کیفیت بنزین

افغانستان بنزین ارسالی از ایران را به دلیل کیفیت پایین قبول نکرد

مقامات افغانستانی با بی کیفیت دانستن بنزین ایرانی، محموله‌های بنزین ارسالی از ایران را پس فرستادند؛ اما کیفیت بنزین در ایران چگونه است؟

کیفیت بنزین مصرفی در داخل کشور همیشه یکی از بحث‌های پرجنجال بوده است. از یک سو کیفیت بنزینی که در داخل تولید می‌شود مطلوبیت امروزی را ندارد و از سوی دیگر بنزین باکیفیت وارداتی نیز به سختی در دسترس قرار می‌گیرد. همین امر سبب شده تا صادرات بنزین به افغانستان با چالش جدیدی مواجه شود.

حدود دو روز پس از اظهار نظرهای عجیب مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص کیفیت بنزین و مشابه دانستن بنزین معمولی و سوپر جایگاه‌های تهران، در روز پنجشنبه مقامات طالبان افغانستان با انتشار پستی در پلتفرم ایکس (توییتر) ادعا کردند 24 تانکر حامل سوخت بی‌کیفیت را به ایران برگردانده‌اند. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مسئولان کشور همسایه، این تانکرها از طریق مرز ولایت به ایران برگشت داده شده‌اند.

کیفیت بنزین

وضعیت کیفیت بنزین در ایران چگونه است؟

در حالی که کلانشهرها و مراکز استان کشور، به‌شدت با آلودگی هوا به‌خصوص در فصل سرما مواجه هستند و بیش از 20 میلیون ایرانی شرایط ایده‌آل برای تنفس را ندارند، بسیاری از رسانه‌ها تلاش می‌کنند تا نیروگاه‌های برق را مقصر جلوه دهند که در نتیجه‌ آن مصرف برق مردم را زیر سوال ببرند؛ اما توجه چندانی به وضعیت سوخت و خودروهای داخلی کشور نشان نمی‌‌دهند.

ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای دارای منابع نفتی در جهان، پالایشگاه‌های به‌روزی ندارد تا بتواند بنزین با عدد اکتان بالا و گازوئیل مرغوب را همچون کشورهای اروپایی و آمریکایی در اختیار مردمش بگذارد. از سوی دیگر عدم واردات و کمبود ذخایر ارزی و وضعیت نامناسب اقتصادی مردم سبب شده تا امکان استفاده از خودروهای هیبریدی و کم‌آلاینده به‌صورت گسترده در کشور میسر نباشد.

کیفیت بنزین

کیفیت بد بنزین علاوه بر تحت‌الشعاع قرار دادن سلامت مردم به‌طور مستقیم سبب استهلاک زیاد خودروهای توربوشارژ نیز می‌شود. بسیاری از محصولات وارداتی و نمونه‌های با توان بالای خودروهای داخلی از سیستم توربوشارژ برای هدایت هوا به پیشرانه خودرو استفاده می‌کنند، در این سیستم اگر بنزین خوبی به محفظه سیلندر وارد نشود استهلاک پیشرانه خودرو به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد که خود منجر به ضررهای اقتصادی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

بنزین بی کیفیت در ایران، صاحبان ماشین خارجی ها را حسابی به دردسر انداخته است

عموم مردم امیدوارند که توضیحات شفافی در خصوص وضعیت بنزین و آینده کیفیت این سوخت را از سوی مسئولین بشنوند. کماکان مشخص نیست که سازمان ملی استاندارد و محیط زیست، بنزین توزیع شده در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنند. در طی سالیان اخیر مسولان کشور ادعا کرده‌اند که بنزین داخلی مطابق با استانداردهای یورو 4 و یورو 5 است. از سوی دیگر با توجه به کمبود بنزین در کشور به‌نظر می‌رسد هیچ صادرات گسترده‌ای برای این محصول وجود ندارد و ظرفیت تولید این محصول به‌اندازه مصرف داخل محدود است.

نظر شما در مورد کیفیت بنزین داخلی چیست؟ آیا وقت آن نشده با سرمایه‌گذاری روی پتروشیمی‌های کشور علاوه بر تامین کامل نیاز‌های داخلی به فکر صادرات این محصول به‌جای نفت خام باشیم و به ارزآوری بیشتر فکر کنیم؟