وسایل خطرناک در خودرو

وسایلی که قرار دادن آنها در خودرو خطرناک و دردسر آفرین است

لوازمی هستند که شاید آنها را بی‌خطرترین وسایل موجود در خانه بدانیم؛ اما زمانی که این لوازم در داخل خودرو باشند تبدیل به یک بمب ساعتی می‌شوند. در ادامه با این وسایل خطرناک در خودرو آشنا می‌شویم.

گاهی اوقات در اخبار می‌شنویم که یک قوطی آب معدنی یا یک اسپری خوشبوکننده، باعث انفجار یک خودرو یا شاید حتی باعث کشته شدن افراد هم می‌شود. وسایل و لوازم خطرناکی هستند که شاید در خانه به‌عنوان یک وسیله بسیار کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما قرارگیری آنها در خودرو، بسیار خطرناک بوده و می‌تواند یک تهدید جدی برای سلامت و ایمنی شما باشند. در سوی دیگر، وسایل و لوازمی هستند که وجودشان در داخل خودرو ضروری و الزامی است. از جمله این وسایل می‌توان به کپسول آتش‌نشانی اشاره کرد که وجودش در هر خودرویی، واجب است. اما برخی وسایل دیگر هستند که نه‌تنها وجودشان ضروری نیست بلکه به هیچ عنوان نباید در داخل خودرو نگهداری شوند.

وسایل خطرناک و تهدیدآمیزی که نباید در خودرو قرار بگیرند

در این مطلب از سایت گجت نیوز، به بررسی این وسایل خطرناک خواهیم پرداخت که نگهداری آنها در خودرو می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

1. دارووسایل خطرناک در خودرو

داروها اصولا دارای یک محدوده دمایی برای نگهداری هستند که اگر دمای محیط فراتر یا پایین‌تر از این محدوده باشد، منجر به فساد و از بین رفتن خاصیت دارو خواهد شد.

دمای داخل خودرو نیز در فصل تابستان و مخصوصا اگر زیر نور مستقیم خورشید باشد، از محدوده مشخص شده خیلی فراتر می‌رود و همین‌طور در فصل زمستان نیز با کاهش دما، امکان یخ‌زدگی دارو وجود دارد. در نتیجه این دو مورد، دارو بی‌خاصیت شده و ممکن است مصرف آن باعث بروز عوارض جانبی خطرناکی شود.

2. لوازم الکترونیکیوسایل خطرناک در خودرو

لوازم الکترونیکی به 2 دلیل نباید داخل خودرو قرار بگیرند. اول این‌که قرارگیری این لوازم داخل خودرو باعث افزایش ریسک سرقت خودرو یا وسیله الکترونیکی‌تان خواهد شد. دلیل دوم هم این‌که در صورت اتصال کوتاه به برق یا افزایش دما در داخل کابین، می‌توانند منجر به آتش‌سوزی شوند.

سرقت لپ تاپ، گوشی تلفن و حافظه USB علاوه بر ضرر مالی که برای فرد خواهد داشت، باعث می‌شود تا اطلاعات مهم و ضروری داخل آنها نیز از بین برود یا حتی باعث شود مورد اخاذی قرار بگیرید. توصیه کلی کارشناسان پلیس این است که اگر مجبورید که لوازم الکترونیکی خود را داخل خودرو بگذارید، حتما از رمزنگاری بودن اطلاعات خود، اطمینان حاصل کنید. اما توصیه بهتر ما این است که این وسایل را اصلا داخل خودرو نگذارید.

3. کرم ضد آفتاب

وسایل خطرناک در خودرو

کرم ضد آفتاب با وجود خاصیت بازتابندگی نور، در داخل خودرو وضعیت متفاوتی پیدا کرده و نور را جذب می‌کند. قرارگیری کرم ضد آفتاب در داخل خودرو باعث می‌شود گرما خاصیت درمانی آن را از بین ببرد و همچنین می‌تواند با ایجاد آتش‌سوزی، خودروی شما را به نابودی بکشاند.

4. بطری آب

وسایل خطرناک در خودرو

قرارگیری بطری آب در داخل خودرو به 3 علت خطرناک است و به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود. اول این‌که طبق تحقیقاتی که هنوز به‌طور کامل به نتیجه نرسیده، گفته می‌شود که جنس پلاستیکی بطری‌های آب با واکنش شیمیایی که با مواد موجود در آب می‌دهند، می‌تواند باعث بروز بیماری‌های قلبی یا حتی سرطان شود. دوم این‌که ثابت ماندن بطری و آب، می‌تواند محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های خطرناک باشد. دلیل سوم هم این‌که به‌دلیل شفافیت پلاستیک استفاده شده در بطری، می‌تواند با متمرکز کردن نور خورشید روی یک نقطه، باعث ایجاد آتش‌سوزی در داخل خودرو شود.

پس به هیچ وجه، بطری آب خود را داخل خودرو نگذارید.

5. کیف دستی

وسایل خطرناک در خودرو

قرارگیری هر نوع کیف دستی یا کیف پول داخل خودرو می‌تواند سارقان را برای سرقت خودرو یا کیف پولتان تحریک کند. اگر هم چیز قیمتی خاصی داخل کیف نداشته باشید، باز هم با شکستن شیشه خودرو یا حتی سرقت آن، می‌توانند باعث ضررهای مالی برای شما شوند. بنابراین هیچ‌وقت، اشیای قیمتی یا کیف پولتان را داخل خودرو رها نکنید.

6. عینک‌های ساده و آفتابیعینک آفتابی

نور خورشید و گرما قاتل مواد پلاستیکی هستند. قرار دادن عینک روی داشبورد، چه از نوع آفتابی و چه درمانی، می‌تواند آن را در معرض نور خورشید و گرمای مستقیم قرار دهد. این گرما و نور می‌تواند هم فریم و دسته‌های پلاستیک را خمیده کرده و برایتان دردسر ایجاد کند و هم می‌تواند باعث داغ شدن دسته‌ها و فریم‌های فلزی شود. همچنین گرما و نور مستقیم خورشید می‌تواند باعث آسیب‌رسانی به عدسی‌ها و لنزهای عینک نیز شود.

لازم به ذکر است که شیشه عینک دقیقا می‌تواند مانند بطری پلاستیکی با متمرکز کردن نور خورشید باعث ایجاد آتش‌سوزی شود. پس عینکتان را به هیچ عنوان روی داشبورد خودرو قرار ندهید.

7. مدارک و اسناد مهم

وسایل خطرناک در خودرو

هیچ‌ وقت اسناد ملکی و شخصی و مدارک خودرو مانند کارت سوخت، کارت ماشین و گواهینامه رانندگی را داخل خودرو نگذارید. زیرا هم احتمال مورد سوءاستفاده قرار گرفتن مدارکتان توسط جاعلان وجود دارد و هم احتمال گم شدن مدارک مهم و سردرگمی شما بین ادارات مختلف پیش می‌آید. پس پیشنهاد ما به شما این است که حتما هنگام پیاده شدن از خودرو خود، مدارک و اسناد مهم را هم همراهتان داشته باشید.

8. شناسنامه و گذرنامه

وسایل خطرناک در خودرو

شناسنامه و گذرنامه، به‌دلیل حساسیت بالایی که نسبت به موارد دیگر دارند، از احتمال سرقت بیشتری برخوردار هستند. بنابراین تا جایی که ممکن است این دو سند مهمتان را در مکانی امن مانند منزل خود نگه دارید یا اگر به آنها نیاز دارید، هنگام پیاده شدن از خودرو همراه خود داشته باشید. چون احتمال انجام کارهای خلاف قانون و سوءاستفاده از مدارکتان علیه خودتان وجود دارد. بنابراین این مورد آگاهی و دقت بیشتری را می‌طلبد.

9. بطری نوشابه

وسایل خطرناک در خودرو

نگهداری بطری نوشابه داخل خودرو مخصوصا در روزهای گرم سال، باعث از بین رفتن خاصیت آن و امکان مبتلا شدن به بیماری خواهد شد. همچنین به‌دلیل گازدار بودن نوشابه، قرارگیری بطری آن در معرض حرارت مانند نور آفتاب، می‌تواند باعث انفجار بطری و در نتیجه حتی انفجار خودرو شود. پس بطری نوشابه نیز جزو وسایل خطرناک در خودرو محسوب می‌شود و سعی کنید هیچ‌وقت بطری نوشابه را در خودرو خود نگهداری نکنید.

10. مواد اشتعال‌زا مانند بطری بنزین یا نفت و گازوییل

وسایل خطرناک در خودرو

بعضی رانندگان عادت دارند که هنگام سوخت‌گیری در جایگاه‌، مقداری بنزین نیز در بطری یا هر منبعی ریخته و در ماشین یا در هر جایی انبار می‌کنند. این کار ممکن است به‌دلیل طی مسافت زیاد نیز باشد؛ اما امروزه در همه جاده‌های کشور، جایگاه سوخت به وفور یافت می‌شود. نگهداری بنزین یا هر سوخت دیگری، بسیار خطرناک بوده و حتی یک تصادف معمولی می‌تواند منجر به انفجار و کشته شدن تمام سرنشینان شود. بنابراین هیچ موقع اقدام به انبار کردن سوخت نکنید.

11. کودکان و نوزادان خردسالتنها گذاشتن کودک

قرار گرفتن یک کودک یا یک نوزاد درون یک خودرو دربسته و در فصل گرما می‌تواند حتی تا مرحله از دست دادن کودک پیش برود. متاسفانه به‌طور متوسط سالانه ۳۹ کودک در اثر گرفتاری در داخل خودرو و گرمازدگی بر اثر گرمای داخل کابین، جان خود را از دست می‌دهند. حتی در خودروهایی که یکی از شیشه‌ها کمی پایین باشد نیز در مدت 10 دقیقه احتمال آسیب به کودک و به خطر افتادن جان او وجود دارد.

برخی کشورها در این خصوص، قوانین مناسبی وضع کرده‌اند که تنها گذاشتن کودک در داخل خودرو، پیگرد قانونی و مجازات و جرایمی به‌دنبال خواهد داشت.

12. حیوانات خانگی

وسایل خطرناک در خودرو

محبوس شدن حیوانات خانگی در داخل خودرو نیز وضعیتی مانند کودکان و نوزادان خردسال خواهد داشت. بنا به گفته انجمن دامپزشکی آمریکا، سالانه صدها حیوان خانگی در اثر محبوس شدن در داخل خودرو، جان خود را از دست می‌دهند. قابل توجه است که پس از گذشت یک ساعت، دمای خودرو حدود 10 درجه بالاتر از دمای محیط می‌شود و پارک در محل سایه نیز تاثیر چندانی نخوهد داشت. پس تا آنجا که می‌توانید از قرار دادن حیوانات خانگی در داخل خودرو بپرهیزید.

13. مواد غذایی

وسایل خطرناک در خودرو

مواد غذای جزو موادی هستند که گرما خیلی سریع باعث فاسد شدن آنها می‌شود. مواد غذایی فاسد شدنی پس از خرید حدود 2 ساعت زمان دارند تا برای نگهداری در یخچال قرار بگیرند. این مدت زمان برای فصول با دمای معمولی سال است و در فصل تابستان، خیلی کمتر خواهد شد. بنا به گفته کارشناسان صنعت غذایی، در صورتی که دمای هوا بیش از 32 درجه سانتی‌گراد باشد، نباید این مواد غذایی بیش از یک ساعت بیرون از یخچال نگهداری شوند. پس سعی کنید گزینه مربوط به خرید مواد غذایی تان را برای مورد آخر در برنامه خود داشته باشید تا پس از خرید بتوانید آن را سریعا با خودرو به خانه برسانید.

14. گیاهان خانگی

وسایل خطرناک در خودرو

گیاهان نیز مانند داروها، یک دمای محدودی برای زنده و شاداب ماندن دارند و اگر تغییرات دما خارج از این محدوده باشد باعث آسیب به گیاه خواهد شد.

بنابراین حتی در فصل زمستان نیز قبل از خارج کردن گیاه خود از خانه، دمای هوا را بررسی کنید تا خیل سرد نباشد. حتی تکیه دادن گیاه به یک شیشه سرد نیز می‌تواند باعث آسیب به برگ و شاخه گیاه شما شود. فصل تابستان نیز با اثر قدرتمند نور خورشید می‌تواند منجر به آسیب برگ‌ها و حتی خاک گیاه شما شود. پس کلا سعی کنید گیاه خود را در فصل گرما، زیاد داخل خودرو نگه ندارید و برای داشتن گیاهی بهتر و شاداب‌تر، سعی کنید تا از تنش‌ها و شوک‌های دمایی در امان باشد.

15. انواع مختلف قوطی‌های اسپری

قوطی اسپری خطرناک

هر فردی اسپری‌های مختلفی در داخل خودروی خود نگهداری می‌کند. از جمله این اسپری‌ها می‌توان به اسپری خوشبوکننده، اسپری واکس لاستیک و بدنه خودرو و همچنین اسپری براق کننده داشبود اشاره کرد. اسپری‌های شخصی نیز مانند اسپری بدن، عطر و ادکلن نیز در خودروی برخی افراد یافت می‌شود.

هشداری که به همه راننده‌ها باید در این خصوص داد این است که از نگهداری هرگونه اسپری خودرو در داخل کابین و حتی صندوق عقب جلوگیری کنید. چرا که همواره احتمال انفجار این اسپری‌ها و در نتیجه انفجار خودرو وجود دارد.

روی قوطی اسپری‌ها نوشته می‌شود «در دمای بالاتر از ۴۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری نکنید». این نوشته‌ی ریز روی برچسب‌های هشدار انواع قوطی اسپری وجود دارد. بالا رفتن دمای محیط باعث خواهد شد تا فشار موجود در محیط بر اسپری افزایش یابد. در ساخت قوطی‌های اسپری از ورقه نازک آلومینیومی برای افزایش آستانه تحمل فشار استفاده می‌شود؛ اما این ورقه نیز تا حدی اسپری را از منفجر شدن در امان نگه می‌دارد و پس از رد شدن آستانه فشار، قوطی اسپری منفجر خواهد شد.

حال زمانی را فرض کنید که با خانواده خود در حال مسافرت هستید که صدای انفجار حواستان را پرت می‌کند. علاوه بر اثرات و خطراتی که انفجار قوطی اسپری می‌تواند به‌وجود آورد، پرتاب ترکش‌های قوطی و امکان ایجاد زخم‌های عمیق را هم می‌تواند در پی داشته باشد.

پس حتما سعی کنید هرگونه اسپری را در فصل تابستان در داخل خودرو خود نگه ندارید و هنگام پیاده شدن از خودرو، آن را هم همراه خود ببرید. پس قوطی اسپری هم جزو وسایل خطرناک و تهدید‌آمیزی است که نباید آنها را در خودرو نگهداری کرد.

16. رژ لب و مواد آرایشی بهداشتی

وسایل خطرناک در خودرو

رژ لب و دیگر مواد و وسایل آرایشی از جمله وسایلی هستند که اغلب اوقات در کیف و همراه خانم‌ها وجود دارد. اما اگر یک دفعه رژ لب یا کرم را در کیف خود و در فصل گرما در داخل خودرو گذاشته باشید، متوجه می‌شوید که چه عاقبتی خواهد داشت. شما برمی‌گردید و متوجه می‌شوید که رژ لب یا یکی از کرم‌هایتان که در برابر گرما مقاومت چندانی نداشته ذوب و خمیر شده و همه وسایل دیگرتان را نیز کثیف کرده است. همچنین لازم به ذکر است همان‌طور که در قسمت قبل گفته شد، از نگهداری قوطی اسپری به‌خاطر احتمال زیاد انفجار، در داخل خودرو و حتی در کیفتان خودداری کنید.

17. فندک و کبریتفندک خطرناک

فندک و کبریت جزو یاران همیشه همراه افراد سیگاری و بعضی افراد دیگر هستند. این افراد حتی یک نمونه زاپاس نیز در داخل خودرو برای روز مبادا نگهداری می‌کنند. اما همیشه احتمال انفجار و آتش‌سوزی در اثر وجود کبریت یا منفجر شدن مخزن فندک وجود دارد. پس کبریت و فندک نیز جزو وسایل خطرناک در خودرو دسته‌بندی می‌شوند. توصیه و پیشنهاد ما به شما این است که حتما هنگام پیاده شدن از خودرو، فندک و کبریت خود را نیز فراموش نکنید و همراه خود داشته باشید. کلا از نگهداری هرگونه ماده اشتعال‌زا در خودرو خودداری کنید.

توصیه و پیشنهاد نهایی

علاوه بر موارد بالا، وسایلی هم هستند حتی در صورت قرار گرفتن در خودرو، نباید دیده شوند. از جمله این لوازم می‌توان به هر نوع کیف دستی و کیف پول، کاپشن یا کت و دیگر وسایل ارزشی و قیمتی مانند ساعت‌های گران‌قیمت، زیورآلات و… که بیشتر ضرر مالی می‌توانند برای ما داشته باشند، اشاره کرد. دسته دیگری نیز هستند که جزو وسایل خطرناک هستند و نگهداری آنها در خودرو، بیشتر باعث ضرر جانی می‌توانند بشوند و این دسته از دسته قبل، نیازمند توجه و دقت بیشتری هستند؛ چرا که پول و وسیله رفته را می‌توان بازگرداند، اما جان از دست رفته را خیر. در مجموع سعی کنید از نگهداری و قرار دادن وسایل شخصی‌تان در خودرو برای جلوگیری از خطراتی مانند سرقت، آتش‌سوزی و انفجار جلوگیری کنید.

امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت لذت و استفاده را ببرید و با رعایت نکات ایمنی گفته شده، دچار چنین حادثه‌هایی نشوید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*