بازار آیفون

بازار آشفته و کثیف آیفون، نتیجه ممنوعیت ورود گوشی های اپل به ایران

بازار گوشی های آیفون همچنان در وضعیت آشفته و فساد کثیف خود گیر کرده است؛ وضعیتی که کاملا به سود دلال و به ضرر مشتری است. در ادامه به بررسی این آشفته بازار آیفون می‌پردازیم.

گوشی های آیفون بنا به وضعیت وخیم ارزش ریال ایران و وارداتی بودن این محصول، تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده است. به‌طوری‌که اغلب افراد با خرید این محصول قصد کسب سود برای خود را دارند. همین وضعیت تقاضای زیاد قشر مرفه جامعه، باعث شده تا قیمت این محصول لوکس روز به روز افزایش یابد و دست قشر متوسط جامعه از این محصول، هر روز کوتاه‌تر شود.

بررسی اوضاع وخیم بازار آیفون

برای بازار چنین محصولی، تنها یک ضربه کوچک کافیست تا بازار را کلا در اغما فرو ببرد. این شوک به بازار گوشی های آیفون در تابستان امسال رخ داد. در اوایل تابستان امسال بود که ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون 14 و 15 ممنوع اعلام شد. بنا به این قانون، هرگونه فروش این دو کالا در خرده‌فروشی‌های سطح شهر، به‌عنوان کالای قاچاق شناخته شده و برابر قانون با متخلفان برخورد خواهد شد. این قانون برای تمامی مدل‌های آیفون از سری آیفون 14 به بعد اعلام شده است و در آینده نیز واردات تمامی گوشی های جدید اپل ممنوع خواهد بود. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز هشدار خود را به تمامی واحدهای صنفی اعلام کرده است.

آیفون

از طرف دیگر، با توجه به این‌که واردات آیفون های 14 و 15 ممنوع است، بنابراین تمایل مردم برای خرید گوشی های اپل به طرف سری آیفون 13 متمایل خواهد بود. با توجه به این موضوع هم که شرکت اپل در هر معرفی محصول جدید، خط تولید محصول گذشته را تعطیل می‌کند، بنابراین دیگر آیفون 13 جدیدی در کارخانه اپل تولید نمی‌شود. در نتیجه این وضعیت، تمام آیفون های 13 موجود در بازارهای جهانی به سمت ایران و روسیه که شرایطی مشابه ما دارد، فرستاده خواهد شد. اما تقاضا بیشتر از عرضه است و دلالان نیز نمی‌توانند از سود بی‌شمار این فروش حجمی، چشم‌پوشی کنند. بنابراین شروع به فروش نسخه‌های کارکرده و اکتیو شده به‌نام گوشی صفر می‌کنند.

پاسخ مسئولان به چرایی ممنوعیت واردات آیفون، قیمت بالای 600 دلاری آنها گفته می‌شود. اما با یک بررسی مختصر بازار، متوجه می‌شویم که گوشی های بالای 600 دلار از برندهای دیگر، به‌صورت رسمی وارد کشور شده و رجیستر نیز می‌شوند. پس متوجه دست‌ها و روابط کثیف پشت پرده این واقعه می‌شویم.

فروش آیفون‌های کارکرده به جای آیفون صفر نات اکتیو

گوشی‌های کارکرده نیز در دو صورت ریپک و ریفربیشد هستند. گوشی‌های ریفربیشد بر خلاف باور عموم که نسخه‌های درجه 2 آیفون هستند، گوشی‌هایی هستند که به‌دلیل برخی مشکلات، دوباره به شرکت مادر فرستاده شده و پس از عیب‌یابی و رفع آن دوباره در جعبه قرار گرفته و پلمب می‌شوند. تنها نکته مهم در این گوشی‌ها این است که شرکت اپل، آیفون‌های ریفربیشد را با قیمت پایین‌تر از نسخه اصلی می‌فروشد. بنابراین در هنگام خرید دقت کافی داشته باشید تا برای گوشی ریفربیشد، هزینه برابر با نسخه اصلی را نپردازید.

به‌تازگی، برای قانون ممنوعیت واردات آیفون اصلاحیه‌ای زده شده است که تنها شرکتی می‌تواند گوشی (یا بهتر است بگوییم آیفون) بالای 600 دلار وارد کند که خودش صادرکننده بوده و از ارزی که طی تجارت خود کسب می‌کند، باید برای واردات این محصول هزینه کند.

این شرایط باعث شده است تا بازار کلاه‌برداران و سودجویان بسیار داغ شود. به‌طوری‌که روزانه شاهد تبلیغات مختلف این محصول توسط افراد سرشناس کشور مانند اینفلوئنسرها و بازاریاب‌های اینستاگرامی، بازیکنان فوتبال و تعدادی از هنرمندان هستیم. آینده این اوضاع، بیشتر شبیه کلاه‌برداری‌های پانزی است. هم‌اکنون شرکت‌هایی هستند که پیشنهاد مبالغ غیر باور مانند تنها 20 میلیون تومان را برای آیفون 13 می‌دهند. اما با این شرط که پول را امروز از شما می‌گیرند و دو هفته بعد، گوشی را تحویل شما می‌دهند. این اوضاع همان جریان پانزی است که طرف مقابل طی این دو هفته، پول شما و دیگران را برای سرمایه‌گذاران شرکت جعلی دیگرش به‌عنوان سود تضمینی ماهیانه می‌دهد. اوضاعی که مشخص نیست، اگر آیفونی هم برای دو هفته بعد در کار باشد، آیا واقعا نات اکتیو و صفر هست یا خیر.

آیفون

یکی از بهترین راه‌های چک کردن اصالت گوشی آیفون، وارد کردن کد سریال نامبر و IMEI در وبسایت خود اپل است.

تخمین قیمت واقعی آیفون 13 در بازار

به‌طور کلی، با در نظر گرفتن مالیات واردات یک محصول و عوارض گمرکی 12 درصدی، در کنار 9 درصد مالیات ارزش افزوده و البته خرید این گوشی با نرخ دلار آزاد، اگر قیمت هر آیفون 13 حدودا کمتر از 30 میلیون باشد، با عقل سلیم جور در نمی‌آید و باید احتمال کلاه‌برداری بودن را بدهید.

در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که بازار موبایل ایران به‌خصوص بازار آیفون، وضعیت اصلا خوبی ندارد. ممنوعیت واردات آیفون 14 و 14 به بعد در کنار محصور بودن در بین کالاهای استفاده شده، باعث شده تا بسیاری از مشتریان از خرید دست کشیده و همچنان منتظر بازگشت وضعیت بسامان کشور هستند.