هواپیمای جاسوسی کره شمالی

کره شمالی با پسماندهای شوروی، هواپیمای جاسوسی ساخته است + عکس

تصاویر ماهواره‌ای یک هواپیمای جاسوسی را در فرودگاه بین المللی پیونگ یانگ نشان می‌دهند که کره شمالی با یک هواپیمای قدیمی روس آن را ساخته است.

جدیدترین تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که ظاهرا رژیم کیم جونگ اون در حال تبدیل یک هواپیمای ترابری نظامی ساخت روسیه به یک مرکز فرماندهی هوابرد مجهز به یک رادار قدرتمند است و این نشان می‌دهد که کره شمالی به‌طور مستمر در حال افزای آزمایش‌های موشکی و امکانات خودش است.

یک تحلیلگر اطلاعاتی می‌گوید که کره شمالی در حال ایجاد تغییرات مشکوکی روی هواپیمای باری ایلیوشین ایل-۷۶ است که توسط شوروی سابق طراحی شده بود. ظاهرا این هواپیما را ۳۰ نوامبر در فرودگاه بین المللی پیونگ یانگ دیده است. در صورتی که تأیید شود، این می‌تواند نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجه توانمندی‌های نظامی کره شمالی باشد و به کیم جونگ اون اجازه خواهد داد نظارت گسترده‌ای در منطقه داشته باشد.

هواپیمای جاسوسی کره شمالی به سیستم آواکس مجهز می‌شود

دکر ایولث، محقق مرکز مطالعات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌گوید که ایل-۷۶ در کنار آشیانه تعمیر و نگهداری پارک شده است که با آنالیز تصاویر ماهواره‌ای متوجه یک شیء بزرگ چسبیده روی این هواپیما خواهید شد. این سخت افزار احتمالا پایه‌ای برای یک گنبد رادار چرخان است که به‌عنوان بخشی از یک سیستم آواکس (سامانه کنترل و هشدار زودهنگام هوابرد) شناخته می‌شود.

هواپیمای جاسوسی کره شمالی با سیستم آواکس

هواپیماهای مجهز به سیستم آواکس مثل بوئینگ بوئینگ ئی-۳ سنتری یا نورثروپ گرومن ئی-۲ هاوکی آسمان را به‌دنبال هواپیماهای دشمن رصد می‌کند و پرتابگرهایی مثل موشک‌ها را ردیابی خواهد کرد. حالا یک سرویس خبری و تحلیلی به‌نام NK Pro که روی فعالیت‌های کره شمالی متمرکز است، تأیید کرده که این سرویس ماه گذشته روی هواپیمای قدیمی شوروی در خاک کره شمالی نصب شده است. این وب‌سایت می‌گوید که سرویس مورد نظر همزمان با نصب موانعی در محل پارک هواپیما در این فرودگاه، نصب شده است.

از زمانی که نیروی هوایی شوروی هواپیمای ایل-۷۶ را در دهه ۱۹۷۰ عرضه کرد، مورد استفاده کشورهای مختلفی در سراسر جهان از جمله چین قرار گرفت. روسیه همچنین تاکنون سه فروند هواپیمای سنگین را در اختیار کره شمالی قرار داده است، ولی ظاهرا آن‌ها فقط یکی از این هواپیماها را به سیستم آواکس مجهز کرده است. دو هواپیمای دیگر روی سکویی مقابل ترمینال اصلی فرودگاه بین المللی پیونگ یانگ پارک شده‌اند.

سیستم رادار آواکس روی هواپیمای بوئینگ ای-۳

سیستم رادار آواکس روی هواپیمای بوئینگ ای-۳

رونمایی از یک هواپیمای جاسوسی مجهز به سیستم آواکس و پیوستن آن به ناوگان هوابرد کره شمالی نشان می‌دهد که شبکه دفاع هوایی این کشور که به‌شدت به سایت‌های راداری ثابت قدیمی وابسته است، در حال تقویت تکنولوژی‌هایش است. این اتفاق همزمان با افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره رخ داده است؛ زمانی که اولین ماهواره جاسوسی کره شمالی با نظارت کیم جونگ اون با موفقیت به فضا پرتاب شد و این خشم کره جنوبی و متحدش، آمریکا را در پیش داشت. آن‌ها می‌گویند که کره شمالی برخلاف قوانین از فناوری موشک‌های بالستیک ممنوع شده توسط سازمان ملل متحد استفاده کرده است.

سرویس اطلاعاتی کره جنوبی می‌گوید که پیونگ یانگ احتمالا از مسکو کمک گرفته است. وزارت خارجه کره شمالی و روسیه به هیچگونه اظهار نظری در مورد این ادعا مطرح نکرده‌اند.

اما در این بین ایولث نسبت به ظرفیت‌های فنی کره شمالی برای چنین اقدامی ابراز تردید کرده است. وی همچنین می‌گوید که هنوز هیچ مدرکی مبنی بر انتقال این فناوری توسط روسها به جمهوری دموکراتیک خلق کره وجود ندارد. از آنجا که کره شمالی از فناوری‌های رادار قدیمی استفاده می‌کند، سیستم آواکس می‌تواند بخش اطلاعاتی آن‌ها را دچار تحول کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*