روند پیری

101 میلیون دلار جایزه برای کسانی که بتوانند روند پیری را معکوس کنند

اگر روشی را کشف کردید که با آن می‌توانید روند پیری را معکوس کنید، می‌توانید میلیاردر شوید؛ چون جایزه 101 میلیون دلاری در انتظار شماست.

بنیاد جایزه ایکس، جایزه 101 میلیون دلاری را برای افرادی که بتوانند روشی پیدا کنند تا با آن روند پیری معکوس شود، مد نظر قرار داده است.

رئیس هیئت این بنیاد، پیتر دیاماندیس بر این باور است که افراد با بالاتر رفتن سن به دلایل مختلف از کار کنار گذاشته می‌شوند؛‌ چرا که با بالاتر رفتن سن، فرد توانایی حرکتی گذشته را از دست می‌دهد یا ممکن است این فرد از داشتن بیماری خاصی رنج ببرد.

هدف از برگزاری مسابقه معکوس کردن روند پیری

در واقع هدف بنیاد ایکس این است که موارد اشاره شده را در دوران پیری معکوس کنند. به همین دلیل جایزه 101 میلیون دلاری به محققانی اهدا خواهد شد که بتوانند دوباره امید به زندگی را در افراد سالخورده به‌وجود بیاورند. آنها باید تلاش کنند روند پیری را در سه حیطه فرآیند شناخت، سیستم ایمنی و عملکرد عضلات، معکوس کنند. این روند مربوط به دوران 65 تا 80 سالگی برزگسالان خواهد بود.

همچنین این بنیاد جایزه 10 میلیون دلاری را نیز به تیمی اهدا خواهد کرد که بتواند راهی برای معکوس کردن تحلیل عضلانی در بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی دوشن (چهره‌ای‌کتفی‌بازویی) پیدا کنند. برای گرفتن هر دو جایزه مذکور باید روش کشف شده برای حداقل 10 سال اثربخش بوده و طول مدت درمان هم کمتر از یک سال باشد.

روند پیری

جوایز این بنیاد از چندین منبع مختلف تامین می‌شود؛ 40 میلیون دلار توسط بنیاد هولوشن تامین می‌شود، 26 میلیون دلار و همچنین جایزه 10 میلیون دلاری نیز توسط چیپ ویلسون، بنیانگذار لولولمون داده خواهد شد.

بنا بر اظهارات رئیس این بنیاد، ایده این جایزه در حدود پانزده سال پیش مطرح شده بود؛ اما امروزه که بشر در زمینه‌های حساسی همچون هوش مصنوعی، ژن درمانی و سایر تکنولوژی‌ها پیشرفت‌های چشمگیری داشته، به‌نظر می‌آید بهترین زمان برای انجام این ایده فرا رسیده است.

تاریخچه بنیاد ایکس

در مورد بنیاد ایکس باید بگوییم که دیاماندیس 62 ساله، آن را در سال 1994 تاسیس کرد. اعطای جایزه با مبالغ زیاد از کارهای این بنیاد است. بنیاد X در سال 2004، جایزه 10 میلیون دلاری را به اولین هواپیمای فضایی خصوصی اعطا کرد که طراحی آن توسط برت روتان انجام شده بود. هم‌اکنون ریچارد برانسون از فناوری به‌کار رفته در این هواپیمای فضایی برای شرکت خود یعنی ویرجین گلکتیک استفاده می‌کند.

البته لازم به ذکر است که همه جوایز بنیاد ایکس برنده نداشته‌اند؛ مثلا در سال 2018 بنیاد ایکس با همکاری گوگل جایزه‌ای را برای اولین فضاپیمای ماه‌نشین خصوصی جهان تعیین کرد که این جایزه را هیچ‌کس برنده نشد. حالا نیز نوبت به تعیین جایزه برای معکوس کردن روند پیری رسیده که باید دید در آینده آیا کسی یا گروهی می‌تواند این جایزه را با یک کشف شگفت‌انگیز از آن خود کند؟

برخی افراد حاضرند برای افزایش طول عمر خود، هر کاری را انجام دهند و شاید هم برای رسیدن به این جایزه باارزش، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند. اما این افراد دچار اشتباه شده‌اند؛ چون بنیاد ایکس اعلام کرده هدف آنها از دستیابی به چنین کشفی یا ساختن چنین فناوری منحصربه‌فردی، رسیدن به راهکاری برای افزایش کیفیت در افراد مسن است، نه افزایش طول عمر انسان.

جیمی جاستیس، مدیر اجرایی جایزه طول عمر سالم در بنیاد ایکس می‌گوید با وجود فناوری‌های امروزی، انسان تقریبا به این راه‌حل رسیده است. او می‌گوید این که یک فرد میان‌سال به‌خاطر یک بیماری معمولی در سن 65 سالی نمی‌میرد و تا 80 سالگی زنده می‌ماند، یعنی افزایش کیفیت طول عمر زیاد. او توضیح داد علت این‌که تمرکز بر افزایش کیفیت طول عمر است، نه صرفا افزایش طول عمر، این است که هزینه‌های افزایش طول عمر در حال حاضر زیاد است و باید راه‌حل‌های کم‌هزینه‌تری برای آن پیدا شود.

در مورد آینده این جایزه

برای این جایزه، برنامه‌ریزی شده که در پاییز 2024 دستورالعمل نهایی برای داوری تیم‌ها مشخص شود. سپس در سال 2025، نهایتا 40 تیم انتخاب و برای ادامه رقابت به هر تیم 250 هزار دلار پرداخت خواهد شد. در سال 2026 نیز 10 تیم از این گروه‌ها مشخص می‌شود و باز هم به هر تیم برای ادامه مسابقه، 10 میلیون دلار پرداخت خواهد شد. باقی‌مانده پول هم به تیمی پرداخت می‌شود که راه‌حل آنها طبق شروط قبل، بتواند در عرض کمتر از یک سال بازدهی داشته باشد و برای 20 سال، عملکرد فرد را بهبود بخشد. اگر هم هیچ تیمی نتواند به مرز 20 سال برسد، این عدد به 10 یا 15 سال کاهش خواهد یافت.

بنا بر اظهارات دیاماندیس، آنها به دنبال روش انقلابی هستند که از تمام روش‌های موجود بهتر باشد. هدف آنها این است تا انجام روش در همه افراد، میسر و آسان باشد و به‌راحتی در دسترس عموم مردم قرار بگیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*