ربات تولید اکسیژن در مریخ

این ربات با کمک هوش مصنوعی، در مریخ اکسیژن تولید می‌کند

محققان چینی یک ربات مجهز به هوش مصنوعی را توسعه داده‌اند که می‌تواند به تولید اکسیژن در مریخ کمک کند. اما چگونه و با استفاده از چه منابعی؟

یکی از مهم‌ترین موانع انسان برای سفرهای میان ستاره‌ای، مشکلات نفس کشیدن در فضا است. اکسیژن برای حیات انسان ضروری است و متأسفانه در هیچ جایی به جز زمین، این حجم از اکسیژن برای نفس کشیدن انسان وجود ندارد. با توجه به چشم دوختن آژانس‌های فضایی و محققان حوزه هوافضا به اکتشاف در مریخ، تأمین اکسیژن برای سفرهای طولانی‌مدت فضایی اهمیت بسیار زیادی دارد. محققان پیش‌بینی‌هایی در مورد زندگی روی سیاره سرخ کرده‌اند و به‌دنبال احتمالات زندگی انسان روی آن به‌عنوان یک سیاره جایگزین هستند.

بیشتر بخوانید:

تولید اکسیژن قابل تنفس در مریخ؛ ناسا بالاخره موفق شد

اکسیژن و حیات در سیاره مریخ

در همین راستا تحقیقات فراوانی انجام گرفته که همگی روی تولید اکسیژن در فضا متمرکز هستند. یکی از جدیدترین این تحقیقات توسط محققان دانشگاه علم و فناوری چین در شهر هفی و در مورد یک ربات شیمیدان با قدرت‌گیری از هوش مصنوعی انجام شده است. هدف این ربات استخراج آب از مریخ و تبدیل آن به اکسیژن است.

جون جیانگ، یکی از سرپرستان این تحقیق می‌گوید:

ما یک سیستم رباتیک هوش مصنوعی را توسعه داده‌ایم که دارای یک ذهن شیمی‌دان است. تصور می‌کنیم که ماشین ما می‌تواند بدون کمک گرفتن از انسان، از ترکیبات موجود در سنگ‌های معدنی مریخ برای خلق اکسیژن استفاده کند.

حل چالش تولید اکسیژن در مریخ با این ربات هوشمند

ربات تولید اکسیژن در مریخ

برگ‌ترین چالش تولید اکسیژن در مریخ، این است که شما فقط مجبور به استفاده از سنگ‌ها، معادن و تمام عناصری هستید که داخل سیاره سرخ وجود دارد. این ربات می‌تواند سنگ‌های مریخی را به هوای قابل تنفس انسان تبدیل کند. اکسیژن برای این ربات شیمی‌دان فقط آغاز راه خواهد بود.

در این مطالعه جدید که توسط مجله “Nature Synthesis” منتشر شده، آمده است:

این روش با استفاده از یک مدل یادگیری ماشین مشتق شده از داده‌های بر پایه اصول اولیه و بررسی‌های تجربی به‌دست آمده، به‌صورت خودکار و فورا فرمول کاتالیزور بهینه شده از بین سه میلیون ترکیب ممکن را تشخیص می‌دهد.

بنابراین ربات شیمیدان محققان چینی می‌تواند دو مشکل بزرگ را حل کند: نیاز به یک سیستم آمایش اتوماتیک برای تشخیص حاصل ترکیب مواد با یکدیگر را برطرف می‌کند. این ربات‌های هوش مصنوعی بهترین تکنولوژی هستند که می‌توانند مشکل اکسیژن مریخ را برطرف کنند.

مایکل هچت در رصدخانه‌ای در ایالات ماساچوست روی استفاده از منابع حاوی اکسیژن در مریخ موسوم به “MOXIE” کار می‌کند. او در مطالعه خودش اشاره می‌کند که این ربات می‌تواند مقادیر کمی اکسیژن را در جو پر از دی اکسید کربن مریخ آمایش کند. گرچه خروجی فعلی کم است، اما قطعا می‌توان آن را افزایش داد.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*