بنزین زدن در باک بنزین خودرو حین حرکت

چه می شود اگر در حال حرکت در باک ماشین بنزین بریزیم؟

معمولا هنگام سوخت گیری و بنزین ریختن در باک ماشین باید یک سری نکات را جدی بگیرید تا از خطرات جدی مثل انفجار و آتش سوزی در امان بمانید.

احتمالا یکی از نکات و توصیه‌های مهمی که در ابتدای آموزش رانندگی به گوشتان خورده این است که برای بنزین زدن حتما باید ماشین را خاموش کنید در غیر این صورت با خطر آتش سوزی مواجه می‌شوید. آیا این حرف صحت دارد؟ اگر در باک ماشین روشن بنزین بریزیم دقیقا چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

بیشتر بخوانید:

هشدار: هرگز باک بنزین خود را تا ته پر نکنید

در پاسخ به سوال بالا باید گفت: بله! هرگز نباید هنگام بنزین زدن ماشین خود را روشن بگذارید. همانطور که می‌دانید وقتی که وسیله نقلیه شما روشن باشد، گرما و الکتریسیته تولید می‌کند. شما هنگام بنزین زدن با ماده‌ی اشتعال‌زایی به نام بنزین در تماس هستید، حتی اگر برخی از پمپ بنزین‌ها برای جلوگیری از ریختن بنزین روی دست و زمین از روش‌های هوشمندانه‌ای استفاده کرده باشند، در هر صورت ممکن است مقداری از آن به بیرون نشت کند.

این مسئله همیشه هم فاجعه آفرین و خطرناک نیست، اما کافیست که فقط مقداری از بخار بنزین با مبدل کاتالیزور شما تماس پیدا کند، یا شمع خودروی شما دچار جرقه شود در این صورت خطر آتش سوزی وجود دارد. بنابراین، تا زمانی که از وضعیت و درستی قطعات خودروی خود اطمینان ندارید، بهتر است که هنگام بنزین زدن ماشین را خاموش کنید.

بنزین زدن در باک بنزین خودرو حین حرکت

بنزین زدن در باک بنزین خودرو حین حرکت

مواردی دیگری که هنگام بنزین زدن باید رعایت کنید

گرچه اولین کاری که قبل از بنزین زدن باید بکنید خاموش کردن ماشین است، اما برای جلوگیری از آتش سوزی در پمپ بنزین، اقدامات زیادی وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید.

از رفت و آمد مکرر به داخل خودرو خودداری کنید، زیرا این کار مثل زمانی که ماشین روشن است، الکتریسیته ساکن ایجاد می‌کند. در بدترین حالت ممکن است برق یا الکتریسیته ساکن از دست شما با بنزین تماس پیدا کند و باعث ایجاد جرقه و آتش‌سوزی شود. یک موسسه تجهیزات نفتی طی تحقیقاتش در سال ۲۰۱۰ فهمید که ۵۰ درصد آتش سوزی‌هایی که تاکنون در پمپ بنزین‌ها رخ داده، به این دلیل بوده که فرد چندین بار در ماشین سوار و از آن پیاده شده و با این کار الکتریسیته ساکن تولید کرده است.

بنزین زدن در باک بنزین خودرو حین حرکت

بیشتر بخوانید:

آیا رانندگی با چراغ بنزین روشن کار درستی است؟

بنابراین، هنگام بنزین زدن به باک ماشین، اگر ورود و خروج از خودرو بیشتر از روشن ماندن ماشین خطرناک نباشد، کمتر هم نیست. برای جلوگیری از این امر، قبل از برداشتن نازل پمپ، می‌توانید یک سطح یا شی فلزی را لمس کنید، زیرا این کار باعث تخلیه‌ی الکتریسیته ساکن می‌شود.

اگر لوازم جانبی همراه دارید که در حال شارژ شدن است، بهتر است هنگام ریختن بنزین در باک خودرو آن را از منبع شارژ جدا کنید، این کار باعث قطع جریان برق می‌شود. این مسئله کوچک به راحتی نادیده گرفته می‌شود، اما بهتر است بدانید که حتی در صورت خاموش بودن ماشین، این کار می‌تواند باعث تولید برق و خطر آتش سوزی شود. با آنکه احتمال وقوع حادثه در چنین حالتی ضعیف است، اما اطمینان و رعایت کردن این نکات ضرری ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*