5 ویژگی گوشی های اندرویدی آرزوی طرفداران آیفون

5 ویژگی گوشی های اندرویدی که طرفداران اپل آرزو دارند در آیفون بعدی باشد

با آنکه اپل یکی از قوی‌ترین قطب‌های تولید گوشی در جهان است، اما ویژگی‌ های اندرویدی وجود دارند که طرفداران اپل آرزو دارند به آیفون اضافه شود.

اپل به طور شگفت‌انگیزی چشمگیرترین تغییرات مجموعه‌ای از گوشی‌های هوشمند را به صورت یک جا در آیفون ۱۵ اعمال کرده است. در مدل‌های پرو شاهد به‌روزرسانی‌های سخت افزاری و قابلیت‌های جدید دوربین هستیم. علاوه بر این اپل بازی‌هایی با گرافیک سطح کنسولی مثل بازی Resident Evil 4 را هم به گوشی‌هایش آورده که این بسیار جذاب بنظر می‌رسد. از آنجا که آیفون‌ها روند اصولی را طی می‌کنند، از این رو آیفون ۱۵ از چند نسل گوشی‌های اپل منسجم‌ترین استدلالی که دیده‌ایم را ارائه می‌دهد.

اما اگر نگاهی گذرا به رقبا بیندازید متوجه می‌شوید که اپل به جز برتری پردازنده در بیشتر زمینه‌ها عقب مانده است. آیفون‌های گران قیمت همچنان در نوآوری سخت افزار دوربین عقب هستند. آن‌ها از امکاناتی مثل نمایشگرهایی با نرخ رفرش بالا بهره نمی‌برند. آن‌ها در رابطه با مسئله‌ شارژ کردن هم تنبل هستند، زیرا اپل برای هر گونه تغییرات چشمگیر رویکردی محتاطانه دارد. اما همیشه می‌توانیم به آن امیدوار باشیم.

علاقمندی طرفداران آیفون به برخی از ویژگی‌های گوشی های اندرویدی

آیفون‌های ۲۰۲۴ هنوز عرضه نشده‌اند و تا پاییز سال بعد باید منتظرشان بمانیم. پس متاسفانه فعلا اخباری از آن‌ها در دستمان نیست. اما امیدواریم شاهد چندین تغییر در موج بعدی گوشی‌های اپل باشیم. در اینجا می‌خواهیم ویژگی‌ های اندرویدی که طرفداران اپل آرزو دارند به آیفون اضافه شود را بررسی کنیم.

شارژ سیمی سریع‌تر

اپل علیرغم اینکه یکی از بزرگ‌ترین رقبای تولید گوشی‌های هوشمند است، هنوز در زمینه شارژ نوآوری‌های بسیار چشمگیر و فوق‌العاده‌ای را ارائه نکرده است. به عنوان مثال، آیفون ۱۵ پرو مکس را در نظر بگیرید که تنها امکان شارژ سیمی ۲۰ وات و شارژ بی‌سیم MagSafe ۱۵ واتی را فراهم کرده و شارژ Qi را تنها به ۷.۵ وات محدود می‌کند. گوشی اندرویدی وان پلاس ۱۲ در مقایسه با آیفون ۱۵، از شارژ سیمی سریع ۱۰۰ واتی و شارژ بی‌سیم ۵۰ واتی پشتیبانی می‌کند.

5 ویژگی گوشی های اندرویدی آرزوی طرفداران آیفون

شارژ پرسرعت گوشی های اندرویدی

اپل فقط در بهترین حالت ۳۰ دقیقه زمان می‌برد که شارژ را از نیمه به کامل برساند که این مقدار در گوشی وان پلاس فقط ۲۶ دقیقه طول می‌کشد. با این حال، گوشی وان پلاس سریع‌ترین گوشی حال حاضر در این زمینه نیست. چند سال پیش شیائومی گوشی با قابلیت شارژ ۱۲۰ واتی را عرضه کرد که جزو دستگاه‌های میان رده و اقتصادی بود. بعدها گوشی iOoo به مرز ۲۰۰ وات رسید و در این حین گوشی Realme GT 3 با قابلیت شارژ سیمی ۲۴۰ وات عرضه شد.

شارژ فوق سریع هم عیب و ایرادات خود را دارد. از این رو سازندگان گوشی‌های هوشمند در توسعه بررسی‌های ایمنی مربوط به گرما، تخریب شیمیایی و ریزش ولتاژ گام‌های چشمگیری برداشته‌اند. با این حال، بزرگ‌ترین برندهای صنعت موبایل، از جمله اپل، گوگل و سامسونگ، همچنان به ایمن بودن آن ادامه می‌دهند. با آنکه ادعای طول عمر توسط همه‌ی کاربران مطرح شده، اما هنوز اطلاعات کافی برای اثبات قطعی ایمنی کامل شارژ فوق سریع وجود ندارد.

با این حال، اپل نیازی به ثبت رکورد جدید در این زمینه ندارد. در عوض، تنها کاری که باید بکند این است که در این مسیر گامی بردارد و کمی خود را ارتقا دهد. حداقل اگر قابلیت پشتیبانی از شارژ سیمی ۴۰ یا ۵۰ وات را داشته باشد، کاربران آیفون لذت بیشتری می‌برند. از این گذشته مهم نیست که چه قدر طول می‌کشد تا گوشی کامل شارژ شود.

شارژ بی‌سیم معکوس

قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس از جمله امکاناتی است که طرفداران اپل به شدت علاقمندند که در آیفون‌های بعدی وجود داشته باشد. برای مثال گوشی گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ از این قابلیت شارژ پشتیبانی می‌کند و در صورت داشتن این گوشی نیاز به حمل کابل لایتنینگ ندارید. زیرا شارژ بی‌سیم معکوس به ما این امکان را می‌دهد که با قرار دادن گوشی آیفون روی بدنه‌ی شیشه‌ای این پرچمدار سامسونگ به راحتی شارژ کنیم.

5 ویژگی گوشی های اندرویدی آرزوی طرفداران آیفون

شارژ بی‌سیم معکوس فقط در گوشی های اندرویدی

به عنوان مثال یکی از کاربران نوشته که گاهی اوقات Galaxy Buds Pro و حتی AirPods Pro خود را با فقط با قرار دادن در پشت گوشی گلکسی اس ۲۲ اولترا شارژ می‌کند. این کار او را راحت کرده و دیگر زحمت حمل شارژر و کابل اضافی را به دوش نمی‌کشد. برای کسانی که لوازم جانبی‌شان از قابلیت شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند، این روش بسیار کارآمد و راحت است.

برخلاف این واقعیت که این روش یکی از ایمن‌ترین اشکال سخت افزار شارژ بی‌سیم را دارد که برای ایجاد موقعیت امن بین دو سطح به یک حلقه‌ مغناطیسی برای امکان انتقال نیرو متکی است، Apple از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کند.

در اوایل سال ۲۰۲۳ گزارش 9to5Ma ادعا کرد که اپل به ارائه امکانات شارژ بی‌سیم معکوس در سری آیفون ۱۴ نزدیک شده، اما این شرکت نتوانست تا مهلت مقرر این کار را عملی کند. تیم مهندسی در تلاشند که این قابلیت را در آیفون‌های جدید ارائه کنند، اما هنوز این اتفاق نیافتاده است. با این حال، امیدواریم که در سال ۲۰۲۴، شارژ بی‌سیم معکوس را در سری آیفون ۱۶ ببینیم.

سطح جدیدی از زوم دوربین

یکی از تکراری‌ترین خواسته‌هایی که کاربران آیفون در طول این سال‌ها مطرح کرده‌اند، ارتقای زوم دوربین است. اپل دقیقا این خواسته را با آیفون ۱۵ پرو مکس ارائه کرد. این گوشی به دوربین تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی و زوم اپتیکال ۵ برابری با استفاده از فناوری جدید تتراپریسم و ادغام ماژول فوکوس خودکار با پلتفرم تثبیت کننده تغییر سنسور مجهز شد.

5 ویژگی گوشی های اندرویدی آرزوی طرفداران آیفون

زوم گوشی های اندرویدی بهتر از آیفون‌ها

از سوی دیگر، در گلکسی اس ۲۳ اولترا سامسونگ یک دوربین پریسکوپ ۱۰ مگاپیکسلی به کار رفته که زوم اپتیکال ۱۰ برابری ارائه می‌دهد و از فناوری تثبیت زوم اپتیکال برای جلوگیری از تار شدن عکس‌ها به دلیل حرکات دست بهره می‌برد. این پرچمدار سامسونگ محدوده ۱۰۰ برابری زوم دیجیتال را ارائه می‌کند که این می‌تواند نتایج خیره کننده‌ای را ایجاد کند. برخی بر این باورند که زوم دیجیتال وقتی بیشتر از ۲۰ تا ۳۰ درصد شود، عملا بی‌فایده است. اما گوگل با گوشی پیکسل ۸ پرو نشان داد که با یک سیستم تشخیص پیکسل مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند عکس‌های زوم باکیفیتی را بگیرد.

با توجه به علاقه اپل به پیشرفت آهسته و پیوسته، احتمال آنکه در آیفون ۱۶ سطح جدیدی از زوم دوربین را ببینیم بسیار کم است. طبق پیش بینی تحلیلگری به نام Ming-Chi Kuo در سال ۲۰۲۴ اپل دوربین زوم تتراپریسم را روی هر دو مدل پرو قرار خواهد داد. این امر شانس زوم مناسب به سبک پریسکوپ را در آیفون‌های نسل بعدی کاهش می‌دهد.

با این حال، اگر اپل بخواهد از محدوده زوم ۵ برابری فراتر برود و با خروجی زوم اپتیکال ۱۰ برابر وارد قلمرو گوشی‌هایی مثل اس ۲۳ اولترا شود، سیستم لنز تاشو می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای آن باشد. البته در آینده نزدیک، اپل فقط در مدل‌های پرو امکانات زوم را ارائه خواهد کرد و مدل‌های استاندارد و پلاس به سیستم دوربین دوگانه محدود می‌شوند.

نمایشگر ۱۲۰ هرتزی سراسری

این یکی دیگر از قابلیت‌هاییست که طرفداران آیفون سال‌هاست انتظارش را می‌کشند و برای آن‌ها اهمیت زیادی پیدا کرده است. اپل این قابلیت را در گوشی ۱۰۰۰ دلاری خود ارائه کرده است و کاربران برای آنکه یک گوشی آیفون با چنین نمایشگری داشته باشند، باید ۱۰۰۰ دلار هزینه کنند. اما اگر نگاهی به گوشی های اندرویدی بیندازید، به راحتی می‌توانید گوشی‌هایی با کمتر از ۲۰۰ دلار بخرید که نمایشگر ۹۰ یا ۱۲۰ هرتزی دارند. جالب اینجاست که اپل نمایشگرهای با نرخ رفرش بالا را فقط در مدل‌های پرو خود به کار می‌برد.

5 ویژگی گوشی های اندرویدی آرزوی طرفداران آیفون

نمایشگر ۱۲۰ هرتزی در گوشی های اقتصادی اندرویدی هم هست

به نظر می‌رسد که Apple می‌خواهد با این کار بین گوشی‌های استاندارد و گوشی‌های مدل پرو تفاوت و تمایز ایجاد کند، اما این منطق ارزش چندانی ندارد. جدا از جنبه‌ ارزش، صفحه نمایش با نرخ رفرش بالا دیگر یک امتیاز عالی برای گوشی‌ها محسوب نمی‌شود. در حال حاضر این ویژگی به یک ضرورت تبدیل شده است و هر تلفن هوشمندی که نرخ رفرش نمایشگرش به مرز ۹۰ هرتز می‌رسد، جزو گوشی‌های پایین رده محسوب می‌شود.

اما کاربران می‌خواهند که همه‌ی آیفون‌ها نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی داشته باشند. اپل در طی این سال‌ها با استفاده از فناوری سیلیکونی گام‌های بزرگی در این راستا برداشته است. به عنوان مثال، بازی‌هایی با گرافیک سطح کنسولی مثل بازی Resident Evil Village در آیفون ۱۵ پرو قابل اجراست. به لطف تلاش‌های اپل به زودی بازی‌های بیشتری مثل Resident Evil 4، Death Stranding و Assassin’s Creed Mirage عرضه خواهند شد. بنظر می‌رسد که اپل در آینده در گوشی‌های خود از نمایشگرهای ۹۰ یا ۱۲۰ هرتزی استفاده خواهد کرد تا کاربران آن بتوانند از اجرای بازی‌های FPS در گوشی‌هایشان نهایت لذت را ببرند.

بیشتر بخوانید:

ادعای اپل به واقعیت پیوست؛ اجرای حیرت‌انگیز بازی کنسولی با آیفون 15 پرو + ویدیو

مدیریت بهتر حرارت

با عرضه آیفون ۱۵ پرو، اپل تغییرات سخت افزاری قابل توجهی از جمله حذف فولاد ضد زنگ و استفاده از تیتانیوم را انجام داد. Apple در این گوشی از یک فرآیند حرارتی مکانیکی استفاده کرده که در آن نوارهای تیتانیوم، زیرسازی که از آلومینیوم به دست آمده را احاطه کرده است. این شرکت مدعی است که تکنیک جوشکاری غیرذوبی برای ذوب این دو فلز با هم استفاده کرده است و معتقد است که این روش سبک‌تر، قوی‌تر و موثرتر در اتلاف گرما است. با این حال بنظر می‌رسد دومی آنطور که اپل انتظار داشت محقق نشده است.

5 ویژگی گوشی های اندرویدی آرزوی طرفداران آیفون

بلافاصله پس از ورود گوشی‌ها به بازار، کاربران زیادی از داغ شدن بیش از حد آن‌ها شکایت کردند. اپل برنامه‌های بهینه نشده را مقصر اصلی این موضوع دانسته است، اما تعجب آور است که اپلیکیشن‌هایی که بازی نیستند باعث چنین مشکلی شده‌ باشند. متاسفانه، حتی بعد از انتشار به‌روزرسانی اصلاحی، این مشکل همچنان پابرجا بود.

امیدواریم که اپل در سری آیفون ۱۶ در مدیریت حرارتی بهتری داشته باشد. در مقابل سامسونگ در سری گلکسی اس ۲۳ خود گام‌های مهمی برداشت و سیستم خنک کننده محفظه بخار بسیار بزرگ‌تری را در داخل گوشی‌هایش قرار داد که بازدهی حرارتی را تا ۲ برابر افزایش می‌داد. آیفون‌ها قادر به اجرای بازی‌های سنگین و حتی فیلمبرداری با رزولوشن بالا هستند و اغلب از اقداماتی مثل کاهش نور نمایشگر استفاده می‌کنند. به هر حال امیدواریم که اپل در سیستم حرارتی آیفون‌های ۲۰۲۴ به ویژه در مدل‌های پرو عملکرد بهتری داشته باشد.