زندگی روی مریخ به کمک مگس‌ها

برای زندگی روی مریخ به کمک مگس‌ها احتیاج داریم

شاید باور نکنید اما دانشمندان در یک مطالعه جدید نشان می‌دهند که زندگی روی مریخ و رشد گیاهان روی خاک سیاره سرخ به مگس‌ها بستگی دارد!

ناسا امیدوار است انسان‌ها را به مریخ ببرد و روزی سیاره سرخ به خانه دوم بشر تبدیل شود. اما ظاهرا برای این کار به کمک کوچک‌ترین جانداران روی زمین نیاز دارد. بر اساس یک مطالعه جدید، حشرات می‌توانند نقش بسیار مهمی در رشد مواد غذایی روی این سیاره ایفا کنند و در نتیجه زندگی روی مریخ را برای بشر امکان‌پذیر کنند.

شاید به اولین چیزی که در اینجا فکر می‌کنید گرده افشانی است، اما منظور ما در اینجا حشراتی مثل زنبورها نیست. در واقع محققان بر این باورند که کلید قفل زندگی در سیاره سرخ، در دست مگس‌های سیاه است!

زندگی روی مریخ به کمک مگس‌ها

یکی از بزرگ‌ترین موانعی که جلوی ایجاد یک پایگاه انسانی روی مارس را می‌گیرد، نیاز به پرورش مواد غذایی روی سطح این سیاره است. این کار نه تنها می‌تواند هزینه‌های حمل غذا از زمین به فضا را از بین ببرد، بلکه تضمین می‌کند فضانوردانی که در این سیاره زندگی خواهند کرد، در صورت نرسیدن محموله‌های مواد غذایی از زمین هم می‌توانند به زندگی‌شان ادامه دهند.

بیشتر بخوانید:

این ربات با کمک هوش مصنوعی، در مریخ اکسیژن تولید می‌کند

مگس‌ها، خاک مریخ را حاصل‌خیز می‌کنند

اما اگر بتوانیم روی خاک این سیاره مواد غذایی را پرورش بدهیم، تمام این مشکلات حل خواهد شد. اول و مهم‌تر از همه باید بفهمیم که چگونه باید خاک بی‌جان مریخ را برای رشد گیاهان آماده کرد. نبود اتمسفر در سطح مریخ بدان معناست که خاک مریخ مثل خاک زمین غنی نیست. پس چگونه باید این مشکل را رفع کنیم؟ برخی از محققان بر این باورند که گرده مگس سیاه می‌تواند به عنوان کود مورد استفاده قرار بگیرد و با افزودن نیتروژن، پتاسیم، فسفر و باکتری (که بخش مهمی از رشد گیاهان روی سیاره ماه و دیگر اجسام سیاره‌ای) به خاک، آن را غنی کرد. این می‌تواند به رشد گیاهان روی خاک مریخ کمک شایانی کند.

زندگی روی مریخ به کمک مگس‌ها

یافته‌های این مطالعه در کنفرانس انجمن حشره‌شناسی آمریکا در اوایل ماه نوامبر ۲۰۲۳ ارائه شده است. در این مطالعه از نوعی خاک که به‌اعتقاد آن‌ها نسخه شبیه‌سازی شده خاک مریخ است استفاده شده و نتایج مثبتی هم به‌دست آمده است. در نتیجه آینده سفرهای فضایی و ایجاد پایگاه انسانی برای فضانوردان روی سیاره سرخ، به حضور مگس‌ها گره خورده است.

اما مشکل دیگری که در اینجا وجود دارد، این است که ما مطمئن نیستیم حشراتی که به سیارات دیگر برده می‌شوند، اکوسیستم آن سیاره را تهدید می‌کنند یا بی‌خطر هستند. اگر از این موضوع مطمئن شویم، حشراتی مثل مگس‌های سیاه که روی زمین از دست آن‌ها فراری هستیم، حضور ما در مریخ و تشکیل خانه دوم بشر در سیاره‌ای دیگر را امکان‌پذیر می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*