مبلغ جرایم رانندگی

مبلغ جرایم رانندگی به شدت افزایش می‌یابد

سردار حسینی، از فرماندهان پلیس راهور در یک گفت‌وگوی رادیویی با اشاره به ناکافی بودن جریمه‌ها، از احتمال افزایش مبلغ جرایم رانندگی در سال آینده خبر داد.

اخبار جدیدی در خصوص افزایش مبلغ جرایم رانندگی به گوش می‌رسد. با توجه به اظهارات جدید سید تیمور حسینی، از فرماندهان پلیس راهور در رادیو فرهنگ، به‌نظر می‌رسد امسال هم باید در انتظار افزایش مبلغ جریمه خودروها باشیم. سید تیمور حسینی علت افزایش این مبالغ را سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز، تجاوز به چپ، حرکات مارپیچ و رانندگی در حالت مستی دانست و گفت پیشنهاد افزایش این جرایم از طریق وزارت دادگستری داده شده و این موضوع قرار است در هیئت دولت مطرح شود.

در ابتدای این گفت‌وگوی رادیویی، مجری برنامه رادیو فرهنگ به اظهار نظرهای سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا اشاره کرد که گفته بود جریمه‌های رانندگی خیلی کم هستند و باید زیاد شوند؛ آن هم به نسبت یک به پنج. مجری برنامه در ادامه خطاب به سردار حسینی گفت این گفته‌ها در فضای مجازی با انتقاد کاربران مواجه شده است و از سوی دیگر حرف شما هم برای بازدارندگی از ارتکاب جرم کاملا منطقی است. یعنی وقتی که جرایم رانندگی را با کشورهای دیگر به‌خصوص اروپا مقایسه می‌کنیم می‌بینیم در اروپایی که حتی استفاده از مشروبات الکی آزاد است، اگر راننده‌ای با حالت مستی مشاهده شود علاوه بر جرایم نقدی باید به زندان هم برود و علاوه بر آن برای یک مدت طولانی هم از رانندگی منع می‌شود و حتی ممکن است کار به جایی بکشد که صلاحیت فرد خاطی راننده برای همیشه صلب شود. اما در ایران اگر فردی به حالت مستی پشت فرمان بنشیند حدودا 200 تا 350 هزار تومان یا در نهایت 400 هزار تومان جریمه شود. حال پلیس راهور فراجا چه برنامه‌هایی برای بازدارندگی بیشتر مردم در خصوص ارتکاب جرایم رانندگی دارد؟

مبلغ جرایم رانندگی بازدارنده نیست

مبلغ جرایم رانندگی

سردار تیمور حسینی در این خصوص توضیح داد در همه مکاتب حقوقی دنیا بحث مجازات یک امر کاملا بدیهی و پذیرفته شده است و می‌بایست در برابر هر رفتاری که بر خلاف نرم و هنجار و قوانین و مقررات موضوع باشد، یک مجازاتی در نظر گرفته شود. این مجازات چه زمانی می‌تواند بازدارنده باشد؟ زمانی که هزینه‌ی مجازات از هزینه‌ی ارتکاب جرم بالاتر باشد. مثلا فرض کنید عوارض عبور از یک آزادراه ۵۰ هزار تومان باشد و جریمه‌ی عدم پرداخت عوارض ۵ هزار تومان؛ کدام عقل سلیم می‌گوید بروم ۵۰ هزار تومان عوارض را بدهم؟ می‌گوید عوارض را پرداخت نمی‌کنم می‌روم ۵ هزار تومان جریمه‌اش را می‌دهم. در همه‌ی بند‌های تخلفاتی که در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به‌عنوان تخلف رانندگی تعریف شده همین معادله و همین فرمول در واقع صدق می‌کند.

زمانی که این قانون تصویب و اجرا شد در سال ۱۳۹۰ ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مشخص کرده که هر سه سال یک بار می‌بایست با توجه به عنوان تورم در آن ماده قانونی، نرخ جرایم تعدیل پیدا کند. سردار تیموری در پاسخ به سوال مجری درباره اجرایی شدن این قانون اظهار کرد آخرین باری که نرخ جرایم یک افزایش خیلی جزئی داشته سال ۹۷ بود. در ادامه‌ی گفت‌وگو، مجری به طرح سوال جدیدی پرداخت و گفت نکته‌ای که در خصوص جرایم پلیس راهور وجود دارد این است که مردم را به‌خاطر جرم‌های نکرده جریمه می‌کنید؛ مثلا هنگامی که من در این جا نشسته‌ام و با شما گفت‌وگو می‌کنم و در جاده خرم آباد حضور ندارم، ممکن است من به‌دلیل تخلف در حین رانندگی جریمه شوم! آیا برنامه‌ای برای مدیریت جرایم رانندگی وجود دارد که افراد بی‌گناه الکی جریمه نشوند؟

سردار حسین در پاسخ به این ایراد گرفته شده توسط مجری توضیح داد:

من این موضوع را رد نمی‌کنم که یک درصدی خطا وجود دارد؛ ولی این درصد خطا به اندازه‌ای نیست که ما بخواهیم کلیت موضوع را کنار بزنیم و زیر سوال ببریم. ما دو مدل پیامک داریم؛ یک پیامک را اصطلاحا می‌گوییم پیامک آنی که بلافاصله بعد از ثبت تخلف توسط یک دوربین در هر جای کشور این تخلف ثبت بشود برای آن وسیله ارسال می‌شود. در متن این پیامک به این شکل آمده که شما مرتکب این تخلف شدید، تخلف شما در دست بررسی است؛ چرا در دست بررسی است؟ برای این که ما با آن چک اپراتوری که می‌کنیم و رباتی که طراحی شده برای این چک اپراتوری، ببینیم که دوربین پلاک را اشتباه نخوانده باشد. اگر چنین خطا و اشتباهاتی باشد ربات خودش به‌صورت خودکار آن جریمه را حذف می‌کند. یک نوع پیامک هم داریم که شناسه‌ی پرداخت اعلام می‌کند و می‌گوید که شما این تخلف را کردید و این هم در سابقه‌ی تخلف خودروی شما ثبت شده و باید جریمه را با این شناسه پرداخت، واریز کنید. بیشترین خطا در آن پیامک اولیه است که بالای ۹۵ درصد آن در چک اپراتوری کنار گذاشته می‌شود.

 

در ادامه گفت و گو مجری برنامه به صحبت‌های سردار هادیان‌فر اشاره کرد که گفته بود «انشاالله لایحه‌ی بودجه ۱۴۰۳ بتواند کمک بکند ما در کاهش تصادفات یک اتفاقی برایمان بیفتد.» از سوی دیگر با توجه به اشاره‌ی جانشین رئیس پلیس راهور به افزایش مبلغ جرایم رانندگی، ظاهرا قرار است این اتفاق رخ دهد.

مبلغ جرایم رانندگی

سردار حسینی در این رابطه گفت از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، بیش از سه مرحله ما شورای راهوری را داشتیم که یا به ریاست خود رئیس جمهور بوده یا آقای دکتر مخبر، معاون اول رئیس جمهور. در این جلسات، تصمیم‌های خیلی خوبی برای تقویت پلیس و سایر سازمان‌های امدادی مثل راهداری، هلال احمر و اورژانس گرفته شده است. اگر انشاالله این اتفاق بیفتد و این اعتبار در بودجه‌ی سال آینده دیده شود که مبلغ نسبتا قابل توجهی هم هست خیلی می‌تواند موثر باشد. در حال حاضر واقعا تجهیزات و ناوگان همه‌ی این دستگاه‌هایی که من اسم بردم واقعا دیگر عمرش را کرده و مستهلک است و نیاز به یک بازسازی و نوسازی جدی دارد.

در کل با توجه گفت‌وگوهای انجام شده ظاهرا تنها چاره‌اندیشی پلیس راهنمایی و رانندگی جهت بازدارنگی مردم برای ارتکاب جرم، هدف قرار دادن جیب مردم است. می‌شد با چاره‌اندیشی‌های بهتر راهکارهای عملی‌تری نیز یافت که کمتر شهروندان را دچار استرس کرد. اما در هر صورت اکنون به‌نظر می‌رسد که در سال آینده شاهد افزایش چشمگیر مبلغ جرایم رانندگی خواهیم بود.