورت شیب‌دار انجام شده تا موشک‌های روانه شده به سمت آن به اطراف منحرف شوند و شانس آسیب دیدن بدنه در برخوردهای مستقیم راکت کاهش پیدا کند. البته برای نبردهای نظامی سنگین‌تر، میتسوبیشی زره‌هایی جداشونده را نیز برای این تانک طراحی کرده که از بدنه فولادی آن حفاظت بیشتری کنند. این زره‌های کمکی در صورت عدم نیاز قابل حذف هستند.

سیستم دفاعی لیزری پیشرفته به کار رفته در تانک تیپ 10 میتسوبیشی قابلیت شناسایی ادوات جنگی و مواضع هدف به‌طور خودکار را دارا بوده و حتی با تشخیص خودکار هدف قرار گرفتن دستگاه، با استفاده از دود، دستگاه را از دید دشمن مخفی می‌کنند. علاوه بر این، تانک مورد بحث همچنین از سامانه‌ای به نام «سیستم مدیریت دیجیتال میدان نبرد» بهره می‌برد که به سایر تانک‌ها و تجهیزات نظامی دیجیتال متصل شده و امکان مدیریت استراتژیک بهتر این دستگاه‌ها در شرایط جنگی را فراهم می‌کند.

ارتش ژاپن در حال حاضر 111 دستگاه از این تانک‌ها را در اختیار داشته و سفارش 10 دستگاه دیگر را نیز به میتسوبیشی داده است. به این ترتیب تعداد تانک‌های Type 10 در ارتش ژاپن به 121 عدد می‌رسد.

شلیک سریع و دقیق

تانک میتسوبیشی

همان‌طور که اشاره شد، تانک تیپ 10 میتسوبیشی سبک، جمع و جور و چالاک است؛ به‌طوری که حداکثر سرعت آن به بیش از 70 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. موتور به کار رفته در این دستگاه، دیزلی و هشت سیلندر (V8) بوده و قادر به تولید توان 1200 اسب بخار است. علاوه بر این استفاده از جعبه دنده با ضریب متغیر پیوسته (CVT) در تانک تیپ 10 هم باعث شده که این دستگاه قادر باشد به‌راحتی چه در مسیرهای رو به جلو و چه دنده عقب حرکت کرده و شتاب بگیرد.

این سیستم حرکتی چالاک و سریع باعث می‌شود که تانک Type 10 بتواند پس از نزدیک شدن به هدف و شلیک به سمت آن، خیلی سریع به عقب برگردد تا در تیررس آتش دشمن قرار نگیرد. همچنین سیستم تعلیق این دستگاه هم از نوع هیدروپنوماتیک است که باعث می‌شود راننده بتواند به‌راحتی به طرفین خم شده و حتی درون کابین بایستد!

همچنین بخوانید:

۱۰ مورد از بدترین تانک های نظامی تاریخ

 تانک سازمانی ارتش ژاپن همچنین در شلیک نیز ماشینی فوق‌العاده توانمند است. این دستگاه توانایی پشتیبانی از سلاح‌هایی تا سقف 120 میلیمتری را دارد. همچنین سلاح‌های این تانک نیز توسط Japan Steel Works طراحی و ساخته شده‌اند و کیفیت و دوام بالاتری در مقایسه با بسیاری نمونه‌های دیگر خواهند داشت. بعلاوه، چندین سلاح ثانویه دیگر هم برای این تانک طراحی شده‌اند که بسته به نیاز، روی آن قابل نصب شدن هستند. از جمله این سلاح‌ها می‌توان به مسلسل 12.7 میلیمتری M2HB یا تیربار 7.62 میلیمتری تک‌محوره اشاره کرد که توانایی دفاعی فوق‌العاده‌ای در برابر پیاده‌نظام به این تانک می‌بخشند.

به‌طور کلی تانک تیپ 10 میتسوبیشی یک ماشین جنگی توانمند به شمار می‌رود که با بهره‌گیری از توانمندی نظامی و تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که دارد، احتمالا مدتی طولانی در ارتش ژاپن ماندگار خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*