مدارگرد 125 میلیون دلاری ناسا

سوتی عجیبی که مدارگرد 125 میلیون دلاری ناسا را نابود کرد

ناسا چندین سال پیش بعد از یک سوتی عجیب و استفاده کردن از واحد‌های نامناسب، مدارگرد 125 میلیون دلاری خود را از دست داد و ضرر بزرگی دید.

ماهواره‌ی مدارگرد جدید ناسا برای هواشناسی مریخ یک قطعه‌ای داشت که با تجهیزات بسیار گران‌قیمت ساخته شده بود؛ اما ناسا با استفاده از مقیاس‌ها و واحدهای اشتباه، در سپتامبر سال 1999 میلادی، این مدارگرد را از دست داد و ضرری 125 میلیون دلاری را تجربه کرد.

سوتی 125 میلیون دلاری به قیمت از دست رفتن مدارگرد ناسا

استفاده همیشگی آمریکا از واحدهای اندازه‌گیری انگلیسی شامل فوت ،پوند، گالن و… به‌طور مداوم مورد انتقاد کسانی است که به سیستم‌های اندازه‌گیری متریک عادت دارند و آن واحدها را گیج‌کننده و غیرشهودی می‌دانند. دانشمندان آمریکایی، سیستم‌های اندازه‌گیری متریک را استفاده می‌کنند، اما در کشور آمریکا سیستم اندازه‌گیری بین‌المللی SI پذیرفته شده است.

مدارگرد 125 میلیون دلاری ناسا

ناسا با استفاده از مقیاس‌ها و واحدهای اشتباه، ماهواره مدارگرد جدید هواشناسی مریخ را در ماه سپتامبر سال 1999 میلادی از دست داد و ضرری 125 میلیون دلاری را متقبل شد. این مدارگرد دارای قطعه‌ای بود که با تجهیزات بسیار گران قیمت ساخته شده بود و برای هواشناسی و تغییرات سطح سیاره مریخ و یک راه ارتباطی بین فرودگر قطبی و زمین ساخته شده بود و با یک اشتباه در مقیاس‌ها، این ماهواره نابود شد.

زمانی که مهندسان آزمایشگاه پیشرانش جت (Jet Propulsion Laboratory) ناسا، فرودگر را از نظر ناوبری زیر نظر داشتند، محاسباتشان را با سیستم اندازه‌گیری بین‌المللی SI مقیاس‌بندی کردند. اعضای کمپانی لاکهید مارتین (Lockheed Martin)، مسئولیت طراحی و توسعه فرودگر را بر عهده داشتند که با واحدهای اندازه‌گیری انگلیسی کارشان را انجام دادند. این اتفاق زمانی رخ داد که مهندسان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا تصورشان بر این بود که اعضای کمپانی لاکهید مارتین از سیستم اندازه‌گیری بین‌المللی SI استفاده کرده‌اند؛ سیستمی که در رده علمی جهانی و فراگیر است.

مدارگرد ناسا

نابودی مدارگرد ناسا به این ترتیب رخ داد: قطعه‌ اول که نیروهای پیشران را کنترل می‌کرد، واحدهای نیروهایش بر اساس پوند بر ثانیه بود و اما قطعه دوم که با بررسی داده‌های آمده از سمت قطعه اول کارش را انجام می‌داد، به‌صورت پیش فرض تمام اطلاعات داده شده را نیوتن بر ثانیه می‌خواند. این تناقض باعث از  دست دادن مدار مورد نظر شده و باعث سقوط از ارتفاع 56 کیلومتری به جو سیاره مریخ شد. این مدارگرد 125 میلیون دلاری به‌خاطر تنش‌ها در جو نابود شد و ضرر هنگفتی را روی دست ناسا گذاشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*