رکورد سرعت انتقال اطلاعات

رکورد سرعت انتقال اطلاعات توسط ژاپنی‌ها شکسته شد؛ انتقال ۱۲۵ هزار فیلم HD در یک ثانیه

محققان ژاپنی موفق به شکستن رکورد سرعت انتقال اطلاعات شدند. به‌لطف فناوری مبتکرانه آن‌ها، ۱۲۵ هزار فیلم HD در عرض تنها یک ثانیه منتقل می‌شود!

گروهی از محققان سازمان دولتی NICT ژاپن، دانشگاه فنی آیندهوون هلند و دانشگاه لاکوئیلا ایتالیا به‌سرعت انتقال اطلاعات جدیدی دست پیدا کرده‌اند که می‌تواند از طریق یک کابل نوری متشکل از چند فیبر، انتقال را تا ۲۲.۹ پتابیت بر ثانیه امکان‌پذیر کند. این رکورد انتقال دیتا که تا پیش از این روی نرخ ۱۰.۶۶ پتابیت بر ثانیه بود  را تغییر اساسی می‌دهد.

رکورد قبلی که ژوئن گذشته شکسته شد، ۱.۸ پتابیت بود که توسط محققان دانشگاه فنی دانمارک و دانشگاه صنعتی چالمرز در گوتنبرگ سوئد به‌دست آمده بود. سپس رکورد آن‌ها طی چند ماه، چندین بار شکسته شد.

رکورد سرعت انتقال اطلاعات چگونه زده شد؟

محققان با تلفیقی از آخرین تکنولوژی‌های تحقیقاتی WDM و SDM به این موفقیت دست پیدا کرده‌اند. فناوری SDM از فیبرهای چند هسته‌ای و فناوری‌های مختلف انتقال استفاده می‌کند تا بیش از ۱۰۰ کانال فضایی کار کند. سپس توسط فناوری WDM با چند پهنای باند ترکیب می‌شود. محققان این کابل ۳۸ هسته‌ای و ۳ حالته را از طریق یک گیرنده MMO چند بانده سازگار به‌کار گرفته‌اند.

رکورد سرعت انتقال اطلاعات

هر هسته قادر به انتقال داده با سرعت ۰.۳ تا ۰.۷ پتابیت بر ثانیه است. البته با بهینه‌کردن کدنویسی می‌تواند سرعت تا ۲۴.۷ پتابیت بر ثانیه هم افزایش پیدا کند. این برای اولین بار در جهان است که از ترکیب چندین تکنیک مالتی پلکس استفاده می‌شود که نتیجه آن پیشرفت بزرگی در فناوری انتقال داده بوده است.

بیشتر بخوانید:

سریع ترین اینترنت جهان توسط چینی ها ساخته شد؛ دانلود ۱۵۰ فیلم HD در یک ثانیه!

یافته‌های این تحقیق در چهل و نهمین کنفرانس اروپایی ارتباطات نوری گلاسکو به‌ثبت رسیده است. گرچه این فناوری آماده استفاده در زیرساخت‌های اتصال فیبر نوری در سراسر جهان است، اما مراکز مخابراتی کنونی نیازمند پیشرفت قابل ملاحظه‌ای هستند تا بتوانند از فیبرهای نوری با ظرفیت فوق زیاد استفاده کنند. زیرساخت‌های جدید می‌تواند تا سه برابر حجم ترافیک دیتا را از طریق این کابل‌ها مدیریت کند که چیزی در حدود ۱۰۰۰ برابر بیشتر از ظرفیت کابل‌های فیبر نوری فعلی است.  اما هنوز سوالی که در ذهن کاربران وجود دارد این است که کابل‌ها و زیرساخت‌های جدید چه زمانی قرار است مستقر شوند. زیرا تاکنون چندین بار رکورد سرعت انتقال اطلاعات شکسته شده است، ولی هیچ یک از آن‌ها راهکاری نبوده که در کمترین زمان بتوان در شبکه‌های فیبر نوری کنونی عملی کرد.

نرخ بالای مصرف اینترنت جهانی باعث شده تا پیشرفت‌های تحقیقاتی اهمیت فراوانی پیدا کند. ثبت رکوردهای این چنینی، شرکت‌های مخابراتی و افراد فعال در حوزه اینترنت را به سرمایه‌گذاری و استقرار سریع‌تر تجهیزات پیشرفته تشویق می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*