بزرگترین هلیکوپتر تاریخ - Mil V-12

این پرنده غول پیکر، بزرگترین هلیکوپتر ساخته شده در تاریخ است

اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد، جنگ افزارهای وحشتناکی را ساخت. یکی از آن‌ها بزرگترین هلیکوپتر جهان است که مثل آن وجود ندارد!

روسیه و اتحاد جماهیر شوروی سابق هیچ ترسی از خلق جنگ افزارهای غول پیکر نداشتند. این درحالیست که حفظ تعادل بین قدرت و ابعاد می‌تواند خیلی دشوار باشد. به‌طور مثال باید به تانگ منحصر به‌فرد آبجکت ۲۷۹ (Object 279) اشاره کرد که ساختنش برای شوروی خیلی سنگین تمام شد.‌ چرا که آن‌ها به‌خاطر ممنوعیت وزنی بیشتر از ۵۰ تنی تانک‌ها، هیچ‌وقت مورد استفاده قرار نگرفتند.

تانک آبجکت ۲۷۹

تانک آبجکت ۲۷۹

در حالی که تانک‌ها معمولا جنگ افزارهایی تهاجمی هستند که می‌توانند به استحکامات دشمنان ضربه بزنن، اما نقش آن‌ها در طول تاریخ متفاوت بوده است. به‌طور مثال در جنگ جهانی دوم متفقین از تانک‌های متوسط و پرسرعت استفاده می‌کردند (مثل تانک کرومول که توسط ارتش بریتانیا در مراحل پایانی جنگ استفاده شد)، در حالی که گاهی اوقات هم از تانگ‌های سنگین و غول پیکر ورماخت استفاده می‌کردند که مانور دادن با آن‌ها آسان‌تر بود.

اما فناوری‌های زره‌ای که در دوران جنگ سر ساخته شده بودند، یک مشکل مشترک داشتند: اینکه چطور می‌توان از آن‌ها در برابر سلاح‌های مهیب و تخریب‌گر استفاده کرد؟ مهندسان شوروی سابق با هدف حل این مشکل، تانک آبجکت ۲۷۹ را توسعه دادند. تانکی که در نهایت مورد استفاده قرار نگرفت، اما چشم‌انداز بسیار روشنی داشت.

روی هوا هم همین قضیه وجود داشت. تاریخ تاکنون پرنده‌های جنگی متفاوتی را به خودش دیده است. از هواپیماهای تک خلبان کوچک گرفته تا جادارترین هواپیماهای باری که آسمان را پر از پرنده‌هایی با اشکال و ابعاد مختلف کرده‌اند. گرچه هواپیماها بزرگ‌تر از هلیکوپترها هستند، اما به‌هیچ عنوان نباید هلیکوپترها را هم به‌خاطر وقاری که دارند دست کم گرفت. وقتی صحبت از اندازه می‌شود، هلیکوپتر Mil V-12 تقریبا بی‌رقیب است.

بزرگترین هلیکوپتر تاریخ - Mil V-12

در اینجا نگاهی به تاریخچه این هلیکوپتر غول آسا خواهیم انداخت. از شروع ماجرا و تولدش تا آنکه چه نتیجه‌ای را در بر داشت. شاید به‌عنوان نماد دنیای پرنده‌های پره‌دار شناخته نمی‌شود، اما کاملا قابل احترام است. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

چگونگی تولد هلیکوپتر Mil V-12

هواپیماهای رادارگریز مدرن با ظرافت در طراحی ساخته می‌شوند. این روزها هر کسی از کاربران اینترنت گرفته تا دولت‌های جهان می‌خواهند که فعالیت‌هایشان مخفی باشد. اتحاد جماهیر شوروی در آن زمان رویکرد متفاوتی را در پیش می‌گرفت. آن‌ها هلیکوپتری غول پیکر و بدون نقص را ساختند که تا ۱۰۵ تن وزن را هم تحمل می‌کرد.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به آنتونوف An-225، غول پرنده اتحاد جماهیر شوروی در آسمان

هلیکوپتر Mil V-6 الهام بخش مدل V-12 بود. این هلیکوپتر در کارخانجات OKB-329 ساخته شد. بخش تولید و توسعه این شرکت وظیفه خلق یک بالگرد باری با توانایی بالا جهت حمل تجهیزات نظامی را بر عهده گرفته بود. با توجه به وسعت مرزهای اتحادیه جماهیر شوروی، عملکرد این بالگرد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. هلیکوپتر Mil-6 که نسخه الهام‌بخش این بالگرد هم محسوب می‌شود، تا سال ۱۹۸۰ تولید شد. موتورهای دوگانه Soloviev D-25V روی آن اجازه حمل بار تا ۸ تن را می‌داد که در زمان خودش شگفت‌انگیز بود.

بزرگترین هلیکوپتر تاریخ - Mil V-12

بزرگترین هلیکوپتر تاریخ – Mil V-12

تا آن زمان دنیا چنین چیزی به خودش ندیده بود. سپس سازنده مدل جدیدی به‌نام Mil Mi-10 را ساخت که با سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت و متوسط حمل وزن ۹۶ هزار پوندی پرواز می‌کرد. مدل بعدی V-12 بود که برای نخستین بار در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی اولین پروازهای آزمایشی خودش را گذرانده بود. گرچه این بالگرد در حد یک نمونه اولیه باقی ماند، اما چه استفاده شده باشد چه نشده باشد، بزرگترین هلیکوپتر ساخته شده در تاریخ است.

بزرگترین هلیکوپتر تاریخ چقدر بزرگ بود؟

رکورد گینس نشان می‌دهد که V-12 غول پیکرترین هلیکوپتریست که تاکنون بشر ساخته است. این بالگرد می‌توانست ۶ سرنشین داشته باشد و دهانه باری آن عرض ۱۰۰ فوتی (۳۰ متر و نیم) داشت. به‌لطف این ابعاد بزرگ می‌توانست انواع سلاح‌های بزرگ و دیگر تجهیزات نظامی را بدون آنکه دشمنان از زرادخانه شوروی مطلع شوند، حمل کند. از آنجا که شوروی سابق در حال تحول در حوزه جنگ افزار بود و به سمت تولید تجهیزات جمع‌و‌جورتر حرکت می‌کرد، این هلیکوپتر غول پیکر که به چهار موتور D-25VF مجهز بود هیچوقت نتوانست وارد ناوگان ارتش شوروی شود.

بزرگترین هلیکوپتر تاریخ - Mil V-12

شوروی بعد از آن به سراغ هلیکوپتر دیگری به‌نام Mi-26 رفت که در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی معرفی شد و با حمل ۲۰ تنی بار، تعادل بسیار خوبی بین سرعت حرکت و حمل بار داشت. این هلیکوپتر بسیار هم بزرگ بود. در واقع از لحاظ اندازه می‌توان آن را با مدل Mi-6 مقایسه کرد. البته که هیچ یک از این‌ها به ابعاد Mi V-12 نمی‌رسند!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*