کنسول بازی نینتندو سوییچ

کارهایی که نینتندو سوییچ می تواند انجام دهد و ایکس باکس و پلی استیشن نمی توانند

نینتندو سوییچ، یک کنسول دستی جذاب و سرگرم‌کننده است. اما Nintendo Switch چه کارهایی می‌تواند انجام دهد که ایکس باکس و پلی استیشن نمی‌توانند؟

نینتندو سوییچ کلاس خاص خودش را دارد. گرچه یک نسل عقب‌تر از کنسول‌های ایکس باکس سری S/X و پلی استیشن ۵ است، اما پلتفرم منحصر به‌فرد و متفاوتی از سوی کمپانی نینتندو است که راه کنسول‌های Wii یا DS را دنبال می‌کند.

این دیوایس از لحاظ توان گرافیکی نمی‌تواند با کنسول‌های نسل جدید مایکروسافت و سونی رقابت کند، اما نیازی هم به رقابت ندارد؛ چرا که برخلاف آن سه، یک کنسول اقتصادی و بسیار قابل حمل است و از یک نمایشگر باکیفیت OLED بهره می‌برد که آن را در دسته کنسول‌های دستی قرار می‌دهد. این ویژگی‌های جذاب باعث شده تا کنسول نینتندو سوییچ بعد از کنسول‌های نینتندو DS و پلی استیشن ۲، با بیش از ۱۱۸ میلیون نسخه فروش، به سومین کنسول پرفروش در جهان تبدیل شود.

اما چگونه این کنسول قابل حمل و هیبریدی توانسته به این موفقیت دست پیدا کند و با کنسول‌های گرافیکی و توانمند سونی و مایکروسافت رقابت کند؟ طراحی یکپارچه این کنسول با دسته و نمایشگر باعث مزیت‌های فراوانی نسبت به قدرت گرافیکی بالا برای آن شده است. وقتی بدانید چه کارهایی این کنسول می‌تواند انجام دهد که رقبا قادر به انجام آن نیستند، می‌توانید به پاسخ این سوال هم برسید.

کنسول نینتندو سوییچ را باید به این دلایل دوست داشت

نینتندو سوییچ تنها کنسول قابل حمل واقعی جهان است که تجربه گیمینگ فوق‌العاده‌ای دارد

کنسول قابل حمل Nintendo Switch

بدیهی‌ترین برتری کنسول بازی شرکت نینتندو نسبت به ایکس باکس و پلی استیشن، قابل حمل بودن آن است. اگر بازی کردن در طول روز برای شما اهمیت زیادی دارد، سوییچ تنها کنسولی است که به شما اجازه می‌دهد در هر جایی که هستید بازی کنید. خیلی راحت می‌توانید آن را با خودتان به دانشگاه یا حتی کافه ببرید و بازی‌های آنلاین و آفلاینی که دوستشان دارید را اجرا کنید.

نینتندو سوییچ عمر باتری قابل قبولی دارد و دسته‌هایش به بدنه آن متصل می‌شوند. بنابراین نیازی به حمل کوله پشتی بزرگی هم نخواهد داشت.

مایکروسافت و سونی هم تلاش‌هایی برای گیمینگ پرتابل کرده‌اند که البته بر بستر بازی ابری بوده است. شما با توان پردازشی کنسول خانگی خود و اتصال با اینترنت به یک دستگاه ثانویه مثل تبلت، لپ تاپ یا گوشی، می‌توانید به کتابخانه بازی‌های دیجیتالی خود دسترسی پیدا کنید و از راه دور آن‌ها را اجرا کنید. با این حال گیمینگ ابری به یک دستگاه دوم، یک دسته بازی و اتصال اینترنت احتیاج دارد. در مورد عمر باتری هم که نگوییم یک بازی مثل Fortnite چگونه می‌تواند شارژ باتری گوشی شما را ببلعد.

و در حالی که کمپانی استیم هم یک کنسول به‌نام Steam Deck را رونمایی کرده که آن هم جذاب به‌نظر می‌رسد، اما کنسول بازی Nintendo Switch همچنان در زمینه بازی‌های پرتابل، بی‌رقیب است.

بازی‌های به‌یاد ماندنی مثل Mario و Zelda هنوز هم زنده‌اند

بازی Zelda

هر نسلی از کنسول‌ها دارای عناوین انحصاری خودشان هستند. مایکروسافت و سونی هم معمولاً حداقل یک یا دو فرانچایز دارند که با هر نسل، نسخه جدیدی از آن را به‌صورت انحصاری ارائه می‌کنند. به‌طور مثال از بازی‌های انحصاری سونی می‌توان به God of War ،Gran Turismo و The Last of Us اشاره کرد. مایکروسافت هم بازی‌های انحصاری Halo ، Gears of War و Forza را با هر نسل از کنسول‌هایش بروز می‌کند. ضمن اینکه مایکروسافت با خرید استودیوهای مطرحی مثل Bethesda در حال گسترش این لیست است.

گرچه تمام این بازی‌ها جذاب و هیجان‌انگیز هستند، اما یکی از چیزهایی که نینتندو سوییچ دارد ولی ایکس باکس و پلی استیشن ندارند، یکی از محبوب‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین بازی‌ها است که خاطرات قدیمی را برای بسیاری از ما زنده نگه می‌دارد.

یکی از شرکت‌هایی که بدون نیاز به معرفی یک کنسول جدید توانسته به موفقیت‌های خودش ادامه دهد، شرکت نینتندو است. گرچه قابل حمل بودن یکی از برترین ویژگی‌های کنسول سوییچ است، اما یکی دیگر از دلایل موفقیت آن، بازی‌های به‌یاد ماندنی و قدیمی است که فقط در کنسول بازی نینتندو وجود دارد. بازی شگفت‌انگیز ماریو را همه به یاد دارند. بازی‌های قدیمی دیگری مثل Link و Samus هم همینطور. این‌ها بازی‌هایی هستند که می‌توانید در سوییچ آن‌ها را دوباره تجربه کنید. علاوه بر این بازی انحصاری جدید The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom و چهارمین نسخه از بازی Metroid Prime نیز می‌توانند هر گیمری را جذب کنسول نینتندو کنند.

این بازی‌ها سراسر از کاراکترهایی تشکیل شده‌اند که ما را به دوران کودکیمان می‌برند. این‌ها نشان می‌دهند که Nintendo میراث قدیمی خودش را حفظ کرده و آن‌ها را برای نسل‌های جدید گیمرها پرورش داده است.

اجرای سریع بازی‌های فیزیکی در نینتندو سوییچ

بازی‌های فیزیکی نینتندو Switch

این را همه می‌دانند که کنسول نینتندو سوییچ از نظر توان گرافیکی خیلی از کنسول‌های سونی و مایکروسافت عقب‌تر است. در واقع این دستگاه با هدف بازی کردن در مکان‌ها و شرایط مختلف طراحی شده است و ابعاد کوچک آن فضای کافی را مثل پلی استیشن ۵ و ایکس باکس رسی ایکس/ اس ارائه نکرده تا از پردازنده‌های قدرتمندی میزبانی کند.

بازی‌های دیسکی هنوز هم محبوب هستند. زیرا کاربران می‌توانند آن‌ها را با بازی‌های دیگر معاوضه کنند. به‌همین خاطر هم هست که ایکس باکس سری X و پی اس ۵ هنوز هم از دیسک درایوهای Blue-ray پشتیبانی می‌کنند. گرچه بسیاری از کاربران به سمت بازی‌های دیجیتال غیر دیسکی گرایش پیدا کرده‌اند. در هر صورت اگر می‌خواهید بازی‌های دیسکی را اجرا کنید، شما باید ابتدا منتظر خواندن آن توسط کنسول باشید و سپس مدتی صبر کنید تا فایل‌های بازی روی سیستم شما نصب شوند. گاهی اوقات این فایل‌ها حجیم و چند گیگابایتی هستند و ممکن است نصب آن‌ها مدت زیادی طول بکشد.

به‌همین خاطر هم نینتندو تصمیم گرفت به جای دیسک، از کارتریج‌های بازی استفاده کند که بزرگ‌ترین مزیت آن‌ها، اجرای سریع یک بازی با سرعت چند برابری نسبت به دیسک‌ها است. فقط کافیست این کارت‌های بازی را داخل کنسول Nintendo Switch بگذارید تا نصب شوند و بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه، از اجرای بازی لذت ببرید. علاوه بر این، کنسول دستی نینتندو به ندرت به فرآیند بروزرسانی طولانی ایکس باکس یا پلی استیشن نیاز پیدا می‌کند. این پروسه اگر طولانی باشد، برای کاربری که بعد از مدتی به سراغ کنسول خودش برای بازی می‌رود، آزاردهنده می‌شود.

بازی‌های حرکتی و سرگرم‌کننده

ورزش و تحرک با Nintendo Switch

سال‌هاست که ایده بازی‌های محرک وجود دارد، اما نینتندو با کنسول Wii آن را متحول کرد. بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه فروش کنسول Wii در طول زمان حیات آن نیز خود نشان دهنده محبوبیت فوق‌العاده‌ای است که کنسول نینتندو به‌دست آورد. این کنسول حتی سر از بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان درآورد و به‌عنوان یک دستگاه شادی و تحرک آور مورد استفاده قرار گرفت.

سونی و مایکروسافت هم تلاش‌هایی در زمینه به‌تحرک درآوردن گیمرها انجام دادن و از کنترلر Sony Move و Microsoft Kinect رونمایی کردند. هرچند این ایده‌ها هم امیدوارکننده بودند، اما هیچگاه نتوانستند موفقیت‌های دسته کنترلری Wiimote کنسول Wii را تکرار کنند. در حال حاضر دسته DualSense پلی استیشن ۵ نیز دارای سنسورهای حرکتی داخلی است، اما بازی‌های کمی از آن استفاده می‌کنند. به‌طور مثال دو تا از این بازی‌ها Horizon: Forbidden West و Fortnite هستند که از این ویژگی برای تغییر زاویه دوربین و نشانه‌گیری استفاده می‌کنند.

اینجا جایی است که کنسول نینتندو سوییچ نوآوری‌هایی را از جمله روش‌های مختلف کنترل حرکتی را ارائه می‌کند. بازی Breath of the Wild در این دیوایس از یک سیستم هدف‌گیری ژیروسکوپی منحصر به‌فرد بهره می‌برد که در حالت اجرای کنسول به‌صورت دستی می‌توانید از آن لذت ببرید. ابعاد کوچک دسته بازی Joy-Cons کنسول سوییچ نیز آن را برای بازی‌های رزمی مثل Arms ایده‌آل می‌کند. در عین حال می‌تواند برای انجام بازی‌های مسابقه‌ای اتومبیلرانی مثل Mario Kart 8 و بازی‌های پرفعالیتی مثل Super Mario Party و Nintendo Switch Sports نیز جذاب باشد.

نینتندو همچنین بازی‌های جذابی را برای علاقه‌مندان به تناسب اندام مثل Ring Fit Adventure و Just Dance و همینطور Fitness Boxing توسعه داده که می‌توانید با دسته Joy-Cons از آن‌ها لذت ببرید.

برای بازی چندنفره نیازی به هزینه اضافه نیست

دسته بازی نینتندو سوییچ

روزگاری که مشتریان برای بازی کردن به یک دسته و کابل احتیاج داشتند که به کنسول متصل می‌شود و خود کنسول هم باید با کابل به تلویزیون وصل می‌کردید، گذشته است. گرچه دسته‌های بازی امروزی کار را برای گیمرها راحت کرده‌اند و بدون سیم به دستگاه وصل می‌شوند، اما قیمت بسیار بالایی دارند. اما نینتندو در این زمینه هم ابتکار عمل به‌خرج داده تا برای بازی‌های چندنفره نیازی به خرید دسته اضافه‌تر نداشته باشید.

کنسول شرکت نینتندو از یک جفت دسته Joy-Cons برخوردار است که همراه نسخه‌های معمولی و هم نسخه OLED سوییچ ارائه می‌شود. این دسته‌ها به گیمرها اجازه می‌دهند که بدون نیاز به خرید یک دسته اضافه، بتوانند دو نفره با کنسول سوییچ بازی کنند.

بازی با دیگر دوستان به‌صورت بی‌سیم

وایرلس پارتی با کنسول بازی Switch

در کنسول‌های نسل پنجم، بازی‌هایی مثل Command and Conquer: Red از کامپیوترهای شخصی به پلی استیشن آمدند. شما می‌توانستید با دو کنسول پلی استیشن، دو تلویزیون، یک کابل PlayStation Link Cable و دو دیسک بازی، این عنوان را در کنار یکی از دوستانتان به‌صورت شبکه محلی اجرا کنید. این ویژگی برای بسیاری از گیمرهای هم نسل من، تداعی کننده بازی در گیم‌نت‌ها بود. با ظهور بازی‌های آنلاین، این مهمانی‌های شبکه‌ای به‌مرور زمان از دور خارج شدند.

گرچه نینتندو در زمینه بازی‌های آنلاین عملکرد خیلی ویژه‌ای نداشته است، اما به کاربران کنسول نینتندو سوییچ اجازه می‌دهد با اتصال بی‌سیم با یکدیگر، مهمانی‌های شبکه‌ای را دوباره تجربه کنند. شما با این کنسول دستی می‌توانید شبکه‌ای ۸ نفره با ۷ کنسول سوییچ دیگر را تشکیل دهید و در یک کافه یا پارک، کنار دوستان خود اوقات خوشی را سپری کنید. نکته جذاب اینجاست که برای این اتصال هیچ نیازی به کابل‌ها نخواهید داشت.

در بین کنسول‌های بازی، این فقط سوییچ است که اجازه بازی ۸ نفره را به کاربران می‌دهد. کنسول‌های ایکس باکس سری اس/ایکس و پلی استیشن ۵ حداکثر امکان بازی برای ۴ نفر روی یک کنسول را فراهم می‌کنند. اینکه شما می‌توانید روی کنسول نینتندو بازی‌های جذابی مثل بازی اتومبیل‌رانی Mario Kart 8 را ۸ نفره اجرا کنید، خیلی جذاب خواهد بود.

سوییچ می‌تواند کنسول بازی دوم (یا نمایشگر دوم) شما باشد

استفاده از نینتندو Switch به‌عنوان نمایشگر ثانویه

بارها پیش می‌آید که یک گیمر نتواند از تلویزیون داخل منزل برای بازی کردن استفاده کند. شاید کنسول بازی در سالن پذیرایی قرار گرفته و دیگر اعضای خانواده در آن زمان مشغول تماشای داستان‌های جذاب الی و جوئل در سریال محبوب The Last of Us باشند. به هر دلیلی، اگر نمایشگری که در منزل شما قرار دارد در دسترس نبود، این یعنی نمی‌توانید با کنسول خود بازی کنید.

در چنین مواقعی یک کنسول دستی مثل نینتندو سوییچ می‌تواند کارساز باشد. شما می‌توانید خیلی راحت سوییچ را در دست بگیرید و در هر اتاقی که خواستید با آن بازی کنید. نمایشگر این کنسول به اندازه کافی ابعاد مناسبی دارد که به شما اجازه دهد بدون مشکل بتوانید بازی‌هایی که دوستشان دارید را روی آن اجرا کنید. هر زمانی هم که خواستید می‌توانید این کنسول را به داکی برای کنسول‌های پلی استیشن یا ایکس باکس خود تبدیل کنید و از سوییچ به‌عنوان نمایشگر آن‌ها استفاده کنید.

با نینتندو آنلاین، خاطرات دوران کودکی‌تان را زنده کنید

نینتندو آنلاین

برای بسیاری از ما، کنسول‌های نینتندو شروع رابطه عاشقانه با بازی‌های ویدیویی است. نمی‌دانم سن شما به کنسول NES قد می‌دهد یا اینکه بازی جیمز باند ۰۰۷ را روی کنسول نینتندو ۶۴ تجربه کرده‌اید یا خیر؛ نینتندو زمانی که هنوز ایکس باکس و پلی استیشنی وجود نداشت، خاطرات بسیار خوشی را برای ما ساخت.

در حالی که این روزها عناوینی مثل Pokemon Scarlet و Metroid Prime Remastered در کنسول نینتندو سوییچ مطرح هستند، اما سرویس آنلاین کمپانی نینتندو نیز بازی‌های جذابی برای شما دارد. این سرویس در سال ۲۰۱۸ و با ۲۰ بازی کلاسیک از جمله Dr. Mario و Ghosts ‘n Gobling و Pro Wrestling راه‌اندازی شد و حالا بیش از ۱۰۰ بازی قدیمی کنسول NES را ارائه می‌کند. علاوه بر این، بیش از ۵۰ بازی Super Nintendo نیز در این سرویس موجود است.

بیشتر بخوانید:

خاطره‌انگیزترین گجت های دهه ۷۰ که یادآور روزهای خوش کودکی‌اند

در حال حاضر شما می‌توانید بازی‌های کلاسیک کنسول‌های نینتندو ۶۴، گیم بوی، گیم بوی کالر، گیم بوی ادونس و حتی سگا جنسیس را از طریق این سرویس آنلاین روی کنسول نینتندو سوییچ بازی کنید. در حالی که مایکروسافت و سونی هم سرویس‌های بازی اشتراکی Game Pass و PlayStation Now را ارائه می‌کنند، اما شما باید به‌صورت جداگانه از آن‌ها سرویس بازی‌های آنلاین را هم تهیه کنید.

ارتقا آسان حافظه با یک کارت microSD

کارت حافظه microSD

اکنون بیشتر از هر زمان دیگری کاربران نگران حافظه داخلی کنسول‌های بازی خود هستند. از آنجا که حجم بازی‌ها در حال گسترش است، شرکت‌های سازنده کنسول‌های بازی باید تلاش کنند تا امکان ارتقا حافظه را در اختیار کاربرانشان بگذارند. در حال حاضر هم کنسول‌های بازی چنین قابلیتی را ارائه می‌کنند، اما فقط نینتندو است که نصب بازی روی حافظه اصلی را ضروری نمی‌کند.

ماهیت پرتابل بودن نینتندو سوییچ باعث شده که نیازی به دیسک‌های بلوری نباشد و استفاده از کارتریج‌ها به‌جای دیسک‌های فیزیکی باعث شده نینتندو نیاز کمتری به حافظه‌های داخلی حجیم داشته باشد. بازی‌ها بدون هیچ مشکلی از روی کارتریج‌ها اجرا می‌شوند و مقدار کمی از حافظه کنسول را اشغال می‌کنند.

این درحالیست که بازی‌های کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس/اس و پلی استیشن ۵ فضای زیادی از حافظه آن‌ها را اشغال می‌کند و معمولاً بعد از نصب چند عنوان پرطرفدار و حجیم، حافظه دستگاه پر می‌شود. اگر هم می‌خواهید حافظه این کنسول‌های را ارتقا دهید، باید از هارد اکسترنال‌های حجیم استفاده کنید و یا در پلی استیشن ۵، حافظه SSD داخلی دستگاه را تعویض کنید.

اما اگر هم به فضای ذخیره‌سازی بیشتری روی کنسول Switch احتیاج داشتید می‌توانید از کارت حافظه بسیار کوچک microSD استفاده کنید. یک اسلات کارت حافظه روی بدنه این دیوایس تعبیه شده که استفاده از آن بسیار راحت است.

هنوز هم نظارت والدین روی بازی کودکان برای نینتندو مهم است

نظارت والدین روی بازی کودکان

در حالی که تمام کنسول‌های بازی اهمیتی برای نظارت والدین قائل نیستند، وجود چنین قابلیتی می‌تواند به رشد چشمگیر فروش آن کنسول بیانجامد. نینتندو همیشه به‌خاطر خانوادگی بودنش شناخته شده است و همین باعث افزایش میل خانواده‌ها به خرید کنسول‌های این کمپانی از جمله سوییچ برای فرزندانشان شده است.

اغلب بازی‌های این کمپانی دارای رده E (مناسب برای همه) هستند، دسته‌های سوییچ به‌قدر کافی کوچک‌اند که به‌راحتی افرادی با دست‌های کوچک هم بتوانند از آن‌ها استفاده کنند و از همه مهم‌تر، قیمت این کنسول پایین‌تر از پلی استیشن و ایکس باکس است. حتی عدم ارائه قابلیت ارتباط صوتی هم خودش را به‌عنوان یک ویژگی معرفی کرده، به جای آنکه بخواهد به‌عنوان یک نقص شناخته شود! زیرا بسیاری از والدین نگران فرزندانشان در بازی‌های چندنفره آنلاین هستند.

در همان صفحه اصلی تنظیمات کنسول نینتندو سوییچ بخشی به‌نام Parental Controls قرار گرفته که به والدین اجازه می‌دهد روی کنسول بازی کودکان خود نظارت داشته باشند. برای نظارت هم کافیست بعد از فعال کردن این ویژگی، اپلیکیشن موبایل مخصوص Switch Parental Controls را روی گوشی خود نصب کنید تا بتوانید بازی کردن فرزندانتان را کنترل کنید، نرم افزارهای خاص را مسدود کنید و یا مدت زمان مشخصی را برای بازی کردن آن‌ها در طول روز تعیین کنید.

گرچه کنسول‌های پلی استیشن و ایکس باکس هم امکانات نظارتی والدین را ارائه می‌کنند، اما هیچ یک از آن‌ها به‌سادگی سیستم نظارتی کمپانی نینتندو و کنسول دستی این شرکت نیست.