استفاده ارتش روسیه از سلاح های قدیمی جنگ جهانی اول

ارتش روسیه، عتیقه‌های جنگ جهانی اول خود را راهی نبرد با اوکراین کرده است + عکس

تصویر به دست آمده از حمله پهپاد اوکراینی به پناهگاه روس‌ها، نشان می‌دهد ارتش روسیه هنوز از سلاحی متعلق به قبل از جنگ جهانی اول استفاده می‌کند!

در حالی که 22 ماه از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین می‌گذرد و انتشار تصاویر و ویدیوهای بحث‌برانگیز از آن پایان ندارد، اخیراً ویدیو جالب دیگری در فضای اینترنت دست به دست شده است. این ویدیو هجوم یک پهپاد اوکراینی حامل مواد منفجره به پناهگاه روس‌ها را نشان می‌دهد و جالب است که در این پناهگاه یک مسلسل فوق‌العاده قدیمی متعلق به بیش از 100 سال قبل به چشم می‌خورد.

سلاح جنگ جهانی اول در پناهگاه ارتش روسیه

استفاده ارتش روسیه از سلاح های قدیمی جنگ جهانی اول

سلاحی که در این ویدیو دیده شده، نسخه فنلاندی مسلسل M1910 است که در جنگ‌های تمام‌عیار استفاده می‌شود. این سلاح که بر اساس مسلسل ماکسیمِ مخترع معروف هیرام ماکسیم ساخته شده، سیستم خنک‌کاری آبی دارد و گلوله‌های 7.62 میلی‌متری با نرخ 600 عدد بر دقیقه شلیک می‌کند. M1910 اولین بار در سال 1910 میلادی، پیش از جنگ جهانی اول به کار گرفته شد و کماکان در سال 2023 ارتش روسیه طی جنگ خود با اوکراین از آن استفاده می‌کند.

اگر کنجکاوید بدانید نسخه فنلاندی M1910 ارتش روسیه دقیقاً چه تفاوتی با نسخه معمولی دارد، باید گفت سربازان فنلاندی پس از این‌که در دهه 20 یا 30 میلادی متوجه نقصی در آن شدند، اقدام به ساخت این نسخه کردند. این مسلسل هنگام استفاده سنگین باعث تبخیر شدید آب می‌شد و برای خنک کردن آن سرباز باید دوباره محفظه آب را از طریق مجرایی باریک پر می‌کرد. این کار هم زمان‌ زیادی می‌برد و هم عملاً در نبود آب کافی یا جایی مثل فنلاند که به دلیل هوای فوق‌العاده سرد آب مایع کمتر پیدا می‌شود غیرممکن بود.

فنلاندی‌ها به راهکاری ساده رسیدند و به‌جای ورودی کوچک قبلی، ورودی بزرگ‌تر با سرپوش در نظر گرفتند که امکان باز کردن سریع و ریختن آب یا حتی یخ و برق در آن وجود داشت. به این صورت، حتی اگر در اوج سرمای زمستان اثری از آب مایع پیدا نمی‌شد، سربازان می‌توانستند از یخ و برف اطراف خود برای سیستم خنک‌کاری این مسلسل استفاده کنند.

این راهکار فنلاندی‌ها حتی توجه اتحاد جماهیر شوروی را در آن زمان جلب کرد و شوروی پس از سال 1943 مسلسل‌های M1910 را با این تغییر کلیدی تولید کرد. ضمناً با توجه به این، نسخه‌ای از این مسلسل که ارتش روسیه استفاده می‌کند همان نسخه سال 1910 نیست و در سال 1943 یا بعد از آن تولید شده است. البته حتی در این صورت هم این سلاح ارتش روسیه با عمر چند ده ساله خود عملاً یک عتیقه به حساب می‌آید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*