قوانین تاخیر پرواز در ایران

چگونه از تاخیر پرواز مطلع شویم؟

تاخیر در پرواز معمولا به دلایل مختلفی در اکثر پروازها، به ویژه پروازهای داخلی اتفاق می‌افتد. از دلایل مختلفی که باعث تاخیر در پرواز می‌شوند می‌توان به نقص فنی هواپیما، شرایط آب و هوایی مبدا و مقصد، مشکلات امنیتی و… اشاره کرد. اما چگونه می‌توانیم از تاخیر در پروازها مطلع شویم و در زمان مناسب به فرودگاه برسیم؟ در ادامه این مطلب قصد داریم نحوه اطلاع از تاخیر هواپیما در پروازهای داخلی و خارجی را بررسی کنیم.

نحوه اطلاع از تاخیر در پرواز هواپیمایی

برای این‌که در وقت خود صرفه‌جویی کنید و در زمان مناسب نیز به فرودگاه برسید؛ بهتر است بعد از خرید اینترنتی بلیط هواپیما ، چک تاخیر پرواز خود را انجام دهید. زیرا در غیر این صورت ممکن است حتی با تاخیرهای چند ساعته روبرو شوید و این موضوع بسیار کلافه کننده است.

تاخیر عملیاتی پرواز چیست؟

تاخیر عملیاتی در پرواز به تاخیر به‌وجود آمده به علت غیر فنی و غیر جوی، مربوط به فرآیندهای عملیات پرواز گفته می‌شود. به‌طور مثال طولانی شدن رسیدن بار از ترانزیت یا هرگونه اختلال در بارگیری را می‌توان به تاخیر عملیاتی پرواز، نسبت داد.

نحوه اطلاع از تاخیر پروازهای داخلی

معمولا تاخیر در پروازهای داخلی بیشتر از پروازهای خارجی اتفاق می‌افتد. دلیل آن هم می‌تواند نقص فنی هواپیماها و مشکلاتی از این قبیل باشد. چک کردن تاخیر پرواز و اطلاع از آن، بهترین کاری است که می‌توانید قبل از پرواز انجام دهید. در ادامه برخی روش‌های اطلاع از تاخیر پرواز را بررسی کرده‌ایم.

با مراجعه به صفحه اطلاعات پرواز در سایت خرید بلیط هواپیما، مشاهده تاخیر پرواز یا لغو آن امکان‌پذیر است.

مراجعه به سایت خرید بلیط

اگر بلیط خود را از سایت‌های معتبر خرید بلیط مانند قاصدک 24 تهیه کرده‌اید؛ می‌توانید به صفحه اطلاعات پرواز در صفحه این وبسایت مراجعه کنید. با کلیک بر روی این عنوان می‌توان برخی اطلاعات مربوط به پروازها را مشاهده کرد. مهم‌ترین اطلاعات عبارتند از:

  • زمان نشستن و حرکت پروازها
  • شرایط آب و هوایی مبدا
  • تاخیر پروازها یا لغو آن
  • نام ایرلاین ارائه دهنده بلیط

مراجعه به وبسایت شرکت هواپیمایی

شرکت‌های هواپیمایی اطلاعاتی درباره وضعیت پروازها را در وبسایت خود قرار می‌دهند. برای اطلاع از وضعیت پرواز خود کافیست به وبسایت شرکت هواپیمایی موردنظر مراجعه کنید و با وارد کردن جزییات پرواز، وضعیت پرواز رزرو شده را بررسی کنید.

مراجعه به سایت فرودگاه

پس از مراجعه به وب سایت فرودگاه مبدا یا مقصد، در قسمت اطلاعات پرواز می توانید با توجه به شماره پرواز درج شده در بلیط، اطلاعاتی از جمله زمان پرواز و زمان سوار شدن مسافران به هواپیما را مشاهده کنید. در صورتی که پرواز با تاخیر روبه رو باشد، در همین قسمت درج می‌شود.

جریمه تاخیر پرواز هواپیما

دریافت اطلاعات تاخیر پرواز از طریق سایت فرودگاه

تماس با اطلاعات پرواز فرودگاه مهر آباد

مسافران بخش هوایی قبل از رفتن به فرودگاه برای اطلاع از وضعیت پروازهای داخلی با شماره 199 در سراسر کشور و همچنین با شماره‌های (۰۲۱۴۴۶۶۵۵۲۵) و (۰۲۱۴۴۶۶۵۵۱۹) ویژه فرودگاه مهرآباد تماس بگیرند و از آخرین وضعیت پرواز و زمان دقیق آن مطلع شوند.

نحوه اطلاع از تاخیر پروازهای خارجی

نحوه اطلاع از تاخیر در پروازهای خارجی نیز مانند پروازهای داخلی بوده و همه مسافران می‌توانند از طریق مراجعه به سایت فرودگاه و یا شرکت هواپیمایی از تاخیرها و اطلاعات پرواز مطلع شوند. همچنین می‌توان از طریق وب‌سایت‌هایی مانند flightradar24 اطلاعات پرواز را به صورت دقیق مشاهده کرد.

تماس با اطلاعات فرودگاه امام خمینی

مسافرانی که پرواز خارجی دارند همچنین می‌توانند برای ارتباط با فرودگاه امام خمینی (ره) با شماره ۰۹۶۳۳۰ تماس بگیرند و از اطلاعات پرواز و تاخیرها مطلع شوند.

قوانین تاخیر پرواز در ایران

با توجه به قوانین هواپیمایی کشور، به‌ازای هر ساعت تاخیر در پروازها حقوقی برای مسافران در نظر گرفته شده است. پذیرایی از مسافرین، جبران خسارت، تهیه بلیط هواپیمای جدید و… از جمله حقوق مسافران برای تاخیر هواپیما در ساعات مختلف است.

قانون تاخیر پرواز کمتر از دو ساعت

در صورتی که میزان تاخیر پرواز کمتر از دو ساعت باشد؛ شرکت هواپیمایی موظف است ضمن اطلاع و عذرخواهی از مسافران، پذیرایی رایگان از مسافران نیز انجام دهد.

قوانین تاخیر هواپیما بین دو تا 5 ساعت

در این حالت شرکت هواپیمایی علاوه بر اطلاع‌رسانی و پذیرایی از مسافران، وظیفه دارد در صورت درخواست مسافر، یک پرواز مشابه برای او رزرو کرده و معادل 30 درصد قیمت بلیط هواپیما را نیز به‌عنوان جریمه به وی پرداخت کند.

همچنین اگر مسافر درخواست کنسلی بلیط کرده باشد؛ شرکت هواپیمایی وظیفه دارد بلیط مسافر را کنسل کرده و جریمه تاخیر را نیز پرداخت کند.

قانون تاخیر بیشتر از 5 ساعت

در صورتی که تاخیر پرواز بیشتر از 5 ساعت باشد؛ نماینده شرکت هواپیمایی وظیفه دارد پذیرایی نوع اول و دوم را انجام دهد. همچنین در صورت درخواست مسافر برای رزرو پرواز مشابه، جریمه تاخیر پرواز هواپیما برابر با کل بهای بلیط نیز باید به مسافر پرداخت شود. در صورتی‌که مسافر بخواهد بلیط را کنسل کند؛ باید علاوه بر عودت هزینه بلیط، جریمه‌ای برابر با کل قیمت بلیط را نیز به مسافر پرداخت شود.

جریمه تاخیر پرواز داخلی

اطلاع از تاخیر هواپیما

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم برخی روش‌های اطلاع از تاخیر پرواز را تا قبل از رفتن به فرودگاه ذکر کنیم. اگر بلیط هواپیما خود را از سایت های معتبر فروش بلیط نظیر قاصدک 24 خریداری کرده باشید؛ می‌توانید اطلاعات پرواز خود را نیز از خود سایت استعلام کنید. قاصدک 24 تمامی خدمات سفرر از قبیل فروش بلیط، رزرو هتل و… را به صورت آنلاین ارائه می‌دهد.

سوالات متداول در مورد تاخیر پرواز هواپیما

  1. روش‌های اطلاع از تاخیر پروازهای داخلی چگونه است؟ مراجعه به سایت فرودگاه، مراجعه به سایت شرکت هواپیمایی، مراجعه به سایت خرید بلیط و تماس با شماره 199 در سراسر کشور.
  2. برای اطلاع از تاخیر در پروازهای خارجی با کدام شماره تماس بگیریم ؟ می‌توانید از طریق تماس با بخش اطلاعات پرواز فرودگاه امام و با شماره (۰۹۶۳۳۰) مطلع شوید.
  3. جریمه تاخیر پرواز بین 2 تا 5 ساعت چقدر است؟ در این صورت شرکت هواپیمایی موظف است معادل 30 درصد بهای بلیط جریمه بپردازد.
  4. جریمه تاخیر بیش از 5 ساعت چقدر است؟ در این صورت شرکت هواپیمایی موظف است به اندازه کل بهای بلیط جریمه پرداخت نماید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*