قیمت اینترنت

درخواست اپراتورها از رئیس جمهور: اجازه دهید قیمت اینترنت را 2 برابر کنیم

اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور، درخواست کردند که قیمت بسته های اینترنت بیشتر از دو گیگابایت با افزایش دو برابری مواجه شود.

این روزها بحث افزایش قیمت اینترنت در ایران، بیشتر از همیشه به گوشمان می‌خورد و به‌نظر می‌رسد به‌زودی شاهد گران شدن بسته های اینترنتی خواهیم بود. گله و شکایات اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت در رابطه با به‌صرفه نبودن تعرفه اینترنت و هزینه‌های زیادی که روی دست این شرکت‌ها گذاشته، ظاهرا کار خود را کرده و با مرور اظهار نظرهای مسئولان ذی‌ربط در اخبار تکنولوژی به این نتیجه می‌رسیم که افزایش قیمت بسته های اینترنت به‌زودی به واقعیت تبدیل خواهد شد.

امروز صبح، متن نامه اپراتورهای اینترنتی به رئیس جمهور در خصوص قیمت اینترنت منتشر شد. ظاهرا اپراتورها با ارسال نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی، خواستار افزایش صد در صدی یا دو برابری تعرفه برای بسته های دیتای همراه بالاتر از دو گیگابایت شده‌اند. در این نامه به افزایش شدید هزینه‌ها و تغییر نکردن تعرفه خدمات اپراتورها طی پنج سال گذشته اشاره شده است. اپراتورها همچنین در انتهای این نامه تاکید کرده‌اند که در صورت موافقت با این پیشنهاد، بسته‌های رایگان و ارزان‌قیمت نیز برای حمایت از اقشار کم‌برخوردار ارائه خواهند شد.

متن درخواست اپراتورها برای افزایش صد درصدی قیمت بسته های اینترنت

در ادامه، متن کامل نامه اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت به رئیس جمهور در رابطه با درخواست افزایش قیمت بسته های اینترنت را مطالعه می‌کنید:

احتراما به استحضار می‌رساند به‌رغم افزایش شدید هزینه‌های ناظر به ارائه خدمات ارتباطی، ناشی از افزایش شدید نرخ ارز و تورم بسیار بالا و با عنایت به این‌که عمده هزینه‌های اپراتورها ارزی می‌باشد، تثبیت تعرفه خدمات اپراتورها طی پنج سال در گذشته منجر به کاهش شدید قدرت سرمایه‌گذاری اپراتورها و مانع توسعه تکنولوژی‌های جدید ارتباطی اعم از ثابت و موبایل شده است.

شایان ذکر می‌داند قیمت تجهیزات مخابراتی به‌دلیل افزایش نرخ دلار چندین برابر شده است؛ در حالی که نرخ خدمات در این صنعت ثابت مانده است. این موضوع منجر به کاهش شدید امکان سرمایه‌گذاری نه‌تنها برای توسعه زیرساخت‌های جدید جهت استفاده از فناوری‌های نو اعم از خدمات نسل پنجم، بلکه برای حفظ سطح کیفی خدمات که با توجه به افزایش ترافیک نیاز به افزایش ظرفیت دارد، شده است. در نتیجه، افت کیفیت شبکه در سال‌های اخیر را به همراه داشت. این در حالی است که با توجه به توسعه فناوری‌ها، مردم عزیز کشورمان انتظار افزایش سرعت اینترنت و کیفیت خدمات را دارند.

از نتایج عدم توانایی اپراتورها برای توسعه شبکه به‌صورت متناسب و همگام با رشد تقاضای مصرف اینترنت، خصوصا اقبال عمومی به استفاده از خدمات دیجیتال نظیر آموزش مجازی و یا اقتصاد دیجیتال در دوره کرونا و پس از آن، به عدم تناسب توسعه زیرساخت ارتباطی که برای پشتیبانی از توسعه اقتصاد دیجیتال ضروری است، می‌توان اشاره کرد.

این عدم تناسب در تقاضای ظرفیت شبکه و عدم توسعه شبکه، باعث می‌شود که کسب‌وکارهای مرتبط قادر به توسعه بازار خود نباشند و در نتیجه، تبعات اجتماعی و اقتصادی زیادی از جمله فرار نخبگان و افزایش بی‌کاری را به‌همراه دارد.

در تکمیل موارد فوق، اضافه می‌شود مطابق با سیاست‌های کلان نظام از جمله مقررات ناظر به اجرای اصل 44 قانون اساسی، توسعه بخش خصوصی و واگذاری حداکثر امور تصدی به بخش خصوصی مورد تاکید قرار گرفته است. لذا عدم همسویی دولت با افزایش تعرفه‌ها به تناسب افزایش هزینه‌ها، باعث تضعیف و توقف سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این صنعت شده است و ناگزیر برای جبران آن، دولت مجبور به تخصیص مبالغ حمایتی یا یارانه‌ای از محل بودجه عمومی خواهد شد.

ذکر این نکته ضروری است که نیمی از مردم، شامل اقشار کم‌برخوردار، مصرف ماهانه‌ای کمتر از دو گیگابایت در ماه برای خدمات دیتای همراه دارند که در حال حاضر پیشنهادی برای افزایش تعرفه برای این قشر متصور نیست. از طرفی عمده درآمد اپراتور از مشترکین پرمصرف می‌باشد که هیچ‌گونه حساسیتی در خصوص افزایش تعرفه، آن هم به میزان حتی دو برابری ندارند و پرداخت یارانه به این بخش از محل درآمدهای اپراتور یا دولت هیچ ضرورتی ندارد. شایان ذکر است نسبت تعرفه این خدمت به قدرت خرید در کشورهای پیرامونی چندین برابر آن در ایران است. لذا پیشنهاد و درخواست اپراتورها، افزایش صد در صدی تعرفه برای بسته‌های دیتای همراه بالاتر از دو گیگابایت می‌باشد.

آقای رئیس جمهور، همانگونه که مستحضر هستید صنعت ارتباطات و اپراتورها از نظر مالی به هیچ وجه وضعیت مناسبی ندارند. یادآور می‌شود اسامی تعدادی از اپراتورها در  فهرست بدهکاران بانکی قرار گرفته است که نشان‌دهنده ضررده بودن این صنعت می‌باشد و لذا در صورت تداوم رویه تثبیت قیمت خدمات در این بخش، ورشکستگی این صنعت در آینده کوتاه حتمی است. در این راستا عاجزانه از حضرتعالی که سابقه طولانی در فعال‌سازی صنایع ورشکسته و راه‌اندازی چرخ اقتصاد دارید، استدعا داریم با توجه به موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش تعرفه، دستور عاجل مبنی بر افزایش صد درصدی تعرفه خدمت داده تلفن همراه که طی مراحل متعدد به تایید مراجع مختلف نیز رسیده است و ایضا اصلاح فوری نظام تعرفه‌گذاری در این حوزه، جهت جلوگیری از ورشکستگی اپراتورهای ارتباطی را صادر فرمایند.

با عنایت به شعار حضرتعالی در حمایت از اقشار کم‌برخوردار، در صورت موافقت با پیشنهاد فوق، امکان ارائه بسته‌های رایگان و ارزان‌قیمت برای این قشر از کاربران با هماهنگی و مدیریت دولت محترم فراهم می‌باشد.

از خداوند متعال توفیق روزافزون حضرتعالی جهت اجرایی ساختن تدابیر مقام معظم رهبری و منویات آن مقام محترم در حوزه شکوفایی اقتصاد و حضور حداکثری بخش خصوصی در این عرصه را خواستاریم.

قیمت اینترنت قیمت اینترنت

در پایان باید اشاره کنیم همان‌طور که در تصویر نامه مشخص است، مخابرات، همراه اول، ایرانسل، رایتل، های وب، آسیاتک، شاتل و مبین نت، اپراتورهایی هستند که این نامه را به رئیس جمهور ارسال کرده‌اند.

این نامه در حالی منتشر شده که شکایات کاربران از کیفیت اینترنت ایران، روز به روز در حال افزایش است. حتی سید ابراهیم رئیسی نیز روز گذشته در مراسم افتتاح طرح ملی فیبررسانی به منازل، کسب‌وکارها و مدارس استان گلستان گفت باید گلایه‌های جوانان برای توسعه بستر و سرعت اینترنت را مرتفع کنید. رئیس جمهور افزود «من گلایه مردم را به آقای وزیر منتقل کردم که سرعت اتصال و ارتباط اینترنت کند و پایین است و ایشان نیز با سرعت و همت پیگیر رفع این مشکل به نحو مقتضی هستند.»

نظر شما درباره درخواست اپراتورها برای افزایش دو برابری تعرفه بسته های اینترنتی چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*