بزرگترین خودروسازان چین

بزرگترین خودروسازان چین بر اساس ارزش بازار در سال 2023

در این مطلب به مقایسه آمار بزرگترین خودروسازان چین در بازارهای جهانی و داخلی و علت پایین بودن کیفیت محصولات چینی در داخل کشور می‌پردازیم.

در اویل دهه 90 بود که خودروهای چینی به‌عنوان محصولات خارجی دارای گارانتی و پشتیبانی به بازار کشور وارد شدند. چینی‌ها برای گرفتن سهم بازار و به رخ کشیدن محصولات خود در کشورهای مقصد، حتی حاضر به انتقال تکنولوژی ساخت محصولات خود نیز بودند و این‌گونه بود که خودروهای چینی بسیاری از آن زمان تاکنون، توسط گروه‌های خودروسازی داخلی مونتاژ و راهی بازار شده است.

ورود و تمرکز ساخت روی محصولات چینی همواره توسط افراد به‌گونه‌های مختلفی مورد نقد قرار گرفته است. عده‌ای معتقدند که این محصولات از استانداردهای لازم جهانی بهره نمی‌برند و وجود آن‌ها نه‌تنها برای مردم، بلکه برای صنعت خودرو‌سازی داخل نیز مطلوب نیست؛ در سوی مقابل عده‌ای نیز این محصولات را می‌پسندند، ظاهر آنها را دوست دارند و آن‌ها را مطابق با وضعیت درآمد مردم می‌دانند.

حال برای آن‌که قضاوت صادقانه‌ای در خصوص این محصولات داشته باشیم به وضعیت خودروهای چینی در بازارهای جهانی و میزان استقبال مردم دنیا از آن‌ها می‌پردازیم تا بفهمیم بزرگ‌ترین خودروسازان چین بر اساس ارزش بازار و میزان درآمد سالیانه در سال 2023 چه کمپانی‌هایی هستند.

برسی جایگاه برندهای صادراتی چینی در مقایسه با غول‌های خودروسازی ژاپنی، کره‌ای، اروپایی و آمریکایی در بازارهای جهانی موضوع اصلی این مطلب خواهد بود.

بزرگترین خودروسازان چین در بازارهای جهانی

بر اساس داده‌های به‌دست آمده از سایت companiesmarketcap، شرکت آلمانی تسلا، بیشترین ارزش بازار از بین کمپانی‌های خودروسازی در سال 2023 را داراست. این کمپانی که با تولید خودروهای برقی لوکس بسیار شهرت یافته بیش از 754 میلارد دلار ارزش بازار را در اختیار دارد. اما چینی‌ها در دهه اخیر سرمایه‌گذاری وسیعی روی صنعت خودرو خود داشته‌اند، به‌گونه‌ای که حتی دولت از شرکت‌های خصوصی نیز حمایت می‌کند که در نتیجه این تدابیر، شاهد قدرت گرفتن غول خودروسازی چین، یعنی شرکت BYD هستیم.

شاید باور نکنید اما شرکت بی وای دی دارای جایگاه سوم در بین 10 کمپانی برتر دنیا از نظر ارزش بازار است. این شرکت با مارکت کپ 39.93 میلیارد دلار، در سال 2023 یکی از موفق‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان است که ارزآوری بسیار زیادی برای دولت چین داشته است.

بزرگ‌ترین خودروسازان چین

اگر به قسمت‌های پایین‌تر لیست نگاهی بیندازیم باز هم نام چند شرکت چینی در بین برترین‌های دنیا به چشم می‌خورد. سه شرکت لی آتو، گریت وال موتورز و سایک موتورز به‌ترتیب در جایگاه‌های 12، 17 و 19 از نظر مارکت کپ قرار دارند. با این اوصاف در بین 20 شرکت برتر خودروسازی دنیا از نظر ارزش بازار نام 4 شرکت چینی به‌چشم می‌خورد. اما نکته جالب در این خصوص جایگاه کمپانی لی آتو است، چرا که این شرکت به‌صورت تخصصی روی تولید محصولات برقی و هیبرید کار می‌کند و این موضوع نشان‌دهنده آن است که کمپانی‌های چینی نیازهای آینده بازار را شناسایی کرده‌اند و قصد دارند در آینده سهم بازار خود را افزایش دهند.

بزرگ‌ترین خودروسازان چین

در جدول زیر بزرگ‌ترین خودروسازان چین از نظر سهم بازار فروش در سال 2023 رتبه‌بندی شده‌اند.

نام کمپانی خودروسازی چینیارزش بازار در سال 2023 (میلیارد دلار)رتبه جهانی بر اساس ارزش بازار
بی وای دی (BYD)94.343 (برترین خودروساز چینی)
لی آتو (Li Auto)39.9312 (برترین خودروساز برقی چینی)
گریت وال موتورز (Great Wall Motors)27.3517
صنایع خودروسازی شانگهای (SAIC Motor)23.3719
چانگان (Chongqing Changan)20.2522
سوکون (Seres Group)17.4023
ایکس پنگ (XPeng)15.2226
جیلی (Geely)12.4730
گاک (GAC)11.7032
فاو (FAW Group)5.9039
لیپ موتور (Leapmotor)5.2040
دانگ فنگ (Dongfeng Motor)3.8545

لیست برترین کمپانی‌های خودروساز چینی بر اساس میزان درآمد در سال 2023

برای بررسی میزان درآمد خودروسازان چینی به سراغ داده‌های سایت Finance.yahoo رفیم که آمارهای جالبی از میزان فروش خودروهای چینی در جهان منتشر کرده است. این سایت، آمار 20 کمپانی برتر چینی بر اساس میزان درآمد حاصل از فروش خودرو را به‌صورت یک لیست منتشر کرده است. بر اساس این جدول، برترین برند خودروسازی چین از نظر فروش محصولات، صنایع خودروسازی شانگهای با 103.22 میلیارد دلار درآمدزایی در 9 ماهه ابتدایی سال 2023 است؛ آماری که این کمپانی را در بین 10 کمپانی برتر جهان از نظر میزان درآمد قرار می‌دهد. ضمنا این کمپانی مطابق جدول بالا چهارمین کمپانی برتر چین از نظر ارزش بازار است.

نام کمپانی خودروسازی چینیمیزان درآمد حاصل از فروش محصولات در 9 ماهه اول سال 2023رتبه جهانی بر اساس میزان درآمد
صنایع خودروسازی شانگهای (SAIC Motor)103.2210
فاو (FAW Group)87.6812
گاک (GAC)77.3414
بی‌وای دی (BYD)76.615
دانگ فنگ (Dongfeng Motor)68.4217
بایک (BAIC)67.2818
جیلی (Geely)60.3919

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، چینی‌ها تقریبا رتبه 10 تا 20 برترین کمپانی‌های جهان را به تصاحب خود در آورده‌اند و در این بازه با 6 نماینده عملکرد بسیار درخشانی از خود به نمایش گذاشته‌اند. این موارد نشان می‌دهند که سرمایه‌گذاری‌های چینی‌ها روی صنعت خودروسازی این کشور ثمربخش بوده؛ به‌گونه‌ای که در سراسر جهان افراد زیادی طالب خرید این محصولات هستند. اگر دو جدول بالا را با یکدیگر مقایسه کنید یک نکته مثبت دیگر نیز در خصوص صنعت خودروسازی چین وجود دارد؛ به‌عنوان مثال گروه خودروسازی فاو را در نظر بگیرید؛ این شرکت در جدول اول در بین گروه‌های خودروسازی چینی در رتبه دهم قرار دارد، اما در جدول دوم که بر اساس میزان درآمد سالیانه لیست‌بندی شده است، این شرکت در جایگاه دوم حضور دارد که این موضوع می‌تواند به‌منزله رشد شرکت‌های چینی در آینده نزدیک باشد.

وضعیت خودروسازان چینی در ایران

از ابتدای دهه 90 با ورود محصولات چینی به بازار داخلی کشور، این خودروها فراز و نشیب زیادی را سپری کرده‌اند. کم نیستند محصولات چینی که به بازارهای داخلی کشور راه پیدا کرده‌اند و بعد از مدت کوتاهی مونتاژ، توقف تولید شده‌اند.

جدول خودروهای صفر چینی موجود در بازار ایران در سال 1402

برند خودروسازی چینیسال تاسیسشرکت وارد کننده محصولات به داخلخودروهای موجود در بازار ایران
بی‌وای دی (BYD)2003کارمانیاBYD F3
BYD S6
BYD S7
چانگان (Chongqing Changan)1862سایپاچانگان CS 55 پلاس
چانگان CS 35 پلاس
چری (Chery)1997مدیران خودروام وی ام X22
ام وی ام X23
ام وی ام X33
فونیکس آریزو 5
فونیکس آریزو 6
فونیکس تیگو 7
فونیکس تیگو 8
جک (JAC)1964کرمان موتورجک S3
جک S4
جک S5
کی ام سی J7
کی ام سی T8
کی ام سی JS6
دانگ فنگ (Dongfeng Motor)1968آرین پارس موتورلاماری ایما
بهمن خودرودیگنیتی
فیدلیتی (چری)
فردا موتورزسوبا M4
اف ام سی SX5
اف ام سی T5

نکته جالب در خصوص جدول بالا، حضور پررنگ کمپانی‌هایی نظیر چری و جک در بازار داخلی کشور است که بر اساس اطلاعاتی که در ابتدا مطب به شما دادیم جزو خودرسازهای برتر چینی نیستند و در بازارهای جهانی طالب چندانی ندارند. از بین 10 شرکت برتر خودروسازی چینی، تنها محصولات سه شرکت بی‌وای دی (BYD)، چانگان (Chongqing Changan) و دانگ فنگ (Dongfeng Motor) وارد بازار ایران شده‌اند.

بزرگ‌ترین خودروسازان چین

فکر کنم تا حد زیادی موضوع برای شما روشن شد که چرا مالکان خودروهای چینی در ایران از کیفیت این محصولات گلایه دارند! در واقع شرکت‌های چینی توانایی تولید محصولاتی را دارند که در کشورهای اروپایی و آمریکایی، آن هم با وجود غول‌های بزرگ این حوزه یعنی مرسدس بنز، BMW، فورد و… مورد رضایت خریداران قرار می‌گیرد؛ اما واردکنندگان محصولات چینی به بازار کشور با توجه به وضعیت اقتصادی مردم تنها محصولات دارای کیفیت پایین چینی را به کشور وارد می‌کنند. علاوه بر کیفیت پایین محصولات چینی وارد شده به بازار، شاهد غیبت برترین خودروسازان چینی نیز هستیم. به‌نظر می‌رسد مونتاژکاران موجود در کشور به‌دلیل بهرگیری از تکنولوژی‌های روز دنیا بتوانند با شرکت‌های مطرحی مانند بی وای دی وارد همکاری شوند و بتوانند مجوز ساخت این محصولات را دریافت کنند و کیفیت محصولات مونتاژ شده در کشور را ارتقا دهند.

جمع‌ بندی

در این مطلب نگاهی به برترین کمپانی‌های چینی در بازارهای جهانی بر اساس سهم بازار و میزان درآمد سالیانه انداختیم و سعی کردیم علت عدم حضور این شرکت‌ها در داخل کشور را بیان کنیم. شرکت‌های چینی در حالی توانسته‌اند تا این اندازه در بازارهای جهانی موفق باشند که اکثر آن‌ها کمتر از 30 سال قدمت دارند؛ در عین حال در رتبه‌بندی‌های جهانی پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند.

تقریبا رتبه‌های 10 تا 30 برترین کمپانی‌های خودروسازی جهان از لحاظ آمار فروش در اختیار برندهای چینی قرار دارد و به‌نظر می‌رسد با ادامه این مسیر هموار برای شرکت‌های چینی، در سال‌های آینده نفوذ محصولات این برندها در دنیا گسترده‌تر شود. اما ایران خودرو و سایپا با بیش از نیم قرن تجربه در ساخت محصولات، حتی نتوانسته‌اند رضایت خریداران داخلی را جلب کنند.