جریمه غیر قابل پرداخت

چرا برخی جریمه های خودرو غیر قابل پرداخت هستند؟

احتمالا تا به حال مزه جریمه شدن و البته پرداخت آن را چشیده‌اید؛ اما جریمه هایی هستند که قابل پرداخت نیستند. در این مطلب در مورد این جریمه‌ها می‌خوانیم.

طبق قانون تصویب شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی در مورد برخی از جریمه‌ها، اگر مبلغ مذکور تا 60 روز پرداخت نشوند مبلغ جریمه شده 2 برابر می‌شود. البته این قانون فقط در مورد برخی جریمه‌ها صادق و قابل اعمال است.

امروزه با به‌وجود آمدن بسترهای پرداخت آنلاین، دیگر مشکلی در خصوص پرداخت جریمه وجود ندارد و می‌توان مبلغ جریمه را به‌صورت آنلاین پرداخت کرد. اما برخی جریمه ها غیر قابل پرداخت هستند و ما در این مطلب در این خصوص خواهیم خواند.

جریمه غیر قابل پرداخت چیست؟

جریمه غیر قابل پرداخت

پلیس راهنمایی و رانندگی ملزم است افرادی را که قوانین رانندگی را رعایت نمی‌کنند، جریمه کند. قبض‌های جریمه‌ای که صادر می‌شود، امروزه می‌توان به‌صورت آنلاین در سیستم پلیس راهور مشاهده کرد؛ اما قبض‌هایی که به‌صورت آنلاین صادر نمی‌شوند، فاقد شناسه پرداخت و قبض هستند و نمی‌توان آنها را به‌صورت آنلاین پرداخت کرد. از این رو به این قبض‌ها، قبض‌های غیر قابل پرداخت می‌گویند. حال سوال ما این است که کدام قبض‌ها به‌صورت آنلاین صادر و پرداخت نمی‌شوند؟

چند نوع قبض جریمه وجود دارد؟

قبض‌های جریمه معمولا به 5 شکل وجود دارند:

  • قبض جریمه تسلیمی
  • قبض جریمه دو برگی
  • قبض جریمه الصاقی
  • قبض جریمه خودداری
  • قبض جریمه دوربینی

قبض جریمه تسلیمی

به جریمه‌هایی گفته می‌شود که تخلف در حضور پلیس صورت گرفته و قبض جریمه مستقیما توسط پلیس به راننده متخلف تسلیم می‌شود. از این رو به این جریمه‌ها، جریمه های تسلیمی گفته می‌شود. این قبض‌ها شامل اطلاعات زیر است:

  • مشخصات راننده متخلف و مشخصات گواهینامه
  • مشخصات وسیله نقلیه شامل رنگ و پلاک انتظامی
  • نوع و محل تخلف
  • تاریخ و زمان تخلف
  • مشخصات افسر مربوط با قید کد

چون این قبض‌ها به‌صورت دستی صادر می‌شوند، پس شناسه قبض و پرداخت ندارند و در دسته قبوض غیر قابل پرداخت قرار می‌گیرند.

قبض جریمه دو برگی

به قبض‌هایی گفته می‌شود که راننده با وجود دستور ایست پلیس، توقف نکرده و متواری می‌شود. در این مورد هر دو برگ قبض جریمه در دفترچه پلیس راهور باقی می‌ماند؛ از همین رو به این قبض‌ها، قبض جریمه دو برگی گفته می‌شود. در این تخلفات افسر مربوطه، اطلاعات خودروی متخلف و نوع تخلف را در سیستم پلیس راهور ثبت می‌کند.

قبض جریمه الصاقی

در خصوص رانندگانی است که در محل تخلف حضور ندارد. این نوع قبوض مربوط به زمانی است که خودرو در محل تخلف پارک شده است؛ اما راننده در محل حضور ندارد. در این صورت افسر پلیس، قبض صادره را روی کاپوت یا شیشه خودرو نصب می‌کند.

قبض جریمه

قبض جریمه خودداری

این نوع قبوض مربوط به زمانی است که قبض توسط افسر صادر شده و به راننده تسلیم می‌شود. اما راننده به نشانه اعتراض از گرفتن قبض جریمه خودداری می‌کند.

قبض جریمه دوربینی

این نوع قبض‌ها مستقیما توسط دوربین‌های ثبت تخلف صادر می‌شوند و پس از ثبت، مبلغ و نوع تخلف از طریق پیامک به راننده ارسال می‌شود.

جریمه

حال سوال این است قبض‌هایی که به‌صورت دستی صادر شده‌اند و فاقد شناسه‌های مربوطه هستند و در رده قبض های جریمه غیر قابل پرداخت قرار می‌گیرند را چگونه می‌توان پرداخت کرد؟

چگونه قبض های غیرقابل پرداخت را استعلام و پرداخت کنیم؟

با ایجاد بسترهای آنلاین پرداخت و استعلام، این فرآیند دیگر مشکل نیست و روش‌های مختلفی برای آن وجود دارد. طبق اعلام پلیس راهور، معتبرترین سایت‌های پرداخت خلافی سایت اپلیکیشن آپ و راهور ۱۲۰ است.

سایت پلیس راهور ۱۲۰: برای استفاده از این سایت باید در سامانه سخا نیروی انتظامی احراز هویت شوید. همچنین می‌توان از طریق فرستادن VIN به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ یا ارسال همین شماره به کد USSD با شماره گیری #۱۱۰* اقدام به استعلام خلافی کرد.

دریافت شناسه قبض و پرداخت در جریمه غیر قابل پرداخت

در صورتی که پس از 20 روز شناسه قبض و پرداخت قبض شما صادر نشود، باید به به مراکز پلیس +10 مراجعه کنید. اگر هم به مبلغ جریمه یا خلافی‌تان اعتراض دارید، می‌توانید از طریق همین دفاتر پیگیری کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*