حمله هکری به سامانه سوخت کشور

جزئیات جدید از حمله هکری به سامانه سوخت کشور

نایب رئیس کمیسیون انرژی و یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، جزئیات جدیدی از حمله هکری به سامانه سوخت کشور را افشا کرده است.

چند روز پیش حمله هکری به سامانه سوخت کشور باعث بروز اختلال شدید در عملکرد جایگاه‌های سوخت شد و مردم برای استفاده از بنزین‌های موجود در کارت سوخت خود با مشکل مواجه شدند. پس از این اتفاق، بازار گمانه‌زنی و شایعات حسابی داغ بود. شایعاتی در خصوص از بین رفتن سهمیه سوخت موجود در کارت‌های شهروندان یا حتی افزایش قیمت بنزین به‌وجود آمد که البته به سرعت توسط مسئولان ذی‌ربط تکذیب شد. حالا جزئیات جدیدی درباره حمله هکری به سامانه سوخت کشور افشا شده که در ادامه، آنها را بررسی می‌کنیم.

حمله هکری به سامانه سوخت کشور چگونه انجام شد؟

هادی بیگی‌نژاد، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این رابطه با یک شبکه تلویزیونی مصاحبه کرد و توضیح داد که حمله هکری به سامانه سوخت کشور چگونه رخ داده است. به‌گفته بیگی‌نژاد، ما نازل‌هایی در هر جایگاه سوخت داریم که افراد با مراجعه به پمپ بنزین‌ها از این نازل‌ها استفاده می‌کنند. آنها دستگاهی به نام «پی تی» دارند و این دستگاه نیز به یک سیستم کامپیوتری با نام «آی سی پی» در همان جایگاه متصل شده است. دستگاه‌های آی سی پی نیز در سراسر کشور به یک مرکز داده کشوری با نام دیتاسنتر متصل هستند و سیستم بانکی نیز برای انجام پرداخت‌های بانکی به این سیستم وصل می‌شود.

حمله هکری به سامانه سوخت کشور

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه افزود وقتی شما در یک جایگاه سوخت، بنزین می‌زنید، داده‌های شما به مرکز ارسال می‌شود و وقتی شما چند کیلومتر دورتر بخواهید دوباره سوخت‌گیری کنید، اطلاعات داده در لحظه ارسال شده و معلوم می‌شود که چقدر سوخت‌گیری کرده‌اید و چقدر از سهمیه سوخت شما باقی مانده است. به‌گفته بیگی‌نژاد، دو سال پیش نیز ما با یک حمله هکری مواجه شدیم که در آن موقع به مرکز اصلی داده حمله شده بود. به همین خاطر، سیستم یکپارچه کشور دچار مشکل شد و این مشکل در همه جایگاه‌های سوخت به‌وجود آمد. این بار نیز تصور می‌شد که دوباره از مرکز اصلی داده مورد حمله قرار گرفته‌ایم؛ اما بر خلاف تصورمان، ویروس‌ها از پی تی‌ها وارد شدند. وی اضافه کرد:

وقتی ویروسی را از همین جایگاه وارد کنند، ویروس پله پله تا مرکز پیش می‌رود. در حمله هکری این بار تا چند جایگاه سوخت از کار افتادند، مدیریت مرکز متوجه شد که ویروس قدم به قدم در حال پیشروی است تا همه جا را بگیرد. به همین دلیل بلافاصله هشدار دادند تا فورا سیستم مرکزی قطع شود. تا زمانی که متوجه شوند و سیستم مرکزی قطع شود، ستاد مرکزی و بچه‌های عملیات از تجربیات قبلی استفاده کردند و گفته شد که جایگاه‌ها خودشان بدون اتصال به سیستم، سوخت‌گیری را با بنزین آزاد سه هزار تومانی انجام دهند.

بیگی‌نژاد در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با شایعات منتشر شده در خصوص حذف سهمیه بنزین شهروندان، خاطرنشان کرد که تمام داده‌ها در مرکز وجود دارد و هیچ نگرانی بابت از بین رفتن ذخیره سوخت 1500 تومانی افراد وجود نخواهد داشت.

پای یک سامانه داخلی در میان است؟

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اظهارات بحث‌برانگیزی را مطرح کرد. وی اظهار کرد ویروس مختل کننده جایگاه های سوخت از سامانه خاصی وارد شده و برای این که به کسی اتهام نزنم، از نام بردن این سامانه خودداری می‌کنم؛ اما این که ویروس از چه سامانه‌ای وارد شده، مشخص است. وی در پاسخ به این سوال که آیا این یک سامانه داخلی بوده، گفت بله ویروس مختل‌کننده جایگاه‌های سوخت از طریق سامانه داخلی وارد شده و نحوه نفوذ آن هم مشخص شده است.

بیگی‌نژاد در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد که باید بپذیریم وارد یک جنگ شده‌ایم. همانطور که در اوایل شیوع ویروس کرونا نمی‌دانستیم با چه چیزی مواجه هستیم، الان هم در مواجهه با اختلال جایگاه‌های سوخت چنین وضعیتی را داریم و باید این را قبول کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*