دور زدن تحریم های ایران توسط صرافی بایننس

صرافی بایننس به‌جرم دور زدن تحریم های ایران ۴ میلیارد دلار جریمه و مدیرعاملش هم اخراج شد!

مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال بایننس به‌جرم دور زدن تحریم های ایران از سوی آمریکا، از سمت خود برکنار شد و جریمه ۴ میلیارد دلاری روی دست این صرافی گذاشت.

چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال بایننس که خودش یکی از مؤسسان این شرکت هم بوده، به‌جرم پولشویی از سمت خودش کناره‌گیری کرده است. آنطور که CNBC گزارش می‌دهد، ژائو و صرافی تحت مدیریت او توافق‌نامه‌ای را با دولت ایالات متحده امضا کرده‌اند تا تحقیقاتی روی فعالیت چندساله این شرکت انجام شود. بعد این تحقیقات که پولشویی ژائو محرض شده، حالا صرافی بایننس ۲.۵ میلیارد دلار از سود خودش را از دست می‌دهد و باید ۱.۸ میلیارد دلار هم جریمه بپردازد.

همچنین مدیرعامل این شرکت هم علاوه بر کناره‌گیری از سمت خود، شخصا به پرداخت جریمه ۵۰ میلیون دلاری محکوم شده است و به‌مدت ۳ سال از هم از انجام هرگونه فعالیت اقتصادی منع خواهد شد. ژائو قرار است روز سه‌شنبه، به‌دلیل نقض و واداشتن مؤسسه مالی تحت مدیریت خود و نقض قانون رازداری بانکی اعتراف کند.

ارتباط مدیرعامل بایننس با تحریم های ایران چه بوده است؟

اما شاید برای شما هم این سوال باشد که مدیرعامل بایننس و شرکت تحت امر او چه ارتباطی با دولت ایران داشته‌اند و چگونه به دور زدن تحریم‌های اتخاذ شده از سوی ایالات متحده توسط ایرانی‌ها کمک کرده است.

دور زدن تحریم های ایران توسط صرافی بایننس

دور زدن تحریم های ایران توسط صرافی بایننس

ژائو و صرافی بایننس محکوم به شرکت در یک برنامه پولشویی و جلوگیری از مبارزه با آن شده‌اند. وزارت دادگستری ایالات متحده می‌گوید که این صرافی ارز دیجیتال، برای سود بردن از بازار داغ تحریم‌های اقتصادی که مقامات آمریکایی برای برخی کشورها وضع کرده‌اند، از پولشویی حمایت کرده است. اسنادی که به‌دست این وزارتخانه رسیده نشان می‌دهد که بایننس چشمش را روی قوانین ضد پولشویی بسته است که همین اتفاق منجر به حدود ۹۰۰ میلیون دلار تراکنش مالی جهت دور زدن تحریم‌های ایران بین سال‌‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ شده است.

چانگ پنگ ژائو با انتشار بیانیه‌ای خبر برکناری از سمت مدیرعاملی بایننس را تایید کرده و می‌گوید که فعلا رئیس سابق بخش بازاریابی جهانی این شرکت، وظایف او را انجام می‌دهد. همچنین به‌جز ژائو، پای مدیران دیگر این شرکت از جمله ساموئل لیم هم به این پرونده باز شده است.