خودرو مفهومی عجیب تویوتا

5 خودرو مفهومی عجیب تویوتا که واقعا نمی‌دانیم چه در سر طراحانشان می‌گذشته است

در اینجا 5 خودرو مفهومی عجیب و باورنکردنی تویوتا را معرفی می‌کنیم که با ظاهر عجیب و غریب خود هوش از سر شما خواهند پراند!

سال گذشته تویوتا با فروش 8.5 میلیون دستگاه خودرو پرفروش‌ترین برند خودروسازی در سرتاسر دنیا شد. محصولات سرشناسی از تویوتا مثل کمری، راو فور، کرولا و هایلوکس مثل همیشه به فروشی استثنایی دست پیدا کردند تا ضمن سودرسانی فراوانی به این کمپانی ژاپنی، اعتبار این برند را به‌عنوان سازنده خودروهای مطمئن، خوش‌قیمت و کارآمد همچنان حفظ کنند. در عین حال از سال 1936 که ماجراجویی تویوتا با ساخت مدل AA آغاز شد تا به امروز که دو میلیون نسخه از خودروی پریوس به فروش رفته، تویوتا توانسته محصولاتی با طراحی‌های فوق‌العاده را روانه بازار کند.

در میان خودروهای مختلف تویوتا، طراحی‌های مفهومی این برند همواره اهمیت فراوانی داشته‌اند. برخی از این خودروهای مفهومی تویوتا بر پایه سوخت‌های پاک فعالیت می‌کردند و برخی دیگر قابلیت‌های جدید و خلاقانه‌ای را به برخی مدل‌های معمولی تویوتا اضافه کردند تا کاربری آن‌ها را گسترش داده یا محبوبیت بیشتری را برای آن‌ها به ارمغان بیاورند. در میان خودروهای مفهومی تویوتا همچنین می‌توان اتومبیل‌های عجیب و غریب با طراحی‌های باورنکردنی را پیدا کرد که ظاهر آن‌ها تا مدت‌ها از ذهن بیننده پاک نخواهد شد.

در گجت نیوز بخوانید:

۷ خودرو مفهومی و عجیب و غریب فراری که هرگز روانه بازار نشدند

برخی از این خودروهای مفهومی کاربرد چندانی در واقعیت نداشتند و برخی دیگر هم با ظاهر آزاردهنده خود در خاطره‌ها ماندگار شدند! درادامه این متن سعی داریم نگاهی داشته باشیم به چند خودرو مفهومی عجیب تویوتا در تاریخ تقریبا صد ساله‌اش که نمی‌توان باور کرد بهترین کمپانی خودروسازی دنیا آن‌ها را طراحی کرده است!

5 خودرو مفهومی و عجیب تویوتا که ظاهری باورنکردنی دارند!

در لیست زیر می‌توانید اتومبیل‌هایی از دسته‌های مختلف مانند وانت یا شاسی بلند را مشاهده کنید و با چندین طرح جدید تویوتا هم آشنا شوید که خوشبختانه هرگز رنگ عرضه به بازار را به خود ندیدند!

Celica با قابلیت حمل قایق

تویوتا Celica

بین سال‌های 1970 تا 2006 تویوتا حدود چهار میلیون دستگاه تویوتا سلیکا تولید کرد. یکی از نمونه‌های مفهومی تولید شده از این سری خودرو که به‌طور خاص برای نمایشگاه خودروی توکیو در سال 1999 طراحی شده بود، خودرویی دو سرنشین بود که در قسمت عقب جایگاهی برای نشست در هوای آزاد و آفتاب گرفتن را در اختیار نفر سوم قرار می‌داد! این خودروی عجیب از یک موتور 1.8 لیتری بهره می‌برد که توانی 187 اسب بخاری داشت و قدرتش توسط یک جعبه دنده شش سرعته دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شد.

کسی که روی صندلی عقب نشسته بود، می‌توانست به نواحی استراحتگاه سر که در پشت تعبیه شده و به‌نوعی بال پشتی خودرو به شمار می‌رفت تکیه دهد. علاوه بر این، مدل مفهومی سلیکا همچنین در قسمت پشت هم توانایی حمل یک قایق یا جت اسکی را داشت و یک تریلر اضافی با طراحی و رنگی مشابه با خودروی اصلی را در اختیار رانندگان قرار می‌داد. البته مکانیزم عملکرد این تریلر بسیار ساده و سرراست طراحی شده بود؛ به‌طوری که کار کردن با آن به‌سادگی هرچه تمام‌تر امکان‌پذیر بود. با این وجود از این مدل، تنها یک نمونه مفهومی مخصوص نمایشگاه تولید شد؛ بنابراین هیچ‌کس نتوانست در نهایت این خودرو را خریداری کند!

مهم‌ترین مشکلاتی که مانع از تولید انبوه این مدل شدند، نگرانی‌های امنیتی سرنشین عقب و ناتوانی خودرو از کشیدن یک بار سنگین با موتور دیفرانسیل جلو نه چندان قوی آن به شمار می‌رفتند.

FJ Bruiser

خودرو مفهومی عجیب تویوتا

از نظر بسیاری طرفداران افراطی تویوتا استفاده از نامگذاری FJ برای خودروی تویوتا FJ Cruiser یک خیانت بزرگ به شمار می‌رفت! در عین حال تنها سخنی که به این طرفداران می‌شد گفت آن است که خیلی خوب شد که شما در نمایشگاه خودروی لاس وگاس در آن سال حاضر نبودید؛ چرا که اگر چنین بود احتمالا با صحنه ای تکان‌دهنده در آن نمایشگاه روبرو می‌شدید!

در این رویداد تویوتا از یک خودروی مفهومی عجیب تنها نام لند بروزر (Land Bruiser) رونمایی کرد که از همان طراحی سری لند کروز FJ45 استفاده می‌کرد؛ اما در آن از موتور V8 آن روزهای خودروهای نسکار تویوتا استفاده شده بود. سیستم انتقال قدرت این خودرو در حالت دو چرخ متحرک چهار سرعته و در حالت چهار چرخ متحرک هم چهار سرعته بوده و حداکثر سرعتی 265 کیلومتر بر ساعتی را برای آن به ارمغان می‌آورد.‌ البته با وجود تمامی تدابیر امنیتی که تویوتا اتخاذ کرده، رانندگی با این خودرو خودکشی محسوب شده و نباید توسط افراد غیرحرفه‌ای انجام شود.

ژاپنی‌ها همچنین پیش‌تر اعلام کرده‌اند که در فرآیند ساخت مدل لند بروزر از اکسسوری‌هایی استفاده شده که ساخته تویوتا نیستند و ممکن است باعث باطل شدن گارانتی شوند. استفاده از این وسایل ضمن این که ممکن است روی عملکرد دستگاه تاثیر منفی بگذارد، آن را به خودرویی نامناسب برای جاده تبدیل می‌کند.

CS&S

اتومبیل Toyota CS & S

تویوتا خودروی پرفروغ پریوس خود را سال 1997 در ژاپن و سال 2000 در آمریکای شمالی رونمایی کرد. به این ترتیب مدل 2023 این خودرو نمایانگر پیشرفت بیست و پنج ساله ژاپنی‌ها در زمینه ماشین‌های هیبریدی است. در سال 2003 که خودروهای هیبریدی هنوز فراگیر نشده و صرفا در حد یک ایده بودند، تویوتا خودروی مفهومی CS&S را در نمایشگاه خودروی فرانکفورت نمایش داد. این خودرو یک رودستر کانورتیبل بود که از یک موتور بنزینی 1.5 لیتری روی محور عقب و یک موتور برقی روی محور جلو بهره می‌برد.

در کنار موتور هیبریدی، بارزترین نکته پیرامون CS&S طراحی عجیب و غریب آن بود که به یک سفینه فضایی بیشتر شبیه بود تا خودرو! علاوه بر این، در آن زمان CS&S در آن زمان از برخی فناوری‌های پیشرفته اما غیرضروری مثل سیستم کنترل هولوگرافیک برای کنسول جلو و سیستم کنترل هوای هوشمند بهره می‌برد. همچنین صندلی‌های این خودرو هم شبیه به صندلی‌های یک شاتل فضایی بودند و قابلیت خم شدن روی فرمان را داشتند. تویوتا همچنین در آن زمان وعده داد که خودرو مفهومی و عجیب غریبش قادر به اتصال دائمی به اینترنت خواهد بود. به این ترتیب، CS&S در کنار تمامی موارد یاد شده می‌توانست یکی از نخستین خودروهای تجاری با اتصال دائمی به شبکه وب باشد.

علیرغم پتانسیل‌های شگفت‌انگیزی که خودرو CS&S داشت، طراحی فضایی این خودرو و قابلیت‌های ناکارآمد آن از ابتدا این اتومبیل را به محصولی بازنده تبدیل کردند! بنابراین عرضه این خودرو می‌توانست یک شکست تجاری و تکنولوژیک برای تویوتا باشد.‌ این اتفاق البته هرگز رخ نداد و CS&S در حد یک خودرو مفهومی باقی ماند.

PM Concept

تویوتا PM

یکی دیگر از خودروهای کانسپت تویوتا که طراحی باورنکردنی و بسیار نامتعارفی داشت، مجددا در سال 2003 و تحت نام PM به معنای Personal Mobility یا حمل و نقل شخصی رونمایی شد. این خودروی تک سرنشین عجیب در نمایشگاه خودروی توکیو به معرض نمایش گذاشته شد. کابین این خودرو طراحی تخم مرغ مانندی داشته و کاملا جدا از چهار چرخ آن در مرکز قرار گرفته است. علاوه بر این، طراحی خودرو به‌گونه‌ای انجام شده بود که قادر بود بر اساس سرعت و سایر پارامترهای مربوط به حرکت، ارتفاع خودرو را کم و زیاد کند.

چراغ‌های جلوی PM ظاهری آنتن مانند داشته و قادر بودند به‌طور مستقل از هم به اطراف بچرخند‌. علاوه بر این، PM همچنین از یک موتور الکتریکی بهره می‌برد که روی چرخ عقب دستگاه قرار داشته و توسط سیستمی یکپارچه که وظیفه فرمان‌پذیری، شتابدهی و ترمز را بر عهده داشت، کنترل می‌شد. بعلاوه، PM نیز همانند CS&S از یک نمایشگر هولوگرامی بهره می‌برد.

در این میان، دیگر قابلیت جذاب و آینده‌نگرانه خودروی مفهومی عجیب تویوتا، سیستم هدایت و کنترل کامپیوتری آن بود که به گفته تویوتا قادر بود با خودروهای اطراف ارتباط برقرار کرده و ضمن شناسایی سایر PM های بازار با آن‌ها همراه شود. در این زمینه تویوتا اعلام کرده بود که رانندگان می‌توانند از طریق سیستم ارتباطی کامپیوتری تعبیه شده در دستگاه با سایر رانندگان خودروهای PM که در مجاورت آن‌ها قرار دارند، فعالیت‌های مشترک انجام دهند. با این وجود این خودرو هرگز به مرحله عرضه به بازار نرسید تا رانندگان آن نتوانند فرصت دورهمی پیدا کنند!

Tundrasine

خودرو مفهومی عجیب تویوتا

پیکاپ‌های مطرح تویوتا مثل تاکوما، هایلوکس و توندرا هر سه در شمار پرفروش‌ترین خودروهای سال گذشته جهان بودند؛ به‌طوری که در مجموع حدود یک میلیون دستگاه از آن‌ها فروش رفت.‌ با این حال کمتر کسی درک می‌کند که چرا تویوتا باید ایده ساخت یک وانت لیموزین را در سر بپروراند! در عین حال این اتفاق رخ داد و این برند ژاپنی در نمایشگاه SEMA 2015 از وانت 8 متری و سفارشی خود که بر پایه مدل Tundra ساخته شده بود، رونمایی کرد!

این خودروی هشت در و غول پیکر در ابتدا تحت نام تویوتا توندرا کرومکس (CrewMax) کار خود را آغاز کرد. این اتومبیل 4 در 4 از موتور 5.7 لیتری V8 بهره می‌برد و فاصله محورهای آن در شعبه سن آنتونیو تویوتا افزایش یافته بود تا گنجایش سرنشینان بیشتر را داشته باشد.

خودروی هشت در تویوتا بعدها با نام توندرازین ( توندرا + لیموزین) شناخته شد. این خودرو توانایی آن را دارد که شما و ده تن از دوستانتان را در خود جا داده و به هرکجا که بخواهید ببرد. با این وجود پیدا کردن جای پارک برای این خودرو عملا غیرممکن است! علاوه بر این، با افزایش قیمت سوخت در سال‌های اخیر، نگرانی بزرگ دیگر در خصوص این خودرو متوجه وزن زیاد و مصرف باورنکردنی آن است. به‌طور خاص، میزان مصرف سوخت این خودرو برابر با 15 لیتر در هر صد کیلومتر است که در مقایسه با استاندارد روز بسیار بالاست. با این وجود کسانی که سراغ این خودرو می‌روند قطعا به مصرف بالای آن آگاه بوده و آن را به‌خاطر مصرف بهینه‌اش خریداری نمی‌کنند!