هواپیما امن ترین راه سفر

آیا واقعاً هواپیما امن ترین راه برای سفر است؟

آیا آن‌طور که بسیاری افراد معتقدند هواپیما امن ترین راه برای سفر است؟ برای بررسی این ادعا، آمار و ارقم مربوط به سوانح هوایی، دریایی و زمینی را با هم مقایسه کرده‌ایم.

حتما شما هم تا کنون شنیده‌اید که عده‌ای از افراد هواپیما را امن ترین راه سفر می دانند. البته تصور سقوط دلخراش یک هواپیما ترسی دائمی است که همراه بسیاری افراد بوده و بعضا آن‌ها را از سفرهای هوایی باز می‌دارد. با این حال بر اساس نتایج تحلیل آمار و ارقام مربوطه شانس رخ دادن چنین اتفاقی به‌طور باورنکردنی کم است! برای اثبات این حرف، آژانس بین‌المللی سفرهای هوایی (IATA) به‌تازگی آمار مربوط به سوانح هوایی در سال 2022 را منتشر کرده و بر اساس آن شانس رخ دادن یک حادثه در هواپیماها، فارغ از این که تلفات جانی در کار باشد یا خیر؛ بسیار ناچیز است!

بر چه اساس هواپیما را امن ترین راه سفر می‌دانیم؟

سفرهای هوایی

به گزارش IATA از میان 3.2 میلیون پرواز انجام شده در سال 2022 تنها 39 عدد منجر به بروز حادثه شدند! از میان این 39 پرواز، تنها پنج حادثه تلفات انسانی در بر داشته که یکی از آن‌ها مربوط به هواپیماهای جت و چهارتای دیگر هواپیماهای توربینی بوده‌اند. همچنین به‌طور کلی در سال گذشته میلادی 158 مسافر هواپیما در اثر سوانح هوایی جان باخته‌اند. البته آمار کل تعداد سوانح هوایی در سال 2022 در مقایسه با سال قبل 10 مورد افزایش داشته؛ اما تعداد سوانح منجر به فوت در این سال نسبت به هفت سانحه رخ داده در سال 2021 کمتر بوده است. در همین زمینه نکته قابل توجه آن است که در سال 2021 ایرلاین‌ها همچنان با عوارض همه‌گیری کرونا درگیر بودند و به همین جهت تعداد پروازهای آن‌ها حدود 6.5 میلیون عدد کمتر از سال 2022 بود! به این ترتیب با وجود تعداد پروازهای بسیار بیشتری که در سال 2022 انجام شد، تلفات هوایی در این سال کمتر از سال 2021 بود.

در گجت نیوز بخوانید:

خطرناک ترین فرودگاه های جهان + عکس

بر همین اساس آژانس بین‌المللی سفرهای هوایی تخمین زده که یک فرد برای این که دچار یک سانحه هوایی شود، باید 25214 سال هر روز با هواپیما سفر کند! به این ترتیب ادعای این که هواپیما امن ترین راه سفر است تا حد زیادی اثبات می‌شود. البته در این زمینه بد نیست نگاهی هم با سایر روش‌های مسافرت داشته باشیم تا به دیدی جامع‌تر از امنیت روش‌های مختلف سفر برسیم.

ایمنی سفرهای جاده‌ای و دریایی چگونه است؟

هواپیما امن ترین راه سفر

برای درک بهتر میزان امنیت روش‌های مختلف سفر، ابتدا اتومبیل‌ها را بررسی می‌کنیم. به‌طور کلی سوانح منجر به مرگ در سفرهای جاده‌ای بسیار بیشتر از مسافرت‌های هوایی رخ می‌دهند. در همین زمینه انستیتو بیمه امنیت جاده‌ای (IIHS) برخی داده‌های مربوط به تصادفات منجر به فوت را بررسی نموده و اعلام کرد که در سال 2021، تعداد 39508 تصادف مرگبار رخ داده و 4939 نفر را به کام مرگ کشیده است! به این ترتیب حتی با در نظر گرفتن تعداد بسیار بیشتر خودروها در برابر هواپیماها، باز هم تعداد سوانح جاده‌ای بسیار بیشتر از حوادث هواپیمایی است.

علاوه بر این، به گزارش IIHS، دوچرخه‌ها نیز در سال 2021 عامل مرگ 961 نفر بوده‌اند. همچنین بر اساس گزارش‌ها در سال 2021 تعداد 954 نفر هم توسط قطار کشته شدند. همچنین تعداد 7508 عابر پیاده که در حال قدم زدن بوده‌اند نیز در سال 2022 از بین رفته‌اند! در این خصوص البته باید دقت کنید که آمارهای مربوط به تصادفات خودرو و دوچرخه و عابرین پیاده تنها مربوط به کشور آمریکاست؛ در حالی که گزارش IATA تمامی پروازها در سطح جهان را بررسی می‌کند.

پس از بررسی هوا و زمین، اکنون نوبت به دریا می‌رسد. قایق‌های تفریحی احتمالا محبوب‌ترین نوع سفرهای دریایی به شمار می‌روند. اما سفر با این قایق‌ها نیز خطرات مخصوص به خود را دارد. به گزارش گشت ساحلی آمریکا در سال 2022 شاهد رخ دادن 4040 تصادف دریایی بوده‌ایم که مرگ 636 نفر را در پی داشته‌اند. این آمار البته طبیعتا پایانه‌های حمل و نقل دریایی تجاری یا دولتی را در نمی‌گیرند.

همچنین بخوانید:

مرگبارترین سوانح هوایی جهان به روایت ویدیو

بر اساس آمار و ارقام ارائه شده در این متن می‌توان نتیجه گرفت که علیرغم آن که سقوط هواپیما در میان انواع سوانح ممکن در سفر، دلخراش‌ترین تصویر به نظر می‌رسد؛ اما شانس رخ دادن آن بسیار بسیار پایین‌تر از سایر سوانح است. بنابراین اگر به دنبال امن ترین راه برای سفر می‌گردید، در انتخاب هواپیما شک نکنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*