مقایسه نیسان ایکس تریل با تیگو 8 پرو مکس

نیسان ایکس تریل یا تیگو 8 پرو مکس؛ برنده مقایسه کدام است؟

در مقایسه نیسان ایکس تریل با تیگو 8 پرو مکس، مشخصات فنی، امکانات و قیمت این دو شاسی بلند را کنار هم گذاشته و بررسی می‌کنیم که کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد.

پس از سال‌ها بالاخره خبرهایی از واردات خودرو به گوش می‌رسد؛ البته تا به امروز این اخبار بیشتر در حد سر و صدا بوده‌اند تا یک پروسه عملی! در بین محصولاتی که قرار است به بازار کشور راه پیدا کنند، شاهد مدل‌های پایه خودروهای خارجی هستیم. در این بین، اگرچه از برند نیسان خودروهای زیادی وجود دارند که از شانس ورود به کشور بهره می‌برند، اما برای این مقایسه نسخه دو دیفرانسیل نیسان ایکس تریل شرکت نامی خودرو را انتخاب کرده‌ایم. در سوی مقابل هم بهترین خودرو چینی موجود در بازار ایران یا به عبارتی بهترین خودرویی که این روزها می‌شود نسخه صفر کیلومتر آن را تهیه کرد، یعنی تیگو 8 پرو مکس دو دیفرانسیل را انتخاب کرده‌ایم.

مقایسه نیسان ایکس تریل با تیگو 8 پرو مکس

مقایسه نیسان ایکس تریل با تیگو 8 پرو مکس؛ اصالت برند در برابر امکانات رفاهی

در این مطلب به مقایسه جنبه‌های مختلف این دو خودرو خواهیم پرداخت تا ببینیم تیگو 8 پرو مکس پرادعا توانایی رقابت با محصولات پایه ژاپنی را دارد یا تنها در غیاب سایر محصولات خارجی لقب بهترین خودروی داخل بازار را به تصاحب خود درآورده است.

مقایسه نیسان ایکس تریل با تیگو 8 پرو مکس؛ کدام‌یک ظاهر جذاب‌تری دارند؟

اگرچه طراحی و ظاهر هر وسیله‌ای، یک موضوع سلیقه‌ای است و افراد با توجه به روحیات خود توقع‌های خاصی دارند، اما در نگاه اول هر دو خودروی کراس اوور مورد مقایسه طراحی ساده، زیبا و به نسبت ماندگاری را ارائه می‌کنند. در نمای جلوی ایکس تریل شاهد زبان طراحی نیسان برای خودروهای کراس هستیم؛ یعنی همان ظاهر V شکل که با چراغ‌هایی کشیده حس یک ماشین بزرگ را به مخاطب القا می‌کند.

مقایسه نیسان ایکس تریل با تیگو 8 پرو مکس

نیسان ایکس تریل وارداتی، نسخه پایه این محصول بوده و در این گزینه خبری از سانروف نیست و سقف خودرو با بدنه، دارای رنگ یکپارچه‌ای است. در نمای عقب نیز مهندسان نیسان تلاش کرده‌اند که با یک طراحی ساده، حس بزرگ بودن خودرو را تکرار کنند؛ طراحی‌ای که به‌شدت جذاب است و اکنون پخته‌تر از محصولات پیشین نیسان خودنمایی می‌کند.

مقایسه نیسان ایکس تریل با تیگو 8 پرو مکس

در زمینه طراحی، نیسان ایکس تریل وارداتی واقعا نمره قابل قبولی دریافت می‌کند و مشاهده این خودرو در خیابان‌های کشور می‌تواند چشم‌نواز باشد. تنها ایرادی که می‌توان به طراحی این محصول وارد دانست سقف تمام آلومینیومی و عدم بهره‌گیری از سانروف در این نسخه است.

در سوی مقابل، سبک طراحی تیگو 8 پرو مکس دقیقا همان چیزی است که قبلا در تیگو 8 پرو و تیگو 7 پرو مشاهده کرده بودیم. با این تفاوت که تنها قسمت‌هایی از خودرو به دلیل دو دیفرانسیل شدن خودرو، برای افزایش چالاکی محصول برای آفرود کردن دچار تغییراتی در سطح متوسط شده‌اند. در فونیکس تیگو 8 پرو مکس حاشیه‌های دور پنجره برای القای حس یک خودرو لوکس‌تر، بزرگ‌‌تر و برجسته‌تر شده‌اند. برای هماهنگی بیشتر قسمت‌های مختلف این سبک طراحی از یک قالب سپر بزرگ‌تر استفاده شده است؛ اما تغییرات تیگو 8 پرو مکس به همین موارد خلاصه نمی‌شود و در نمای عقب هم شاهد تغییراتی هستیم.

مقایسه نیسان ایکس تریل با تیگو 8 پرو مکس

گرافیک چراغ‌های عقب هم تغییر کرده و به نسبت چراغ‌هایی که در تیگو 8 پرو دیده بودیم طراحی آنها مقداری بهتر از قبل شده است. طراحی دیفیوزر قسمت پایینی سپر نیز تغییر کرده است و دفیوزر جدید، 4 جایگاه خروجی برای اگزوز دارد.

در کل از نظر طراحی، برگ برنده در دستان محصول ژاپنی است. با نگاه کردن به نیسان ایکس تریل به‌راحتی می‌توان دریافت که این محصول در خودنمایی همتا ندارد و جنس رنگ و متریال عالی به‌کار رفته در خود را به رخ رقیبانش می‌کشد.

مقایسه مشخصات فنی نیسان ایکس تریل با تیگو 8 پرو مکس

ابتدا به سراغ بررسی پیشرانه نیسان می‌رویم که محصولی جدید برای بازار داخلی محسوب می‌شود و جذابیت‌های بیشتری برای بررسی دارد. نیسان ایکس تریل‌های وارداتی به‌دلیل کمبود منابع ارزی در نسخه‌های پایه و بدون آپشن قرار است که وارد بازار شوند و تنها مزیت آن‌ها بهره‌گیری از سیستم جفت دیفرانسیل در نسخه نامی خودرو است. چرا که نمونه‌هایی که قرار است توسط شرکت معین خودرو اروند وارد شوند تنها دارای یک دیفرانسیل هستند.

این کراس اوور ژاپنی مجهز به یک پیشرانه 2.5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی با توانایی تولید 181 اسب بخار قدرت و 244 نیوتن‌متر گشتاور است. همچنین این محصول از نسل سوم گیربکس‌های CVT بهره می‌برد که ایرادهای نسخه‌های پیشین در آن حل شده‌اند.

در سوی مقابل چینی‌ها برای عرض اندام در بازارهای خارجی و رقابت با خودروسازهای دارای اصالت، از یک موتور توربوشارژ 254 اسب بخاری روی فونیکس تیگو 8 پرو مکس استفاده کرده‌اند. تیگو 8 پرو مکس دارای یک پیشرانه 2 لیتری با فناوری پاشش مستقیم سوخت است که در حدود 390 نیوتن‌متر گشتاور دارد و جایگزین موتور 1.6 لیتری توربوشارژ تیگو 8 پرو شده است. توان تولیدی توسط این پیشرانه از طریق جعبه دنده دو سرعته از نوع تر به تمام چرخ‌های خودرو منتقل می‌شود و این بدان معناست که با کراس اووری طرف هستیم که تمام چرخ‌های آن محرک یا AWD است.

مشخصات فنی فونیکس تیگو 8 پرو مکس
پیشرانه
4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور1998 سی سی
تنفس موتورتوربوشارژ
انتقال نیرودو دیفرانسیل
حداکثر قدرت254 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور390 نیوتن‌متر در 2000 دور در دقیقه
جعبه دنده7 سرعته خودکار دو کلاچه از نوع تر
شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت
7.8 ثانیه
وزن1712 کیلوگرم
فاصله بین دو محور2710 میلی‌متر
مصرف سوخت داخل شهر8.4 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر5.6 لیتر در هر صد کیلومتر

اگر به اعداد و ارقام ارائه شده توجه کنید می‌بینید که تیگو 8 پرو مکس به‌طرز چشمگیری توانایی‌های بیشتری به نسبت نیسان ایکس تریل دارد. در عمل نیز این‌گونه است و در واقع نیسان ایکس تریل تاب مقاومت در برابر خودروی لوکس چینی‌ها را ندارد؛ اما با صرف نظر از یک موضوع مهم، یعنی استقامت!

اگرچه پیشرانه نیسان ایکس تریل به اندازه تیگو 8 پرو مکس قدرت ندارد، اما در دو زمینه خود را کاملا برتر نشان می‌دهد. اول آن‌که به‌دلیل عدم در دسترس بودن بنزین با عدد اکتان بالا پیشرانه تنفس طبیعی این محصول گزینه بهتری به نسبت موتورهای توربوشارژ است و دوما کیفیت قطعات و دوام عمر یک محصول چینی را نمی‌شود هم‌تراز یک خودروی ژاپنی آن هم از برند نیسان دانست. به‌طور کلی در بحث پیشرانه اگر به دنبال قدرت بیشتر هستید محصول فونیکس و اگر به دنبال استهلاک پایین و دوام بیشتر هستید محصول نیسان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مقایسه امکانات ایمنی و رفاهی نماینده‌های نیسان و فونیکس

همان‌طور که اشاره شد قرار است در ابتدا نسخه‌های بدون آپشن نیسان ایکس تریل به کشور وارد شوند؛ اما شرکت نامی خودرو ادعا کرده است که قصد وارد کردن نسخه‌های آپشنال این خودرو را دارد که با وجود تخصیص کم منابع ارزی به واردات خودرو این موضوع مقداری شک‌برانگیز است. نسخه وارداتی نیسان ایکس تریل 2023 مجهز به آپشن‌هایی نظیر سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسور نور، اتولایت، شیفتر پشت فرمان و استارد دکمه‌ای، کلاستر نیمه دیجیتال، کلیدهای کنترلی روی فرمان و… است.

امکانات رفاهی و ایمنی نیسان ایکس تریل
کیسه هوا
کیسه هوا برای سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای (مجموعاً 6 کیسه هوا)
سیستم صوتیسیستم صوتی Bose با صفحه نمایش 12.3 اینچی و 10 بلندگو
ترمز و پایداریABS – EBD – HDC – ESP – BAS – ASR – HAS – VDC
سایر امکاناتدوربین 360 درجه، سیستم هشدار نقطه کور، سیستم هشدار خروج از خطوط، چراغ‌های تطبیق پذیر AFS، سیستم ورود بدون کلید، دکمه استارت، روکش چرمی صندلی‌ها، شیفتر پشت فرمان، دوربین عقب، آینه الکتروکرومیک، کروز کنترل تطبیقی، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها TPMS، هدآپ دیسپلی، شارژ وایرلس، سقف پانوراما

در سوی مقابل تیگو 8 پرو مکس به دریایی از امکانات مجهز شده و به هر قسمت از این خودرو که نگاه کنید آپشنی در دل آن گنجاده شده است.

مقایسه نیسان ایکس تریل با تیگو 8 پرو مکس

در این خودرو به آپشن‌هایی نظیر چراغ‌های تمام ال ای دی با فناوری AFS، ورود بدون کلید، درب صندوق برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور عقب، سقف پانورامیک، سیستم فرمان صوتی، شارژر وایرلس، تنظیم برقی صندلی شاگرد از عقب، سنسور نور و باران، کنترل حرکت در سربالایی، تابلوخوان، تنظیم حالت رانندگی، تهویه دو کاناله اتوماتیک، دریچه تهویه ردیف عقب، شش کیسه هوای ده نقطه‌ای، سیستم کنترل کشش و پایداری، کروز کنترل تطبیق‌پذیر، رانندگی نیمه خودران، رادار خطی و نقطه کور، نور بالای خودکار، سردکن و گرم‌کن صندلی‌های جلو، سیستم صوتی سونی، ترمز پارک برقی، اتوهلد و… می‌توان اشاره کرد.

امکانات رفاهی و ایمنی فونیکس تیگو 8 پرو مکس
کیسه هواکیسه هوا برای سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای، مجموعاً 6 کیسه هوا
سیستم صوتیصفحه نمایش 12.3 اینچی، Android Mirror Link، مجهز به 8 بلندگو سونی
ترمز و پایداریABS – EBD – BOS – ESP – TCS – EBA – HAC – HDC
سایر امکاناتترمز پارک، اتوهلد، رینگ 18 اینچی، دوربین 360 درجه، دوربین دنده عقب داینامیک، سنسور باران و نور، سنسور پارک در جلو و عقب، سیستم کنترل باد لاستیک‌ها TPMS، سانروف، سیستم ADAS رانندگی خودکار، کروز کنترل، سیستم کنترل خروج از خطوط، چراغ‌های LED مجهز به AFS، تنظیم ارتفاع خودکار چراغ‌های جلو، فرمان برقی، تنظیم برقی صندلی‌ها در 6 جهت، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، کول باکس، ورود بدون کلید، دکمه استارت، باز شدن برقی درب عقب

در فونیکس تیگو ۸ پرو مکس IE علاوه بر آپشن‌هایی که در بالا نام بردیم موارد نظیر گرم‌کن صندلی‌های عقب، گرم‌کن فرمان و دوربین ثبت وقایع هم اضافه شده است و به این ترتیب، تیگو ۸ پرو مکس IE را می‌توان از نظر امکانات ایمنی و رفاهی در قیاس با رقبای هم‌وطن خود و حتی در قیاس با ژاپنی تازه‌وارد در بازار داخلی ایران، بی‌رقیب دانست.

به‌طور کلی چینی‌ها علاقه زیادی به طراحی دیجیتال دارند و خودروهای خود را به آخرین دستاوردهای الکتریکی دنیا مجهز می‌کنند؛ به گونه‌ای که حتی توان رقابت با محصولات اروپایی را در این زمینه دارند.

جمع بندی

هنوز اطلاعات دقیقی از قیمت نهایی نیسان ایکس تریل وجود ندارد و نمی‌توان بین امکاناتی که این محصول ارائه می‌دهد و قیمت تمام شده آن تناسب ایجاد کرد؛ اما چیزی که واضح است ژاپنی بودن این محصول دل هر کسی را می‌رباید. محصولات ژاپنی به دوام و عمر بالا شهرت دارند و وجود چنین محصولاتی برای بازار ایران که مدتی می‌شود از خدمات خارجی بی‌بهره مانده، گزینه مطلوبی است. در ضمن این محصول ظاهر بسیار جذابی دارد که به‌راحتی نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

در سوی مقابل تیگو 8 پرو مکس یک خودرو شناخته شده در بازار داخلی محسوب می‌شود که بر خلاف سایر خودروهای چینی، کیفیت رانندگی بالایی دارد. این محصول تقریبا تمامی امکانات رفاهی روز دنیا را در دل خود جای داده است تا در تمامی زمینه‌ها حرف برای گفتن داشته باشد. چینی‌ها برای تکمیل کردن محصول بدون نقص خود از یک پیشرانه 2 لیتری با توان 254 اسب بخار در این محصول استفاده کرده‌اند که در این رنج قیمتی، پیشرانه قدرتمندی محسوب می‌شود.