اطلس G

اطلس G با سه الی شش ماه تأخیر به دست مشتریان می‌رسد؟

گفته می‌شود اطلس G جدیدترین خودروی سایپا، با سه الی 6 ماه تاخیر، تحویل مشتری داده خواهد شد و خریداران فعلا در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

اطلس G، جدیدترین خودروی گروه خودروسازی سایپا است که نسخه فیس لیفت شده کوییک نیز به‌شمار می‌رود. طبق گفته‌ها، قرار است به‌زودی شاهد حضور سایپا اطلس در خیابان‌های شهر باشیم.

طبق وعده‌ای که سایپا داده بود، این خودرو در مرحله دوم سامانه یکپارچه برای عرضه حضور یافت و بر اساس اولویت ثبت نام کنندگان، زمان تحویل خودرو به آنها اعلام شد. برنامه‌ای هم که برای عرضه این خودرو در نظر گرفته شده بود این بود که تا پایان سال جاری تعدادی از این خودروها تحویل مشتری داده شود.

بنا بر جدیدترین اخبار خودرو، گفته می‌شود بعضی از متقاضیانی که موعد تحویل خودروی آنها برای زمستان 1402 گفته شده بود، تاکنون پیامک دعوت‌نامه واریز وجه را دریافت نکرده‌اند. اما افرادی که پیامک مذکور را دریافت کرده‌اند، می‌توانند در موعدهای تحویل فروردین 1403 تا شهریور 1403، وجه مذکور را واریز و در طرح پیش فروش این خودرو، ثبت نام کنند.

سوالی که اغلب متقاضیان اطلس G دارند، حالا این است که آیا آنها باید خودروی خود را سه تا شش ماه با تاخیر از زمان موعد، تحویل بگیرند؟

مسئولیت تاخیر تحویل اطلس G با چه نهادی است؟

اطلس G

طبق قانون خودروسازان، زمانی آنها در برابر متقاضیان خودرو مسئولیت دارند که فرد متقاضی، مبلغ خودرو را به حساب شرکت واریز کرده باشد. تا زمانی که این واریز وجه صورت نگرفته باشد، شرکت خودروساز هیچ وظیفه‌ای برای پاسخگویی به مشکلات پیش آمده ندارد. در واقع، انجام فرآیندهای مختلف خرید خودرو توسط سامانه یکپاچه صورت می‌گیرد و تمامی اعمال مربوطه مانند اولویت‌بندی و اعلام موعد تحویل خودرو به متقاضی، تماما در سامانه یکپارچه صورت می‌پذیرد.

با بررسی اخبار شرکت سایپا، این مورد نتیجه‌گیری می‌شود که تکمیل خط تولید و نهایی شدن تولید اطلس G برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است. حتی در زمانی که اطلس G در سامانه یکپارچه عرضه شده بود، گفته شد که این خودرو به‌صورت آزمایشی تولید شده و در حال گذراندن تست‌های مختلف است.

بنابراین، افرادی که در سامانه یکپارچه برای خودروی اطلس G ثبت نام کرده‌اند، باید تا دریافت پیامک از سوی سایپا، همچنان منتظر باشند.

در این وضعیت، سامانه یکپارچه کجاست؟

در ایران، پاس‌کاری بین نهادها قدمتی دیرینه دارد و در این مورد نیز شرکت خودروساز مربوطه این بهانه را دارد که تا وقتی وجه خودرو را از مشتری دریافت نکرده باشد در قبال او هیچ‌گونه مسئولیتی ندارد. از طرفی دیگر هم مسئولان سامانه یکپارچه با بیان این‌که این سامانه فقط مختص اولویت دادن و اعلام موعد تحویل خودرو است، از قبول کردن مسئولیت خودداری می‌کند. سامانه یکپارچه

بنا بر گفته‌های سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت، مردم می‌توانند شورای رقابت را به‌عنوان یک مرجع اعلام نارضایتی از خودروسازان در نظر بگیرند و در مورد هرگونه نارضایتی به ما اطلاع دهند. وی شورای رقابت را بنا بر قطعنامه 543 تنظیم بازار خودرو، موظف می‌داند که باید عملکردهای خودروسازان را رصد و زیر نظر بگیرد.

وی در خصوص این مشکل گفت شورای رقابت و سامانه 124 «سامانه حمایت از مصرف کننده» پیگیر این موضوع هستند. البته گفتنی است چون موضوع یک مورد شبه قضایی هست، نمی‌توان تضمینی از لحاظ این‌که چه زمانی ارگان خطاکار شناسایی یا چه زمانی خودرو مردم تحویل داده خواهد شد، به هم‌وطنان داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*