بهترین کیفیت صدا سیستم صوتی خودرو

چگونه بهترین کیفیت صدا را از سیستم صوتی خودرو خود بگیریم

در اینجا به معرفی راهکارهایی کم‌خرج و مطمئن برای دریافت بهترین کیفیت صدا از سیستم صوتی یک خودرو خواهیم پرداخت.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که بسیاری افراد خودرو شخصی را به سایر وسایل نقلیه ترجیح می‌دهند، امکان انتخاب و پخش موزیک دلخواه در حین رانندگی است. هرچه باشد، خودرو محیطی شخصی و بسته است که راننده و سرنشینان می‌توانند در آن با حداقل میزان آلودگی صوتی و آزار دیگران به موزیک‌های دلخواه خود گوش دهند!

دریافت بهترین کیفیت صدا از سیستم صوتی خودرو فرآیندی نسبتا پیچیده بوده و به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد. مواردی مانند سن خودرو، مدل سیستم صوتی و قابلیت‌های پخش خودرو تا تعداد و اندازه اسپیکرها و سیستم حذف نویز محیط، همگی از جمله فاکتورهایی هستند که تاثیری مستقیم بر تجربه شنیدن موزیک از سوی کاربر دارند. اگر قصد ارتقای کیفیت موزیک پخش شده در خودروی خود را دارید، طبیعتا ساده‌ترین راه استفاده از ادوات جدید مثل اسپیکر و ساب ووفر است. با این وجود این مساله زمان‌بر و هزینه‌بر بوده و نیازمند اطلاعات از برخی موارد است.

به همین جهت می‌توان با بهره بردن از ترفندهایی مختلف بدون نیاز به ارتقای سخت افزاری سیستم صوتی خودرو، کیفیت صدای دریافتی از آن را ارتقا داد. در ادامه سعی داریم به معرفی پنج مورد از ترفندهایی که می‌توان از طریق آن‌ها کیفیت پخش موزیک در خودرو را ارتقا داد بپردازیم. این ترفندها عموما چندان هزینه‌بر نبوده و قابل انجام هستند.

در گجت نیوز بخوانید:

سنهایزر و کونتیننتال برای خودروها سیستم صوتی سه بعدی بدون بلندگو طراحی کردند

 از موزیک‌های باکیفیت استفاده کنید

موزیک باکیفیت

کیفیت موزیک هم یکی از فاکتورهای فراموش‌شده‌ای‌ست که می‌تواند در دریافت بهترین کیفیت صدا از سیستم صوتی خودرو تاثیرگذار باشد. با این که امروز در سرتاسر دنیا، موزیک‌های دیجیتال حرف اول را در سیستم‌های سرگرمی می‌زنند، اما این دلیل نمی‌شود که تصور کنید ترک mp3 موزیک که روی آیپاد خود دارید باکیفیت‌ترین موزیک دنیاست!

زمانی که یک فایل موزیک از سی دی‌ها و فرمت Audio به mp3 تبدیل می‌شود، حجم آن به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. به همین جهت طبیعتا نمی‌توان انتظار داشت که کیفیت فایل موزیک ام پی 3 هم‌تراز با فایل Audio باشد.

به همین جهت اگر موزیکی که در خودرو در حال گوش کردن به آن هستید، صدایی ضعیف یا گنگ دارد، شاید مشکل از کیفیت خود آهنگ است! بنابراین در صورت امکان سعی کنید همیشه از فایل‌های با فشرده‌سازی حداقلی یا فایل‌های بدون کاهش (lossless) استفاده کنید. البته این فایل‌ها طبیعتا حجم بالاتری دارند. بنابراین شاید کپی کردن آن‌ها روی گوشی یا فلش چندان منطقی نباشد. با این وجود کیفیت صدای این فایل‌ها به‌حدی بالاست که پس از گوش کردن به آن‌ها، بازگشت مجدد به mp3 برایتان بسیار سخت خواهد شد!

اگر موزیک خود را از سرویس‌های شناخته‌شده‌ای مانند اسپاتیفای دانلود می‌کنید، حتما حجم موزیک دانلود شده را بررسی کنید تا بتوانید به تخمین مناسبی از کیفیت آن برسید.

از پورت USB استفاده کنید

درگاه USB

با پیشرفت فناوری‌های مدرن استریم محتوای صوتی، امروزه راهکارهای فراوانی برای انتقال موزیک از دستگاه پرتابل به سیستم صوتی دستگاه شما وجود دارد. مناسب‌ترین گزینه برای بسیاری افراد استفاده از بلوتوث است که بدون هیچ‌گونه اتصال یا سیم، فایل‌های موزیک را از گوشی به ضبط خودرو انتقال می‌دهد.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که اتصال گوشی و ضبط ماشین از طریق بلوتوث را ترجیح می‌دهید، بهتر است بدانید که این کار باعث افت قابل ملاحظه عمق و کیفیت صدای پخش شده خواهد شد. بنابراین اگر دنبال ارتقای کیفیت صوتی موزیک‌های درون خودروی خود هستید، سعی کنید روش‌های دیگری مثل استفاده از کابل AUX یا USB را امتحان کنید.

بهترین نوع انتقال داده‌ها از طریق کابل‌های یو اس بی است. از این طریق شما می‌توانید مطمئن‌ترین و پایدارترین نوع اتصال را میان دستگاه‌های خود برقرار کنید و مطمئن باشید که هیچ بخشی از داده‌های انتقال یافته در اثر افت کیفیت اتصال از دست نمی‌رود. علاوه بر این، دیگر مزیت اتصال از این طریق آن است که می‌توانید به‌طور همزمان گوشی خود را هم شارژ کنید!

از مبدل دیجیتال به آنالوگ (DAC) پرتابل استفاده کنید

بهترین کیفیت صدا سیستم صوتی خودرو

با وجود اینکه دنیای امروز، دنیای محتوای دیجتال است، اما نمی‌توان انتظار داشت که تمامی دستگاه‌های دنیا قادر به پشتیبانی از داده‌های دیجیتال باشند. بسیاری خودروهای بازار از قطعه‌ای تحت نام مبدل دیجیتال به آنالوگ (DAC) استفاده می‌کنند که باعث می‌شود اطلاعات دیجیتالی ذخیره شده داخل فایل صوتی تبدیل به محتوای آنالوگ شود تا اسپیکرهای دستگاه قادر به پخش آن باشند.

اکثر خودروهای مدرن بازار از این مبدل برخوردار هستند. با این وجود اگر خودروی شما اندکی قدیمی‌تر است، ممکن است فاقد DAC باشد و این یعنی نمی‌توانید موزیک خود را از طریق USB روی این خودرو پخش کنید! در این شرایط، چاره کار، استفاده از مبدل های دیجیتال به آنالوگ سیار است که از یک سمت از طریق درگاه USB به گوشی شما وصل شده و از سمت دیگر از طریق کابل AUX به ضبط خودرو متصل شود.

در این شرایط می‌توانید حتی در خودروی قدیمی خود نیز از محتوای دیجیتالی جدید و باکیفیت بهره‌مند شوید.

تنظیم‌کننده صدا (اکوالایزر) را در مد بهینه قرار دهید

اکوالایزر صدا

تقریبا تمامی خودروهایی که در یک دهه پیش به بازار عرضه شده‌اند، اکوالایزر را به‌عنوان پای ثابت سیستم صوتی به راننده و سرنشینان ارائه می‌کنند. در بعضی خودروها دسترسی به اکوالایزر دشوارتر بوده و نیازمند فشردن تعداد زیادی کلید است؛ در حالیکه در برخی دیگر می‌توان با استفاده از تنظیمات دیجیتال به‌سادگی به همه گزینه‌ها دسترسی داشت. در هر صورت وظیفه اکوالایزر توزیع صداهای زیر (تربل) و باس به اسپیکرهای خودرو متناسب با سلیقه شنونده یا سبک موزیک در حال پخش است.

البته باید توجه کنید که اکوالایزر با این که می‌تواند تجربه موسیقی خودروی شما را به‌شدت ارتقا دهد؛ اما تنظیم نامناسب آن اثری معکوس خواهد داشت و می‌تواند به‌طور کامل کیفیت پخش موزیک مدنظر شما را خراب کند! بنابراین تنظیم کردن باس یا تربل بیش از اندازه می‌تواند باعث افت کلی کیفیت موزیک قابل پخش و به چشم آمدن نواقص موزیک شود.

از طرف دیگر تنظیم باس بیش از حد بالا می‌تواند به اسپیکر خودرو هم آسیب برساند. بنابراین اگر قصد دریافت صدای بلندتری دارید، صرفا حجم صدا را بالاتر ببرید و از اکوالایزر برای تنظیم باس بیش از حد استفاده نکنید.

نویز و صدای بیرون خودرو را فیلتر کنید

بهترین کیفیت صدا سیستم صوتی خودرو

با وجود این که خودروی شما یک فضای بسته به شمار می‌رود، اما معمولا عایق صوت نیست. کابین خودرو بسته به کیفیت حذف نویز محیط می‌تواند صداهای مختلفی، از غرش موتور در بزرگراه تا صدای بوق خودروهای دیگر را جذب کند. از سوی دیگر، بخش زیادی از صدای پخش شده درون کابین هم می‌تواند به‌دلیل همین عایق نبودن به بیرون منتقل شود و همین مساله افت چشمگیر کیفیت موزیک را نتیجه خواهد داد. بنابراین استفاده از سیستم عایق‌بندی صوت برای افرادی که دنبال دریافت بهترین کیفیت صدا از سیستم سوتی خودرو هستند، ضروری است.

برای این کار پانل‌های فومی مخصوص وجود دارد که می‌تواند در نقاط حساس بدنه خودرو نصب شود تا صدا نویز محیط را حذف کرده و مانع از انتقال صدای درون کابین به بیرون شود. از این طریق می‌توانید مطمئن باشید حداکثر حجم و عمق ممکن را از موزیک پخش شده در خودروی خود دریافت خواهید کرد. این مساله البته به‌طور پیش‌فرض توسط بسیاری خودروسازان دنیا انجام می‌شود تا هم کیفیت سیستم سرگرمی و صوتی انتقال یابد و هم صدای موتور به داخل کابین انتقال پیدا نکند.

همچنین بخوانید:

اختراع جدید ال جی ، سیستم صوتی خودروها را دگرگون خواهد کرد

البته نصب این فوم اندکی زمان‌بر بوده و نیازمند مهارت‌های خاص است. با این وجود نصب آن‌ها به‌طور کلی آسان و ارزان است و تقریبا به‌راحتی قابل انجام خواهد بود. البته توصیه ما این است که برای نصب پانل‌های عایق صوت حتما با افراد حرفه‌ای مشورت کنید تا به بدنه خودرو آسیبی وارد نشود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*