آیفون گوشی اندرویدی بازی موبایل

گوشی اندرویدی یا آیفون، کدام برای بازی با موبایل بهتر است؟

در این جا قصد داریم توانایی اجرای بازی های موبایل در آیفون و گوشی های اندرویدی را با هم مقایسه کنیم و نقاط قوت و ضعف هریک را بررسی نماییم.

از قدیم‌الایام بازی های ویدیویی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کاربردهای گوشی‌های موبایل شناخته می‌شدند و اکنون در سال 2023 نیز وضعیت تقریبا مشابه است. در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های تکنولوژیک و سخت افزاری گسترده‌ای در حوزه گوشی‌های موبایل بوده‌ایم و پلتفرم‌های اندروید و iOS موفق شدند تقریبا تمامی بازار را در قبضه خود بگیرند. امروزه هردوی این پلتفرم‌ها امکان تجربه مجموعه گسترده‌ای از بازی‌ها از عناوین کلاسیک قدیمی گرفته تا بازی‌های جدید و پرجزئیات را به کاربران خود می‌دهند. با این وجود پیشرفت‌های فراوان این دو سیتسم عامل در بخش گیمینگ و ارائه قابلیت‌های جذاب انحصاری از سوی گوگل و اپل باعث شده که انتخاب میان این دو پلتفرم برای گیمرهای موبایل سخت شود.

در بخش گیمینگ هر دو پلتفرم اندروید و آی او اس مزایا و معایب مخصوص به خود را داشته و هرکدام به مزاق دسته‌ای از کاربران خوش خواهند آمد. بر همین اساس امروز قصد داریم قابلیت‌های گیمینگ گوشی های اندرویدی و آیفون ها را با یکدیگر مقایسه کنیم و نقاط ضعف و قوت هریک در بخش بازی های موبایل را مورد اشاره قرار دهیم.

در گجت نیوز بخوانید:

مقایسه مزایا و معایب و دو سیستم عامل اندروید و آی او اس

اگر قصد دارید یک گوشی جدید خریداری کنید و از طرفی به انجام بازی‌های موبایل هم علاقمندید و دنبال خرید مناسب‌ترین گوشی برای این کار می‌گردید، تا انتهای این متن با گجت نیوز همراه باشید.

اپ استور؛ مزیتی غیرقابل رقابت برای آیفون

اپ استور

اگر قصد دارید یک گوشی مناسب برای بازی انتخاب کنید، در نظر داشته باشید که حتی قدرتمندترین سخت افزارهای گیمینگ هم بدون کلکسیون قدرتمند بازی، ارزش چندانی نخواهند داشت. در زمینه اکوسیستم نرم افزاری، اپل برنده قطعی نبرد خواهد بود. البته فاصله میان فروشگاه‌های اپ استور و فروشگاه گوگل پلی چندان زیاد نیست؛ اما آن‌قدر محسوس هست که اپل را بالاتر از اندروید بدانیم. در این خصوص البته باید توجه کرد که اپل در هر سال سه یا نهایتا چهار گوشی جدید را روانه بازار می‌کند. این مساله، توسعه اپلیکیشن و بازی برای پلتفرم iOS را بسیار ساده‌تر از بازی‌سازی برای صدها دستگاه اندرویدی جدیدی که هر سال روانه بازار می شوند، می‌سازد.

به‌طور کلی اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایل در ابتدا برای پلتفرم iOS منتشر می‌شوند و پس از گذشتی مدتی حضور انحصاری روی آیفون‌ها به‌عنوان تجربه‌ای جدید روی اندروی هم عرضه می‌شوند. بنابراین اگر قصد تجربه بازی های برجسته و مدرن موبایل را دارید، احتمالا آیفون گزینه بهتری برای شما خواهد بود تا یک گوشی اندرویدی. البته اکثر بازی‌ها در نهایت برای اندروید عرضه می‌شوند. با این وجود حس کاربران اندروید همانند یک گیمر PC است که منتظر انتشار عناوین انحصاری پلی استیشن روی کامپیوتر است!

در این میان البته سرویس اشتراکی Apple Arcade را هم نباید از یاد برد که دربرگیرنده مجموعه‌ای از عناوین انحصاری iOS است که گیمرهای اندروید هرگز قادر به تجربه‌شان نخواهند بود. البته بد نیست بدانید که برخی بازی‌های موبایل، حتی تعدادی عناوین بسیار مطرح و شناخته شده روی اپ استور حضور ندارند و صرفا از طریق فروشگاه گوگل پلی قابل دانلود هستند.

اندروید می‌تواند بازی‌ها را از هر منبعی دانلود و نصب کند

آیفون گوشی اندرویدی بازی موبایل

آیا تا کنون هوس کرده‌اید روی آیفون خود بازی فوق‌العاده مطرح و پرطرفدار Fortnite را اجرا کنید؟ برای انجام این کار لازم است وارد یک سرویس ابری اشتراکی شوید و دعا کنید سرعت اینترنت به‌حدی بالا باشد که بتوانید بازی را روی دستگاه خود استریم کرده و از این طریق آن را اجرا کنید! دلیل پیمودن این مراحل سخت و پیچیده آن است که سازنده بازی فورتنایت، اپیک گیمز، نتوانسته در بحث مالی با اپل کنار بیاید و در نتیجه عرضه بازی Fortnite روی اپ استور را متوقف کرده است.

این در حالی‌ست که گیمرهای اندروید برای تجربه فورتنایت صرفا باید اپلیکیشن آن را از فروشگاه Epic Games دانلود کرده و اقدام به نصب آن نمایید.

فورتنایت تنها یک مثال برای اشاره به آزادی عمل فوق‌العاده گوشی های اندرویدی در برابر آیفون ها در نصب و اجرای بازی های موبایل است. قابلیت نصب اپلیکیشن و بازی از فروشگاه‌هایی غیر از گوگل پلی استور (سایدلودینگ) همچنین به کاربران اندروید اجازه می‌دهد که در کنار عناوینی چون Fortnite بتوانند برخی بازی‌های قدیمی‌تر نینتندو و پلی استیشن مانند Super Mario Bros. یا Sonic the Hedgehog را نیز به کمک امولاتورها اجرا کنند.

البته قطعا در جریان هستید که دانلود و نصب این بازی‌ها از فروشگاه‌های غیر از گوگل پلی استور نه قانونی است و نه ایمن. بنابراین ما در اینجا قصد تایید این فرآیند را نداریم. در عوض قصد ما صرفا مقایسه راحتی نصب و استفاده از بازی های موبایل اندرویدی در مقایسه با iOS است.‌ دانلود اپلیکیشن از فروشگاه‌های غیر از اپ استور در آیفون امکان‌پذیر نیست و برای این کار شما ناچار به جیلبریک دستگاه خود هستید. در این صورت هم گارانتی دستگاه شما باطل خواهد شد.

همچنین بخوانید:

رسمی: نصب برنامه های خارج از اپ استور برای آیفون به‌زودی امکان‌پذیر می‌شود

آیفون بازی‌های درجه یک (AAA) بیشتری دارد

بازی AAA

اگر گیمر حرفه‌ای باشید حتما با مفهوم بازی‌های AAA آشنا هستید. این دسته بازی‌ها عناوینی هستند که زمان و هزینه زیادی صرف توسعه‌شان شده و از نظر کیفیتی در سطح بالاتری نسبت به متوسط بازار قرار دارند. در سال‌های اخیر ترازوی جنگ بازی های موبایل در آیفون و گوشی های اندرویدی به‌طور قابل ملاحظه‌ای به سمت اپل سنگینی کرده؛ چرا که این کمپانی اعلام کرده که عناوین بزرگ کنسولی مانند Death Stranding یا Resident Evil IV روی آیفون 15 پرو قابل اجرا بوده و به‌زودی برای این پلتفرم عرضه خواهد شد. کوپرتینویی‌ها ادعا می‌کنند که قدرت سخت افزاری بسیار بالای تراشه‌های A17 Pro باعث شده که گوشی‌های مجهز به این تراشه قادر به اجرای بازی‌های کنسولی باشند.

البته اگر ما جای شما بودیم، بازارگرمی اپل در خصوص عرضه بازی‌های کنسول روی آیفون را جدی نمی‌گرفتیم و تا زمانی که این عناوین را واقعا در فروشگاه اپ استور نمی‌دیدیم، ادعای اجرای آن‌ها روی آیفون باور نمی‌کردیم! با این وجود بررسی‌های اولیه iPhone 15 Pro حاکی از اجرای بازی‌های سگینی مثل Genshin Impact توسط این گوشی بدون کوچکترین مشکلی بود. بنابراین می‌توان انتظار داشت که این گوشی تا حدی قادر به اجرای کنسولی باشد.

در صورتی که ادعای اپل در مورد انتشار عناوینی نظیر رزیدنت اویل یا اساسینز کرید برای آیفون به واقعیت تبدیل شود، آیفون می‌تواند به همان کنسول قدرتمند و جمع و جور جیبی تبدیل شود که بسیاری از ما انتظارش را داشتیم. در صورتی که این اتفاق واقعا رخ دهد، نبرد بین اندروید وiOS را باید تقریبا تمام‌شده دانست؛ چرا که بعید به نظر می‌رسد که کسی برای انجام بازی حرفه‌ای گوشی های اندرویدی را انتخاب کند!

گیمرهای اندرویدی تنوع بیشتری در اختیار خواهند داشت

آیفون گوشی اندرویدی بازی موبایل

اگر قصد شما تجربه جدیدترین و بهترین بازی‌های روز باشد، طبیعتا آیفون گزینه ایده‌آلی برای شماست. با این وجود اگر دنبال اکسسوری‌ها و آیتم‌های کمکی برای تجربه بهتر بازی باشید، آیفون احتمالا نتواند چندان نیازتان را برطرف کند! قابلیت‌هایی مثل خنک کنندگی و دفع حرارت فعال، تریگرهای هم‌تراز گیم پد کنسول ها، پورت‌های اضافی و موارد این‌چنینی از جمله ویژگی‌هایی هستند که تنها گوشی‌های اندرویدی قادر به ارائه آن‌ها هستند.

در میان محصولات متنوع اندرویدی می‌توانید گوشی های گیمینگ مانند راگ فون 7 آلتیمیت را پیدا کنید که صفحه نمایش‌های امولد با نرخ رفرش 165 هرتز را ارائه می‌کنند و قابلیت‌هایی مثل تریگرهای هپتیک دارند که تجربه‌ای هم‌سطح بازی‌های کنسولی را در اختیارتان قرار می‌دهد. علاوه بر این، گوشی‌های گیمینگ اندرویدی همچنین بعضا به همراه اکسسوری‌های اضافی برای تهویه عرضه می‌شوند و جک هدفون را هم به کاربران ارائه می‌کنند. در این میان، دستگاهی مثل رد مجیک 8 اس پرو هم ویژگی‌هایی مثل فن با سرعت بالا، صفحه نمایش لبه تا لبه و باتری 6000 میلی آمپر ساعتی را به‌طور همزمان به گیمرها عرضه می‌کند.

از طرف دیگر باید توجه کنید که آیفون و گوشی‌های گیمینگ عموما برتری خود نسبت به سایر گوشی ها را در اجرای بازی‌های شوتر اول شخص پرجزئیات و اپلیکیشن‌های سنگین نمایش می‌دهند. به همین جهت اکثر گوشی های گیمینگ قیمت بالایی دارند. با این وجود اگر به تجربه بازی‌هایی مثل کندی کراش یا Wordle علاقمندید، دنیای گوشی های اندرویدی تنوع گسترده‌ای از محصولات میانرده و اقتصادی را هم پیش روی‌تان قرار می‌دهد که می‌توانید بدون نیاز به پرداخت هزینه بالای گوشی های پریمیوم به تجربه بازی‌های مورد علاقه‌تان بپردازید.

البته به‌جز گوشی‌های گیمینگ، کاربران اندروید بسیاری پرچمداران دیگر را هم پیش روی خود می‌بینند که علیرغم عدم برخورداری از مشخصات ظاهری گوشی های گیمینگ، سخت افزار قدرتمندی در اختیار داشته و از پس اجرای سنگین‌ترین بازی‌های روز بر خواهند آمد.‌ بنابراین با وجود این که آیفون از نظر ارائه بهترین تجربه گیمینگ دستگاهی توانمند و بی‌رقیب به شمار می‌رود، کسانی که دنبال بازی سفارشی‌تر و استفاده از اکسسوری‌ها هستند، باید در بازار محصولات اندرویدی گوشی مورد نظرشان را پیدا کنند.

جمع‌بندی؛ انتخاب آیفون و گوشی های اندرویدی برای انجام بازی های موبایل بستگی به اولویت‌های شما دارد

گیم روی گوشی

پس از بررسی قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلف هریک از دستگاه‌های اندرویدی و iOS، می‌توان نتیجه گرفت که عملکرد هر دو دسته گوشی هم‌تراز بوده و هریک مزایا و معایب خود را نسبت به دیگری دارد. اگر انتخاب خود را بر اساس این که کدام گوشی عملکرد فنی بهتری در بازی‌ها دارد، انجام دهید، طبیعتا آیفون گزینه ایده‌آل‌تری برای شماست.

با خرید آیفون شما به کتابخانه گسترده و کاملی از بازی‌های جذاب دسترسی دارید و قدرتمندترین گوشی بازار را هم برای تجربه آن‌ها در اختیار خواهید داشت. علاوه بر این به نظر می‌رسد اپل هم توجه ویژه‌ای به مقوله بازی‌های موبایل در گوشی‌هایش دارد و قصد دارید آیفون را به یک کنسول جیبی واقعی تبدیل کند. بنابراین رو به انتشار بازی‌های AAA سرشناس برای آیفون آورده و سعی دارد تحولی در این زمینه ایجاد کند.

از سوی دیگر اگر دنبال سخت افزارهای تخصصی و حرفه‌ای برای بازی‌های ویدیویی باشید و به گجت‌ها و اکسسوری‌های مخصوص گیم علاقمندید، باید گوشی های اندرویدی را انتخاب کنید.‌ تنوع در بازار گوشی های مجهز به این سیستم عامل به‌حدی بالاست که می‌توانید مطمئن باشید برای هر سلیقه‌ای یک گوشی مناسب شما وجود خواهد داشت.‌ همچنین اگر به مواردی مانند یک پورت USB اضافی، خنک‌کننده‌های قدرتمند یا باتری‌های بسیار حجیم نیازمند هستید، اندرویدی‌ها، انتخاب شما خواهند بود.

بعلاوه، قابلیت سایدلودینگ در گوشی های مجهز به این سیستم عامل به آن‌ها امکان می‌دهد که امولاتورها یا بازی‌های جذاب و منحصربفرد فروشگاه‌های غیر از گوگل پلی را دانلود کرده و بازی روی موبایل را وارد سطح جدیدی کنند. از سوی دیگر اگر بازیکن حرفه‌ای فورتنایت هستید، عملا گزینه‌ای به‌جز اندروید برای تجربه این بازی روی موبایل ندارید!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*