ساخت اهرام مصر

کشف جدیدی که معمای ساخت اهرام مصر را حل خواهد کرد

اهرام مصر جزو عجایب هفتگانه جهان محسوب می‌شود که سال‌هاست نحوه ساخت آن، یک راز باقی مانده است؛ اما به لطف یک کشف جدید در آستانه حل این معما هستیم.

شاخه باستانی جدیدی از رود نیل کشف شده است که بر اساس شواهد، گفته می‌شود که از منطقه جیزه در مصر عبور می‌کرد. طبق گفته باستان‌شناسان، این شاخه باستانی صدها متر عرض داشته و با توجه به پرآب بودن در آن زمان، می‌توانستند از این آبراه برای انتقال کارگران و مواد مورد نیاز استفاده کنند.

آبراه مذکور که با نام عربی شاخه اهرمات (شاخه هرم) نیز یاد می‌شود، در جاورت 38 هرم قرار دارد. ساخت اهرام مصر هم در این منطقه سیلابی، حاکی از آن است که این منطقه به‌خاطر وجود چنین شاخه‌ای از نیل، توانایی پشتیبانی از این نماد باستانی بزرگ را داشته است.

نویسندگان این مطالعه بر این باورند که وجود چنین بناهای عظیم سنگی در این منطقه باید ناشی از وجود رودی پرآب بوده باشد تا بتوانند از آن برای حمل‌ونقل افراد و سنگ‌ها و ادوات لازم بهره بگیرند. آنها بر این باورند که قطعا رودی پرآب در این منطقه وجود داشته است؛ اما آنها از مکانی که این رود از آن سرچشمه می‌گیرد یا چقدر به مکان بناها نزدیک بوده، چقدر عرض داشته و پاسخ سوالاتی از این قبیل، بی‌اطلاع هستند.

کمک تصاویر ماهواره‌ای در معمای ساخت اهرام مصر

ساخت اهرام مصر

محققان برای یافتن اطلاعاتی در خصوص این شاخه رود نیل، از تصاویر ماهواره‌ای استفاده کردند. این رادارها قادرند با ارسال امواجی به دورن زمین و دریافت دوباره آنها و تقسیر داده‌ها، اطلاعاتی از گذشته زمین را در اختیارمان بگذارند. از نتیجه‌ی این تصاویر ماهواره‌‌ای دریافت می‌شود که در این منطقه شاخه‌های متعددی از رود نیل وجود داشته که از میان این بیابان‌ها و زمین‌های کشاورزی عبور می‌کردند. محدوده تخمینی این آبراه‌های اهرام مصر، حدود 100 کیلومتر بوده است.

بنا بر شواهد، طول این رود زیاد بوده و عرض آن در برخی نقاط، به نیم کیلومتر نیز می‌رسید. از این شواهد این نتیجه بر‌می‌آید که این شاخه، یکی از شاخه‌های اصلی رود نیل بوده است. آبراه مذکور از منطقه فیوم تا جیزه ادامه داشته و از 38 هرم باستانی نیز عبور می‌کرد.

اعضای این تیم تحقیقاتی قصد دارند تا با سن‌گذاری تخمینی، دریابند که این آبراه تا چه زمانی وجود داشته و تا دوره فرمانروایی کدام پادشاه مصری ادامه داشته است.

بندرهای باستانی اطراف شاخه نیل

برای اطمینان از صحت قطعی این موضوع، نیاز به تحقیقات بیشتری است. اما آنچه از شواهد موجود به‌دست می‌آید نشان می‌دهد که در حاشیه این رود، بنادری وجود داشته‌اند؛ چون هم برای حمل‌ونقل ضروری بودند و هم گذرگاه‌های این اهرام که به‌نام معبد دره نیز شناخته می‌شوند، به مکان‌هایی شبیه بنادر ختم می‌شدند.

آنها همچنین امیدوار هستند تا با افزایش کاوش‌های خود در اطراف شاخه‌های رود نیل، بتوانند باقی اهرام گمشده را نیز بیابند. این شاخه‌های رود نیل می‌توانند کمک شایانی در این خصوص داشته باشند.

اهرام مصر

همچنین لازم به ذکر است که علت ناپدید شدن شاخه‌ها، تغییر مسیرهای رود است که گاهی می‌تواند به شرق یا غرب تغییر جهت دهد و مسیر اصلی رود نیل این‌گونه تغییر یافته است. با ناپدید شدن شاخه‌ها، شهرهای باستانی نیز ناپدید شده‌اند و محققان امیدوارند با دنبال کردن مسیرهای حدس و گمانی شاخه‌ها، بتوانند محل‌های سکونت‌ها و اهرام باستانی گمشده را بیابند.

باستان‌شناسان امیدوارند تا بتوانند با استفاده از فناوری‌های پیشرفته امروزی، به درک جایگاه و عظمت مصر باستان دست یابند. این تحقیق در اوایل سال جاری در سیزدهمین کنگره بین‌المللی مصرشناسان عرضه شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*