گنجینه طلای ولز

کشف گنجینه طلای 2 هزار ساله متعلق به عصر آهن توسط دستگاه فلزیاب در ولز

فلزیابان و باستان شناسان اهل کشور ولز موفق به کشف یک گنجینه طلای باارزش در این کشور شده‌اند که تصویر جالبی از گذشته این ناحیه را در اختیارشان قرار داده است.

به‌تازگی چندین فلزیاب موفق به کشف یک مجموعه از سکه‌های طلای باستانی در آنگلسی، جزیره‌ای در کشور ولز، شده‌اند. این نخستین بار است که  یک گنجینه طلای متعلق به دوره «عصر آهن» (Iron Age) در کشور ولز یافت می‌شود.

گنجینه طلای دو هزار ساله ولز؛ جواهری ارزشمند از عصر آهن!

فلزیابان ولزی 15 سکه طلا که تاریخ ضرب آن‌ها بین سال‌های 60 تا 20 پیش از میلاد بوده و به‌خوبی حافظت شده و سالم مانده‌اند را کشف کرده‌اند. این سکه‌ها که با نام استاتر (Stater) شناخته می‌شوند، ارز رایج یونان باستان به شمار رفته و طرحی بسیار مشابه با گنجینه‌های طلای فیلیپ دوم، پادشاه مقدونیه قدیم دارند. یک طرف این سکه‌ها، تصویری از خدای یونانی، آپولو که یک تاج گل به سر دارد حک شده؛ در حالی که در طرف دیگر شاهد ضرب تصویر یک ارابه هستیم که توسط دو اسب کشیده می‌شوند. بر اسا ادعای باستان شناسان این سکه‌ها احتمالا متعلق به قبیله کوریلتاوری (Corieltavi) هستند که در عصر آهن در این منطقه می زیستند.

 

در گجت نیوز بخوانید:

مهمترین دستاوردهای باستان شناسی در سال ۲۰۲۳

طی سال‌های 2021 و 2022 فلزیابان اهل کشور ولز به‌طور جسته و گریخته به یافت تعدادی از اقلام باستانی و ارزشمند در این منطقه پرداخته بودند. با این حال کشفیات اصلی زمانی حاصل شد که این فلزیابان مقامات موزه بریتانیا و موزه ولز را در جریان یافته‌های خود گذاشتند و آن‌ها نیز با استفاده از ابزارآلات پیشرفته خود به یافتن این سکه‌ها پرداختند.

در حال حاضر متخصصان موسسه باستان‌شناسی Gwynedd که نظارت بر اکثر پروژه‌های باستان شناسی کشور ولز را بر عهده دارد، به‌طور دقیق نمی‌دانند این سکه‌های باستانی چطور سر از این کشور درآورده‌اند! با این وجود اعلام کرده‌اند که این سکه‌های یافت شده توسط ضرب‌های متفاوتی تولید شده‌اند و محل ضرب آن‌ها نیز مکانی است که امروزه با نام لینکلن شایر در انگلستان شناخته می‌شود.

سکه باستانی

پیدا کردن این گنجینه طلای باستانی در ولز، ضمن این که اتفاق نادر به شمار می‌رود، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد؛ چرا که بر اساس مطالعات پیشین، تمدن‌های عصر آهن به‌ندرت از ارزهای خارجی استفاده می‌کردند. از طرف دیگر، تحقیقات پیشین دانشمندان نشان داده که جزیره ولز یک مرکز دینی مهم برای تمدن‌هایی که از قرن اول پیش از میلائ تا قرن نخست پس از میلاد می‌زیسته‌اند بوده است.‌ به همین دلیل می‌توان حدس زد که سکه‌های یافت شده در این منطقه در حقیقت هدایایی بوده که به خدایان تقدیم شده است!

همچنین بخوانید:

باستان شناسان چینی موفق به کشف گنجی عظیم از یک تمدن ناشناخته شدند

باستان شناسان اهل کشور ولز این یافته‌ها را به‌عنوان نشانه‌ای بر حضور تمدنی باستانی و قدیمی در این منطقه خوانده‌اند و اعلام کرده‌اند که تحقیقات خود در این منطقه را گسترش خواهند داد. البته صرف یافتن این سکه‌ها نتوانسته دید کافی در خصوص منشا و تاریخچه آن‌ها را در اختیار باستان شناسان قرار دهد؛ اما این دانشمندان خوشبین هستند که در آینده و با تحقیقات تکمیلی قادر خواهند بود با کشف آثار باستانی قدیمی از این منطقه، بیشتر به تاریخچه آن پی ببرند.‌

این گنجینه طلای باارزش به‌زودی در موزه و گالری Oriel Môn در آنگلسی ولز در معرض نمایش عموم قرار خواهند گرفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*