خودرو برقی تارا

معرفی تارا برقی جدید ؛ شتر گاو پلنگ ایران خودرو یا سدان انقلابی؟

خودرو تارا برقی، جدیدترین عضو گروه صنعتی ایران خودرو است که امروز قصد داریم تا از نزدیک، نگاهی به آن داشته باشیم و قیمت و مشخصات فنی آن را بررسی کنیم.

نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1402، میزبان دو محصول عجیب از ایران خودرو بود که حرف و حدیث‌های فراوانی را با خود به همراه آوردند. قبلا با اولین محصول بومی از این شرکت یعنی کراس اور برقی ریرا همراه شدیم و تمام حاشیه‌های آن را بررسی کردیم و سپس به سراغ مینی‌ ون جدید آن‌‌های یعنی هایما 7X برقی رفتیم و تمام جزئیات آن‌ را در اختیار شما قرار دادیم.. اکنون نوبت به آن رسیده است که جدیدترین سدان برقی ایران خودرو را از نمای نزدیک، ببینیم و سر و ته آن را دربیاوریم و به سراغ حواشی آن برویم.

فهرست عناوین:

معرفی کوتاه تارا برقی ایران خودرو

گروه صنعتی ایران خودرو طی سال‌های اخیر سعی داشته تا ضعف خود در تولید و طراحی خودروهای جدید را با اضافه کردن نوآوری‌های عجیب و غریب، جبران کند. برای مثال ما در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401، با خودرو تارا هوشمند و اولین نسخه از تارا برقی طرف شدیم و سپس به سراغ رانا برقی و دنا پلاس پلاگین هیبیری رفتیم. امسال نوبت به ریرا برقی رسید تا زیر تیغ نقد بلاگرهای خودرویی در کشور برود و علاوه بر آن، برای اولین بار افتخار آن را داریم تا با جدیدترین نسخه از خودرو الکتریکی تارا آشنا شویم.

مشخصات فنی خودرو برقی تارا

بررسی تارا برقی ایران خودرو

محافظت از موتور برقی در خودروهای الکتریکی، شامل فاکتورهای گوناگونی می‌شود که در نهایت تمام این فاکتورها منجر به این می‌شوند که از استهلاک موتور جلوگیری کنند. بنابراین شرکت‌های سازنده خودروهای برقی سعی می‌کنند تا حداکثر توان را در اختیار راننده قرار ندهند و اگر هم قرار دادند، این توان فقط در مدت محدودی روی کار باشد! این اصل در خودرو برقی تارا هم رعایت شده است.

خودرو برقی تارا

 

هرچند که توان حداکثر خودرو برقی تارا به 120 کیلو وات یعنی تقریبا 160 اسب بخار و 300 نیوتن متر گشتاور می‌رسد اما این اعداد، مربوط به توان حداکثری هستند و راننده، فقط مدت محدودی می‌تواند روی آن‌ها حساب باز کند. در اصل، راننده باید اکثر اوقات با اعداد زیر سر و کله بزند!

خودرو برقی تارا

کاتالوگ مشخصات فنی تارا برقی جدید ایران خودرو

خودرو تارا EV در محور جلویی خود به یک موتور الکتریکی از نوع سنکرون آهنربای دائمی مجهز شده است که در توان نامی آن به 60 کیلو وات یعنی تقریبا 80 اسب بخار قدرت و گشتاور نامی آن هم به 150 نیوتن متر می‌رسد. توان نامی، دقیقا همان چیزی است که بیشتر اوقات، در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

ظرفیت باتری‌های خودرو تارا الکتریکی جدید هم 45 کیلو وات ساعت است و این باتری‌ها از نوع لیتیوم فسفات آهنی یا همان باتری‌های LFP هستند که با هر بار شارژ شدن، شعاع حرکت خودرو برقی تارا را به 300 کیلومتر می‌رسانند. همچنین این باتری‌ها از تکنولوژی فست شارژ هم پشتیبانی می‌کنند و به کمک ایستگاه‌ های شارژ سریع DC می‌توانید آن‌ها را در عرض 45 دقیقه شارژ کنید؛ هرچند که این کار با شارژرهای معمولی یا همان خانگی یا AC، تقریبا 7 ساعت طول می‌کشد. دمای کاری باتری های خودرو برقی تارا هم بین منفی 20 تا مثبت 50 درجه سانتی گراد است که از ارتباط خوب این باتری‌ها با شرایط آب و هوایی ایران حکایت می‌کند.

بررسی خودرو برقی تارا

شتاب صفر تا صد در خودرو برقی تارا هم به 9.8 ثانیه می‌رسد و برای جلوگیری از استهلاک موتور برقی، حداکثر سرعت این خودرو روی 140 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

خودرو برقی تارا

هرچند که خودرو برقی تارا فعلا در حد یک پروژه‌ی کانسپت است اما آپشن‌ها و امکانات جذابی دارد که در ادامه به تمام آن‌ها نگاهی می‌اندازیم:

  • استارت کی لس
  • قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ها از داخل کابین
  • کروز کنترل اتوماتیک
  • فرمان مولتی فانکشن با غربیلک دی کات
  • کلاستر دیجیتال 9 اینچی
  • مولتی مدیای دیجیتال لمسی 12.3 اینچی با فرمت ایستاده
  • پاور ویندوز
  • آینه وسط فتوکرومیک
  • آینه‌های جانبی دوربین دار
  • دی لایت و اتولایت
  • مه شکن
  • چراغ‌های هالوژنی
  • سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش
  • ترمزهای ABS + EBD

آینه‌ های جانبی دوربین دار در خودرو برقی تارا EV

مشخصات فنی تارا برقی ایران خودرو

آینه بغل‌ های دوربین دار در تارا برقی ایران خودرو

یکی از جذاب‌ترین نوآوری‌های خودرو در خودرو برقی تارا، حضور آینه‌های جانبی دوربین دار بود که مدرن و برقی بودن این محصول را بیش از پیش به نمایش می‌گذارند.

مشخصات فنی تارا برقی ایران خودرو

نمایشگر دیجیتال برای آینه‌های بغل دوربین‌دار

در این محصول، هیچ خبری از آینه بغل های معمولی نیست و به جای آن‌ها، دو عدد دوربین را داریم که مستقیما، تصاویر نمای جانبی خودرو را از طریق دو نمایشگر دیجیتال، در اختیار راننده قرار می‌دهند. این نمایشگرها فعلا در قسمت‌های کناری داشبورد قرار دارند اما گفته می‌شود که احتمالا در نسخه نهایی، به کلاستر دیجیتال اضافه شوند.

طراحی ظاهری و ابعاد

بررسی تارا برقی ایران خودرو

اندازه و ابعاد خودرو تارا برقی جدید هیچ فرقی با مدل بنزینی ندارد و همچنان شامل 4519 میلی متر طول، 1953 میلی متر عرض و 1466 میلی متر ارتفاع می‌شود و فاصله محورهای آن هم به 2652 میلی متر می‌رسد. به صورت کلی، تفاوت زیادی بین چهره‌ی تارا برقی و بنزینی دیده نمی‌شود؛ اما اگر دقیق‌تر نگاه کنید، چیزهای جذابی را پیدا می‌کنید. اول از همه، جلو پنجره‌ی تارا برقی جدید، کاملا تغییر کرده و به سبک و سیاق خودروهای برقی، یکپارچه شده تا از نفوذ هوا در فضای زیر کاپوت جلوگیری شود.

خودرو برقی تارا

در نمای کناری، نوع جدیدی از آینه‌ های جانبی را داریم که به جای آینه، میزبان دو عدد دوربین هستند و تصاویر را از طریق دو نمایشگر دیجیتال، در اختیار راننده قرار می‌دهند. پورت شارژ هم در این قسمت قرار دارد. نمای عقبی هم واقعا هیچ فرقی با مدل‌های قبلی ندارد و متاسفانه باز هم، داستان مشابهی مثل داستان «اگزوزهای خودرو برقی ریرا» را برای روایت دارد. متاسفانه شیار مربوط به اگزوز، از این قسمت حذف نشده است!

طراحی داخلی و کابین

قیمت ماشین تارا برقی

کابین و داشبورد ماشین تارا برقی ایران خودرو، رنگ و بوی مدل بنزینی را دارد و صرفا به چند تغییر کوچک بسنده کرده است. روی داشبورد خودرو برقی تارا شاهد چهار نمایشگر جدید هستند که دو عدد از آن‌ها، به آینه‌های بغل متصل شده‌اند. سپس به نمایشگر مولتی مدیای 12.3 اینچی می‌رسیم که فرمت عمودی دارد و در نهایت، کلاستر دیجیتال 9 اینچی را داریم.

کنسول وسطی در تارا برقی ایران خودرو هم به جای اهرم دنده، میزبان سلکتور دنده است که طراحی دایره‌ای شکل دارد و عجیب‌تر از همه، چشم ما به جمال ترمز دستی روشن می‌شود! مگر خودرو برقی نباید ترمز پارک برقی داشته باشد؟ امیدواریم که این ایراد هم در نسخه‌های بعدی رفع شود و باز هم تکرار می‌کنیم که این نسخه، تقریبا دومین مدل از خودرو برقی تارا محسوب می‌شود و صرفا یک پروتوتایپ است که در همه‌ جای دنیا، چنین محصولاتی میزبان ایرادهای عجیب و غریب هستند.

قیمت تارا برقی جدید و تاریخ ورود به بازار

مهندسین ایران خودرو، تقریبا می‌توان گفت که دومین نسخه‌ی آزمایشی از تارا EV ایران خودرو را در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به نمایش گذاشتند و امید داریم تا هرچه زودتر، با نسخه نهایی این محصول آشنا شویم. متاسفانه از قیمت و تاریخ رونمایی از نسخه نهایی خودرو برقی تارا هیچ اطلاعاتی منتشر نشده است اما در هر صورت، برای مهندس‌های این پروژه آرزوی موفقیت و سلامتی داریم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*