مقایسه چری آریزو 5 با تارا V4

مقایسه چری آریزو 5 با تارا V4؛ کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

چری آریزو 5 و تارا V4 دو خودروی موجود در بازار کشور هستند که با قیمت نسبتا نزدیک به هم، رقابت سختی برای جذب مشتری دارند. در ادامه این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

تارا V4، خودروی لوکس ایرانی و چری آریزو 5، خودروی لوکس چینی در بازار ایران، حدود 150 میلیون تومان اختلاف قیمت دارند. اما با این اوضاع آشفته‌ی بازار، قطعا طی ماه‌های آینده شاهد عبور قیمت تارا وی 4 از مرز یک میلیارد تومان خواهیم بود و این اختلاف قیمت کاهش خواهد یافت. لازم به ذکر است که تارا V4 اتوماتیک، گران ترین خودروی ایرانی موجود در بازار است که در آستانه رسیدن به قیمت خودروهای چینی مثل چری آریزو 5 قرار دارد.

ما در این مطلب از اخبار خودرو سایت گجت نیوز، این دو خودرو را از فاکتورهای مختلف بررسی می‌کنیم تا متوجه شویم کدام‌یک از این دو خودرو، نسبت به قیمتش مقرون به صرفه‌تر است و بهینگی بیشتری دارد.

بررسی کلی تارا V4 و چری آریزو ۵

گفته می‌شود که این دو خودرو، خودروهای چندان مدرن و تازه‌نفسی نیستند. در مورد تارا V4 باید گفت که طرح و پلتفرم ساخت این خودرو بر اساس خودرو پژو ۳۰۱ فرانسوی است که حدود یک دهه پیش، معرفی شد. طرح‌ها و نقشه‌های ساخت این خودرو طی مذاکرات برجام به دست ایران خودرو رسید و از سال 1399 وارد بازار کشورمان شد. البته این خودرو از دیگر خودروهای ایران خودرو مانند پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶، مدرن‌تر و به‌روزتر است. در طرف مقابل، چری آریزو 5 نیز در سال 2015 معرفی شد و بنا به قوانین استانداردی چین، مدل چندان جدیدی محسوب نمی‌شود و در رده خودروهای مسن قرار می‌گیرد. محصول آریزو 5 چری در نسخه‌های مختلفی مانند آریزو ۶ و آریزو ۵ اسپرت ساخته شده است، اما هم‌اکنون تنها خط تولید نسخه اولیه آن در حال فعالیت است و سایر نسخه‌های این محصول، دیگر تولید نمی‌شوند.

مقایسه مشخصات ظاهری تارا V4 و چری آریزو ۵

ایران خودرو برای آن‌که شباهت بین تارا جدید خود را با سدان 301 فرانسوی به حداقل مقدار ممکن برساند، مجبود بود تغییراتی در آن ایجاد کند. از این رو، طراحی عقب و جلوی این خودرو، بازطراحی شد و نماهای جدید در تارا جای‌گذاری شدند. یکی از این تغییرات که خیلی چشم‌گیر شده، طراحی سراسری چراغ‌های عقب است که به‌خصوص در موقع ترافیک، چشم راننده خودروی پشتی اذیت می‌شود و انتقادهای بسیاری از طرف مردم و کارشناسان صورت گرفته است. در واقع ایران خودرو سعی کرده با سراسری کردن این چراغ‌ها، نمای این خودرو را به خودروهای مدرن نزدیک‌تر کند؛ اما در عین بی‌سلیقگی، چراغ‌ها واقعا چهره خودرو را زشت نشان می‌دهند. نتیجه این انتقادات باعث شد، ایران خودرو تغییرات جزئی در نمای این چراغ‌ها برای تیپ‌های جدید این خودرو انجام دهد تا هم این مشکل حل شود و هم چهره خودرو را بهبود ببخشد.

تارا V4

در مقایسه طراحی بیرونی تارا و آریزو 5، تارا حرف چندان زیادی برای گفتن ندارد و حتی پیر سالخورده‌ای مانند آریزو 5 در این مورد بهتر ظاهر می‌شود. طراحی قابل قبول و هماهنگ، حتی در چراغ‌های آریزو 5 نیز دیده می‌شود. چراغ‌های بزرگ جلویی که به جلوپنجره جلو متصل هستند و چراغ‌های عقب نسبتا قدیمی که از طراحی چراغ‌های هیوندای در طراحی آن، استفاده شده، جلوه‌ زیبایی به این خودرو داده است. طراحی اصولی آریزو 5، باعث شده است تا این خودرو در عین سالخوردگی، جذابیت خاص خود را همچنان داشته باشد.

مقایسه چری آریزو 5 با تارا V4

مقایسه طراحی داخل تارا V4 و چری آریزو ۵

امتیازگیری آریزو 5 از تارا همچنان ادامه دارد و گویا در طراحی قسمت داخلی خودرو نیز تارا با آن طراحی ساده و قدیمی، حرف چندان زیادی برای گفتن ندارد. در مقابل نیز چری در آریزو 5 با طراحی جدیدی که در سال 2019 ابداع کرده، باعث شد تا ظاهر این خودرو در حد استانداردهای فوق اسپورت جهانی باشد. این نسخه جدید آریزو 5 با بازنگری که در طراحی شده بود، از سال 1400 وارد کشورمان شده است. از جمله مشخصات جدیدی که در آریزو 5 مورد استفاده قرار گرفته است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریچه‌های تهویه طرح سراسری در بالا
  • تریم مشکی براق روی داشبورد
  • طراحی به‌روز کنسول میانی

مقایسه چری آریزو 5 با تارا V4

در طرف دیگر نیز ایران خودرو برای تارا از داشبورد قدیمی سیتروئن C3 XR استفاده کرده است. با در نظر گرفتن این‌که قیمت تارا در آستانه نزدیک شدن به آریزو 5 است، اما کیفیت موادی که در طراحی قسمت داخلی مورد استفاده قرار گرفته بسیار پایین‌تر از آریزو 5 است. برای مثال، داشبورد تارا از یک ماده پلاستیک معمولی درست شده و تغییرات جزئی هم که در داخل کابین تارا برای تیپ جدید در نظر گرفتند، باز هم نتوانسته از عهده طراحی باکیفیت آریزو 5 جدید برآید.

مقایسه چری آریزو 5 با تارا V4

مقایسه امکانات و آپشن‌های تارا V4 و چری آریزو ۵

تارا V4 همان‌طور که به‌عنوان گران ترین خودروی ایرانی معرفی شد، می‌تواند به‌عنوان کامل‌ترین خودروی ایران خودرو از لحاظ تجهیزات و آپشن‌ها باشد. در واقع ایران خودرو از تمام سرویس‌ها و امکاناتی که می‌توانسته در این خودرو به‌کار بگیرد، بهره برده است. می‌توانید در ادامه برخی از این امکانات و تجهیزات مدرن را مطالعه کنید:

  • ترمز کمکی
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • چهار ایربگ
  • فرمان برقی
  • نمایشگر لمسی
  • دی‌لایت
  • چراغ‌های خوش‌آمدگویی زیر درهای جلو
  • دوربین دید عقب
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی
  • روکش چرم و پارچه‌ای صندلی‌ها
  • رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی
  • تنظیم برقی ۶ جهته برای صندلی راننده و ۴ جهته برای صندلی سرنشین جلو
  • گرم‌کن صندلی‌های جلو
  • سنسور پایی در صندوق
  • سانروف
  • کروز کنترل
  • سیستم ورود بدون کلید و آنتن کوسه‌ای

در این بخش، تارا نسبتا خوب ظاهر می‌شود و می‌توان گفت که در حد آریزو 5، امکانات و تجهیزات دارد. چون آریزو 5 هم نسبت به دیگر رقبای چینی خود امکانات چندان کاملی ندارد، پس تقریبا در حد تارا است و این خودروها از این لحاظ امتیاز برابری به‌دست می‌آورند. البته حتی شاید تارا در این بخش از آریزو 5 هم پیشی بگیرد؛ چرا که آریزو 5 از داشتن امکاناتی مانند تنظیم برقی و گرم‌کن صندلی محروم است و این باعث می‌شود که تارا از لحاظ فاکتورهای این بخش از آریزو 5 بهتر باشد.

مقایسه فنی تارا V4 و چری آریزو ۵

این بخش را باید پرتفاوت‌ترین بخش مقایسه این دو خودرو دانست. تارا قدرت خود را از یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر TU5 پلاس تامین می‌کند. در حالی که آریزو 5 از یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند. از لحاظ آمار و ارقام، موتور تارا موتوری است با توانایی تولید قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتن‌متر و موتور آریزو 5 هم موتوری است با توانایی تولید قدرت 145 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتن‌متر. با این اوصاف، تارا به گرد پای آریزو 5 هم نمی‌رسد و یک شکست دیگر برای تارا در برابر آریزو 5 ثبت می‌شود. البته این نکته نیز باید مد نظر باشد که موتور تارا با این‌که قدرت و توان کمتری دارد، اما این باعث می‌شود تا موتور خودرو استهلاک کمتری داشته باشد و با توجه به وجود قطعات یدکی تارا به‌میزان زیاد در بازار، از این لحاظ از آریزو 5 که حتی برای حرکت به بنزین سوپر نیاز دارد بهتر ظاهر شده است.

انتقال قدرت تارا بر عهده یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک است؛ در حالی که این مسئولیت در آریزو 5 بر عهده یک گیربکس CVT است.

مقایسه عملکردهای دو خودرو در رانندگی

موتور تارا در عین این‌که قدرت چندان زیادی ندارد، اما چون با گیربکس اتوماتیک ارتباط و تناسب خوبی دارد، باعث می‌شود رانندگی با این خودرو راحت‌تر شود. موتور نیز بنا به نداشتن تجهیزات اضافی، صدای آزاردهنده چندان زیادی تولید نمی‌کند و با توجه به وزن 1270 کیلوگرمی خودرو، برای تمام ظرفیت خود نسبتا مناسب خواهد بود. البته با این اوضاع موتور و طراحی، شتاب صفر تا 100 این خودرو در مدت زمان 13 ثانیه ثبت شده است و نمی‌توان شتاب زیادی از این خودرو، انتظار داشت. سایر سیستم‌ها نیز در تارا به‌خوبی کار می‌کنند و به‌جز چند مشکل جزئی، رانندگی ایمن و راحتی برای شما خواهند داشت.

مقایسه چری آریزو 5 با تارا V4

در سوی دیگر، موتور آریزو 5 مجهز به توربوشارژ است که یک مورد مشکل و خطایی در عملکرد توربوشارژ این خودرو وجود دارد. توربوشارژ این خودرو از دور 2 هزار rpm به بعد وارد عمل می‌شود و این مدت تاخیر در عمل کردن توربوشارژ، کاملا حین رانندگی حس می‌شود. از طرفی هم گیربکس CVT نمی‌تواند انتقال قدرت خوب و قابل قبولی در حین شروع حرکت داشته باشد و این دو مورد باعث خواهند شد که حداقل در شروع حرکت، خودرو برایتان چندان جذاب نباشد. شتاب صفر تا صد برای آریزو 5 هم در مدت زمان 10 ثانیه ثبت شده است. مصرف سوخت آریزو 5 هم با وجود استفاده از موتور قوی‌تر نسبت به تارا تقریبا برابر با رقیب ایرانی خود است.

 چری آریزو 5

مقایسه قیمت و ارائه نتیجه نهایی

برای بررسی قیمت تارا V4 و چری آریزو ۵، هم می‌توان قیمت بازار و هم قیمت کارخانه را مقایسه کرد. از لحاظ قیمت کارخانه که تفاوت بسیار فاحشی با یکدیگر دارند. به‌طوری‌که قیمت کارخانه‌ای تارا V4 در حدود 681 میلیون تومان است و قیمت آریزو 5 هم که توسط شرکت مدیران خودرو عرضه می‌شود، 1 میلیارد و 55 میلیون تومان اعلام شده است. اما از لحاظ قیمت بازار، قیمت تارا V4 در حدود 900 میلیون تومان برآورد می‌شود و قیمت آریزو 5 هم به‌دلیل مونتاژی بودن، همان 1 میلیارد و 55 میلیون تومان ثابت است. اختلاف قیمت 150 میلیون تومانی این دو خودرو در بازار، یک اختلاف قیمتی جزئی محسوب می‌شود. با وجود این اختلاف، خودروی آریزو 5 چری با طراحی به‌روزتر، موتور قوی‌تر و کیفیت کابین بالاتر، خودرویی به‌مراتب بهتر و منطقی‌تر از تارا است. تارا هم به‌تنهایی برای افرادی که به خودروهایی علاقه دارند که استهلاک قطعات کمتری داشته باشد و قطعات یدکی آن به‌راحتی در بازار یافت شود و همچنین هنگام فروش افت قیمتی چندانی نداشته باشد، یک گزینه بسیار مناسب محسوب می‌شود.

مقایسه کلی مشخصات دو خودروی تارا V4 و آریزو 5 چری

گزینه مقایسهایران خودرو تارا V4چری آریزو ۵
پیشرانه۱.۶ لیتری ۴ سیلندر۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت۱۱۳ اسب بخار۱۴۵ اسب بخار
گشتاور۱۴۴ نیوتن‌متر۲۱۰ نیوتن‌متر
گیربکس۶ سرعته اتوماتیکCVT
محور محرکجلوجلو
شتاب صفر تا صد۱۳.۰ ثانیه۱۰.۰ ثانیه
مصرف سوخت۷.۳ لیتر ترکیبی۷.۰ لیتر ترکیبی
ظرفیت باک۵۰ لیتر۴۸ لیتر
وزن خالص۱۲۷۰ کیلوگرم۱۴۱۰ کیلوگرم
طول۴,۵۱۹ میلی‌متر۴,۵۳۲ میلی‌متر
عرض۱,۷۵۳ میلی‌متر۱,۸۱۴ میلی‌متر
ارتفاع۱,۴۶۶ میلی‌متر۱,۴۸۷ میلی‌متر
رینگ۱۶ اینچی۱۷ اینچی
قیمت کارخانه۶۸۱ میلیون تومان۱ میلیارد و ۵۵ میلیون تومان
قیمت بازار۹۰۰ میلیون تومان۱ میلیارد و ۵۵ میلیون تومان

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*