عجیب‌ترین لوازم جانبی کنسول های بازی پرتابل

عجیب‌ترین لوازم جانبی کنسول های بازی پرتابل؛ از قلاب ماهی‌گیری تا یک گیرنده تلویزیون

لوازم جانبی عجیب و غریبی در طول تاریخ برای کنسول های بازی پرتابل تولید شده است. از یک قلاب ماهی‌گیری گرفته تا یک گیرنده تلویزیون و حتی چرخ خیاطی!

اگر بازی‌های ویدیویی باعث تحول صنعت سرگرمی شده‌اند، کنسول های بازی دستی هم صنعت بازی‌های ویدیویی را متحول کرده‌اند. معمولا کنسول‌های بازی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که اگر آن‌ها را به پریز برق نزنید و به یک تلویزیون وصل نباشند، نمی‌توانید بازی کنید.

اما یک کنسول دستی طوری طراحی شده که در هر کجا و هر زمانی می‌توانید آن را در دست بگیرید و بازی کنید. از آنجا که طیف وسیعی از افراد در طول روز دائما در تردد هستند، تعجبی ندارد که چرا انقدر کنسول‌های بازی دستی به‌خصوص کنسول‌های شرکت نینتندو به محبوبیت بالایی دست پیدا کرده‌اند.

از زمانی که بازی‌های ویدیویی متولد شدند، شرکت‌های سازنده دائما در حال تولید لوازمی بودند که بتواند تجربه بازی کردن لذت‌بخش‌تری را در اختیار گیمرها بگذارد. در واقع وقتی به فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی مصرفی سر می‌زنید، شما حتما یکی دو تا از لوازم جانبی کنسول‌های ایکس باکس، پلی استیشن و نینتندو سوئیچ و همینطور طیف وسیعی از لوازم جانبی کامپیوتر را می‌بینید. وسایل جانبی جذابی برای تمام این وسایل وجود دارد، اما چه لوازم جانبی می‌شود برای کنسول‌های بازی پرتابل جیبی مثل Game Boy که سایز بسیار کوچکی دارند طراحی کرد؟

این لوازم جانبی کنسول های بازی پرتابل شما را متعجب می‌کند

برای تولیدکنندگان فرقی نمی‌کند ابعاد کنسول بازی شما چقدر کوچک یا بزرگ باشد. آن‌ها راهی را برای تجربه جذاب‌تری از بازی برای شما پیدا خواهند کرد و وسیله جانبی مختص به آن را هم خواهند ساخت. در اینجا فهرستی از عجیب و غریب‌ترین لوازم جانبی کنسول های بازی پرتابل را گردآوری کرده‌ایم که شاید باور نکنید چنین چیزهایی اصلا وجود داشته باشد.

۱. یک وسیله مناسب ماهیگیری برای کنسول گیم بوی پاکت

عجیب‌ترین لوازم جانبی کنسول های بازی پرتابل

ماهیگیری یک تجربه سرگرم‌کننده و آرامش‌بخش است. وقتی نخ و قلاب ماهیگیری را به‌داخل آب میاندازید و منتظر می‌مانید که یک ماهی طعمه شما را بگیرد تا شکارش کنید، مثل یک تمرین یوگا لذت‌بخش و آرامش‌دهنده است. از آنجا که ما زیر آب را نمی‌بینیم، اگر مکان خوبی را برای ماهیگیری انتخاب نکرده باشید، باید ساعت‌ها منتظر آمدن یک ماهی بایستید.

Game boy Pocket Sonar، یک وسیله جانبی ماهیگیری است که به‌راحتی داخل جیب شما جا می‌شود و همانطور که از نامش پیداست، برای کنسول دستی گیم بوی پاکت طراحی شده است. برخلاف کارتریج‌های بازی گیم بوی، این وسیله جانبی از یک فوم زردرنگ بهره می‌برد که داخل آن دستگاه سونار تعبیه شده است. سونار وسیله‌ای است که با انتشار امواج صوتی می‌تواند ماهی‌ها را به‌طرف شما بکشد.

تمام کاری که باید بکنید این است که قلاب سونار را داخل آب بیاندازید و ۴ باتری قلمی سایز AA را داخل کارتریج مخصوص آن بگذارید تا زیر آب را در نمایشگر گیم بوی ببینید. شاید فکر کنید که این ایده مسخره‌ای باشد، اما واقعا جواب می‌دهد!

برخلاف بسیاری از لوازم جانبی به‌دردنخور و ناکارآمدی که فقط در تبلیغات جذاب به‌نظر می‌رسند، Game Boy Pocket Sonar واقعا کار می‌کند و می‌توانید از آن برای ماهیگیری استفاده کنید. کارتریجی که همراه آن هست هم شامل یک بازی سرگرم کننده است که در واقع دایره‌العمارفی از دنیای ماهی‌ها را در اختیار شما می‌گذارد.

۲. شارژر خورشیدی کنسول گیم بوی

عجیب‌ترین لوازم جانبی کنسول های بازی پرتابل

خیلی قبل‌تر از اینکه نینتندو (یا هر شرکت کنسول‌سازی مشهور دیگری که فعالیت می‌کند) بخواهد از باتری‌های قابل شارژ استفاده کند، یک کنسول دستی به‌نام Game Boy با بهره‌گیری از باتری‌ها معرفی شد. مدل اصلی این کنسول از طریق باتری‌های قلمی سایز AA قدرت می‌گرفت که بسیاری از گیمرها را از شر متصل شدن به برق راحت کرده بود. اما در هر صورت وقتی شارژ این باتری‌ها تمام شود، باید مجددا آن‌ها را شارژ کنید.

یکی از لوازم جانبی جذابی که برای کنسول گیم بوی طراحی شده، Game Boy Solar Charger است. این دیوایس در واقع یک پنل خورشیدی است که ابعاد بزرگ‌تری از خود کنسول دارد. شما می‌توانید دستگاهتان را داخل آن گذاشته و به‌مدت ۸ ساعت زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید تا شارژ شود.

خود دستگاه داخل شارژر قرار می‌گیرد و سیم برق آن هم برای انتقال شارژ، باید به ورودی AC کنسول وصل شود. اگر باتری شما سالم باشد، با هر بار شارژ کامل می‌توانید ۶ ساعت از کنسول خود استفاده کنید. این طولانی‌تر از حداکثر شارژی است که کنسول بازی مدرن نینتندو سوییچ ارائه می‌کند.

تولیدکنندگان لوازم جانبی می‌توانند از این دستگاه برای تولید یک شارژر خورشیدی برای کنسول‌های دستی مدرنی مثل نینتندو سوییچ یا استیم دک استفاده کنند.

۳. چرخ خیاطی کنسول گیم بوی

عجیب‌ترین لوازم جانبی کنسول های بازی پرتابل

عجیب‌ترین لوازم جانبی کنسول های بازی پرتابل

خیاطی کار آسانی نیست. این کار نیازمند تمرین و ممارست است و در حالی که چرخ‌های خیاطی این کار را آسان‌تر می‌کنند، اما برای استفاده از همین چرخ‌ها هم باید مهارت لازم را کسب کنید؛ به‌خصوص اگر می‌خواهید از آن‌ها برای کوک زدن یا گلدوزی روی پارچه استفاده کنید. یک کامپیوتر یا شاید باور نکنید یک کنسول بازی دستی گیم بوی می‌تواند به شما کمک کند.

در اوایل دهه ۲۰۰۰، شرکت ژاپنی Jaquar Sewing Machines با مشارکت نینتندو یک ماشین چرخ خیاطی با قدرت‌گیری از کنسول گیم بوی را طراحی کرد. این دیوایس که Jaquar JN-1000 نام دارد، به کنسول گیم بوی متصل می‌شود و با استفاده از یک کارتریج مخصوص اجازه کوک زدن و گلدوزی از جمله دوخت الگوهای سفارشی را می‌دهد. شاید ایده ساخت چنین لوازم جانبی برای کنسول های بازی پرتابل خیلی عجیب به‌نظر برسد، اما علیرغم قیمت بسیار بالایی که این چرخ خیاطی داشت، خیلی موفق بود و به‌خصوص با استقبال قشر جوان مواجه شد.

جگوار نسخه‌های مختلفی از JN-1000 را با طرح‌های مختلف همراه کنسول گیم بوی پاکت عرضه کرد. بعد از آن، نوبت به شرکت آمریکایی Singer رسید که با همکاری نینتندو چرخ‌های خیاطی Izek خودش را با باندل کنسول گیم بوی عرضه کند. شرکت ژاپنی جگوار سپس با کمک از تجربه موفقی که به‌دست آورد، نسخه جدیدی از چرخ خیاطی خودش به‌نام JN-2000 یا Nuotto را عرضه کرد که می‌توانست جزئیات بیشتری را روی الگوها بدوزد.

این نسخه از کارتریج‌های جدید پشتیبانی می‌کرد که اجازه می‌داد الگوهایی مثل کاراکترهای بازی محبوب سوپر ماریو را روی پارچه بدوزید. این دو شرکت قرار بود با همکاری هم به کاربران اجازه دهند الگوی پوکمون را هم روی لباس بدوزند، اما به‌دلایل نامعلومی این همکاری شکل نگرفت.

۴. کیبورد WorkBoy برای تبدیل کنسول گیم بوی به لپ تاپ کاری

عجیب‌ترین لوازم جانبی کنسول های بازی پرتابل

عجیب‌ترین لوازم جانبی کنسول های بازی پرتابل

لپ تاپ‌ها از سال ۱۹۸۱ به‌وجود آمدند، ولی در آن زمان دستگاه‌های خیلی بزرگ و زمختی بودند که به پریز برق احتیاج داشتند. علاوه بر این، به‌قدری گران قیمت بودند که هر کسی توانایی خریدن آن‌ها را نداشت. بنابراین آن‌ها عملا کارایی لپ تاپ‌های امروزی را نداشتند. فرض کنید یک کارمند اداری که با مترو در راه محل کارش است و به‌خاطر شلوغی دیر کرده، چطور می‌تواند داده‌ها را با آن لپ تاپ قدیمی غول پیکر و برقی مرتب کند؟ شاید باور نکنید اما از Game ‌Boy می‌شود برای کاری به جز بازی کردن هم استفاده کرد.

گجت جانبی WorkBoy یک پایه، کیبورد و کارتریج بود که می‌توانست گیم بوی را به یک دستگاه کاری موقتی تبدیل کند. گیم بوی شما بعد از اتصال این گجت می‌توانست انواع برنامه‌های مدیریتی از جمله ثبت سوابق، ذخیره شماره تماس و مدیریت قرارهای ملاقات را انجام دهد. با توجه به ارزان قیمت بودن گیم بوی، خرید و اتصال WorkBoy‌ راهی عالی برای انجام کارهای اداری پیش و پا افتاده شما در طول مسیر بود.

شرکت نینتندو با همکاری Fabtek Inc گجت WorkBoy مخصوص گیم بوی را در چندین نمایشگاه بین‌المللی به‌نمایش گذاشتند و انتقادهای مثبت زیادی را از سوی منتقدان دریافت کنند. نسخه نهایی آن نیز در سال ۱۹۹۲ رونمایی شد و قرار بود که دو شرکت این گجت را راهی بازار کنند، اما این اتفاق نیفتاد. این پروژه به یک باره لغو شد و هیچ‌کس هم علتش را نفهمید. در واقع این گجت تا سال ۲۰۲۰ که نمونه اولیه آن در دست فرانک بالوز، بنیان‌گذار شرکت Fabtek قرار داشت، هیچگاه دیگر دیده نشد.

۵. کفش‌های لژدار برای حمل کنسول Game Boy

عجیب‌ترین لوازم جانبی کنسول های بازی پرتابل

عجیب‌ترین لوازم جانبی کنسول های بازی پرتابل

کنسول‌هایی مثل Game Boy شرکت نینتندو و Game Gear کمپانی سگا به‌اندازه کافی کوچک بودند که بتوانید بدون مشکل آن‌ها را حمل کنید. با این حال تولیدکنندگان لوازم جانبی به‌فکر آن بودند که به‌کاربران اجازه دهند با روش‌های نوآورانه‌ای این کنسول‌های بازی را با خود حمل کنند. برخی از آن‌ها کیس‌های مخصوص حمل را طراحی کردند، اما نینتندو فکر کرد که ایده خوبیست که هنگام قدم زدن، گیم بوی جزوی از استایل و تیپ کاربران باشد.

به‌همین خاطر هم در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، نینتندو با همکاری یک طراحی به‌نام هلن رد ریچاردز، متفاوت‌ترین کفش‌های لژدار خاصی را طراحی کرد و حتی آن را روی صحنه یک شو مد و پوشاک هم برد. این کفش‌ها بر اساس رنگ‌بندی Game Boy Color طراحی شدند و به‌گونه‌ای ساخته شدند که کنسول گیم بوی داخل لژ بلند آن‌ها قرار بگیرد.

این کفش‌ها نه تنها در نمایشگاه‌های مد و پوشاک به‌نمایش گذاشته شدند، بلکه برای فروش هم قرار گرفتند. نینتندو یک جفت کفش سفارشی ساخته شده با گیم بوی را به مبلغ ۲،۰۰۰ دلار می‌فروخت. البته استقبال خیلی زیادی از این کفش‌ها صورت نگرفت و خیلی زود پس از اتمام موجودی کفش‌های تولید شده، ریچاردز هم تولید آن‌ها را متوقف کرد.

۶. گیرنده تلویزیون و رادیو

عجیب‌ترین لوازم جانبی کنسول های بازی پرتابل

برخی از کنسول های بازی پرتابل مثل Game Boy Advance و PlayStation Portable (یا همان PSP) فقط یک کنسول بازی نبودند؛ شما می‌توانستید با آن‌ها تلویزیون هم ببینید. در حالی که تا پیش از این، کنسول‌های بازی فقط اجازه تماشای ویدیوهای از پیش ضبط شده را به کاربران می‌دادند، اما نینتندو و سونی به کاربرانشان اجازه دادند خودشان انتخاب کنند که می‌خواهند چه برنامه تلویزیونی را روی نمایشگر کنسول جیبی خود مشاهده کنند.

شرکت‌های متعددی یک گیرنده تلویزیونی را برای این کنسول‌ها طراحی کردند که وقتی به دستگاه متصل می‌شود، با دریافت سیگنال‌های آنالوگ، کنسول دستی شما را به یک تلویزیون پرتابل تبدیل می‌کرد. این لوازم جانبی با توجه به نوع کنسول شما که از کارتریج یا اسلات پشتیبانی می‌کرد، به دستگاه وصل می‌شد و با کمک آنتنی که داشتند سیگنال‌ها را دریافت می‌کردند.

گیرنده Pelican TV Tuner برای کنسول گیم بوی ادونس، گیرنده TV Tuner سگا برای کنسول Game Gear، گیرنده 1Seg برای پی اس پی و گیرنده Digital TV Tuner برای نینتندو DS از معروف‌ترین این گیرنده‌ها هستند.

اما علاوه بر گیرنده تلویزیون، برخی شرکت‌ها گیرنده‌های رادیویی را هم برای علاقه‌مندان به برنامه‌های رادیویی توسعه دادند که می‌توانست کنسول پرتابل کاربران را به یک رادیو پرتابل تبدیل کند. شرکت‌هایی نظیر ‌Beeshu این گیرنده‌ها را برای Game Boy و Game Gear تولید کردند که البته فقط ردیف موج FM را پخش می‌کرد. اما از آنجا که در آن زمان هنوز فناوری‌های باتری به پیشرفتگی حال حاضر نبود، استفاده از این لوازم جانبی باعث بلعیده شدن شارژ کنسول بازی شما می‌شد.

۷. هدست مخصوص کودکان در اتاق عمل

عجیب‌ترین لوازم جانبی کنسول های بازی پرتابل

عجیب‌ترین لوازم جانبی کنسول های بازی پرتابل

در برخی از آرایشگاه‌ها، برای آنکه کودکان هنگام اصلاح مو ناآرامی یا گریه نکنند، سعی می‌کنند آن‌ها را با بازی‌های ویدیویی روی کنسول‌های دستی سرگرم کنند. شخصی با الهام گرفتن از این قضیه، دستگاهی را اختراع کرده که بتواند کودکان را در اتاق عمل هم سرگرم کند تا حواس آن‌ها پرت شود و ناآرامی نکنند.

این دستگاه که PediSedate نام دارد، باعث آرامش کودکان در اتاق عمل و زیر تیغ جراحی بود. این دیوایس که در واقع یک هدست است، به کنسول بازی گیم بوی (یا یک پخش‌کننده صوتی و تصویری) متصل می‌شود و در حالی که کودک حواسش جای دیگری است نازل اکسیژن به بینی آن متصل می‌شود تا آرام شود.

چنین وسایلی می‌توانند حواس کودکان را پرت کنند تا قبل از جراحی استرس و نگرانی نداشته باشند و پزشکان هم بتوانند بدون دردسر آن‌ها را بیهوش کنند. این یک موقعیت برد-برد است، چرا که بچه‌ها هیچوقت بدشان نمی‌آید از وسایل سرگرمی استفاده کنند. این وسیله با استقبال خوب پزشکان همراه شد، اما بنا به دلایل مختلفی به تولید انبوه نرسید.

این ایده بدی نیست که از چنین روش مشابهی با کنسول‌های نینتندو 3DS یا نینتندو Switch حواس کودکان را پیش از عمل‌های جراحی پرت کرد. آیا بیمارستانی را می‌شناسید که چنین ایده‌ای را پیاده کرده باشد؟

۸. افزاینده سایز کنسول گیم بوی

عجیب‌ترین لوازم جانبی کنسول های بازی پرتابل

عجیب‌ترین لوازم جانبی کنسول های بازی پرتابل

در واقع، زمان‌های گذشته به‌خاطر آنکه دست‌های ما کوچک بود تصور می‌کردیم که کنسول‌های قابل حمل خیلی بزرگ هستند. اما کنسول گیم بوی، آن قدر که فکرش را هم می‌کردیم بزرگ نبود. نه تنها خود دستگاه کوچک بود، بلکه نمایشگر آن هم ابعاد  خیلی کوچکی داشت. برخی از شرکت‌ها ذره‌بین‌هایی را برای بزرگ‌تر شدن نمایشگر می‌فروختند. اما گاهی دیگر در این راه زیاده‌روی می‌کردند.

یکی از آن‌ها Game Boy Booster بود که بیشتر از سایر وسایل جانبی باعث بزرگ‌تر شدن گیم بوی می‌شد. این گجت نه تنها نمایشگر، بلکه کل بدنه را بزرگ می‌کرد. در واقع گیم بوی بوستر شامل یک ذره‌بین و چراغ، افزاینده ولوم صدا و دکمه‌های بزرگ‌تر و جدیدتر بود. وقتی از این وسیله جانبی استفاده می‌کردید، دستگاه شما به یک تانک غول پیکر پلاستیکی تبدیل می‌شد.

این وسیله همچنین در پشت خودش می‌توانست از دو کارتریج اضافه‌تر هم نگهداری کند. یک اسلات برای چهار باتری مدل C نیز وجود داشت که مثل پاوربانک عمل می‌کرد و با اتصال از طریق ورودی DC، دستگاه شما را برای مدت زمان بیشتری روشن نگه می‌داشت.

شاید این وسیله جانبی مضحک به‌نظر می‌رسید، اما بسیاری از شرکت‌ها این ایده را پیاده‌سازی کردند. به‌طور مثال Handy Boy نام یک افزاینده سایز دیگر برای گیم بوی است که از ذره‌بین صفحه، افزایش ولوم صدا و دکمه‌های ردیف جلو برخوردار بود، اما برخلاف گیم بوی بوستر خبری از باتری‌های اضافه یا اسلات نگهدارنده باتری روی آن نبود. شرکت STD‌ هم یک افزاینده به‌نام Handy Gear را توسعه داد که شامل یک ذره‌بین نمایشگر، فضای نگهدارنده کارتریج و یک کیف حمل بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*