مزایا و معایب شارژ بی سیم

مزایا و معایب شارژ بی سیم: آیا باید دوشاخه را کنار بگذاریم؟

فناوری شارژ بی سیم تا به امروز به سرعت پیشرفت کرده و در بیشتر گوشی‌های موجود در بازار به کار گرفته شده است. مزایا و معایب این نوع شارژ چیست؟

شارژ بی سیم یکی از کاربردی‌ترین نوآوری‌های حال حاضر در صنعت موبایل است. با آنکه ارزان‌ قیمت نیست، اما اگر بتوانید آن را تهیه کنید، تفاوت زیادی در روال روزمره زندگی شما ایجاد خواهد شد.

مزایا و معایب تکنولوژی شارژ بی سیم

در مورد شارژرهای وایرلس هم مانند سایر محصولات سوالاتی وجود دارد، برای مثال رایج‌ترین پرسشی که وجود دارد این است که آیا این مدل شارژ کردن امن است یا خیر؟ به طور مختصر بخواهیم پاسخ دهیم باید گفت که بله شارژ بی سیم امن است تا زمانی که محصول تایید شده را تهیه کرده باشید. تنها مشکلی که در رابطه با این فناوری وجود دارد این است که در همه‌ی گوشی‌ها وجود ندارد و شرکت‌ها از آن فقط در گوشی‌‌های بالا رده خود استفاده کرده‌اند.

راحتی در استفاده

بدون شک یکی از بزرگترین مزایای استفاده از شارژ بی سیم این است که شما از دردسر حمل کابل و آداپتورهای حجیم خلاص می‌کند. این مدل شارژر در واقع به عنوان پلتفرم یکپارچه سازی سخت افزار عمل می‌کند. تا پیش از عرضه آیفون ۱۵، اپل از کابل‌های شارژ سیمی لایتنینگ استفاده می‌کرد، در حالی که گوشی‌های اندرویدی از شارژ سیمی فوق سریع نیز پشتیبانی می‌کردند که به کابل‌های منحصر به‌فردی نیاز داشت تا توان انتقال جریان الکتریکی قدرتمند را داشته باشد.

مزایا و معایب شارژ بی سیم

وقتی صحبت از شارژ بی سیم می‌شود، تقریبا همه‌ی برندها از استاندارد شارژ بی‌سیم Qi استفاده می‌کنند. فرقی نمی‌کند که برند گوشی هوشمند شما چه باشد، در صورتی که از شارژ بی‌سیم پشتیبانی کند می‌توانید آن را روی پد شارژ بی‌سیم قرار دهید و باتری گوشی را بدون هیچ دردسری شارژ کنید.

تقریبا تمامی برندهای بزرگ از اپل و سامسونگ گرفته تا برندهای کوچکی مثل وان پلاس از شارژ بی‌سیم Qi پشتیبانی می‌کنند. این به شرکت‌ها اجازه می‌دهد که دستی در بازار لوازم جانبی هم داشته باشند. در این بین برخی از برند‌ها و گوشی‌ها حتی پا را فراتر از این گذاشته و امکانات بیشتری در اختیار کاربرانشان گذاشته‌اند. به طور مثال، گوشی گلکسی S23 اولترا سامسونگ قابلیت شارژ بی سیم معکوس را هم ارائه می‌کند که به لطف آن می‌توانید یک گوشی دیگر یا لوازم جانبی خود مثل هندزفری‌های بلوتوثی را شارژ کنید.

طراحی‌های متنوع

هنگامی که برای اولین بار فناوری شارژ بی سیم پا به میدان گذاشت، پد شارژ آن قطور و بزرگ بود. اما این مورد به مرور زمان تغییر کرد و اصلاحات قابل توجهی در آن انجام شد. برای مثال، شارژر MagSafe Duo اپل به دلیل داشتن طراحی تاشو برای حمل آسان به راحتی در جیب کیف و لباس جا می‌شود. جالب اینجاست که این شارژر دارای دو حلقه شارژ است که با یکی از این پدها گوشی آیفون و با دیگری اپل واچ را می‌توان شارژ کرد.

مزایا و معایب شارژ بی سیم

شارژر بی‌سیم Stuffcool نیز از فرمول اپل استفاده کرده، اما با داشتن ظاهر کوچک‌تر و ارائه‌ی سه سیم پیچ شارژ در یک کیت یک گام جلوتر می‌رود. این شرکت حتی یک آداپتور شارژ ۳۰ واتی با دو پد شارژ مجزا عرضه کرده است. برندهای Samsung و Stuffcool پاوربانک‌هایی را هم عرضه کرده‌اند که دارای پد شارژ هستند و از آن‌ها می‌توان برای شارژ کردن گوشی‌های هوشمند و سایر گجت‌های سازگار استفاده کرد.

برخی از تولیدکنندگان لوازم جانبی نیز کیت‌های شارژ وایرلس ارائه کرده‌اند که شبیه پایه‌های تزئینی هستند و حداکثر سه دستگاه را به طور همزمان در خود جای می‌دهند، به طور کلی، شما از لحاظ شکل و ظاهر محدود نخواهد بود.

خرابی و ساییدگی کمتر سیم

تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند معمولا به فکر مقاومت گوشی در برابر نفوذ گرد و غبار و آب هستند، اما در هر صورت این موارد به گوشی نفوذ خواهند کرد. یکی از مشکلات رایجی که کاربران با آن مواجه می‌شوند، آسیب پورت شارژ گوشی است. آسیب فیزیکی و استفاده طولانی مدت نیز باعث شل شدن و خرابی پورت USB-C می‌شود که این مسئله مانع شارژ شدن گوشی، انتقال فایل از طریق کابل می‌شود.

شارژر وایرلس گوشی

علاوه بر این سیم شارژ نیز با گذشت زمان خراب و بلااستفاده می‌شود. جای تعجب است که حتی برندی مثل اپل که محبوب‌ترین برند لوازم الکترونیکی مصرفی جهان محسوب می‌شود، کابل‌هایی عرضه می‌کند که در معرض خرابی و ساییدگی هستند. شارژرهای Wireless هیچ یک از این مشکلاتی که گفتیم را ندارند. از آنجایی که این نوع شارژرها به صورت القایی عمل می‌کنند، برای استفاده از آن‌ها باید گوشی خود را روی پد شارژ قرار دهید تا شارژ شوند، به این صورت غبار و کثیفی کمتری به داخل پورت‌ها نفوذ خواهد کرد.

ثانیا، با استفاده از این شارژرها دیگر کابل‌های شما دچار پارگی و ساییدگی نمی‌شوند. شارژرهای وایرلس معمولا روی یک پایه یا میز قرار می‌گیرند و نیازی به حمل مثل کیت شارژ سیمی ندارند، بنابراین احتمال آسیب یا جا گذاشتن کابل با این روش بسیار کم می‌شود.

سرعت

بدیهی است که شارژرهای وایرلس از نظر سرعت به شارژرهای سیمی نمی‌رسند. به عنوان مثال، گوشی گلکسی اس ۲۳ اولترا سامسونگ وقتی به یک شارژر سیمی سازگار متصل شود، سرعت شارژ آن می‌تواند تا ۴۵ وات برسد، در صورتی که شارژ بی‌سیم فقط ۱۵ وات است و شارژ بی‌سیم معکوس حتی کندتر از این مقدار است.

این اختلاف سرعت در برندهای چینی بیشتر و واضح‌تر دیده می‌شود. به عنوان مثال گوشی وان پلاس ۱۱ از شارژ سیمی ۱۰۰ واتی پشتیبانی می‌کند، اما نهایت تلاش این شرکت در پشتیبانی از شارژ بی‌ سیم حداکثر ۵۰ وات است. در کمال تعجب باید گفت که در این مقدار تقریبا دو برابر چیزی است که اپل در حالت سیمی ارائه می‌دهد و حدود ۳ برابر بیشتر از حالت بی‌سیم آن است.

مزایا و معایب شارژ بی سیم

علیرغم آنکه اپل بهترین برند بازار است، به طرز چشمگیری در این مورد عقب مانده است. جدیدترین گوشی این شرکت یعنی آیفون ۱۵ هنوز کاربران را به سرعت شارژ  بی‌سیم ۱۵ وات محدود می‌کند، اما این فقط در صورتی است که از MagSafe puck استفاده کنید. اگر شارژری دارید که دارای گواهی Qi است، سرعت آن به ۷.۵ وات کاهش می‌یابد.

هزینه

با آنکه شارژر بی سیم در مقایسه با سیمی سرعت بسیار پایین‌تری دارد، اما از نظر قیمت این نوع شارژرها بسیار گران‌تر هستند. اگر شارژری که می‌خواهید تهیه کنید آپشن‌هایی مثل سازگاری بیشتر با انواع گوشی‌ها و قابلیت شارژ چند دستگاه به صورت همزمان را داشته باشد، این قیمت بالاتر هم می‌رود. اما نکته‌ای مهمی که وجود دارد این است که اکثر برندها امکانات شارژ بی‌سیم را برای محصولات و لوازم جانبی‌های گران قیمت عرضه می‌کنند.

برای مثال، اپل از قابلیت شارژ بی سیم ۱۵ واتی در لوازم جانبی MagSafe پشتیبانی می‌کند، اما در شارژرهای بی‌سیم Qi سایر برندها به نصف این میزان خروجی محدود می‌کند، یعنی با سرعت 7.5 وات شارژ می‌شود. برند وان پلاس هم این قابلیت را تنها در صورتی که خروجی شارژ بی‌سیم ۵۰ وات باشد، ارائه می‌کند.

مزایا و معایب شارژ بی سیم

پس حالا مسئله‌ی خود گوشی‌ها مطرح می‌شود، زیرا شارژ بی‌سیم به ویژه نوع سریع آن معمولا برای تلفن‌های رده بالا در نظر گرفته می‌شود. انتخاب جنس بدنه مانع برخی از برندها برای ارائه‌ی این قابلیت می‌شود، زیرا اگر پشت بدنه گوشی فلزی باشد نمی‌توانید گوشی خود را به صورت بی‌سیم شارژ کنید.

این امر باعث شد که بیشتر گوشی‌ها از مواد پلاستیکی برای بدنه استفاده کنند (که این مسئله خشم خریداران را برمی‌انگیزد) یا شیشه‌های محکم و قوی به کار ببرند که این کار هزینه تولید تلفن‌ها را افزایش داده و در نتیجه قیمت خرید برای خریداران افزایش یافت.

چند نکته مهم دیگر در مورد شارژ بی سیم

اگر تصمیم خود را برای استفاده و داشتن یک شارژر بی‌سیم گرفته‌اید، بهتر است یک سری نکات را در نظر بگیرید. اول از همه، مطمئن شوید که شارژر بی‌سیمی که قصد خریدش را دارید دارای گواهی Qi باشد، زیرا از اکثر گوشی‌ها و تبلت‌ها پشتیبانی می‌کند. مورد دومی که باید چک کنید این است که آیا شارژری که قصد خریدنش را دارید واقعا برای مدل گوشی شما ساخته شده است یا خیر. برای مثال فقط برخی از گوشی‌های آیفون از MagSafe پشتیبانی می‌کنند، در صورتی که Qi قابل استفاده برای اغلب گوشی‌هاست.

نکته‌ی دیگری که نباید از آن غافل شوید این است که آیا شارژر مورد نظر شما مطابق استانداردهای ایمنی بین‌المللی است یا خیر. این نکته بسیار مهم است، زیرا باید مطمئن شوید که شارژر مورد نظر شما از مواد قابل اعتماد ساخته شده است و هیچ چیز مضری منتشر نمی‌کند. کشورهای مختلف قوانین متفاوتی دارند، اما بهتر است به برچسب‌هایی مثل FCC، CE، RCM، BSMI و KC توجه کنید.

فراموش نکنید که هر چند وقت یک بار باید پد شارژ بی سیم خود را تمیز کرده و مراقب هرگونه آسیب یا ساییدگی باشید. گرد و غبار یا سایر آلاینده‌هایی که ممکن است مانع از خروج گرمای درون آن شوند را تمیز کنید تا دستگاه سالم بماند. ‌آخرین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، این است که همیشه برای شارژر بی‌سیم خود از آداپتور برقی که همراه آن در جعبه قرار گرفته بود، استفاده کنید. استفاده از آداپتورهای متفرقه نه تنها ممکن است به شارژر شما آسیب بزند، بلکه احتمال دارد آتش سوزی رخ دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*