بهترین فیلم های سال 2023

بهترین فیلم های سال 2023 به انتخاب مجله تایم

در روزهای آخر سال میلادی، مجله تایم بهترین فیلم های 2023 را معرفی کرده است تا مردم از تعطیلات کریسمس لذت ببرند. در این مطلب این فیلم‌ها را معرفی و بررسی می‌کنیم.

به سه ماه آخر سال میلادی، طبق تقویم سینمایی، فصل جوایز گفته می‌شود. در این فصل جشنواره‌ها و رویدادها پشت سر هم برگزار می‌شوند و منتقدان فیلم‌ها، نظرشان در خصوص فیلم های جدید را بیان می‌کنند. آنها پس از بررسی فیلم‌ها، لیستی از بهترین فیلم های سال را منتشر می‌کنند.

نکته جالب این است که اثر جدید کریستوفر نولان، یعنی اوپنهایمر نه در لیست بهترین فیلم ها از نگاه کایه‌دوسینما حضور داشت و نه در لیست منتشر شده مجله تایم. در این مطلب به معرفی بهترین فیلم های سال 2023 از نگاه مجله تایم می‌پردازیم و علت عدم حضور اوپنهایمر را در این لیست‌ها بررسی می‌کنیم.

چرا نام اوپنهایمر در لیست بهترین فیلم های 2023 از قلم افتاد؟

در روزهای پایانی سال میلادی، جنگ خونینی بین رسانه‌ها و نولان اتفاق افتاده است. رسانه‌ها بر خلاف جشنواره‌های مختلف، استقبال خوبی از این فیلم نکردند و به‌شدت آن را مورد انتقاد قرار می‌دهند. بسیاری از منتقدان رسانه‌ها، نولان را به جرم توجیه کردن عمل آمریکا در خصوص استفاده از بمب اتم، متهم می‌کنند. فیلمی که در گیشه‌های جهانی، فروشی نزدیک به 1 میلیارد دلار داشته است، حالا مورد بی‌توجهی رسانه‌ها قرار گرفته و منتقدان آن را در لیست‌های بهترین‌های خود قرار نداده‌اند.

البته برخی رویدادها و منتقدان نیز بوده‌اند که حمایتگر این فیلم باشند. همچنین قرار بر این است تا بالاترین نشان افتخار موسسه فیلم بریتانیا (BFI) در ۱۴ فوریه ۲۰۲۴ طی مراسمی در لندن به کریستوفر نولان اهدا شود. تیم ریچاردز، رئیس موسسه فیلم بریتانیا در این‌باره اظهار کرد نولان یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازان قرن بیست و یک است و دنیا همیشه به فیلم‌های فوق‌العاده او نیاز خواهد داشت. او در مورد فیلم های نولان گفت این آثار، تماشاگر را سرگرم می‌کنند و با طی داستان عجیبی، مخاطبان خود را به چالش می‌کشند.

تیم ریچارد می‌گوید تعهد نولان به سینما، ستایش‌کردنی است و آثار او برای سینمای جهان، همچنان جذاب خواهند بود و او سینمای جهان را غنی از فیلم‌های فوق‌العاده خواهد ساخت.

فهرست بهترین فیلم های سال 2023 مجله تایم

در این بخش نوبت به بررسی و معرفی لیست بهترین فیلم های 2023 مجله تایم است که طبق عادت هر سال، لیستی 10تایی از بهترین فیلم ها را منتشر کرده است.

رتبه اول: فیلم برگ‌های افتاده

بهترین فیلم های 2023

این فیلم که چندی قبل، جایزه ویژه هیات داروان جشنواره کن را برده بود، حال در قله نخست این لیست هم قرار گرفته است. این فیلم ساخته آکی کوریسماکی از فنلاند است. در طی داستان فیلم، شاهد دو نفر هستیم که برای اولین بار یک شب در هلسینکی، یکدیگر را ملاقات و تلاش می‌کنند نیمه گمشده زندگی خود را بیابند.

برگ‌های افتاده در رتبه پنجم مجله سینمایی «کایه دو سینما» نیز قرار گرفته است و نخستین اکران این فیلم در جشنواره کن اتفاق افتاد. فیلم «برگ‌های افتاده» امسال نماینده کشور فنلاند در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی جایزه اسکار است.

رتبه دوم: فیلم مایسترو

بهترین فیلم های 2023

این فیلم به کارگردانی بردلی کوپر و نویسندگی جاش سینگر، نویسنده برنده اسکار ساخته شده و در مورد لئونارد برنستاین، موسیقیدان برجسته آمریکایی است. خود بردلی کوپر در نقش لئونارد برنستاین ظاهر می‌شود و ایفای نقش همسر این موسیقیدان یعنی فلیسیا را نیز کری مولیگان بر عهده گرفته است.

این فیلم خلاصه‌ای از 30 سال زندگی این هنرمند را به نمایش می‌گذارد و تمرکز بیشتر فیلم بر چالش‌های موجود در ازدواج با فلیسیا قرار گرفته است.

رتبه سوم: فیلم منطقه مورد علاقه

بهترین فیلم های 2023

این فیلم به کارگردانی جاناتان گلیزر، توانست در جشنواره کن نیز حضور داشته باشد و هیات داوران این جشنواره، جایزه بزرگ هیات داوران و جایزه فیپرشی را به این فیلم اهدا کردند.

داستان فیلم در مورد رودلف هس، فرمانده اردوگاه آشویتس است که با سعی و تلاش خودش، توانست زندگی خوب و شادی برای خانوده خود در کنار این اردوگاه بسازد.

باقی فیلم‌ها که به‌ترتیب توانستند رتبه چهارم تا دهم لیست بهترین فیلم های 2023 مجله تایم را از آن خود کنند به شرح زیر هستند:

  • «پریسیلا» ساخته سوفیا کاپولا
  • «خاطرات پاریس» ساخته آلیس وینکور
  • «زندگی‌های گذشته» ساخته سلین سونگ
  • «قاتلان ماه کامل» ساخته مارتین اسکورسیزی
  • «خدایا آن‌جایی؟ منم مارگرت» ساخته کلی فرمون کریگ
  •  «رویای وحشی» ساخته بیل پولاد
  • «گذرها» ساخته آیرا ساکس

از دیگر قلم افتادگان فهرست Time

گویا امسال، این فهرست قصد همکاری با چهره‌های شاخص را ندارد. این نشان می‌‌دهد که تنها اثر جدید نولان نبوده که در این فهرست جایی نداشته است و فیلم‌های دیگری نیز در این فهرست مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند. در این بخش به معرفی فیلم های خوب و تحسین شده‌ای می‌پردازیم که در فهرست مجله تایم حضور نداشته‌اند و ما آنها را در اینجا فهرست کرده‌ایم. البته گفتنی است که مجله تایم، از این فیلم‌ها و عواملشان تقدیر به‌عمل آورده است.

  • «استاد باغبان» ساخته پل شریدر
  • «بیچارگان» ساخته یورگوس لانتیموس
  •  «پیمان» ساخته گای ریچی
  • «ریچارد کوچولو» ساخته لیزا کورتس
  • «امیلیا» ساخته فرانسیس اوکانر
  • «یک صبح خوب» ساخته میا هانسن-لوو
  • «طعم چیزها» ساخته آنه هانگ تران
  • «منشا» ساخته آوا دوورنی
  • «روز‌های عالی» ساخته ویم وندرس

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*