امکانات و ویژگی های اندروید ۱۴

با تمام امکانات و ویژگی های اندروید ۱۴ آشنا شوید

امکانات و ویژگی های اندروید ۱۴ گوگل می‌تواند رقابت آن با iOS 17 را جذاب‌تر کند. در ادامه با این قابلیت‌ها آشنا خواهید شد.

اندروید ۱۴، آخرین نسخه سیستم عامل موبایل گوگل است که چندی پیش رسما رونمایی شد. از آن زمان، سامسونگ و چند شرکت بزرگ در حال انتشار این بروزرسانی برای پرچمداران خودشان هستند و رفته رفته نوبت به گوشی‌های میان‌رده‌ای مثل گلکسی A54 رسیده که آپدیت جدید اندروید را دریافت کند. پیشرفت‌های رابط کاربری اندروید ۱۴ در چهار بخش خلاصه می‌شود: دسترسی‌پذیری، سفارشی‌سازی، حریم خصوصی و امنیت.

با ویژگی های اندروید ۱۴ آشنا شوید

ما در زیر فهرستی از تمام امکانات و ویژگی های اندروید ۱۴ گوگل را گردآوری کرده‌ایم و به‌طور مفصل در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد. البته از آنجا که گوشی‌سازها پوسته سفارشی خودشان را روی این پلتفرم نصب می‌کنند، در نتیجه ممکن است برخی از این ویژگی‌ها روی گوشی شما متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید:

اندروید ۱۴ رسما منتشر شد؛ ورود هوش مصنوعی به قلب گوشی‌ها

امکانات دسترسی‌پذیری

در ابتدا به معرفی امکاناتی می‌پردازیم که می‌توانند استفاده از گوشی در هر شرایط و برای هر کاربر با هر نوع محدودیتی که دارد را آسان‌تر کنند.

۱. نوتیفیکیشن با فلاشر

امکانات و ویژگی های اندروید ۱۴

اندروید یکی از قابلیت‌های قدیمی iOS را الگوبرداری کرده است. قابلیتی که وقتی نوتیفیکیشنی را دریافت می‌کنید و یا زنگ آلارم گوشی شما به‌صدا درمی‌آید، فلاش گوشی روشن و خاموش می‌شود و یا صفحه نمایش آن روشن خواهد شد. این قابلیت بسیار مفیدی برای کاربرانی است که از مشکل شنوایی رنج می‌برند.

اخیرا این قابلیت به پلتفرم اندروید آمده است و برخی از شرکت‌ها مثل سامسونگ آن را ارائه می‌کنند. کاربران می‌توانند این گزینه را از طریق بخش تنظیمات گوشی خود فعال کنند. برای این کار در صفحه تنظیمات به بخش Notifications بروید، به‌دنبل گزینه “Flash notifications” بگردید و آن را فعال کنید.

این بخش دارای دو گزینه است که یکی از آن‌ها فلاش دوربین را روشن می‌کند. دیگری نمایشگر روی صفحه را با رنگ دلخواه شما روشن می‌کند. به‌طور مثال گوشی‌های سری پیکسل خود گوگل امکان تنظیم ۱۲ رنگ مختلف را برای این گزینه در اختیار شما می‌گذارند.

۲. پشتیبانی توسعه‌یافته از انواع سمعک

پشتیبانی از سمعک - امکانات و ویژگی های اندروید ۱۴

گوگل در نسخه جدید اندروید بخش مجزایی را برای دستگاه‌های سمعک توسعه داده که می‌توانید با رفتن به صفحه تنظیمات، بخش Accessibility و گزینه “Hearing devices” به آن دسترسی پیدا کنید. در اینجا می‌توانید گزینه‌ای برای اتصال سمعک جدید به گوشی‌تان را پیدا کنید. علاوه بر این می‌توانید شورتکات‌های مجزایی را برای فعالسازی سریع سمعک‌های خود در این صفحه بسازید تا در کمترین زمان ممکن بتوانید آن‌ها را فعال کنید.

گوگل روی گوشی‌هایش خودش گزینه‌ای را در اختیار کاربران قرار داده که با فعال کردن آن از همین بخش، می‌توانند با فشار دادن دو دکمه ولوم بالا و پایین به‌صورت همزمان، مستقیما وارد منوی دستگاه‌های سمعک شوند. گوگل می‌گوید که سازگاری با تله کویل‌ها در سمعک‌ها را بهبود بخشیده و نویزهای ناخواسته در آن‌ها را هم کم کرده است.

۳. فونت‌های بزرگ‌تر

فونت‌های بزرگ‌تر یکی از ویژگی های اندروید ۱۴

گوگل برای کاربران کم بینا، فونت‌های اندروید را بزرگ‌تر کرده و بزرگ‌سازی هوشمند آن‌ها را هم ارائه می‌کند. شما در این نسخه می‌تواند سایز فونت متن‌ها را تا ۲۰۰ درصد بزرگ‌تر کنید، در حالی که پیش از این امکان بزرگ‌سازی تا ۱۳۰ درصد بود. این کار به‌صورت هوشمند انجام می‌شود، به‌طوری که سیستم فقط سایز تیترها و هدینگ‌ها را بزرگ می‌کند و تغییری در سایز دیگر عناصر به‌وجود نخواهد آورد.

اگر می‌خواهید سایز فونت کل رابط کاربری را بزرگ‌تر کنید، باید به صفحه تنظیمات گوشی خود رفته، به بخش Display بروید و سپس وارد بخش. “Display size and text” شوید. علاوه بر این که دو اسلاید برای بزرگ‌تر کردن سایز فونت‌ها و کل صفحه وجود دارد، دو گزینه برای پررنگ کردن کل متن‌ها و افزایش کنتراست آن‌ها هم اضافه شده است.

شما می‌توانید گزینه‌های مربوط به تنظیمات فونت را به صفحه تنظیمات سریع گوشی خود هم اضافه کنید تا در کمترین زمان به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. برای این کار باید صفحه را به پایین بکشید، صفحه تنظیمات سریع را ویرایش کرده و این گزینه‌های جدید را به آن اضافه کنید.

۴. عملکرد بهتر زوم روی صفحه

امکانات و ویژگی های اندروید ۱۴

یکی دیگر از ویژگی های اندروید ۱۴ که استفاده از گوشی را برای تمام افراد آسان‌تر می‌کند، بازطراحی ابزار پراستفاده ذره‌بین است. این ابزار به کاربران اجازه می‌دهد هر بخشی از صفحه را که خواستند، بزرگ‌نمایی کنند. این ابزار چهار سایز ذره‌بین مختلف را در اختیار شما می‌گذارد و می‌توانید حالت پیمایش مورب را هم در آن فعال کنید. شما همچنین می‌توانید زوم را یک پله عقب یا جلوتر ببرید.

برای فعال کردن این ابزار، باید وارد صفحه تنظیمات و بخش Accessibility شوید. سپس به‌دنبال گزینه “Magnification” بگردید و روی آن ضربه بزنید. درست مثل حالت نوتیفیکیشن فلاشر، این ابزار نیز می‌تواند به‌عنوان یک دکمه روی صفحه گوشی شما قرار بگیرد یا طوری تنظیم کنید که با فشار دادن دو دکمه ولوم فعال شود.

امکانات سفارشی‌سازی

سیستم عامل اندروید همیشه به ارائه امکانات مختلف برای سفارشی کردن گوشی مشهور بوده است. این امکانات در اندروید ۱۴ بیشتر و بهتر شده‌اند.

۱. والپیپرهای بیشتر و شخصی‌سازی بهتر صفحه قفل

والپیپرهای متنوع در Android 14

دو قابلیت جدید مربوط به والپیپرها به نسخه جدید سیستم عامل اندروید اضافه خواهد شد. یکی از آن‌ها امکان ساخت والپیپر با استفاده از شکلک‌های اموجی محبوب کاربر است. دیگری هم یک ابزار مولد تصاویر مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود.

شما مستقیما از صفحه اصلی گوشی‌تان می‌توانید به این دو گزینه دسترسی پیدا کنید. روی صفحه اصلی را لمس کرده و کمی نگه دارید، سپس وارد بخش “Wallpaper & style” شوید. در اینجا می‌توانید با لمس گزینه “More wallpaper” به این دو گزینه دسترسی پیدا کنید.

البته توجه داشته باشید که استفاده از گزینه مولد تصاویر هوش مصنوعی محدودیت‌هایی دارد. به‌طور مثال برای استفاده شما باید ابتدا یک تم را انتخاب کنید. همچنین در حال حاضر امکان خلق تصویر از توضیحات کاربر وجود ندارد. هر تم دارای چند پارامتر مشخص است که کاربر می‌تواند آن‌ها را تعریف کند تا بر اساس آن‌ها تصویر خلق شود.

گزینه‌های سفارشی‌سازی جدید قفل صفحه هم از بخش Wallpaper & style در دسترس شما قار می‌گیرند. روی گزینه Lock screen ضربه بزنید و سپس در صفحه جدید گزینه‌های مختلف را ببینید. به‌طور مثال شما می‌توانید رنگ و سایز ساعت را از طریق “Clock color & size” تغییر دهید.

۲. تنظیمات منطقه‌ای

امکانات و ویژگی های اندروید ۱۴

یکی از ویژگی های سیستمی اندروید ۱۴ که می‌تواند باعث راحتی استفاده از گوشی توسط کاربران شود، تنظیمات منطقه‌ای است. اندروید به‌شما اجازه می‌دهد انتخاب کنید که در هر اپلیکیشن دمای هوا با سلسیوس یا فارنهایت نمایش داده شود یا روز شروع هفته شنبه یا یکشنبه باشد.

برای دسترسی به این تنظیمات شما باید وارد بخش Settings در گوشی خود شوید، روی گزینه System بزنید و Languages را انتخاب کنید. سپس به بخش “Regional preferences” بروید.

امکانات حریم خصوصی و امنیت

گوگل همیشه تلاش می‌کند در هر نسخه از اندروید، حریم خصوصی کاربران را بهبود ببخشد و باعث بالا رفتن امنیت آن‌ها شود. در ادامه با جدیدترین ویژگی های اندروید ۱۴ در این زمینه آشنا شوید.

۱. محافظت از داده

اندروید جدید آسان‌تر نشان می‌دهد که چگونه تبلیغ‌کنندگان و سایر برنامه‌ها از داده‌های شما استفاده می‌کنند (و بر اساس آن تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید مجوزهای آن‌ها را محدود کنید یا خیر). این کار از طریق دریافت یک نوتیفیکیشن ماهانه جدید انجام می‌شود و جزئیات مربوط به تغییرات اشتراک‌گذاری داده‌ها در گوشی همراه شما طی ۳۰ روز گذشته به‌نمایش درخواهد آمد. البته این قابلیت فعلا فقط برای برخی از اپلیکیشن‌ها کارایی دارد.

۲. پایان پشتیبانی از اپلیکیشن‌های قدیمی

امکانات و ویژگی های اندروید ۱۴

این نسخه از اندروید به‌هیچ عنوان به کاربران اجازه نخواهد داد برنامه‌هایی را روی گوشی خود نصب کنند که از API قدیمی و متعلق به پیش از نسخه اندروید ۵.۱ استفاده می‌کنند. گوگل می‌گوید که بدافزارها روزنه‌های برنامه‌ها و API‌های قدیمی را شناسایی و در آن‌ها رخنه می‌کنند. این بیشتر در مورد بازی‌های قدیمی که مدت‌هاست هیچ بروزرسانی را دریافت نمی‌کنند، صدق می‌کند.

۳. اشتراک‌گذاری تصاویر با جزئیات بیشتر

اندروید با الهام گرفتن از iOS اپل، جزئیات بیشتری را به صفحه اشتراک‌گذاری عکس‌ها و ویدیوها اضافه کرده است. حالا وقتی برنامه‌ای دسترسی به فایل‌های چندرسانه‌ای شما را می‌خواهد، شما می‌توانید انتخاب کنید که به تمام آن‌ها دسترسی داشته باشد، به تعداد انتخاب شده‌ای از آن‌ها داشته باشد یا آنکه کلا به هیچ یک دسترسی پیدا نکند. هر زمانی که برای نخستین بار برنامه‌ای را روی گوشی خود اجرا کنید و قصد اشتراک‌گذاری تصاویر با آن را داشته باشید، این گزینه را خواهید دید.

هر زمانی که احساس کردید به تغییر تنظیمات این بخش احتیاج دارید، می‌توانید به تنظیمات گوشی خود رفته و مجوز برنامه‌ها را بررسی کنید. در این صفحه به بخش “Apps بروید، سپس روی نام برنامه مورد نظر ضربه بزنید. در صفحه برنامه به بخش “Permissions” بروید و سپس روی گزینه “Photos and videos” ضربه بزنید.

۴. بهبود پین کدها

گوگل با اندروید ۱۴ خود تغییراتی برای بهبود پین کدها نیز ایجاد کرده است. گزینه جدیدی اضافه شده که به شما اجازه می‌دهد تصویر متحرکی که روی صفحه قفل هنگام وارد کردن پین کد اجرا می‌شود را متوقف کنید. این کار می‌تواند تشخیص کدی که وارد می‌کنید را برای افراد سودجو سخت‌تر کند. دومین گزینه، تأیید خودکار است که به‌لطف آن نیازی به تأیید پین کد پس از وارد کردن آن نیست و این یعنی قفل صفحه زودتر باز می‌شود. البته گوگل می‌گوید این گزینه به‌خاطر حفظ امنیت کاربران فقط برای پین کدهای ۶ رقمی فعال است.

هر دو گزینه در صفحه “Enhanced PIN privacy” بخش Security تنظیمات گوشی در دسترس هستند. گوگل همچنین در این نسخه تأیید خودکار پین کدهای ۶ رقمی را به‌صورت خودکار فعال کرده است.

دیگر ویژگی های اندروید ۱۴

قابلیت‌ها و امکانات دیگری هم به آخرین نسخه پلتفرم اندروید گوگل اضافه شده که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

۱. عمر باتری

گوگل مدعی شده که این سیستم عامل به‌لطف بازطراحی و کدنویسی بهینه شده، مصرف انرژی کمتری دارد. این به‌خاطر مدیریت نرم افزاری بهتر وظایف فعال در پس زمینه، دانلودها و آپلودها است.

۲. یکپارچه‌سازی قابلیت Health Connect

Health Connect گوگل

گوگل در اواخر سال ۲۰۲۲ قابلیتی به‌نام Health Connect را با همکاری سامسونگ رونمایی کرد که به اپلیکیشن‌های سلامت و تناسب اندام کمک می‌کند آسان‌تر و بدون به‌خطر انداختن حریم خصوصی کاربران، به‌اشتراک بگذارند. گوگل این قابلیت را در نسخه جدید اندروید در داخل خود سیستم عامل ادغام کرده است. بذای دسترسی به آن کافیست به صفحه تنظیمات و بخش “Privacy” بروید.

۳. فرمت تصویر جدید Ultra HDR

فرمت تصویر جدید Ultra HDR اندروید

یکی دیگر از امکانات جدید اندروید، فرمت تصویر جدیدی به‌نام “Ultra HDR” است که یک نقشه تون HDR را مستقیما در فراداده یک تصویر جاساز می‌کند. این فرمت در دستگاه‌هایی که با HDR سازگار هستند، می‌تواند عکس‌هایی با رنگ‌ها و کنتراست شاداب‌تر را تولید کند. از آنجا که اکثر دستگاه‌ها با HDR سازگارند، در نتیجه می‌توانند از Ultra HDR نیز پشتیبانی کنند. عکس‌های باکیفیت Ultra HDR با پسوند jpg. ذخیره می‌شوند که به‌اشتراک‌گذاری آن‌ها را هم آسان‌تر می‌کند و روی هر دستگاهی قابل مشاهده هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*