متاورس

ورود به دنیای تعاملی متاورس بدون 5G امکان‌پذیر نیست

برگزاری نشست تخصصی «5G در تحقق متاورس» در حاشیه نمایشگاه تلکام 2023 نشان داد ورود به دنیای تعاملی متاورس بدون 5G امکان‌پذیر نیست.

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال (تلکام 2023) صبح روز شنبه 2 دی 1402 آغاز به کار کرد و در حاشیه آن نیز پنل تخصصی «5G در تحقق متاورس» در سالن 10-11 نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. در این نشست، نمایندگانی از اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک استاد دانشگاه و فعالان حوزه فناوری‌های نوظهور حضور داشتند.

برگزاری نشست 5G در تحقق متاورس

در پنل تخصصی «5G در تحقق متاورس» به مقوله متاورس، الزامات فنی و زیرساختی توسعه آن اشاره شد. متاورس که به دنیایی مجازی و تعاملی اشاره دارد، امکانی را فراهم می‌کند تا افراد بتوانند به‌کمک شخصیت‌های مجازی با یکدیگر در ارتباط برقرار کنند.

نیاز 5G به فرکانس 3500 مگاهرتز به بالا

مهدی معظمی پیرو، رئیس اداره معماری شبکه و سرویس همراه اول به‌عنوان یکی از اعضای این پنل تخصصی در ابتدای گفته‌های خود روند تغییر تکنولوژی در صنعت ارتباطات سیار ایران را تشریح کرد و گفت معمولا هر فناوری ارتباطی به یک دهه زمان نیاز دارد تا به بلوغ برسد.

وی با اشاره به بلوغ فناوری نسل چهارم ارتباطی در ایران گفت مخاطبان فناوری نسل پنجم یا 5G از مشترکان عادی بیشتر بوده و برای این‌که بتوان روی این نسل سرمایه‌گذاری‌های سنگین را انجام داد، کسب‌وکارها نیز باید از ظرفیت‌های این شبکه استفاده کنند.

رئیس اداره معماری شبکه و سرویس همراه اول در ادامه تاکید کرد در حال حاضر در نسل مشترکان دیجیتال حضور داریم و این موضوع با زندگی ما ترکیب شده است؛ اما در نسل پنجم شبکه ارتباطی شاهد تعاملات بسیار پیچیده‌ای در حوزه‌های فناورانه مانند اینترنت اشیا و متاورس خواهیم بود.

معظمی پیرو در ادامه بیان کرد متاورس به‌عنوان نسل سوم اینترنت محسوب می‌شود که سرویس‌دهی آن به‌شکل آنلاین، پایدار و غیر متمرکز خواهد بود. از این رو ممکن است برخی افراد این پرسش را مطرح کنند که آیا با همین بستر پرسرعت 4G نمی‌توان متاورس را راه‌اندازی کرد که در پاسخ باید گفت دلایلی چون «تأخیر پایین» و «ظرفیت و سرعت گذردهی بالا» باعث شده تا به توسعه 5G نیاز داشته باشیم.

رئیس اداره معماری شبکه و سرویس همراه اول با اعلام این‌که در اختیار داشتن فرکانس مورد نیاز توسعه 5G بسیار حائز اهمیت است، گفت همان‌طور که برای توسعه نسل چهارم به فرکانس پایه‌ای 1800 نیاز داشتیم، برای توسعه نسل پنجم نیز در گام‌های ابتدایی به فرکانس 3500 مگاهرتز نیاز داریم. البته با رشد این تکنولوژی نیز باید از فرکانس‌های بالاتر از آن که به موج میلی‌متری معروف هستند، استفاده کنیم.

معظمی پیرو در پایان گفته‌های خود عنوان کرد طبق پیش‌بینی‌ها، شبکه نسل پنجم در دنیا به تدریج تا سال 2028 میلادی به بلوغ خواهد رسید و پس از آن وارد نسل ششم 6G خواهیم شد.

چالش اصلی توسعه 5G

حسن بولووردی، معاون فنی و مهندسی ایرانسل نیز در این پنل تخصصی به تشریح دنیای تعاملی متاورس پرداخت و گفت تجمیع همه افراد و بازیگران حوزه‌ها باعث خواهد شد تا متاورس انحصاری نباشد. وی با اعلام این‌که زیرساخت به‌عنوان مهم‌ترین لایه این فناوری است، گفت در حقیقت زیرساخت ارتباطی بر پایه ظرفیت بالا و تاخیر پایین همان نسل پنجم ارتباطی بوده که باعث تحقق متاورس خواهد شد و بار پردازی را از حالت متمرکز به شکل توزیع شده در سمت کاربران نهایی انجام خواهد داد.

معاون فنی و مهندسی ایرانسل در ادامه تاکید کرد سرمایه‌گذاری به‌عنوان چالش اصلی توسعه فناوری نسل پنجم ارتباطی بوده که هم در بخش اپراتوری و هم در سمت کاربران برای تامین تجهیزات به آن نیاز است.

ارائه سرویس فراگیر با 5G فراگیر

رضا بحری، مدیر گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار پژوهشگاه ICT نیز در این نشست تخصصی به تشریح موضوع «متاورس در شبکه‌های سلولی نوین» پرداخت و تاکید کرد با فناوری 5G فراگیر می‌توان سرویسی فراگیر را ارائه کرد. هم‌اکنون تخصیص طیف فرکانسی مناسب برای توسعه 5G از هر موضوعی با اهمیت‌تر است. وی افزود مسیر توسعه نسل پنجم در کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی امسال (WRC-23) که اخیرا در دبی برگزار شده بود نیز تبیین شد.

متاورس یک سرویس (MaaS) است

بابک خلج، رئیس دانشکده مهندس برق دانشگاه شریف با اشاره به حوزه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی عنوان کرد اگر متاورس را به‌عنوان یک سرویس (Maas) در نظر بگیریم که در آینده نزدیک تمام حوزه‌های کاربردی ارتباطات و تعاملات انسانی را در بر می‌گیرد، می‌بایست به اپراتورها کمک کنیم تا این فناوری را در قالب سرویس‌های خود راه‌اندازی کنند. وی افزود پیاده‌سازی ساختار متاورس، بخش‌های مختلفی چون زیرساخت و مخابرات، استانداردها، پروتکل‌ها و نهایتا محتوای تولید را شامل می‌شود.

اقتصاد متاورس در برنامه هفتم توسعه

سید مهدی حاتمیان، مدیر کل دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام این‌که اقتصاد متاورس نوظهور است، گفت چارچوب آینده اقتصاد دیجیتال مواردی چون سرمایه انسانی، رقابت‌پذیری، سرمایه فیزیکی و ترویج سازگاری را شامل می‌شود که وضع کشور ما در برخی شاخص‌ها نظیر جذب نیروی انسانی آنچنان مناسب نیست.

مدیر کل دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه، مسیر دستیابی به اقتصاد متاورس و افق در نظر گرفته شده در برنامه هفتم توسعه را تشریح کرد و به حکمرانی هوشمند که حاصل داشتن دولت هوشمند، کسب و کار هوشمند و شهروند هوشمند است اشاره کرد. لازم به ذکر است اعضای پنل و شرکت‌کنندگان در پایان این نشست تخصصی به غرفه همراه اول و زون «آینده ارتباطی» مراجعه کردند و از نزدیک با این آینده تعاملی آشنا شدند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*