هرم قدیمی اندونزی

قدیمی ترین هرم جهان در اندونزی با ۲۵ هزار سال قدمت، توسط بشر ساخته نشده است

به گفته باستان شناسان، قدیمی ترین هرم جهان در اندونزی قرار دارد که قدمت آن به 25 هزار سال پیش بازمی‌گردد؛ اما این هرم توسط بشر ساخته نشده است!

کوه گونونگ پادانگ که به‌نام کوه روشنگری نیز شناخته می‌شود، بنا به گفته محققان قدیمی ترین هرم جهان محسوب می‌شود و قدمتی ۲۵ هزار ساله دارد. آنها معتقدند که این کوه به‌طور طبیعی شکل نگرفته و حدود 14 تا 25 هزار سال پیش به‌شکل فعلی‌اش تراشیده شده است. لازم به ذکر است که قدیمی ترین هرم مصر، یعنی هرم جوزر تنها 4600 سال قدمت دارد؛ بنابراین هرم اندونزی در مقایسه با آن بسیار کهن‌سال‌تر است.

بررسی گفته‌های محققان و باستان شناسان در مورد هرم اندونزی

گروه محققان این مطالعه که در 20 اکتبر نیز مقاله‌ای منتشر کردند، می‌گویند شواهدی که در گونونگ پادانگ وجود دارند، فعالیت‌های ساخت‌وساز پیشرفته در زمانی که حتی کشاورزی ابداع نشده را نشان می‌دهند. محققان همچنین در مقاله خود به وجود تالارها یا حفره‌های مخفی در اطراف هرم اشاره می‌کنند و بر این باورند که این حفره‌ها و تالارها به‌دلایل خاص در زیر زمین مدفون شده‌اند.

با این حال باستان‌شناسان هنوز این گفته‌ها را باور نکرده‌اند و معتقدند که دلایل موجود ناکافی بوده و چندان پشتوانه اعتبار علمی ندارد. یکی از همین باستان‌شناسان می‌گوید مردم این منطقه بین 6 تا 12 هزار سال پیش در غار زندگی می‌کردند و هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر این‌که مردم این منطقه، سنگ‌تراشی می‌دانستند یا توانایی ساخت هرم داشتند، وجود ندارد.

هرم قدیمی اندونزی

نمونه‌ها و مدارک در مورد هرم

محققان با تاریخ‌گذاری رادیوکربن چهار لایه‌ی خاک آن منطقه، به این نتیجه رسیده‌اند و می‌گویند چهار لایه خاک، نشان‌دهنده متفاوت بودن مراحل ساخت آنها است. با این وجود باستان‌شناسان بر این باورند که شرایط آب و هوایی نیز در این خصوص باید مد نظر قرار بگیرند؛ چون ممکن است چهار نوع متفاوت لایه خاک، در اثر هوازدگی‌های مختلف به‌وجود آمده باشد. نویسندگان این مطالعه هم با گفته باستان‌شناسان مخالفند.

نویسندگان این مطالعه در جواب باستان‌شناسان می‌گویند نمونه خاکی که از اطراف گونونگ پادانگ برداشته و آزمایش شده است، نشان می‌دهد که قدیمی‌ترین بخش هرم مربوط به 27 هزار سال پیش است. گفته آنها نشان می‌دهد تمدنی قبل از پایان آخرین عصر یخبندان، این هرم را ساخته‌اند. با این وجود، باستان‌شناسان ادعای آنها را به‌دلیل عدم ارائه مدارک کافی، باطل می‌دانند. باستان‌شناسان می‌گویند برای قبول این که در منطقه‌ای فعالیت انسانی صورت گرفته، باید نمونه خاک منطقه حاوی قطعات استخوان یا زغال سنگ باشد که مدرک ارائه شده آنها فاقد موارد مذکور بود.

طبق یافته‌های باستان‌شناسی، قدیمی‌ترین شهر شناخته شده، شهر ۹ هزار ساله‌ی چاتال‌هویوک است که در ترکیه‌ی امروزی قرار دارد. علاوه بر پرسش‌هایی که گروه باستان‌شناسان پرسیده‌اند، گروه‌های دیگری نیز با نتیجه این مطالعه مخالفند و یکی از دلایل مخالفت خود را عدم ارائه مدارک مناسب در مقاله و حتی ارائه نمونه‌های ساخت دست انسان است که بنا به گفته آنها، باید در محل هرم وجود داشته باشند.

با این حال، تا این لحظه گفته باستا‌ن‌شناسان، در مقایسه با یافته‌های محققان، محتمل‌تر و قابل باورتر است و تا زمانی که آنها مدارک مستدل خود را ارائه نکنند، توضیح قابل درک و فهم این است که تپه‌ی گونونگ پادانگ، تپه‌ای ساخته طبیعت است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*