کرم های ضد آفتاب

مراقب باشید، کرم های ضد آفتاب آنچنان هم قابل اعتماد نیستند

مطالعات جدید نشان می‌دهند که کرم های ضد آفتاب می‌توانند خودشان علتی برای ابتلا به سرطان‌های پوستی شوند. اما این به‌چه معناست؟

همیشه با نزدیک شدن به فصل تابستان، بازار فروش کرم‌های ضد آفتاب داغ می‌شود. چرا که سالیان سال است پزشکان به‌ما می‌گویند قبل از بیرون رفتن از منزل، حتما سطح پوست خودتان را با کرم ضد آفتاب بپوشانید تا جلوی ابتلا به بسیاری از بیماری‌های پوستی از جمله سرطان پوست گرفته شود. اما حالا مطالعه جدیدی انجام شده که نشان می‌دهد استفاده از کرم های ضد آفتاب آنطور که در تبلیغات می‌شنوید، مفید نیستند!

نتایج یک آزمایش جدید روی کرم های ضد آفتاب

مطالعات جدیدی به‌صورت موازی در کانادا و انگلستان انجام شده که عوامل موثر بر افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوستی شایع به‌نام «ملانوما» را بررسی می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دو استان کانادایی که بیشترین نرخ ابتلا به ملانوما را دارند، استفاده از روش‌های محافظت در برابر نور مستقیم آفتاب بیشتر بوده است. محققان می‌گویند که گرایش بیشتر مردم به فعالیت در فضای باز بر اثر افزایش گرمای هوا باعث افزایش ابتلای آن‌ها به سرطان پوستی بوده است.

مطالعه دوم که در بریتانیا انجام شده، نشان می‌دهد که استفاده از کرم ضد آفتاب تأثیر مستقیمی روی افزایش ۲ برابری احتمال ابتلا به سرطان پوست داشته است. ایوان لیتوینوف، یکی از اعضای فعال در هر دو این مطالعات می‌گوید که در این پژوهش‌ها، آن‌ها با پدیده جدیدی به‌نام «تناقض ضد آفتاب» روبرو شده‌اند. این پدیده، در واقع نشان می‌دهد که هر چه افراد بیشتر در معرض نور مستقیم آفتاب قرار می‌گیرند، بیشتر از کرم‌های ضد آفتاب استفاده می‌کنند و همین باعث ایجاد یک حس امنیت کاذب در آن‌ها می‌شود.

کرم های ضد آفتاب

این درحالیست که به‌گفته محققان، کرم های ضد آفتاب برای مقابله با اشعه‌های مضر خورشید کافی نیستند و باید از لباس‌های مناسبی مثل پیراهن و تیشرت آستین بلند و یا کلاه نقاب‌دار در کنار کرم‌ها استفاده شود.

برنزه کردن، آسیب زدن به پوست است!

محققان می‌گویند علیرغم اینکه بسیاری از افراد با گرفتن حمام آفتاب سعی بر برنزه کردن پوست بدن خود می‌کنند، اما نمی‌دانند که با این کار در حال آسیب رساندن به خود هستند. برنزه شدن، در واقع واکنش بدن انسان در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید است. قرارگیری مدام در معرض نور خورشید می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ملانوما را به‌خصوص در نوجوانان و یا نوزادان افزایش دهد.

محققان توصیه می‌کنند علاوه بر انتخاب یک کرم ضد آفتاب مناسب که بتواند از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB خورشید محافظت کند، باید روی لباس‌هایی که برای پوشیدن انتخاب می‌کنید هم دقت کنید تا با مهمات کافی به‌جنگ این اشعه‌های مضر بروید. آن‌ها همچنین توصیه می‌کنند که بعد از شنا، عرق کردن و یا خشک کردن خود، مجددا پوست خود را با کرم ضد آفتاب بپوشانید. همچنین باید ۳۰ دقیقه پیش از رفتن بیرون از منزل، از کرم استفاده کنید.

در حال حاضر بهترین کرم‌های ضد آفتاب دارای متغیر SPF 30 یا فراتر از آن هستند. یک کرم با SPF 30 می‌تواند تا ۹۷ درصد جلوی عبور اشعه ماورابنفش را بگیرد. بنابراین هر چه میزان این متغیر بیشتر باشد، نشان‌دهنده توانمندتر بودن آن در برابر نور آفتاب است. در عین حال یک کرم با SPF 15 می‌تواند کمتر از ۹۳ درصد از پوست شما در برابر انواع بیماری‌های پوستی محافظت کند.

محققان خرید کرم‌های ضد آفتاب با متغیر کمتر از SPF 30 را پیشنهاد نمی‌کنند. آن‌ها همچنین معتقدند که استفاده از کرم تنها کافی نیست. شما تا حد ممکن باید از قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید به‌خصوص در ساعات میانی روز جلوگیری کنید. اگر هم مجبور به ماندن زیر آفتاب بودید، حتما باید لباس مناسبی بپوشید که از تمام بدن شما در برابر اشعه فرابنفش محافظت کند. این شامل لباس‌های آستین بلند مناسب و انواع کلاه‌های آفتاب‌گیر می‌شود. بنابراین هیچ‌وقت به استفاده از کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از انواع بیماری‌های پوستی اکتفا نکنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*