قهوه یا چای

قهوه یا چای، کدام بهتر است؟

همیشه بین طرفداران قهوه یا چای این بحث وجود دارد که کدام یک از این دو برای ما بهتر است. کارشناسان برای جواب این سوال، مطالب جالبی مطرح کرده‌اند.

قهوه یا چای ؟ هر کدام از این دو نوشیدنی معروف، خواص خاص خود و حتی خواص و ویژگی‌های مشابهی دارند. خود چای، چند نوع بوده و هر کدام هم خواص و ویژگی‌های مخصوصی دارند. برای مثال خاصیت مشترک بین آنها، داشتن آنتی اکسیدان بالا است. قهوه هم نسبت به چای‌ها، کافئین بیشتری دارد و از خواص خاص خود بهره می‌برد. حال کدام‌یک بهتر است؟

چای یا قهوه، کدام را بیشتر بنوشیم؟

قهوه یا چای

قهوه، برای هوشیاری ذهنی، بهبود خلق‌وخو و عملکرد ورزشی مناسب بوده و سطح کافئین بالایی دارد و به شما انرژی می‌دهد. چای، آنتی اکسیدان بالایی دارد و از کافئین کمتری نسبت به قهوه‌ها برخوردار است. طبق عادات، افراد در صبح زود و در حین صرف صبحانه، قهوه یا چای می‌نوشند و البته می‌دانید که نوشیدن این دو، بازه زمانی خاصی ندارد. هر دوی آنها فواید زیادی دارند و با نوشیدنشان احساس خوب و راحت بودن به‌دست می‌آورید. طبق پژوهش‌های انجام شده، این دو نوشیدنی پرطرفدار با وجود فواید زیادی که برای شما دارند، از شما در برابر رادیکال‌های آزاد هم مراقبت می‌کنند.

در داخل بدن، مولکول‌های اکسیژن به دو اتم جدا تبدیل و بسیار واکنش‌پذیر شده و باعث آسیب به سلول‌های بدن، پروتئین و DNA ما می‌شوند که به آنها، رادیکال آزاد گفته می‌شود. رادیکال‌های آزاد در اطراف ما وجود دارند؛ چه در آب و غذایی که می‌خوریم، چه در هوایی که آن را نفس می‌کشیم. چه بخواهیم چه نه، آنها به بدن ما می‌رسند و می‌توانند باعث بروز سرطان، آلزایمر و.. بشوند. برای کنترل آنها می‌توانیم از آنتی اکسیدان‌ها استفاده کنیم.

در همین حین، همان‌طور که گفته شد در چای و قهوه‌ای که ما می‌نوشیم، آنتی اکسیدان بسیار فراوانی وجود دارد. همین امر باعث این می‌شود که رادیکال‌های آزادی که در این هوای آلوده در بین آلاینده‌ها وارد بدن ما می‌شوند، کنترل شده و خطر بسیار کمتری برای ما داشته باشند.

بیشتر افراد در چای و قهوه خود، چیزهایی اضافه می‌کنند؛ از جمله شکر، طعم‌دهنده‌ها و خامه‌ها که می‌توانند این نوشیدنی‌های پر خاصیت را به نوشیدنی‌های مضر تبدیل کنند. این افزودنی‌ها می‌توانند حاوی مقدار زیادی از کالری و قند باشند و مصرف بیش از حد کالری هم باعث انباشت چربی، افزایش وزن و ابتلا به دیابت می‌شود. این‌ها پیش‌زمینه‌ای برای ابتلا به سرطان و بیماری‌های مختلف هستند. فایده‌های این دو نوشیدنی به‌صورت تنها یا در کنار شیر بادام و جو دوسر، بسیار بالاتر است و حداقل نوشیدن آن آسیبی به شما وارد نمی‌کند.

مصارف دارویی قهوه یا چای

چای آنتی اکسیدان‌ کاتچین بسیاری دارد و از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کند و خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را پایین می‌آورد. در مورد قهوه هم همین‌طور است و قهوه نیز حاوی مقدار بالایی از آنتی اکسیدان‌ها است. مصرف چای، فشار خون بالا را کنترل می‌کند و سطح کلسترول را پایین می‌آورد. چای نعناع و چای زنجبیل هم باعث کمک به هضم غذا و بیماری‌های گوارشی می‌شود. چای به‌خاطر ترکیباتی که دارد تاثیراتی روی رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی می‌گذارد؛ البته شواهد در این‌باره کم است. گیاه قهوه هم ترکیباتی دارد که باعث کنترل سرطان می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، کافئین چای کمتر از کافئین قهوه است. هر فنجان چای حاوی ۲۰ تا ۴۵ میلی‌گرم کافئین، متناسب با نوع آن و نوع دم کردن آن است. در هر فنجان قهوه هم حدودا 100 میلی‌گرم کافئین وجود دارد که البته این مورد هم در انواع قهوه‌ها متفاوت است. چای سبز خواص زیادی دارد و کافئین آن کمتر از چای سیاه است؛ اما واکنش به طعم آن نسبت به سلیقه‌ها متفاوت است. دمنوش‌ها هم کلا کافئین خاصی ندارند، اما باید گفت که آنتی اکسیدان آنها بسیار بالاتر است و هر کدام خواص خاص خودشان را دارند. همان‌گونه که گفتیم، قهوه مناسب هوشیاری ذهنی، بهبود خلق و خو و عملکرد ورزشی است. البته کارشناسان می‌گویند برای نتیجه‌گیری قطعی در این رابطه به ادامه تحقیقات نیاز است.

واکنش بدن افراد نسبت به مصرف کافئین متفاوت است و بعضی از افراد با یک فنجان کوچک از قهوه یا چای، احساس ناخوشایند بالا بودن کافئین را حس می‌کنند و اما بعضی دیگر با مصرف چند فنجان هم احساس خاصی ندارند و از آستانه تحمل بالایی برخوردار هستند. در هر صورت، مصرف بیش از حد هر چیزی می‌تواند باعث آسیب‌های زیادی شود؛ پس برای مصرف قهوه و چای، متعادل رفتار کنید. هر فرد بزرگسال در روز می‌تواند مقدار 400 میلی‌گرم کافئین مصرف کند. این مقدار معادل با مصرف 4 فنجان قهوه یا 10 الی 20 تا فنجان چای است. دقت داشته باشید که مصرف قهوه برای افراد زیر 13 سال به‌طور کلی مفید نیست و حتی ضرر زیادی هم می‌تواند داشته باشد.

نظر شما کاربران گجت نیوز در این‌باره چیست و به‌نظر شما نوشیدنی محبوب ایرانی‌ها یعنی چای بهتر است یا قهوه؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*